Toon posts:

Standaardgateway offline?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Plots, zonder enige reden, viel een week geleden mijn internet uit. Dat was vlak nadat ik een nieuwe cooler in mijn PC had gestoken, dus dacht ik dat ik toevallig (niet dat het zo waarschijnlijk was) mijn interne internetkaart getoucheerd had en deze dus gesloopt. Ik heb er dan een nieuwe ingestoken, maar daarmee waren de problemen nog niet van de baan. Ik ga die even proberen uitleggen - maar jullie moeten toch even weten dat ikzelf niets van netwerken weet.

Ik gebruik altijd MSN om te kijken welk deel van mijn internetverbinding er niet werkt - die die verschijnt als hij geen connectie kan maken. Alles is dus daarop gebaseerd.

Het begon met het feit dat MSN beweerde die beweerde dat mijn DNS offline was. Na wat zoeken op routers (met een laptop) en even bellen naar Belgacom, wist ik al vrij snel wat die was. Ik heb deze dan handmatig ingesteld, maar geen verbetering te merken. MSN veranderde van het gedacht dat het mijn DNS was (handmatig, dus die moest wel werken) naar de standaardgate-way. Maar die veranderen heeft geen nut - deze vond ik ook niet op de router? Ook de verbinding herstellen (het IPadres kan niet vernieuwt worden) heeft geen nut, want hij geeft soms de verkeerde, soms ene die niet werkt... (die buiten de 192.168 valt).

Soms blijft - desondanks dat de juiste er zeker instaat - MSN beweren dat de DNS de fout is. Maar dat verschilt soms van restart tot restart...

Pingen naar de router lukt ook niet, dat blijven time-outs. Ik heb dan geprobeert zelf mijn IP en gateway in te stellen, maar dat had evenmin effect ( hij gaf wel de notatie "verbonden", maar gaf geen internet met alles ingesteld). Verder heb ik ook geprobeert de LSPbibliotheek te herinstalleren (Antivirus beweerde dat dat een fout kon zij n waardoor ik geen internet had). Winsockfix heb ik ook al geprobeert, heeft evenmin nut...

Wat zou ik moeten invullen bij standaardgateway? En... zelf ben ik aan het einde van wat ik nu nog kan proberen, hebben jullie misschien nog iets?

Bedankt!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 19:03 . Reden: Klein aanpassingke ]

Verwijderd

Ik zou niet teveel op msn vertrouwen, die status dingen kloppen van geen kant..

open een 'cmd' dos prompt, en gebruik:
ipconfig
ping
netstat
traceroute

(google of command /? om te kijken wat je er mee kan..)

tip: stel handmatig de IP /DNS /Gateway instellingen in.. in de eigenschappen van je netwerkverbinding:
'Start->Configuratiescherm->Netwerk..... en dan rechtermuisknop op je verbinding, 'eigenschappen'
daar zie je 'TCP/IPv4' staan....... daar klik je op dan weer 'eigenschappen' of opties
en dan stel je dus alles ff met de hand in, dat werkt veelal beter is mijn ervaring

Verwijderd

Topicstarter
Van je tip; zo heb ik altijd iets proberen opnieuw in te stellen. Met pingen kom ik nerges, kan zelfs niet pingen naar router of andere PC. IPconfig toont gewoon wat ik instelde. Netstat toont niet zoveel speciaals, neemt zelfs de verkeerde netkaart? Daar ga ik eens naar kijken. Ook toontie niet zoveel, alleen 17 dingen in 20 min, wat me niet veel lijkt...

Verwijderd

"Ook de verbinding herstellen (het IPadres kan niet vernieuwt worden) heeft geen nut, want hij geeft soms de verkeerde, soms ene die niet werkt... (die buiten de 192.168 valt)."

Dit betekend dat er door je router geen DHCP lease is/(kan worden) uitgegeven, Windows kan er dan (voor zover ik weet) zelf voor kiezen om een adres (in de range 169.254.xxx.xxx) aan je NIC (netwerkkaart) te geven.

Hoe het kan dat je router niet goed werkt... > instabiele software / kapot router /slechte verbinding (stekkers die niet goed zitten..)

PS: Disable sowieso de (built-in) kaart(en) die je niet gebruikt.

ALS je de verbinding nog is 'omhoog' krijgt:
ping -t <router adres>

om te blijven pingen naar je router, latency zou max een paar ms mogen zijn .. laat dit vervolgens een tijdje lopen..

Wat is het model/type router wat je hebt staan?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
3347W Netopia. Vrij oud dus. Ga er nu de laatste firmwire erop zetten, hopelijk dat die wat doet. Anders heb ik nog geen verbinding tot stand kunnen brengen...

*updaten heeft geen nut gehad

Verwijderd

Hang dat ding even dichtbij (zonder internet) aan je machine met een andere kabel

reset het ding ook even (zit een palletje op de achterkant denk ik)..

en probeer te achterhalen wat het probleem is

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:14:
Hang dat ding even dichtbij (zonder internet) aan je machine met een andere kabel

reset het ding ook even (zit een palletje op de achterkant denk ik)..

en probeer te achterhalen wat het probleem is
Ze resetten heb ik al eens geprobeerd, werkte niet. En hoe achterhaal ik wat het probleem is?

Verwijderd

Ben ook wel benieuwd of je andere IP adressen binnen je netwerk wel gewoon kunt pingen, als dat wel kan ligt het probleem bij je router...zit neem ik aan geen console ingang op waarmee je op CLI niveau verbinding kunt maken?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik kan niet pingen naar andere PC's, ik kan zelfs niet pingen naar de router. Ik denk niet dat ik een console ingang heb, tis en blijft een vrij oude router...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03 00:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Geef even ietsje meer duidelijkheid. Ik heb namelijk het idee dat je netwerkkaart gewoon kapot is. Alles wat je noemt zijn gewoon symptomen. Het niet kunnen bereiken van de DNS komt omdat er geen netwerk is. Het niet kunnen pingen komt omdat er geen netwerk is. Het niet hebben van een gateway adres komt omdat de dhcp niet goed gaat en het niet krijgen van een ip komt omdat dhcp niet goed gaat.

Zitten er andere computers in je netwerk?
Hangen deze achter dezelfde router?
Krijgen deze wel een ip?
Kunnen deze wel het internet op?
Heb je al geprobeert een andere computer aan te sluiten op de aansluiting die problemen geeft?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:36:

Zitten er andere computers in je netwerk?
Hangen deze achter dezelfde router?
Krijgen deze wel een ip?

Kunnen deze wel het internet op?
Heb je al geprobeert een andere computer aan te sluiten op de aansluiting die problemen geeft?
Aan de netwerkkaart kan het niet liggen, aangezien ik deze al eens vervangen heb...

Vragen in volgorde;

Ja
Ja
Ja
Ja
Ja, de laptop. Deze heeft perfect internet op de kabel van de vaste PC die niets doet...

Dus het moet echt liggen aan de instelling van mijn PC, denk ik toch.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 08:58
Je moet ipconfig output posten.

Je hebt nu handmatig zitten instellen, maar je weet niet wat je bij gateway moet invullen? Dat gaat dan niet werken. Of handmatig en alles juist invullen, of DHCP.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03 00:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:36:
Dus het moet echt liggen aan de instelling van mijn PC, denk ik toch.
Als je DHCP gebruikt en dit ingesteld is heb je verder niks meer met configuratie te maken. Op dat moment wordt namelijk alle configuratie (ip, gateway, dns) via dhcp automatisch geregeld. Aangezien dezelfde aansluiting op een andere PC wel werkt zit het dus toch echt in de computer zelf. Het heeft dus helemaal geen nut om met de router te gaan lopen pielen of handmatig dingen in te stellen.

Je probleem ligt op een lager niveau. Hierbij moet je denken aan een fout in de driver of ipstack (door bijvoorbeeld malware) of toch door een hardware probleem. Probeer eens te scannen op malware, update de driver voor de netwerk kaart of regel een nieuw netwerk kaartje.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Ok het probleem zit dus in je computer, wat wel eens wil werken is alle protocollen/clients weg gooien uit de properties van de LAN adapter die je gebruikt en dan alleen Client voor MS netwerken en TCP/IP aanzetten (en eventueel bestand- en printerdeling). Windows Firewall ook uitzetten, eventuele VPN clients/Firewall pakketten uninstallen, dat soort dingen.

Dit alles gaat er trouwens vanuit dat je TCPIP instellingen helemaal goed zijn :). En je kabeltje heel is en de switchport op je router goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 09:00 ]

Pagina: 1