Toon posts:

Computer Start niet meer op.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Een tijdje geleden is er een condensator van mijn broer zijn moederbord afgeklapt. Zijn computer deed het wel nog maar dit vond ik niet zo fijn want stel je voor :) dus heb zijn mijn moederbord veranderd met hetzelfde type die ik nog had liggen van een oude computer van mij. Toen ik alles aangesloten had en de computer opstarte werkte het goed en ging ik naar de BIOS om de instellingen goed te zetten. Toen ik in de BIOS zat om de instellingen te veranderen crashte de BIOS en zag ik de datum van de computer terugtellen. (Dit heb ik dus nog NOOIT gezien in al mijn computer jaartjes :)). De BIOS was helemaal gecrashed en dus was ik genoodzaakt om de computer via de voedingsknop uit te zetten. Toen ik de computer daarna weer aan wilde zetten kreeg ik geen beeld meer op mijn scherm. Ook hoor ik geen POST piepjes meer van de computer.

Dit is hetgene wat ik allemaal al geprobeerd heb:

(Computer specificaties:

ASUS A8N-SLI
Geforce 7900 GTX
2 Maxtor Sata hardeschijven
1 IDE LG DVD Brander
1 IDE WD hardeschijf
AMD 4200 + Processor
ASUS Voeding van 500 W)

Jumpers (Voor CMOS) verzet en later terug gezet (voor een reset) >>> Geen Effect
BIOS batterij vervangen met de batterij uit zijn oude moederbord >>> Geen Effect
Hardeschijven vervangen >>> Geen Effect
Alle kabels vervangen >>> Geen Effect
Voeding vervangen >>> Geen Effect
Andere beeldschermen + kabels >>> Geen Effect
Processor vervangen >>> Geen Effect
Ander moederbord (Moederbord met kapotte condensator erop) >>> Geen Effect
Alle PCI Kaarten eruit gehaald >>> Geen Effect

(USB Diskette station aangesloten en gekeken of de diskette begint met laden) >>>> Geen Effect

Ik wist dus op 1 ding na helemaal NIET meer wat ik kon doen.

Het laatste wat ik gedaan heb is het moederbord + de videokaart in de diepvries gelegd en een nacht daarna weer eruit gehaald en weer allemaal aangesloten.

Toen ik daarna de computer aanzetten werkte de computer wel weer.
In het begin moest ik in de BIOS om de instellingen goed te zetten en hoppaa
alweer begint de datum/tijd met terugtellen.

Het lijkt er op dat er iets mis is met de BIOS/CMOS chip. Maar tevens met een andere batterij / moederbord krijg ik hetzelfde probleem

(Het lampje van het moederbord brand gewoon GROEN)

Ik ben ten einde raad , dit heb ik nog nooit meegemaakt

zijn er misschien mensen die mij kunnen helpen met dit probleem? :'( :'(

Met vriendelijke groet, Jeroen

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Heeft het mobo hetzelfde versienummer?
Dan is het misschien mogelijk de CMOS chip onderling te verwisselen..? :)

Andere optie is gewoon de juiste condensator solderen op het 'defecte' moederbord....dan moet ie het zo weer doen :) Kost je nog geen euro aan materiaal :>

[ Voor 12% gewijzigd door Michael Knight op 07-04-2008 19:08 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Michael Knight schreef op maandag 07 april 2008 @ 19:07:
Heeft het mobo hetzelfde versienummer?
Dan is het misschien mogelijk de CMOS chip onderling te verwisselen..? :)
Mits ie niet gesoldeerd zit :N

Edit, soms kan je hem eruit halen, als ie dus niet is gesoldeerd.
Hoe, weet iemand anders je hier wel te vertellen ;) , ik weet dat, nog, niet :P
Maar kijk uit bij het erinzetten, als ie verkeerd om zit en het past toevallig heb je nix meer

[ Voor 31% gewijzigd door DaLoona op 07-04-2008 19:30 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
ja het is hetzelfde versienummer

is er geen andere mogelijkheid om het toch weer aan de praat te krijgen dan ?

de CMOS chip verwisselen ?? dan moet je toch ook al alles eraf halen lijkt me ?

of kan je een CMOS chip makkelijk vervangen ? (en dan bedoel ik NIET de cmos batterij want dat werkt niet )

CMOS chip zit vast op het moederbord gesoldeerd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 19:27 ]

• DaLoona

DaLoona

Dan denk ik dat ze allebei dood zijn :N, maar das wel toevallig, of was die ander ook al niet in orde?

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
nee die andere was helemaal in orde
alles werkte perfect

maar nu doet die het dus ook NIET meer :S

ik weet echt niet meer wat ik moet doen (een nacht in de diepvries en hij doet het wel ) een paar seconden

maakt niet uit wat ik doe het heeft geen effect

zijn er nog mensen die mij kunnen helpen met dit rare probleem ?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 21:29 ]

• DaLoona

DaLoona

Kan zijn dat die condensator iets anders erbij gemold heeft.
En aangezien je die in dat "nieuwe" mobo hebt gedaan heeft dat misschien dat mobo gesloopt.
De vraag is alleen dan, als het waar is , wat is er dan kapot? :?

[ Voor 9% gewijzigd door DaLoona op 07-04-2008 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja daar probeer ik dus ook achter te komen wat er kapot is maar ik kan niets vinden

daarom heb ik alles al vervangen (en als het uit de vriezer komt dat werkt het een paar seconden) en daarna word de BIOS tijd terug geteld en de instellingen van de BIOS zitten toch op de CMOS chip, en als ik een andere CMOS chip erop zet (van het andere moederbord gebeurd er nog niets)

zelfs geen speaker piepjes helemaal niks

alles start op en gaat aan (lampje van MB is groen schijven spinnen op) maar zie geen beeld

dus ik weet echt niet meer wat ik daarmee aanmoet

en als ik een nieuw mb koop ben ik al genoodzaakt om alles te vervangen

ik hoopte hier een oplossing te vinden zodat het toch gefixed kon worden

blijkbaar is dit probleem te ingewikkeld en (misschien) niet op te lossen.

(zelf heb ik ook nog nooit zoiets gezien dat de tijd TERUG telt)

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48
Michael Knight schreef op maandag 07 april 2008 @ 19:07:
Andere optie is gewoon de juiste condensator solderen op het 'defecte' moederbord....dan moet ie het zo weer doen :) Kost je nog geen euro aan materiaal :>
Dat dus, maar dat meot rete voorzichtig want die dingen vinden hitte niet fijn! :Y)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Topicstarter
chaoscontrol schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:14:
[...]

Dat dus, maar dat meot rete voorzichtig want die dingen vinden hitte niet fijn! :Y)
maar het moederbord die van mij afkomt (waar geen kapotte condensatoren opzitten) doet precies hetzelfde (niets dus)

dus ik denk zelf dat het niet meer daaraan ligt

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

videokaart gewisseld?

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
ja al geprobeer werkt ook niet

kabels verwisseld
moederbord verwisseld
videokaart verwisseld
aangezet zonder processor
aangezet zonder hardeschijven
BIOS/CMOS eruit gehaald
geheugen veranderd

niets werkt

• DaLoona

DaLoona

Zoals gezegd, ik denk beide helaas R.I.P.
Door een onderdeel dat al stervende was, alleen ja, als je nu een mobo haalt en je gaat testen met die onderdelen, kun je er weer een slopen.
Weet niet wat jullie budget is, maar ik zou of een 2de hands bord voor weinig kopen en alles stuk voor stuk testen, zo kaal mogelijk beginnen, voeding, cpu, graka, 1 DIMM, beeldscherm en kijken of ie post
Totdat je HET onderdeel tegenkomt, maar als je pech hebt zijn er meerdere dingen kapot en kun je beter sparen voor wat nieuwer spul.
Maar zoals ik zei , ik kan niet in julle portemonnee kijken ;)

Verwijderd

Topicstarter
ja dat vrees ik dus ook voor dat zoiets gebeurd

computerwinkels raden me ook aan om nieuw spul te komen sommige geloven me zelfs niet

dus ja ik kijk nog of ik iets vind

ik laat het wel weten :)

hulp is altijd welkom

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op meerdere forums dit probleem geplaats (inc engels forums)

ik hoop dat andere mensen mij ook / wel kunnen helpen met dit probleem.

ik hoop dat er hier ook nog mensen zijn die mij misschien kunnen helpen

(ik heb nog nooit een probleem van pcs op internet gezet omdat ik het meestal zelf op kan lossen hoe lang het ook duurt) maar dit is echt iets wat ik nog nooooooit gezien / gehoord heb)

mensen met tips of (oplossingen) graag!

• DaLoona

DaLoona

Tja, je hebt alles wat je kan doen, wel bijna gehad.
Misschien kun je de boel bij een pcboer laten doormeten en zo uitvinden wat er allemaal kapot is.
Spreek wel ff prijs af, is karweitje van nix, maar soms denken ze dat je achterlijk bent en rekenen ze je maar wat voor.
Succes verder en hou ons op de hoogte ;)

Verwijderd

Topicstarter
"Misschien kun je de boel bij een pcboer laten doormeten en zo uitvinden wat er allemaal kapot is."

hoeft niet meer kerel

de northbridge koeler was het probleem en is net kapot geklapt in bij mn gezicht

dit topic kan gesloten worden

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2008 23:00 ]

• DaLoona

DaLoona

;) Hopelijk heb je nu meer geluk succes verder

Verwijderd

Topicstarter
DaLoona schreef op donderdag 10 april 2008 @ 00:01:
;) Hopelijk heb je nu meer geluk succes verder
nou ik heb dit nog nooit gehad

zo een raar probleem en ik heb al veel gezien bij computers :) maar dit was wel iets te raar

zelfs compterwinkels konden me niet helpen en op internet had er ook bijna niemand van gehoord en op internet stond niks dat de bios tijd terugtelt

nou weet ik dus als je da hebt dat je je northbridge moet laten vervangen (of moederbord kan wegflikkeren) omdat hij anders toch klapt

• DaLoona

DaLoona

Geheel off-topic
Misschien dacht ie dat ie tijd machine aan het worden was _O-

On-topic
Maar handig om te weten, die schrijven we mooi op ;)

[ Voor 29% gewijzigd door DaLoona op 10-04-2008 11:38 ]

Pagina: 1