Website ten onder aan eigen succes

Pagina: 1
Acties:

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Sinds enkele jaren ben ik me volledig gaan storten op het internet, met name hosting en websites maken voor bedrijven. Sinds enkele jaren heb ik een dedicated server bij een bedrijf draaien, hierop staan mijn klanten en mijn hobby website.

Sinds november 2007 heb ik dus die hobby website online gezet, met deze site ben ik in de vrije uurtjes een kleine maand bezig geweest. Voor de maker van de website is het altijd afwachten als er bezoekers op af komen, en dat komt er inmiddels!

Ik heb een aantal vrienden/ex-collega's een mailtje gestuurd dat ik een nieuwe site gemaakt had. Natuurlijk draait de website op de server waarop ook mijn klanten staan, met deze server mag ik maximaal 250 GB dataverkeer per maand trekken.

Inmiddels loopt de nieuwe website als een trein, er komen dagelijks rond de 2500 bezoekers (vandaag zelfs 2900+). Dat is natuurlijk supermooi, ik heb er vanaf het begin meteen een aantal Google advertenties op gezet, dit leverd zo'n 12 dollar per dag op. (7,63 euro)

Het probleem;
Afgelopen maand heeft de website rond de 550 GB dataverkeer gegenereerd, nu heb ik dus een factuur van mijn provider gekregen met een nacalculatie van het dataverkeer. Da's helemaal geen probleem, maar dit moet niet teveel voorkomen.

Wat moet ik doen om de website niet aan zijn eigen succes ten onder laten gaan? Er moet meer geld verdiend worden met de site zelf, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt voor je reactie!

Ps; hopend als deze topic in het juiste forum staat, want misschien moest deze ook wel in "Stuffis Generalis" komen....

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04:58

Kettrick

Rantmeister!

Stap één lakt me het nalopen van caching e.d., probeer iig. het dataverkeer per bezoeker te minimaliseren. Daarnaast wordt dataverkeer vaak goedkoper als je het van te voren inkoopt, is dat een optie ?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 14:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als het dataverkeer de grootste kostenpost is moet je eens proberen om je website wat te optimaliseren zodat er per bezoek minder data wordt verbruikt. Nu gebruik je 18GB per dag wat met 2500 bezoekers dus neerkomt op gemiddeld 7,2 MB per bezoeker, wat absurd veel is voor een website zonder multimedia.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12 12:17

painkill

Pain(k)(ill)

Zonder link van de website kunnen we wel wat roepen, maar om echt goed advies te geven moet ik toch echt je site ff zien.

Mijn SNES verzameling!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het hangt er ook vanaf wat je op de site hebt staan; gaat het om filmpjes, muziek of gewone webcontent?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Martine
  • Niet online
Er zitten al meerdere cache functies in, dit bespaart meerdere queries bij iedere pageview. Op de site staan zo'n 30 filmpjes die afgespeeld worden dmv de welbekende jeroen wijering flash player, filmpjes zijn gemiddeld 1,2 mb groot. Dagelijks worden die filmpjes rond de 5000 filmpjes afgespeeld.

Daarnaast is het een website met zo'n 1200 foto's, er worden per dag ongeveer 8 nieuwe foto's toegevoegd. De foto's worden bij het uploaden wordt de kwaliteit en dus ook de bestandsgrootte met 40% naar onderen gehaald. Tevens bekijkt een bezoeker gemiddels 19 pagina's in zeven minuten tijd.
RoeLz schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:36:
....Daarnaast wordt dataverkeer vaak goedkoper als je het van te voren inkoopt, is dat een optie ?
Dat klopt, dit ga ik deze maand ook even regelen want dat bespaart me een hoop centen.

[ Voor 25% gewijzigd door Martine op 08-04-2008 00:55 . Reden: quote van RoeLz toegevoegd ]

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Filmpjes kan je via Youtube, of iets vergelijkbaar, hosten?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou zoveel mogelijk extern proberen te hosten... filmpjes op youtube, foto-albums op flickr/picasa etc.. Maar ligt er ook aan wat voor site het is.

• Martine
  • Niet online
Tofu schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 01:07:
Filmpjes kan je via Youtube, of iets vergelijkbaar, hosten?
Mijn idee was om achter een filmpje reclame te plaatsen, alleen moet er wel een adverteerder komen. Ik heb overal banners geplaatst, maar volgens mij zijn er geen mensen in mijn website geinteresseerd behalve de dataverkeer schrokkende bezoekers.
Palomar schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 01:07:
Ik zou zoveel mogelijk extern proberen te hosten... filmpjes op youtube, foto-albums op flickr/picasa etc.. Maar ligt er ook aan wat voor site het is.
De foto's blijft lastig omdat de bezoekers ze zelf op de site kunnen plaatsen. En ik wil natuurlijk wel een beetje snelheid voor de mensen houden, het moet niet baggertraag worden want dan komt er binnen de kortste keren geen kip meer.

Zoals ik heb begrepen moet het aantal mb's per bezoeker omlaag. Heeft er iemand nog tips om aan adverteerders te komen?

[ Voor 7% gewijzigd door Martine op 08-04-2008 01:24 ]

• Palomar
  • Niet online
Martine schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 01:11:
[...]

De foto's blijft lastig omdat de bezoekers ze zelf op de site kunnen plaatsen. En ik wil natuurlijk wel een beetje snelheid voor de mensen houden, het moet niet baggertraag worden want dan komt er binnen de kortste keren geen kip meer.
Je zou de oudere foto's (archieven) wel kunnen verplaatsen naar zo'n externe site. Tenminste, als die nog veel opgevraagd worden.

• Martine
  • Niet online
Het idee van de archief foto's te verplaatsen is leuk, maar als die mensen ze weg mikken heeft mijn website alleen nog maar kruisjes... dat vindt ik even de ellende... 8)7

Ik had ook al gedacht om ergens anders een dedicated server te huren en hierop de hele website te laten draaien. Het dataverkeer is gewoon te duur of de site genereerd niet genoeg cash, het ligt eraan hoe je het bekijkt...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ehm, 7 euro per dag een maand lang is 217 euro per maand. Als je daarmee geen 2mbit aan traffic kunt betalen moet je een hoster zoeken die je niet oplicht.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 08-04-2008 01:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

[b][message=29885735,noline] Het dataverkeer is gewoon te duur of de site genereerd niet genoeg cash, het ligt eraan hoe je het bekijkt...
en wat is nu precies je vraag aan ons? Zoek je een goedkopere provider of een manier om meer geld te genereren met je site?

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
In Duitsland kan je spotgoedkoop een dedicated server krijgen met 1000GB per maand verkeer. Ik snap niet dat het zo duur moet zijn in Nederland kijk hier eens 1000GB op je eigen server voor 30 euro per maand (bij jaarcontract 35 bij maandcontract). Hier heb ik zelf ook een tijdje een server gehuurd, je moet hem wel zelf gaan inrichten dus wat Debian kennis is een pre.

http://www.webhostlist.de/ is een site vergelijkbaar met http://www.webhosters.nl/ waarop je de kan zoeken naar de gunstigste webhost in DE.

[ Voor 28% gewijzigd door siknu op 08-04-2008 01:56 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er zitten wel een hoop vragen in dit topic zeg. Wil je nou goedkopere hosting, je website optimaliseren of ideeen opdoen voor het genereren van meer inkomsten?

Je zou naast Google ads ook eens kunnen experimenteren met andere programma's
(Daisycon Affiliates, Blogads o.i.d.) Wellicht dat je daarmee of met een combinatie van programma's betere inkomsten kan genereren. Kijk b.v. eens op tbforum.nl voor ervaringen van andere programma's.

En je kan natuurlijk altijd wat in de min draaien en uiteindelijk worden overgenomen door Google :)

Verwijderd

painkill schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:41:
Zonder link van de website kunnen we wel wat roepen, maar om echt goed advies te geven moet ik toch echt je site ff zien.
lolbroek. En jaag via GoT ook nog eens extra 100GB erdoorheen :P

kan je stats genereren? Kijk dan naar welke pagina's, pictures, filmpjes etc een hoop verkeer veroorzaken. Ga deze knippen, desnoods een quota op FTP, enzovoorts.

Ik denk dat statistieken je een hoop kunnen vertellen over herkomst van grootst verbruikende onderdeel op je site.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12 12:17

painkill

Pain(k)(ill)

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 02:11:
[...]

lolbroek. En jaag via GoT ook nog eens extra 100GB erdoorheen :P

kan je stats genereren? Kijk dan naar welke pagina's, pictures, filmpjes etc een hoop verkeer veroorzaken. Ga deze knippen, desnoods een quota op FTP, enzovoorts.

Ik denk dat statistieken je een hoop kunnen vertellen over herkomst van grootst verbruikende onderdeel op je site.
Hij heeft de site wel aan mij gegeven, maar ik ga hem hier niet vertellen, en zoveel mensen zullen er heus niet op klikken hoor :P

Mijn SNES verzameling!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:57

Stewie!

Keen must die!

siknu schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 01:51:
In Duitsland kan je spotgoedkoop een dedicated server krijgen met 1000GB per maand verkeer. Ik snap niet dat het zo duur moet zijn in Nederland kijk hier eens 1000GB op je eigen server voor 30 euro per maand (bij jaarcontract 35 bij maandcontract). Hier heb ik zelf ook een tijdje een server gehuurd, je moet hem wel zelf gaan inrichten dus wat Debian kennis is een pre.

http://www.webhostlist.de/ is een site vergelijkbaar met http://www.webhosters.nl/ waarop je de kan zoeken naar de gunstigste webhost in DE.
Je hoeft niet de grens over om iets vergelijkbaars te vinden, de startprijzen zullen in Nederland wel iets hoger liggen ivm hardware/stroom/housing.

In ieder geval is de 7,63 euro per dag voldoende voor goede hosting, zelfs met de helft kan de topicstarter een goede server vinden. Tip: vraag vrijblijvend offertes aan opw www.webhostingtalk.nl

• Martine
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties, ik ga eens zoeken naar een bedrijf dat mijn een tweede dedicated server kan aanbieden.

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Je wilt het dataverkeer minderen, dan is het cachen van database resultaten minder van belang. Je genereerd nog steeds evenveel bandbreedte. Je moet compressie en caching van je plaatjes/videos/html/css/js bestanden gebruiken.

Zie oa: http://developer.yahoo.com/performance/rules.html

Dus zet Gzip compressie aan. En maak goed gebruik van Expire, Etag en andere cache headers. Minimaliseer Javascript en CSS (zie bijvoorbeeld: http://dojotoolkit.org/docs/shrinksafe).

Bekijk deze link ook eens: http://www.askapache.com/...ache-flash-flv-files.html

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Martine schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 19:02:
Bedankt voor alle reacties, ik ga eens zoeken naar een bedrijf dat mijn een tweede dedicated server kan aanbieden.
Heb je DM gestuurd omdat ik niet weet of je hier namen van hosts mag posten :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Martine schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:47:
Daarnaast is het een website met zo'n 1200 foto's, er worden per dag ongeveer 8 nieuwe foto's toegevoegd. De foto's worden bij het uploaden wordt de kwaliteit en dus ook de bestandsgrootte met 40% naar onderen gehaald. Tevens bekijkt een bezoeker gemiddels 19 pagina's in zeven minuten tijd.
Geuploade afbeeldingen hercomprimeren kan idd dik veel ruimte schelen :) Je zit denk ik vooral met die filmpjes, dat zuigt veel bandbreedte. Ik zal die dingen echt op YouTube zetten, als het de users zelf zijn die de filmpjes uploaden, bouw er dan een leuke eigen interface omheen. Wil je dat niet, dan moet je echt naar goedkopere hosting kijken.

🌞🍃

• Rob
  • Niet online

Rob

Datafeest schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 20:50:
[...]

Geuploade afbeeldingen hercomprimeren kan idd dik veel ruimte schelen :) Je zit denk ik vooral met die filmpjes, dat zuigt veel bandbreedte. Ik zal die dingen echt op YouTube zetten, als het de users zelf zijn die de filmpjes uploaden, bouw er dan een leuke eigen interface omheen. Wil je dat niet, dan moet je echt naar goedkopere hosting kijken.
De deal met youtube is volgens mij dat als je iets bij hun upload, je daarmee ook de rechten op het materiaal bij hun neerlegt.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben toch wel heel erg benieuwd naar de website, plus hoe je deze hebt ingericht door wel dat bedrag binnen te halen elke dag! Ik heb zelf ook zoiets lopen, en ben zeer benieuwd hoe je dat op die manier gedaan hebt.

Verder lijkt het me inderdaad ook wel dat als je al je eigen dedi hebt de bandbreedte kosten ook gelijk je enige post zijn (op stroomverbruik + 'plaats verbruik' na). Dan moet je zoals eerder gezegt zeker wel voor ongeveer €100,- maand klaar zijn, en dat is dan weer dus de helft van je per dag gegenereerde inkomsten!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Als je site succes heeft, kun je sponsors opzoeken en vragen voor de steun. Het gaat dan om bedrijven die min of meer nuttig zijn voor je werkzaamheden en zo. Je laat hen zien dat site veel bezocht wordt, en dat betekent voor hen ook inkomens omdat bedrijven dan effectief reclame kunnen maken.
Pagina: 1