HP P400 raidcontroller

Pagina: 1
Acties:

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:30
Er is al aardig wat geschreven over de Dell perc raid 5i controller welke in feite een LSI controller is met Dell firmware. Aanvankelijk leken er wat problemen met deze controller om deze te laten werken in niet Dell systemen, maar dat is ondertussen ook op te lossen. Compatible hardware als een PCIe x8 of x16 slot op bepaalde boards blijft wel een vereiste om met deze "goedkope" controller SAS/SATA raid mogelijkheden naar desktops van tweakers te brengen.

Naast Dell heeft HP ook SAS controllers met een PCIe x8 voetje als de P400. Deze heeft met BBWC RAID6 als voordeel tov de Dell. Ondertussen zijn ook deze controllers tegen leuke bedragen beschikbaar. Heeft iemand daar meer informatie over? Zijn het 'branded' controllers? Werken ze ook niet HP systemen?

• ransbal
Via vmware groups wat informatie kunnen vinden en ook de ebay seller gaf aan dat de controller werkt in niet hp systemen. Ik heb de gok maar genomen en voor 130 dollar komt er een HP P400 sas controller met 256MB BBWC mijn kant op. Zodra die binnen is, zal ik dit topic weer omhoog kicken met mijn bevindingen :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
koeeeeeel

serieus, altijd interessant dit soort dingen.

[ Voor 73% gewijzigd door maratropa op 08-04-2008 11:07 ]

specs

• duikeend
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-03-2025
Ik heb ook een hp p400 (sinds gisteren) en ben driftig op zoek naar xp en of vista drivers.. wordt vervolgd

• hellbringer
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

duikeend schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 00:21:
Ik heb ook een hp p400 (sinds gisteren) en ben driftig op zoek naar xp en of vista drivers.. wordt vervolgd
Kan je niet gewoon de Windows 2003 drivers gebruiken?
Deze werken doorgaans ook gewoon op WinXP
http://h20000.www2.hp.com...&taskId=135&swEnvOID=1005

• duikeend
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-03-2025
Heb ik nog niet geprobeerd. ik heb wel al overwogen om de win 2003 driver voor xp64 te gebruiken maar niet bij stil gestaan dat dat misschien ook wel voor de 32 bit geldt. dat ga ik toch is testen. bedankt voor de tip

• ransbal
Mijn P400 is nog niet binnen, maar ik ga hem niet meer gebruiken in een normaal desktop board aangezien ik een ML310G4 met een XEON 3050 voor weinig op de kop heb weten te tikken. Met 4x500GB SATA wordt dat mijn "home" server.

Er zijn ondertussen al meer mensen die deze controller met succes en zonder problemen native onder vista hebben draaien. Op onderstaande link staat meer info en screenies van de performance:
http://discussions.hardwa...p?t=176103&highlight=p400

• ransbal
kick omhoog :P

De kaart is al een tijdje binnen en vandaag heb ik eindelijk de kabels van dealextreme ontvangen. Helaas ging de deal met de ML310 op het laatst niet door dus de kaart draait nu in mijn gigabyte plank met een AMD 690G chipset. De kaart heeft in een hp systeem de laatste firmware gekregen en is getest op werking.

Nu heb ik in mijn systeem een array aangemaakt dmv F8 tijdens post van een enkele schijf voor testen. In windows wordt de kaart herkend en de drivers voor 2003 server laten zich zonder problemen onder xp installeren. Helaas, hp array tools vindt geen kaart en geen array. Ook in diskmanagement wordt geen nieuwe schijf gevonden :{

Wat kan dit zijn? Ik heb de kaart in een PCI x4 en x16 slot geprobeerd en de kaart werd beide keren zonder problemen gedetecteerd zonder problemen met installatie van de driver. Hoe zou ik de hp tools zo ver kunnen krijgen de kaart wel te vinden? en xp diskmanagement de array?
Wie heeft ergens werkende configuraties gezien/in bezit? Echte incompatibilteit met mijn plank is natuurlijk niet volledig uit te sluiten...

• ransbal
Het lijkt toch een systeem incompatibilteit te zijn...
Ik had eerst de miniport drivers geinstalleerd, deze bleken niet compatible met hp array tools (stond ook gewoon op de hp site..) De non-miniport drivers laten zich wel installeren maar geven echter een conflict met de melding dat de drivers corrupt zijn en dat daardoor de hardware niet gestart kan worden. :{

Vandaag heb ik de disks met mijn xp installatie losgekoppeld en ben ik van start gegaan met een Vista install op de array van één disk aangemaakt via F8 in de bios van de raidcontroller. De installatie verliep tergend langzaam, maar de array werd herkend en leek probleemloos te verlopen, tot na de laatste keer booten om de installatie te voltooien; hier blijft het systeem hangen. Ik kan wel booten in veilige modus, maar dan krijg ik de melding dat de installatie van Vista niet voltooid kan worden in de veilige modus. :{

Een andere gevonden werkend systeem is met een intel p35 chipset, de aussie waar ik de kaart van heb heeft ook een config draaien met een p35 based board, incompatibiliteit met mijn AMD 690G chipset lijkt voor de hand liggen, maar heeft iemand anders nog een idee?

• PROnline
  • Laatst online: 18:10
Windows 2000 drivers onder XP proberen. Firmware update en array config tool werken prima op een Asus A8N-SLI deluxe met de 2000 drivers.

[ Voor 7% gewijzigd door PROnline op 07-05-2008 23:08 ]

• PFY
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-08-2024

PFY

ransbal schreef op maandag 05 mei 2008 @ 22:05:
kick omhoog :P

De kaart is al een tijdje binnen en vandaag heb ik eindelijk de kabels van dealextreme ontvangen. Helaas ging de deal met de ML310 op het laatst niet door dus de kaart draait nu in mijn gigabyte plank met een AMD 690G chipset. De kaart heeft in een hp systeem de laatste firmware gekregen en is getest op werking.
Ik ben op zoek naar de juiste kabels, ik wil een tweetal sas (HP 300 GB) schijven aansluiten op mijn pc, kaart (p400) heb ik al. Heb je toevallig voor mij de url of de artikel nummers waar je die hebt gevonden ?

• ransbal
PROnline schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:03:
Windows 2000 drivers onder XP proberen. Firmware update en array config tool werken prima op een Asus A8N-SLI deluxe met de 2000 drivers.
Hmmzzzz, zojuist via rdp vanaf mijn werk de driver gewijzgd naar de w2k driver, dit leek succesvol te zijn, maar een reboot brengt mij niet terug op mijn rdp sessie, vanavond nog maar 's kijken :)
PFY schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:52:
[...]

Ik ben op zoek naar de juiste kabels, ik wil een tweetal sas (HP 300 GB) schijven aansluiten op mijn pc, kaart (p400) heb ik al. Heb je toevallig voor mij de url of de artikel nummers waar je die hebt gevonden ?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1940
Ik moest twee weken wachten, maar goedkoper dan dit heb ik de kabels nergens gevonden :)

Verwijderd

[b]

[...]

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1940
Ik moest twee weken wachten, maar goedkoper dan dit heb ik de kabels nergens gevonden :)
Die kabel is het niet, SAS schijven hebben weer andere connectors aan de achterkant. Soort van hele lange verbindingsstekker, eigenlijk bijna hetzelfde als op de HP P400 array controller, alleen dan natuurlijk weer net iets langer. :(

http://images.tomshardwar..._pci_express/sata-sas.jpg ( onderste plaatje ).

• PROnline
Heb zelf zo'n kabel bestel via een vriend van mij die er een online winkel op na houdt. kwam gelukkig wel uit voorraad waarschijnlijk, dus als 't mee zit van 't weekend ff testen. Heb zelf geen SAS schijven, maar SATA schijven zullen de pret niet drukken.

• ransbal
Ik ben blij verrast want zojuist bij thuiskomst bleek Vista geboot en stond op de laatste gegevens te wachten. De controller werkt dus na behoren out of the box onder Vista :)

Snel even wat checks gedaan en overige drivers geïnstalleerd en mijn systeem gereboot. Na aanpassing van de bootsequence in de bios zit ik nu XP met een volledig functionerende P400 controller :)

Nu kan ik langazamerhand beginnen met schijven bijkopen en bijplaatsen om uiteindelijk op een grote en snelle array uit te komen.

Wat is er voor workstation gebruik te zeggen over de read/write verhoudingen voor de cache?
Is 50/50 de beste verhouding voor mijn werkzaamheden?
  • grote downloads en dvd's over het netwerk afspelen
  • experimenteren met twee virtuele server (2003 en 2008)
  • Office werkzaamheden
  • licht autocad werk

• PROnline
Write cache is voordelig voor grote hoeveelheid schrijfacties (verschillende vm's die gelijk aan 't werk zijn of database bijvoorbeeld)
Reach cache is handig voor herhaaldelijk dezelde data uitlezen. (wederom databases, vm's in mindere mate afhankelijk van hun funtie)
Pagina: 1