Broadcom 4311BG werkt niet @ Ubuntu 7.10 en openSUSE 10.3

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 12:51
Ik heb enkele dagen geleden de HP6720s Celeron-versie gekocht, die een Broadcom 4311BG aan boord heeft voor wireless LAN. Nu wil ik Ubuntu gaan draaien op de laptop (vooralsnog 7.10, totdat 8.04 uit komt), maar tot nu toe is het me op geen manier gelukt de W-LAN kaart aan de praat te krijgen..
Ik heb geprobeerd de kaart in "niet ondersteunde stuurprogramma's" in te schakelen, wat werkt (hij staat gemarkeerd als ingeschakeld, en daar voor download en installeerd hij een bestand), maar alsnog vind hij geen netwerken en verbinden, ho maar.
Ik heb het ook een beetje geprobeerd met de ndiswrapper maar dat is nog niet echt gelukt helaas.
Onder openSUSE 10.3 hetzelfde probleem (ook even geprobeerd).
Ik heb al een aantal tutorials gevonden, maar veel kon ik er niet mee aangezien het vaak om een andere versie van de kaart of besturingssysteem ging. Ook dit heb ik geprobeerd:
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43
... maar tevergeefs..

Heeft iemand ervaring met deze kaart onder ubuntu? Zoja, hoe kan ik deze aan de praat krijgen? Is het een idee deze desnoods te vervangen door een Intel kaart, of is dit niet nodig?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:46
Ik heb de Broadcom BCM4311 hiero native (Dus zonder Windows drivers) aan de gang op Gentoo en ik gok dat dat hetzelfde kaartje is als jou. (Doe eens lspci?) Ik ben wel bezig geweest met firmware, kernel 2.6.24, toen ik nog Windows drivers gebruikte met ndiswrapper, enzovoort. Onder Linux is het prima aan de gang te krijgen, onder Ubuntu dus ook (duh) maar dan zul je moeten afstappen van je 3kliks Ubuntu wizards, omdat ik bang ben dat je het dan niet aan de gang gaat krijgen.

Hier staat uitgelegd hoe ik het gedaan heb :) Succes!

/edit

Ik zie dat je deze link er al in had staan. Wat werkt niet? Mijn glazen bol is stuk :*)

Vervangen door een Intel kaart nutteloos want dit werkt na even aanpakken ook prima, Intel kaartjes hadden wel een betere driversupport tot nu toe, maar met b43 begint het voor Broadcom ook allemaal te komen.

[ Voor 20% gewijzigd door _eXistenZ_ op 08-04-2008 11:16 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
Misschien zeg ik als linux-noob iets heel stoms, maar toen ik gisteren eindelijk de overstap naar Ubuntu waagde had ik een vergelijkbaar probleem met een Asus WL-100G kaartje.
Die heeft ook zo'n BCM43** chipset.

Deze workaround werkte bij mij prima:
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
bcm43xx is de oudere methode die idd ook prima werken kan, maar de aanbevolen methode is als het kan b43 :) (Bij mij heeft bcm43xx overigens nooit gewerkt :P) Als laatste redmiddel kan je nog ndiswrapper gebruiken. Iig ik wil best helpen maar dan moet ik antwoord hebben van de TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

De b43 driver zit pas vanaf 2.6.24 in de kernel, de nieuwe ubuntu release 8.04 (hardy) draait op deze kernel. Ik heb zelf een bcm4318 die werkt prima met de b43 driver, met de bcm43xx (deprecated) in 7.10 (gutsy) was het een ramp. Slechte transfer snelheden en bereik, b43 is the way to go! :)

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Oh ja Ubuntu kan je niet ff zelf updaten :P Nouja wachten tot de nieuwe dan maar jonges :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 05:31
Jee, nooit geweten dit. Ik gebruik in mijn dell laptop idd de bcm43xxx , de oudere , driver.

'Ns kijken of ik de nieuwe gecompileerd krijg..

Edit: laptop ff aangezet, en het lijkt erop dat de nieuwere b43 idd al met hardy ingebakken is. Gister hardy geinstalleerd, en na bedraad alle updates binnen gehaald te hebben, pakt ie idd mijn wireless met de b43..

Is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
Ah, ook weer wat geleerd. Bij mij werkt hij trouwens prima, via bcm43xx.

Als b43 in Hardy zit ingebakken ga ik nu trouwens niet meer zitten klooien om 'm werkend te krijgen. Dat komt binnenkort dan wel met een update.

En waarschijnlijk is het TS inmiddels ook wel gelukt :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
Goed ik ga nog even 2 weekjes wachten op Hardy en dan zullen we zien wat we gedaan kunnen krijgen, bedankt voor de info tot dusver! :)
Ik hou jullie up to date ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
Ik draai nu Ubuntu 8.04 beta vanaf de live-cd en probeer dus de broadcom aan de gang te krijgen. De kaart wordt gedetecteerd, maar het zoeken en verbinden met draadloze netwerken lukt alsnog niet als ik het systeem zo opstart en verder niets doe...
Ook zijn er geen meldingen meer van proprietary drivers en als ik naar dat lijstje ga staat de driver van de netwerkkaart er niet meer tussen. Wanneer ik lspci zie ik de netwerkkaart helemaal onderaan het lijstje:
code:
1
10:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM94311MCG wlan mini-PCI (rev 02)

Nu heb ik ook geprobeerd het aan de praat te krijgen volgens de instructies op linuxwireless.org, en ik heb de instructies van de b43 gebruikt (voor linux-2.6.24), maar dat lukt ook niet. Het downloaden met wget en extracten lukt, maar wanneer ik dan 'make' doe gaat het mis, en krijg ik een enorme waslijst met errors en warnings. Kortom; het werkt niet.

Wat kan ik nog doen? Iemand suggesties? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
Ik heb inmiddels een nieuwe Intel 3945ABG besteld, scheelt in de toekomst een hoop gedoe en kost relatief weinig :) Deze wordt "out of the box" ondersteund om het zo maar te zeggen.

[ Voor 22% gewijzigd door VR46 op 15-04-2008 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:14

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

cbernardini schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 20:45:
Ik draai nu Ubuntu 8.04 beta vanaf de live-cd en probeer dus de broadcom aan de gang te krijgen. De kaart wordt gedetecteerd, maar het zoeken en verbinden met draadloze netwerken lukt alsnog niet als ik het systeem zo opstart en verder niets doe...
Ook zijn er geen meldingen meer van proprietary drivers en als ik naar dat lijstje ga staat de driver van de netwerkkaart er niet meer tussen. Wanneer ik lspci zie ik de netwerkkaart helemaal onderaan het lijstje:
code:
1
10:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM94311MCG wlan mini-PCI (rev 02)

Wat kan ik nog doen? Iemand suggesties? Alvast bedankt!

Wat is die waslijst pcies ? dependencie problemen ?

list ze eens als je wilt, je zult namelijk op een standaard ubuntu denk ik geen development packages hebben, en ik denk dat je die wel nodig hebt ? (iemand die dit kan bevestigen ?)
(ik vind ubuntu minder lief *,dus ik heb er totaal geen ervaring mee)
En jah ik weet ook niet of het nou zo slim is om 8.04 te draaien als je wlan aan de gang wilt hebben atm :)

edit
Lees nu net pas dat je de livecd draait

Zowieso ga jij niet die driver aan de gang krijgen onder de livecd, ik neem aan dat je wilt compilen e.d. en dat gaat je niet lukken in een read-only omgeving (live cd is toch nog read-only ?)

En opgeven omdat je een driver niet aan de gang krijgt onder linux ? :+
hoe wil je ooit het hele bash gebeuren doorgronden als je niet doorzet ?
Ok , Wlan is een pain in the ass onder linux, maar het kan goed, met bijna alle kaarten tegenwoordig.

[ Voor 25% gewijzigd door CrankyGamerOG op 16-04-2008 00:15 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 00:18
Kan het niet zijn dat je Laptop een 'Hardware' switch heeft? Mijn Acer laptop heeft zo een switch en na installatie van acer-acpi (kan ook werken op niet acer laptops) werkte alles :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
Tales schreef op woensdag 16 april 2008 @ 13:57:
Kan het niet zijn dat je Laptop een 'Hardware' switch heeft? Mijn Acer laptop heeft zo een switch en na installatie van acer-acpi (kan ook werken op niet acer laptops) werkte alles :D
Mijn laptop heeft inderdaad zo'n hardware switch die altijd ingeschakeld heeft gestaan. Ik zal het misschien nog even proberen met dat trucje wat jij noemt, maar de intel kaart is nu toch al onderweg :)
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 23:55:
[...]
Zowieso ga jij niet die driver aan de gang krijgen onder de livecd, ik neem aan dat je wilt compilen e.d. en dat gaat je niet lukken in een read-only omgeving (live cd is toch nog read-only ?)
Volgens mij is de live-cd geen read-only omgeving hoor, bestanden kan je gewoon downloaden, bewerken, opslaan etc. Misschien kan het wel zo zijn dat functies als make e.d. niet mogelijk zijn vanaf een live-cd. Ik heb alleen geen zin om hardy of gutsy te installeren en windows xp dus te verwijderen om vervolgens alsnog geen w-lan ter beschikking te hebben 8)7
Pagina: 1