Toon posts:

Asus P5E WS Pro (iX38) met CL3 geheugen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het Asus P5E WS Pro moederbord (met Intel X38 chipset) overweg kan met PC5300 CL3 geheugen?

Ik kan in het mobo boekje wel vinden dat PC6400 CL4 geheugen wordt gedownclocked naar 667Mhz. Ik mag er, neem ik aan, dan vanuit gaan dat PC5300 CL4 dus geen enkel probleem is. Echter, er staat niks in het boekje over 667Mhz met CL3.

Op de site van GeiL USA, bij de configurator, zie ik dat in de Asus P5E WS Pro zowel de GX22GB5300DC (CL 4-4-4-12) alsook de GX22GB5300SDC (CL 3-4-4-8) passen. Maar ik kan dus nergens vinden of die CL3 versie gedownclocked gaat worden door het mobo net als de 800Mhz CL4 (zoals in de manual staat).

In de memory specification van de Intel X38 chipset vindt ik zelfs alleen maar iets over CL5 op 667MHz.

Bij voorbaat dank voor reacties
-tfg

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-05 11:14

BTU_Natas

Superior dutchie

In de QVL, staan de geheugen modules die ze getest hebben en dus 100% zeker weten werken. Dit houdt niet in dat de jouwe wel/niet werken maar alleen maar dat ze niet getest zijn. Dus is het op eigen risico.

Verwijderd

Asus moederborden zijn nogal kies keurig als het gaat om geheugen. Dus zoek geheugen dat op de QVL lijst staat zie hiervoor op de site van Asus. En vergelijk dan de chips van het geheugen wat je wilt kopen met dat in de QVL. Voor de chips zie hiervoor de DDR2 Ramlist. Als het nu CL3 of CL5 is maakt niet uit dat moet je toch in je bios instellen. Maar waarom wil je lage lacenties hebben het is sneller om meer MHz te hebben meestal al zul je in reallife geen verschil merken alleen in benchmarks een klein verschil. :)

Verwijderd

Topicstarter
De QVL die ik heb is die in het mobo boekje, maar die is al weer behoorlijk oud. Ook in het boekje staat dat voor een geupdate versie van de QVL ik naar de Asus website moet gaan.
Ik heb alleen geen idee waar Asus die lijst ergens heeft verstopt op hun site. Ik heb naar mijn gevoel de hele website doorzocht (zowel de nederlandse alsook de Global), maar het niet kunnen vinden. Iemand enig idee waar een recente versie van de QVL lijst van Asus te vinden is ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had begrepen dat met 667MHz geheugen op dual-channel ik precies uit kom op de maximale datadoorvoer bandbreedte naar de processor bij een FSB van 1333MHz. Met 800MHz zou je daardoor weinig voordeel hebben en soms zelfs nadeel door missynchronisatie.

Om met de FSB goed gesynchroniseerd geheugen toch hogere efficientie te bereiken zou dan een lagere CL helpen, lijkt me, toch ?
Is het verschil tussen CL3 en CL4 echt zo klein? In dat geval kan ik natuurlijk gewoon de 'veilige' optie nemen... :)

Verwijderd

Topicstarter
QVL inmiddels toch gevonden... :)
Ik keek blijkbaar scheel 8)7... stond gewoon in de grijze balk links op de product info site.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:04
Ik heb ook een asus bord met dezelfde reepjes. Je moet volgens mij alleen de timings aanpassen in de bios (en misschien ook het voltage).

Vette shit!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Als het goed is gebeurt dat zelfs automatisch.
Pagina: 1