Toon posts:

Graag korte uitleg : hdmi vs component : theorie vs praktijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb flink gegoogled en gesearched.
Bijna alles is me duidelijk geworden behalve een enkele vraag, waarvan het antwoord van belang is of ik iets wel of niet ga kopen.
Korte hulp wordt dan ook zeer gewaardeerd.

Ik wil op mijn Canon Hv20 HDV canera een externe grote HDV monitor hebben.
Ik zag een mooie LG LCD ( interlaced ) 1080i 1650 x 1040 ( ja, rare resolutie, ik kan het ook niet helpen :-)

De LG monitor geeft geen HDMI ingang, wel DVI en Component.
Mijn HV20 HDV Camera heeft geen DVI uitgang, wel Component.

Naar ik begrijp is Component in practisch opzicht soms superieur aan HDMI ( veel robuuster signaal bij langere kabelafstand / slechtere kabels ).
Maar in theroie zou HDMI, met zijn pixel per pixel transfer weer superieur zijn aan de analoge Component.

Mijn vraag : begrijp ik goed of verkeerd dat Component twee keer extra conversie behoeft in vergelijk met HDMI ?
Te weten : de digitale output van mijn HDV Camera digitaal naar analoog Component en aan de monitorzijde weer analoog naar digitaal.

Als ik dat niet verkeerd begrepen heb zou Component toch altijd 2 x 6 dB slechtere signaal/ruisverhouding dan HDMI moeten hebben en daamee zou HDMI, althans wat S/N verhouding betreft, toch verre superieur zijn aan Component ?

Of maak ik een gedachtenfout ( niet uitgesloten want over het algemeen lees ik dat Component een gelijkwaardige kwaliteit aan HDMI biedt.

Ik wil het naadje van de kous weten omdat daar mijn aankoop van afhangt.

Dank.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:03
Je hebt gelijk dat een component signaal twee maal een conversie ondergaat: digitaal -> analoog in de camera, analoog -> digitaal in het scherm/de tv. In theorie geeft een volledig digitaal pad (DVI of HDMI) dan ook een beter beeld. In de praktijk hangt dit echter ook af van de technische implementatie (gebruikte onderdelen etc.). In de begindagen van DVI/HDMI op de tv en DVD spelers kwam het wel voor dat component in bepaalde gevallen juist een mooier beeld leverde dan DVI/HDMI, maar dat zul je tegenwoordig volgens mij niet zo snel meer meemaken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.