Toon posts:

AMD Athlon X2 4600+ Overclocken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een paar vragen.

Het gaat hier om een AMD Athlon X2 4600+ op een Asus M2N Moederbord.

Ik heb gister SpeedFan gedownload, en ik heb hier een screenshot:
http://img142.imageshack.us/img142/8231/speedfanmd9.png (Pop-up)

Nu draait ''Temp1'' op 35C Idle
Gister heb ik de clock van 12*200 naar 12*218 gezet (2.618 MHz) en kwam hij in Orthos op 53C met AMD stock koeler.

Nou staat er ook Core en Temp2 en Temp3 bij, dus ik weet niet welke van mijn CPU is en of die niet te warm word als hij op 12*218 gaat draaien.

Nou, een tijdje Orthos gedraait, bleef de Core op 5C - 54C, en ik heb de PC afgesloten.
Ik stond vandaag op, zet de Computer aan, staat er bij startup dat de Overclock failed is, en dat ik naar mijn BIOS moest.
Dus ik naar mijn BIOS gegaan, en alles stond weer op [Auto] (2.4 GHz (Stock))

Dus ik weet niet of ik uberhaupt kan overclocken en waar ik op moet letten bij SpeedFan, ook weet ik niet of hij goed staat ingesteld.

Wel wil ik zeggen dat de PCI-E nog op 100 stond en de voltage stond nog op [Auto]
En de Freq ging tot 12*300, maar dat zullen we maar niet doen! 8)7

Bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 18:32 ]

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 14:13
Speedfan laat alle sensors zien die je hardware heeft, misschien met everest even kijken hoe je temps zijn? Wellicht dat het een koelings probleem is, heb je stock cooling?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik gebruik de stock cooler van AMD.

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:29
Is het een Brisbane core?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Windsor.

De Tempraturen op Idle:

Motherboard: 49C
CPU #1 / Core #1: 39C
CPU #1 / Core #2: 41C
MCP: 79C
Aux: 39C

CPU Core: 1.28V

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 14:13
Misschien dat je je stock cooler vervangen in een Zalman of een andere 3rd party fabrikant. Wellicht dat je dan verder komt met overclocken.

[ Voor 23% gewijzigd door Sharky_NL op 07-04-2008 20:10 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Sowieso, als je een beetje prestatiewinst wilt halen zou ik er inderdaad een nieuwe koeler opschroeven. En anders, kijk eens op de site van AMD naar de max. temperaturen die het ding officieel mag hebben. Ook hier geldt: lager is beter.

Verwijderd

Topicstarter
Na even gekeken te hebben staat er bij dat de Max tempratuur zou moeten zijn: 55 - 72C

Dus opzich zou overclocken wel kunne, hij zat met 2.6 op 53 - 54C met stock cooler.

Aleen wil ik dus weten of ik op de 2 Core tempraturen moet letten, of op de CPU tempraturen.

Ook zou ik graag een overzichtelijk programma willen hebben waarop je presies kunt zien hoe heet de CPU word, en niet aleen de Core's.

Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een update:

Ik heb de CPU Multiplier op x10 gezet (x12 Stock) 240 MHz = 2400 MHz (Stock)
Daarna heb ik de HT Multiplier op x4 gezet = 960 MHz
Daarna heb ik mijn DDR2 667 Geheugen op 400 MHz gezet (In BIOS) dus ook daar is geen probleem. (Staat nu op 480 MHz, het zijn 2 x 1 GB strips)

Vcore staat op 1.25
Vmem staat op Auto (Kan kiezen uit 1.7 en 1.8)

Als ik hem overclock in Windows zelf, dan trekt hij het prima zonder problemen, maar als ik in BIOS de Multiplier van 240 x10 op 250 x10 zet, dus een overclock van 100 MHz, dan start hij op, en staat er dat de Overclock failed is, en dan staat alles weer terug op stock.

Wat kan hier het probleem van zijn? De tempraturen zijn prima en ik heb rekening gehouden met het Memory en de HT Multiplier.

Moet ik Vcore hoger als 1.25 zetten?

Bedankt!

• Wiethoofd
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

AMD's zijn niet heel goed met het verlagen van de multiplier en het gelijktijdig verhogen van de FSB.
Ik heb het geprobeerd met mijn 4800+ maar dat wilde niet werken. Bij Intel processors kan het weer wel :S

Je kan iig je HT-Link divider op 4 laten staan en de FSB verhogen en het voltage op stock laten staan.
Kijk ook deze HW.info-aflevering voor de basisprincipes van het overklokken.

Het is wel met een Intel, maar de basis is:
1. VCore op stock locken
2. PCI-bus speed locken
3. Geheugen snelheid locken (timings op auto)
4. FSB verhogen en testen
5. Stabiel in Orthos voor meerdere uren? Weer FSB verhogen en testen
6. Pas als hij onstabiel wordt en je BSOD's krijgt: Vcore iets omhoog en weer testen.

En zorg dat je HT-link rond de 1000 blijft zitten, 1150 kan nog, maar niet voor een hele lange tijd, zorg dan dat je je HT-divider/multiplier naar 4x zet.

[ Voor 0% gewijzigd door Wiethoofd op 14-04-2008 18:15 . Reden: typo in url ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie.

Je bedoelt met ''Locken'' als in NIET op [Auto] maar zelf het voltage / snelheid invulle?

Als dat zo is, dan reset ik weer alle settings, dus ook FBS Multiplier x12? of x10 laten?
Aleen als ik hem op x10 laat, dan moet ik 200 MHz in 240 MHz veranderen wil ik de 2400 MHz stock houden, wat dus er voor zorgt dat ik het volgende heb:

10 x 250 MHz = 2500 MHz (100 MHz overclock)
HT Multiplier x4 = 1000 MHz

:D

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

met Locken bedoel ik idd vastzetten ipv 'auto' en je mobo de instellingen laten bepalen

Zet alles terug naar standaard (met een BIOS update (ivm stabiliteit) en een CMOS reset moet dat wel goedkomen)

Je Multiplier staat bij jou processor standaard op 12, laat hem daar op staan en zet je Vcore vast, net als je PCI-bus en geheugen snelheid (niet de timings) en ga de FSB verhogen.
Stock 12x200=2400MHz, verhoog dit naar 12x210 en stress orthos voor minstens 2 uur.
Stable, ga dan naar 215, 220, 225, 230 etc.

Zorg dan dat op het moment dat Orthos fouten gaat geven je Vcore een stapje verhoogt en stress weer. Houd rekening met je HT Link en zet deze in de buurt van de 220 FSB naar 4x ipv de standaard 5x.

Weet ook dat je met de stockkoeling die je nu hebt niet heel erg ver komt. Ook je moederbord moet mee werken qua stabiliteit en instellingen die je kunt veranderen in het BIOS.

• Bernd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08-2022
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:48:
Na even gekeken te hebben staat er bij dat de Max tempratuur zou moeten zijn: 55 - 72C

Dus opzich zou overclocken wel kunne, hij zat met 2.6 op 53 - 54C met stock cooler.

Aleen wil ik dus weten of ik op de 2 Core tempraturen moet letten, of op de CPU tempraturen.
Om te kijken bij speedfan van welke sensor je moet uitgaan moet je simpelweg je cpu stressen met ORTHOS en tegelijkertijd je temperaturen in de gaten houden. Als je dan onder load alleen de twee Core temperaturen omhoog ziet gaan en de rest ongeveer gelijk ziet blijven zijn dat de juisten.
Ook zou ik graag een overzichtelijk programma willen hebben waarop je presies kunt zien hoe heet de CPU word, en niet aleen de Core's.

Bedankt!
Als je CPU heet wordt die heet omdat je core's heet worden. Temperatuur van je cores = temperatuur die je in de gaten moet houden.

Frogstar#2151

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kan HWMonitor gebruiken, bij mij is op m'n Asus Mobo TMPIN0 de CPU temp en Core 0 en 1 de cores

Afbeeldingslocatie: http://www.gioli.nl/tweakers/temps.jpg

De screenshot hier betreft een prob met de montage van m'n koeler, vandaar de hoge temps, zijn inmiddels wel normaal ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, Bedankt.

Ik heb de Processor op 2,639 MHz stabiel gekregen met Stock koeler, 2 1/2 uur gedraait.

Maar goed, ik zou graag willen weten wat de beste keus voor een Koeler zou kunnen zijn!

Het liefst voor de volgende punten:
Socket AM2
Niet mega groot, dus liever niet zoiets als een Scythe Infinity! :D
Iets met goeie koel prestaties, geluid maakt niet uit, prijs: 0 - 50 Euro.

Ik heb een idee: Zalman CNPS9500AM2 LED <-- Is dat niks in mijn geval?

Bedankt voor de eventuele tips.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

die CNPS9500AM2 is wel een goede, ik heb em gebruikt voordat ik overging naar m'n TRUE.
Hij is compleet en je kan em zo overnemen als je wilt (doosje, bon, accesoires, even kijken voor koelpasta)

pricewatch: Zalman CNPS9500 AM2 (Socket 754/939/940/AM2) Pricewatch
van mij overnemen, 25 inc verzendkosten als je wilt (stuur maar een mail of een DM (zie profiel etc))

Verwijderd

Topicstarter
Ach, eer dat ik een koeler kan halen, is het Juni -> Vakantie geld :D

Tot die tijd moet ik hem met stock doen dus helaas.

Maar dat ter zijde, heeft er iemand anders nog tips over een goeie CPU koeler? :)

EDIT:

Ik heb nog even op Internet gekeken, en ik vroeg me het volgende af:

Wat zou een betere keus kunnen zijn?

CNPS9700 Led (Oranje)
CNPS9700 NT (Grijs)

Ik heb zelf nog niet echt uitgevonden welke van de 2 nou beter zou presteren, ook wil ik weten of ik met die koeler de laatste 350 MHz kan halen voor een totaal van 3.0 GHz, en dat hij dan op 3.0 GHz ook nog een beetje koel wilt blijven. :)

Ik weet dat het lastig in te schatten is, maar bij de een hebben ze extreem lage tempraturen, en bij de ander iets minder goed. :)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb mijn keuze gemaakt, en ik kies toch voor de: Thermalright Ultra-120 eXtreme.

Dit is 1 van de beste koelers, ook zonder fan te gebruiken mits het genoeg koelt, en bovenal makkelijk te installeren aangezien het koelblok kleiner is als dat van de Scythe Infinity.
En natuurlijk beter koelt als een Zalman, dus mijn keuze staat vast!

Ik ben benieuwd of ik tegen die tijd nog een hoop moet schuren, aangezien ik de meeste hoor klachen hehe.

Nou in iedergeval, hartelijk dank voor jullie hulp in alles wat ik tot nu toe moest / wou weten. :)

Even een update over de processor: Hij loopt al een aantal uur met Orthos op 2.700 GHz met stock koeler, hoger ga ik niet meer aangezien het dan gevaarlijk word, dus tot die tijd wacht ik het af. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2008 @ 16:26:

Wat zou een betere keus kunnen zijn?

CNPS9700 Led (Oranje)
CNPS9700 NT (Grijs)

Ik heb zelf nog niet echt uitgevonden welke van de 2 nou beter zou presteren, ook wil ik weten of ik met die koeler de laatste 350 MHz kan halen voor een totaal van 3.0 GHz, en dat hij dan op 3.0 GHz ook nog een beetje koel wilt blijven. :)
nou, ik heb zelf de NT en ben er zeer tevreden over, maar voor minder geld vind je al een betere, kijk eens naar scythe.
die zijn goedkoper als de zalman en een paar koelen ook nog beter als de CNPS9700

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik heb een TRUE.
deze is op een AM2 socket lastig te monteren, en past niet op alle moederborden omdat je een backplate nodig hebt!

Het koelblok is qua breedte kleiner dan de infinity, hij is wel hoger vanaf je moederbord gezien en kan dus niet in elke kast!

Ook is hij fanloos te gebruiken op een low-end CPU, je 4600+ dus niet!
de infinity is op de AM2 socket makkelijker te installeren/monteren dan de TRUE!

en de 9700 van zalman maken alsnog een boel herrie en haal je denk ik de 3,0 GHz niet mee, ook omdat je niet een speciaal OC mobo hebt, maar het valt te proberen.

en mocht je een budget hebben, ga voor de Scythe

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ik weet niet wat ik me voor moet stellen met een Speciaal OC moederbord en een gewoon moederbord.

Ik heb wel goeie OC mogelijkheden in de BIOS, of heeft het daar niks mee te maken?^^

Ik zou natuurlijk een P5K Moederbord kunnen kopen maar dat is voor Core 2 Duo, en om nou mijn 9800 GTX weg te doen voor een Q6600 processor is ook weer zonde, en ook daar mis ik dan weer een koeler en een mooie videokaart, al met al probeer ik met de Scythe Infinity toch de 3.0 te halen.
Pagina: 1