Toon posts:

HP 6720s vs 6715s

Pagina: 1
Acties:
  • 3.204 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een keuze gaan maken tussen 2 laptops van HP en bij Norrod gaan kopen:
- HP Compaq 6720s GB901EA (399 euro)
Celeron M 530
120 gb
Intel® Graphics Media Accelerator X3100

- HP Compaq 6715s GR653EA (475 euro)
Sempron 3800+
80 gb
ATI Radeon X1250

De overige specificaties zijn eigenlijk gelijk. Nu vraag ik mij af waar het prijsverschil vandaan komt. De sempron zal iets sneller zijn dan de Celeron M, en heeft powernow. Maar de vasteschijf is weer kleiner dan van de 6720s. De videokaarten komen wat snelheid aardig overeen.
Als ik dus kijk naar de specificaties, zijn deze laptops ongeveer gelijkwaardig. Zie ik misschien iets over het hoofd? Misschien is de 6715s wat degelijker gebouwd of iets dergelijks?

-

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Deze topics mogen niet meer :) Check: Wat is er nu anders in CSL?

Maar om je een klein beetje te helpen:
Als je perse bij Norrod en een HP wilt kopen: koop de HP 530 (KP479AA). Deze is vele malen sneller (heeft een snelle Dual Core processor) dan die andere 2 laptops. Alhoewel voor 500 euro er bij zaken zoals Mediamarkt/Dynabyte/Saturn er ook goede laptops zijn

[ Voor 19% gewijzigd door silmaril8 op 07-04-2008 13:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 12:35:
Celeron M 530
120 gb

Sempron 3800+
80 gb
ATI Radeon X1250

De overige specificaties zijn eigenlijk gelijk. Nu vraag ik mij af waar het prijsverschil vandaan komt. De sempron zal iets sneller zijn dan de Celeron M, en heeft powernow. Maar de vasteschijf is weer kleiner dan van de 6720s. De videokaarten komen wat snelheid aardig overeen.
Als ik dus kijk naar de specificaties, zijn deze laptops ongeveer gelijkwaardig. Zie ik misschien iets over het hoofd? Misschien is de 6715s wat degelijker gebouwd of iets dergelijks?

-
Ik heb de 6715 gekocht en krijg deze morgen binnen, ik zal morgen eens posten wat ik ervan vind.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:35
ik denk dat de Celeron M niet zo bar veel van de sempron verschilt (behalve de 1 mb chache ipv 256 kb) en natuurlijk het stroomverbruik. Op de AMD site zie ik dat de sempron rond de 60 watt verbruikt (!) Of het is een fikse fout of je kan maar erg kort werken met de 6715s. Ik heb dus de 6720s en niet meer dan lof erover. Kan in xp pro ongeveer 4 uur mee op de standaard accu.

één is geen, twee is één

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
silmaril8 schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:17:
Deze topics mogen niet meer :) Check: Wat is er nu anders in CSL?

Maar om je een klein beetje te helpen:
Als je perse bij Norrod en een HP wilt kopen: koop de HP 530 (KP479AA). Deze is vele malen sneller (heeft een snelle Dual Core processor) dan die andere 2 laptops. Alhoewel voor 500 euro er bij zaken zoals Mediamarkt/Dynabyte/Saturn er ook goede laptops zijn
Even een aanvulling hierop: Mocht je voor de HP 530 willen gaan let er dan wel even op dat je de goeie pakt. Er is namelijk ook een HP 530 met Celeron-processor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 12:35:
Celeron M 530
120 gb

Sempron 3800+
80 gb
ATI Radeon X1250

-
Voor ongeveer 470 Euro kun je een HP 530 met Core Duo T2600 aanschaffen.

• Wackoz
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:33:
[...]

Voor ongeveer 470 Euro kun je een HP 530 met Core Duo T2600 aanschaffen.
dan zou ik zeker die hp530 nemen, als hij zelfs goedkoper is! Anders toch echt de 6720s of je moet alleen maar thuis werken, maar dan kan je beter naar een vaste pc kijken.....

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
Wackoz schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:07:
Op de AMD site zie ik dat de sempron rond de 60 watt verbruikt (!) Of het is een fikse fout of je kan maar erg kort werken met de 6715s. Ik heb dus de 6720s en niet meer dan lof erover. Kan in xp pro ongeveer 4 uur mee op de standaard accu.
Ik bedoelde eigenlijk een mobile sempron 3800+, en die heeft een TDP van 31 watt. Deze kan in stapjes van 100 mhz de frequentie aanpassen aan de belasting en het voltage daarbij omlaag regelen. Dit maakt deze cpu idle ontzettend zuinig, en dat terwijl de memory controller hier al bij mee gerekend is. Een Celeron is op zich vergelijkbaar, behalve dan dat hij niet terug kan klokken en het voltage niet omlaag kan halen. Idle zal een celeron dus meer verstoken.

@Ict-sale: Ik ben dan erg benieuwd naar je ervaringen met de 6715s. Hoe voelen bijvoorbeeld de knoppen bij de touchpad aan? Ik had gelezen dat deze van de 6720s een beetje goedkoop aanvoelen.

@silmaril8: Ik heb nu de regels even gelezen. Dit onderwerp is inderdaad een beetje op het randje van wat mag. Ik zal daarom nog even beter toelichten wat ik wil bereiken met deze topic:
Bij budget processoren staat AMD bekend om een goede prijs/kwaliteit verhouding. Misschien is AMD zelfs wel ietsje goedkoper dan Intel. Bij laptops heeft AMD Sempron Mobile het voordeel dat de energiebesparende functies niet zijn uitgeschakeld, in tegenstelling tot Celeron Mobile. Dus heb ik 2 redenen om voor AMD te kiezen, namelijk ietsje goedkoper en zuiniger.
Vervolgens kijk ik naar HP en zie 2 laptops die veel op elkaar lijken en op dezelfde doelgroep gericht lijken te zijn. Het typenummer ligt ook vlak bij elkaar (6715s en 6720s), en ik verwacht dus dat het gelijkwaardige producten zijn. Met andere woorden, de enige echte variabele is het merk processor. Toch is de 6715s met AMD nog relatief gezien een stuk duurder dan de 6720s. Waar zit dat verschil in?
Een mogelijkheid is dat de kwaliteit van de onderdelen van de 6715s iets hoger zijn dan van de 6720s. Misschien een prettiger en degelijker toetsenbord, of een steviger behuizing, etc.
Ik heb helaas de laptops niet in handen gehad, omdat ze niet op voorraad waren. Daarom is gebruikerservaring zeer welkom.

De HP 530 is weer ietsje duurder en duidelijk aan andere laptop dan de 6720s. Voor mezelf beschouw ik die niet als een optie.

Verwijderd

Ik verwacht zelf dat het niet een top laptop zal zijn gezien de prijs maar het is genoeg voor me als ik mijn mail kan ophalen en beetje kan internetten enz.

Ik krijg hem met windows vista, 80gb hd, 1024mb geheugen en ik verwacht dat dit wel goed zal werken, anders zet ik er windows xp op.

Op het internet zijn er ook geen echte reviews te vinden van deze laptop, erg jammer. maar als alles goed gaat heb ik hem vanmiddag binnen en kan ik hem vanavond even uitpakken enz.

Verwijderd

nou ik heb de laptop binnen, zeg maar wat je wilt weten.

ik kan je zo al vertellen dat de 6715s ook bleutooth geintegreerd heeft, erg handig.

Als je de laptop zo ziet is het wel een erg kale laptop, geen extra's, hiermee bedoel ik, geen sd card lezer, 2 usb poorten, geen extra knoppen enz.

De mouse buttons zijn volgens mij van plastic echter zit er een hele fijne rubbere coating overheen wat erg fijn en goed aanvoelt.

Het scherm is glossy en ziet er gewoon goed uit, ik wilde eigenlijk liever de acer 5210 daar een kennis van mij de laptop ook heeft en hij erg fijn werkt. echter moet ik eerlijk zijn, deze laptop is iets dikker maar voelt erg degelijk aan.

Het scrollen op de touchpad werkt ook erg goed.

• Wackoz
Ict-sale schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:12:
ik kan je zo al vertellen dat de 6715s ook bleutooth geintegreerd heeft, erg handig.
Krijg je de bluetooth ook aan de praat? Dit lukt me bij mijn 6720S celeron niet. Zit er wel in volgens de specs...
Als je de laptop zo ziet is het wel een erg kale laptop, geen extra's, hiermee bedoel ik, geen sd card lezer, 2 usb poorten, geen extra knoppen enz.
6720S heeft 3 usb poorten, SD/MMC kaartlezer, Wifi knoppie, geen grote voordelen maar die extra usb poort is bij mij wel van belang.
De mouse buttons zijn volgens mij van plastic echter zit er een hele fijne rubbere coating overheen wat erg fijn en goed aanvoelt.
Dat zijn denk ik dezelfde als op mijn 6720s, al vind ik ze niet echt fijn werken. Lijken me ook dingen waar makelijk troep en vuil tussen kan komen, zodat ze nog minder fijn werken. Minpuntje, vind ik althans :(
Het scherm is glossy en ziet er gewoon goed uit,
Al achter een raam gaan zitten of met een lamp erboven gewerkt? Ik heb hetzelfde scherm en vind het in principe wel mooi, maar dan ook echt als semi- travel notebook. Waarom? Nou de 6720s vind ik niet echt degelijk als het gaat om krassen. Zonder tas gaat hij hier ook nergens naartoe.

Ik ben totaal niet ontevreden over de notebook maar ben gewoon geheel objectief :)

één is geen, twee is één

Verwijderd

6715s heeft ook een wifi knop, de bleutooth staat standaard ingeschakeld en werkt gewoon.

Wat ik jammer vind is dat de voedingskabel aan de linkerkant in de laptop moet, al mijn laptops hebben altijd de voeding rechts gehad.

Wat nog een minpunt is is dat de laptop geen firewire aansluting heeft.

Wat wel weer goed is is dat de laptop een lightscribe dvd brander heeft en ik vind de toetsen erg fijn typen.

Ik ben nu world of warcraft aan het installeren en ben erg benieuwd hoe deze gaat draaien op de laptop.

Kortom ik ben erg erg blij mee echter zijn er wel kleine dingen die ik nog moet uitzoeken zoals, de videokaart heeft standaard 128mb geheugen echter heeft hij nog 200mb shared geheugen van mijn interne geheugen weggepakt, ik ben nog opzoek waar ik dit kan uitzetten.

• Wackoz
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:30:
6715s heeft ook een wifi knop, de bleutooth staat standaard ingeschakeld en werkt gewoon.

Wat ik jammer vind is dat de voedingskabel aan de linkerkant in de laptop moet, al mijn laptops hebben altijd de voeding rechts gehad.

Wat nog een minpunt is is dat de laptop geen firewire aansluting heeft.

Wat wel weer goed is is dat de laptop een lightscribe dvd brander heeft en ik vind de toetsen erg fijn typen.

Ik ben nu world of warcraft aan het installeren en ben erg benieuwd hoe deze gaat draaien op de laptop.

Kortom ik ben erg erg blij mee echter zijn er wel kleine dingen die ik nog moet uitzoeken zoals, de videokaart heeft standaard 128mb geheugen echter heeft hij nog 200mb shared geheugen van mijn interne geheugen weggepakt, ik ben nog opzoek waar ik dit kan uitzetten.
De voedingskabel zit idd niet op zo'n fijne plek. Ik vind sowieso dat het hele lucht gat wel verplaatst mocht worden. Na gegamed te hebben (simpele dingen als battlefield 1942 maar wel op high) komt daar een enorme bak lucht uit. Dan kan je je hand er niet normaal meer naast leggen. Dat voedingslampje boven de stekker vind ik wel weer chil, als hij bijna leeg is zie je die ook knipperen.
Ben ook wel benieuwd hoe WoW gaat draaien. GFX liggen ongeveer gelijk. De intel chip snoept alleen geheugen af wanneer het nodig is, waneer je je pc start heeft hij in vista nog 0,99 gb over. Mja ik draai sinds kort gewoon xp, stukken sneller en lekker langer op de accu werken. Vanmiddag voor het eerst de klepjes achterop open gehad en de Hdd en wireless lan zijn echt makkelijk los te krijgen, dus da's weer een enorme upgrade plus :)

Nog mooier is, is dat de 6720, zowel de celeron als de c2d versie qua processors tot de T9300 ondersteunen. Een plan van mij is ook om na de garantie periode er een T8300 ofzo in te proppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wackoz op 08-04-2008 18:40 ]

één is geen, twee is één

Verwijderd

Hij blaast idd lekker hete lucht uit maar dat is niet verkeerd.

Ik heb in mijn vorige laptop een radeon 9700 met 128mb geheugen, dat werkt echt geweldig echter weet ik nu al dat ik veel meer schik zal hebben van deze laptop welke toch veel steviger aanvoelt, hij mocht wel wat slanker zijn maar je kan niet alles hebben :)

heeft jouw laptop ook 2 geheugen sloten? in deze kan maximaal 4gb dat vind ik eigenlijk ook een enorme pluspunt naast de acer 5210 welke maximaal 2gb ondersteund

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 18:41 ]

• Wackoz
Jup 2 sloten waarvan 1 gevuld met een 1gb critical geheugen meen ik :) de 6720s ondersteund ook tot 4 gb.
Volgens mij zijn de 6715s als de 6720s bijna gelijk qua uiterlijk.

EDIT:
Had vanmiddag fototjes gemaakt, kan er zo wel een paar het web op gooien.

Ik bedenk me zowaar nog een pluspunt en dat is het geluid. Niet zozeer het geluid van de mono speaker (welke me niet tegenvalt maar ook zeker niet meevalt), de fan slaat heel soms aan op max maar dat merk ik simpelweg niet:) Mijn pa heeft een medion bak van 5 jaar wel om de 20 seconden enorm staat te loeien en dat was gewoon hoogst irritant.

[ Voor 70% gewijzigd door Wackoz op 08-04-2008 18:49 ]

één is geen, twee is één

Verwijderd

Wackoz schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:44:
Jup 2 sloten waarvan 1 gevuld met een 1gb critical geheugen meen ik :) Volgens mij zijn de 6715s als de 6720s bijna gelijk qua uiterlijk.
Ze zien er idd bijna hetzelfde uit. het zijn gewoon leuke laptops. waar zet je de foto;s op dan? dan zal ik er ook wat foto's op zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 18:49 ]

• Wackoz
Modbreak:Hallooo, 1.2MB per foto is wel erg veel he?

[ Voor 190% gewijzigd door Laurent op 08-04-2008 20:45 ]

één is geen, twee is één

Verwijderd

hoe lang kan jij werken met een volle accu? ik zie dat de accu net helemaal volgeladen is en heb hem nog niet kunnen testen. dat ga ik vanavond nog wel doen.

• Wackoz
Na een paar keer opgeladen te hebben kan ik in xp ruim 4 uur werken met internet en office.

WoW al geprobeerd? Ben best benieuwd, zou betekenen dat GW hier best makkelijk op moet draaien..

Met Wifi aan is het trouwens wel een halfuurtje minder heb ik gemerkt. We hebben hier alleen maar draadloos, maar dan nog is 3.5 uur voor een 6 cel accutje best netjes:)

[ Voor 31% gewijzigd door Wackoz op 08-04-2008 19:07 ]

één is geen, twee is één

Verwijderd

Wackoz schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:59:
Na een paar keer opgeladen te hebben kan ik in xp ruim 4 uur werken met internet en office.

WoW al geprobeerd? Ben best benieuwd, zou betekenen dat GW hier best makkelijk op moet draaien..

Met Wifi aan is het trouwens wel een halfuurtje minder heb ik gemerkt. We hebben hier alleen maar draadloos, maar dan nog is 3.5 uur voor een 6 cel accutje best netjes:)
Hehe mijn laptop ziet er niet zo uit, jouw laptop ziet er veel mooier uit. de mijne is meer zakelijk

• Wackoz
Vandaar dat jij hem dik vond, dat kon ik al niet thuis brengen :P

één is geen, twee is één

Verwijderd

Bij deze wat pics, helaas met mijn k550i telefoon geschoten omdat de batterijen van mijn digicam leeg zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/34/dsc00100dj6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img502.imageshack.us/img502/1584/dsc00100bf4.jpg

Ik laat het hier even bij tenzij je nog meer foto's wilt zien. de k550i schiet gewoon slechte foto's bij te weinig licht.

• Wackoz
Ziet er inderdaad extreem anders uit ja. Draait hij vista een beetje soepel? Bij jou zit de voedingskabel iig nog iets beter dan bij ,mij ongeveer in het midden. Ook goede service btw als je hem binnen 2 dagen hebt. Duurde hier een week, en als ik geen boos mailtje gestuurd had 2.

één is geen, twee is één

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 20:29:
Bij deze wat pics, helaas met mijn k550i telefoon geschoten omdat de batterijen van mijn digicam leeg zijn.

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik laat het hier even bij tenzij je nog meer foto's wilt zien. de k550i schiet gewoon slechte foto's bij te weinig licht.
Dat is deze behuizing (mooiere foto):
http://www.hp.com/hpinfo/...tysummit/images/6710b.jpg

Verwijderd

Ja dat is hem idd, ziet er toch best goed uit toch? de laptop oogt erg zakelijk en dat vind ik wel goed.

• Wackoz
Die behuizing wordt in veel series van HP gebruikt. Qua indeling vind ik die van jouw miss wel wat fijner ingedeeld,maargoed vind het uiterlijk van deze ook prima..

één is geen, twee is één

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals je inderdaad hier kunt vinden, is dit niet helemaal de bedoeling hier. Je bent nu al een heel eind op weg geholpen, gebruik deze hulp wijs en je zult er met zelfonderzoek vast en zeker je beslissing kunnen nemen. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.