[WIN2K3/2K8] Licentie gebruik voor Windows hosting.

Pagina: 1
Acties:

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Best tweakerds ;)

Ik wil samen met een maatje van me een paar server als Colo onderbrengen. Op de servers staan Windows Server 2003/2008 (standaard/webserver).

Nu willen wij aan een aantal bekkende klanten hosting aanbieden.

Niet zo zeer aan jan-en-alleman maar meer voor producten op maat bij bedrijven.

Nu heb ik ooit gehoort dat je bij hosting geen OEM/RETAIL/MSDN/ACTION-PACK/TRIAL/!ILLEGAL!( :Y) ) mag draaien...

Maar is dat zo... Want ik heb voor de servers overal legale OEM-licenties.

Mag ik daarmee hosting aanbieden? Zo nee, wat heb ik dan WEL nodig?

Heeft hier iemand ervaring mee? En als ik een speciale licentie nodig heb, wat zijn dan de gevolgen als ik toch OEM draai???

:)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Ja maar staat niks over het gebruik bij hosting (service verleening)...

Maar iemand ervaring? Tips? Suggesties ;) :9

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Even verder zoeken want daar is een aparte licensing vorm (Service Provider Licensing Agreement) voor beschikbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door alt-92 op 07-04-2008 23:14 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
alt-92 schreef op maandag 07 april 2008 @ 23:13:
Even verder zoeken want daar is een aparte licensing vorm (Service Provider Licensing Agreement) voor beschikbaar.
Op de een of ander manier zie ik het over het hoofd :X

Kan iemand een directe link geven dan :?

Zie echt door de bomen het bos niet meer!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb je de search al gebruikt ?

bekkende klanten .. klanten die mekaar afzoenen ?

[ Voor 47% gewijzigd door Fish op 08-04-2008 10:46 ]

Iperf

Verwijderd

Kan iemand een directe link geven dan
http://www.google.nl

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 13:38
Je hebt toch bij 2003/2008 server een web edition. Volgens mij is die daarvoor juist helemaal bedoeld.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Keiichi schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:55:
Je hebt toch bij 2003/2008 server een web edition. Volgens mij is die daarvoor juist helemaal bedoeld.
Dus als ik vier servers heb met ieder:
-Windows Server 2003 Web, OEM
-Windows Server 2003 Standard, OEM
-Windows WebServer 2008, Retail
-Windows Server 2008 Standard, Retail

-SQL Server 2005
-SQL Server 2008 (toekomstig)

Dan mag ik die allemaal in een COLO hangen en hosting aanbieden voor jan-en-alleman?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Keiichi schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:55:
Daar is ie voor geschikt ja. Maar dat zegt niks over de licentievorm waaronder je dat gaat doen.
tim427 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:38:
[...]

Dan mag ik die allemaal in een COLO hangen en hosting aanbieden voor jan-en-alleman?
Niet onder een OEM licentie, daar moet je dus een SPLA voor hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door alt-92 op 08-04-2008 12:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Johnny Goodbye
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:56
Klopt, je hebt SPLA nodig. Je betaald per maand voor het gebruik er van. Je kunt per processor of user betalen. Wat jou het beste uitkomt.

Verwijderd

SPLA van je hosting partner of gewoon retail versie...

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 13:37:
SPLA van je hosting partner of gewoon retail versie...
Dus ik mag een retail licentie gebruiken :?

Zo nee, en ik MOET dus een SPLA licentie gebruiken, maar ik gebruik toch een OEM of Retail... Wat zijn de gevolgen?

Circa 10 klanten ??

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

tim427 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:18:
[...]

Dus ik mag een retail licentie gebruiken :?

Zo nee, en ik MOET dus een SPLA licentie gebruiken, maar ik gebruik toch een OEM of Retail... Wat zijn de gevolgen?

Circa 10 klanten ??
Bel Microsoft even met de vraag. Zij weten daar het juiste antwoord op te geven en nu heb je hier in dit topic al drie verschillende antwoorden, waarvan je niet weet welke de juiste is...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
c70070540 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:21:
[...]

Bel Microsoft even met de vraag. Zij weten daar het juiste antwoord op te geven en nu heb je hier in dit topic al drie verschillende antwoorden, waarvan je niet weet welke de juiste is...
Jah precies... De ene zegt SPLA de ander Retail of OEM :? ik zal ze eens een mailtje sturen ;)

• rdfeij
  • Laatst online: 18-01 14:50
tim427 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:24:
[...]

Jah precies... De ene zegt SPLA de ander Retail of OEM :? ik zal ze eens een mailtje sturen ;)
RETAIL EN OEM, mag alleen gebruikt worden binnen dezelfe corporate.

OEM is preinstalled en mag niet overgedragen worden op andere hardware.
RETAIL mag je zelf installeren en ook overdragen op andere hardware.

MAAR

beide hierboven genoemde vormen mag je NIET voor klanten buiten je eigen bedrijf toepassen.

Daar is inderdaad SPLA voor uitgevonden.
Bij SPLA moet je MS elke maand rapporteren hoeveel licenties (gebruikers) je hebt gebruikt.
Aan de hand van deze gegevens moet je afrekenen.

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
rdfeij schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:31:
[...]

RETAIL EN OEM, mag alleen gebruikt worden binnen dezelfe corporate.

OEM is preinstalled en mag niet overgedragen worden op andere hardware.
RETAIL mag je zelf installeren en ook overdragen op andere hardware.

MAAR

beide hierboven genoemde vormen mag je NIET voor klanten buiten je eigen bedrijf toepassen.

Daar is inderdaad SPLA voor uitgevonden.
Bij SPLA moet je MS elke maand rapporteren hoeveel licenties (gebruikers) je hebt gebruikt.
Aan de hand van deze gegevens moet je afrekenen.
En binnen dezelfde corporate betekend dus gewoon: Voor eigen bedrijf... Dus als ik een OEM bak in colo hang, als zijnde een bedrijfs-site dan mag dat....

Maar ga ik dat verhuren aan andere heb ik SPLA nodig.... En dat geldt alleen voor Windows (geen Exchange en SQL)?

En waar kan ik die licenties krijgen... Ik bedoel, ik ben geen klant bij TechData of van Insight... 8)7

Je zou anders bijna kunnen stellen dat dit hobby-matig is... We zijn naast onze studies bezig met het opstarten hiervan...

Maar wat ik me nou echt af vraag is dit: STEL je neemt gewoon OEM/Retail wat zijn dan de concequenties? We zijn (nog) geen Microsoft Partner of iets dergelijks...

Dus het kan toch reëel zijn dat je dit niet weet? En als nog zo;n licentie aanschaffen? 8) :+

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30
Wat is het probleem met het bellen van Microsoft? Geen telefoon daar? :)

• rdfeij
  • Laatst online: 18-01 14:50
tim427 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:42:
[...]

En binnen dezelfde corporate betekend dus gewoon: Voor eigen bedrijf... Dus als ik een OEM bak in colo hang, als zijnde een bedrijfs-site dan mag dat....

Maar ga ik dat verhuren aan andere heb ik SPLA nodig.... En dat geldt alleen voor Windows (geen Exchange en SQL)?

En waar kan ik die licenties krijgen... Ik bedoel, ik ben geen klant bij TechData of van Insight... 8)7

Je zou anders bijna kunnen stellen dat dit hobby-matig is... We zijn naast onze studies bezig met het opstarten hiervan...

Maar wat ik me nou echt af vraag is dit: STEL je neemt gewoon OEM/Retail wat zijn dan de concequenties? We zijn (nog) geen Microsoft Partner of iets dergelijks...

Dus het kan toch reëel zijn dat je dit niet weet? En als nog zo;n licentie aanschaffen? 8) :+
SPLA zijn er voor alle MS software. (ook office, als je die bijvoorbeeld via Terminal Services "verhuurt" )
Licenties zijn alleen te verkrijgen via MS partners (namen niet meer zeker van, is lang gelden dat ik met SPLA in aanraking ben geweest).

Consequenties: Die zijn voor jezelf, je dient jezelf in ieder geval op de hoogte te stellen van de EULA's van software die je gebruikt, en daar staat bovenstaande ook in vermeld.

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
rdfeij schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:02:
[...]

SPLA zijn er voor alle MS software. (ook office, als je die bijvoorbeeld via Terminal Services "verhuurt" )
Licenties zijn alleen te verkrijgen via MS partners (namen niet meer zeker van, is lang gelden dat ik met SPLA in aanraking ben geweest).

Consequenties: Die zijn voor jezelf, je dient jezelf in ieder geval op de hoogte te stellen van de EULA's van software die je gebruikt, en daar staat bovenstaande ook in vermeld.
OK ;) bedankt :*)

Wel jammer :( is best duur...

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

tim427 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:42:
[...]
Dan is het onderdeel van je ondernemingsplan om dit gedegen uit te zoeken...
Dan ben je in overtreding van de licentie voorwaarden... Vraag de BSA eens wat de consequenties daar van zijn...
Ik weet ook niet dat ik niet 200 mag rijden op de A4, en toch krijg ik een boete...
Misschien kan je je daar niet achter verschuilen?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Oké het is mij nu allemaal wel duidelijk... Even rond zoeken wat dit gaat kosten per server/processor of per user....

Maar drie eigen sites van het bedrijf zelf + 10 gebruikers met een eigen site komt in totaal op 10 gebruikers dus...

Wat ik met wel afvraag is: HOE wordt dit gecontroleerd :?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

tim427 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:25:
Oké het is mij nu allemaal wel duidelijk... Even rond zoeken wat dit gaat kosten per server/processor of per user....

Maar drie eigen sites van het bedrijf zelf + 10 gebruikers met een eigen site komt in totaal op 10 gebruikers dus...

Wat ik met wel afvraag is: HOE wordt dit gecontroleerd :?
Ik neem aan dat je deze site al gelezen hebt?

• Keiichi
Per Subscriber: A Subscriber Access License (SAL) is required for each unique individual user or device that is authorized to access or otherwise use the licensed products. With the SAL option, you don't need a separate Server License.
Kan ik hierbij aannemen, dat per processor een betere keus is, aangezien je niet voor elke bezoeker die je op je webserver krijgt wilt dokken? ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Keiichi schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:55:
[...]
Kan ik hierbij aannemen, dat per processor een betere keus is, aangezien je niet voor elke bezoeker die je op je webserver krijgt wilt dokken? ;)
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel users je verwacht en om welke software het gaat :)
Als het om een hosting gaat waarbij je een beperkt aantal vaste gebruikers verwacht is een per user license wellicht voordeliger.

Daarnaast zal er ook best wel verschil gemaakt kunnen worden tussen connecties/sessies naar een SQLDB en echte db users (een site met 1 db account zou dan maar 1 license betekenen, iets zegt me dat ze daar zelf ook wel aan gedacht zullen hebben).

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Toch nog een klein vraagje: Als ik nou thuis/op het werk, een snelle verbinding aanvraag bij mij Provider.. Die UP-verbinding is voldoende.. En ik draai de servers thuis, met UPS enz... Dan heb ik ook een SPLA-licentie nodig neem ik aan?

Maar wie controleerd nou een server thuis :? Lijkt mij dat het dan eerder als in-corporated wordt gezien :? Draai dan gewoon legaal OEM en/of retail... Draai maar 10 sites... Geen apparte producten pagina om hosting aan te bieden, dus ook geen bekendheid... Puur 10 aps sites te hosten...

Zal ik dan problemen krijgen??

Neem aan dat meer mensen dit doen?
Een colo is natuurlijk al te opvallend voor MS.. Thuis een server niet lijkt mij :+

[ Voor 9% gewijzigd door tim427 op 09-04-2008 23:33 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:21
Misschien wel, misschien niet?

Als je thuis een bedrijf host is natuurlijk hetzelfde op een andere locatie met uitzondering van de locatie of course :P. Persoonlijk zou ik allang begonnen zijn met de hosting en gewoon niets vragen O-) al is dat wel minder legaal of course :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

tim427 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:33:
Toch nog een klein vraagje: Als ik nou thuis/op het werk, een snelle verbinding aanvraag bij mij Provider.. Die UP-verbinding is voldoende.. En ik draai de servers thuis, met UPS enz... Dan heb ik ook een SPLA-licentie nodig neem ik aan?
Als je hosted services aanbiedt dan hoor je voor Microsoft Software een SPLA license af te nemen.
Maar wie controleerd nou een server thuis :? Lijkt mij dat het dan eerder als in-corporated wordt gezien :?
Waarom zou dat?
Als jij adverteert, en je biedt (bijvoorbeeld) Hosted Exchange aan, wat let iemand van de BSA om jou dan wat vragen te stellen? :)

Het is niet zo dat je dan je hosting even kan verbergen, of niet?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

tim427 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:33:

Maar wie controleerd nou een server thuis :? Lijkt mij dat het dan eerder als in-corporated wordt gezien :? Draai dan gewoon legaal OEM en/of retail... Draai maar 10 sites... Geen apparte producten pagina om hosting aan te bieden, dus ook geen bekendheid... Puur 10 aps sites te hosten...

Zal ik dan problemen krijgen??

Neem aan dat meer mensen dit doen?
Een colo is natuurlijk al te opvallend voor MS.. Thuis een server niet lijkt mij :+
Waar het op neer komt is dat je blijft proberen te draaien in de hoop dat je toch nog ergens jezelf voor de gek kunt houden mbt de licenties. Het gaat gewoon niet legaal met een OEM/retail licentie, en je weet dat zelf intussen ook wel. Dan is de keuze heel simpel, net als met illegale software: neem je het risico of niet. En het is zakelijk nooit verstandig om domme risico's te nemen, zoals deze :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Waarvoor bel je ze niet even ? Scheelt je volgens mij veel tijd. Geeft je meteen wat meer duidelijkheid.

Microsoft B.V.

Tel.: +31 20 5001500

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Wat draaien sommige mensen er toch omheen. Waarom is het nou zo moeilijk om je gewoon zakelijk aan de licentie voorwaarden te houden? Ja ze willen allemaal geld verdienen maar het mag niets kosten en als het even illegaal kan, dan graag.

Ok, mag ik gratis en voor niets een site bij je hosten?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30
alt-92 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 00:04:
Waarom zou dat?
Als jij adverteert, en je biedt (bijvoorbeeld) Hosted Exchange aan, wat let iemand van de BSA om jou dan wat vragen te stellen? :)

Het is niet zo dat je dan je hosting even kan verbergen, of niet?
En als een andere hoster ziet dat je onder de kostprijs bezig bent, dan zullen ze ook wel tippen ;)

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
_H_G_ schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:38:
[...]

En als een andere hoster ziet dat je onder de kostprijs bezig bent, dan zullen ze ook wel tippen ;)
Ja, dat is het hem nou juist :) we bieden het alleen aan 10 klanten... Het is indirect zeg maar... Maar ik zal eens proberen contact op te nemen met MS ;)

Ok
Ik heb dit gebeld:
Microsoft B.V.

Die stuurt mij door naar Insight of iets dergelijks:

Tel: +31 55 5382382

Ook deze gebeld.... ik krijg een mail met overzicht... wat alles gaat kosten en hoe en wat het werkt ;)

Ik zal uiteraard de info delen ;)

[ Voor 28% gewijzigd door tim427 op 10-04-2008 14:39 ]

• Keiichi
tim427 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:35:
[...]

Ja, dat is het hem nou juist :) we bieden het alleen aan 10 klanten... Het is indirect zeg maar... Maar ik zal eens proberen contact op te nemen met MS ;)

Ok
Ik heb dit gebeld:
Microsoft B.V.

Die stuurt mij door naar Insight of iets dergelijks:

Tel: +31 55 5382382

Ook deze gebeld.... ik krijg een mail met overzicht... wat alles gaat kosten en hoe en wat het werkt ;)
Deel je die informatie misschien, omdat ik in de toekomst wellicht ook een window server wil inzetten voor klanten voor websites is het maar handig dat ik het meeste al weet ;)

Pagina: 1