Problemen met tin, welke tin wel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253389

Topicstarter
Hallo, Ik ben nog niet zolang bezig met het solderen van ledjes maar mijn probleem is dat mijn soldeertin snel loslaat. Ik gebruik een standaard rol tin met ongeveer een diameter van 3~4mm.

Mijn probleem is dus dat als ik iets heb gesoldeerd en ik pak het van mn bureau af dat het gelijk weer loslaat. Ik laat het altijd wel afkoelen! Ik heb wel wat tutorials gevolgd over solderen en heb verschillende soldeer manieren gedaan.

Ik begin nu dus mijn tin te verdenken, herkennen jullie dit probleem? En wat voor soort tin raden jullie mij aan? Ik zoek een goede effectieve en makkelijke tin. Het is maar voor led's, niet voor hardware.

Bvd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Is het geen tin voor loodgieters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Laat je het tin goed vloeien? Of 'plak' je twee componenten aan elkaar. En staat er op de rol iets van SN40/PB60? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb er verder niet veel verstand van, maar ontvet je de te solderen delen wel eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ook belangrijk: is het tin met een kern (flux) of zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ontvet nooit iets, maar ik zal even kijken op de tin zelf.

Het is een oud rolletjes, dat weet ik wel. Maar op het kaartje staat: H.N.F. Haspels - Sn 50% Pb. 50% - Diam. 3mm, Bob. 1 Kg

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 253389 op 07-04-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Gewoon soldeervet gebruiken helpt ook wel goed :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misluct
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05-2023
3 tot 4 mm? Ben je een vuurturen aan het bouwen ofzo met enorme leds?

En wat zijn leds dan volgens jouw? software?

Even voor je gezocht op google: solderen+tin+dikte

http://www.okaphone.nl/loodvrij.shtml

Solderen met lood

Solderen met lood vind ik persoonlijk prettig op een temperatuur die tussen de 350 en 380 graden ligt met tin met een dikte tussen de 1 en 0,7 mm. Daarbij kies ik voor een hogere temperatuur bij grote of dikke componenten en als er veel pennen snel achter elkaar moeten worden gesoldeerd (bijvoorbeeld IC's en XLR connectoren). Bij de meeste pakketten van Velleman kies ik voor een temperatuur die rond de 350 graden ligt.

Solderen zonder lood

Solderen zonder lood gebeurt op een temperatuur die ongeveer 30 graden hoger ligt dan de temperatuur bij loodsoldeer (voor mij dus tussen de 380 en 410 graden). Het loodvrije tin wat in de meeste elektronica zaken verkocht wordt smelt op ongeveer 240 graden (ook loodvrij kies ik voor tin met een diameter tussen de 1 en 0,7mm). Na om te beginnen te hebben gesoldeerd op een temperatuur van 350 graden vond ik dat het tin nogal aan de punt van de soldeerbout bleef plakken. Daarom heb ik de temperatuur met 30 graden verhoogd naar 380 graden. Het solderen van de Velleman kit was daarna goed te doen. Wel leek het gesoldeerde wat doffer dan gewoonlijk. Als het een soldering met loodhoudende tin was geweest zouden we het op basis van dit uiterlijk zelfs een koude las noemen (en besluiten om 'm over doen). Met de introductie van het loodvrij solderen wordt het dus wat lastiger om een koude las te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 12:03
Je moet er niet alleen voor zorgen dat het tin gaat vloeien, maar ook even de metalen dingen die je aan elkaar vast wilt solderen goed verhitten, anders hecht de tin niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat ik alles moest verhitten wist ik wel en deed ik ook. Staat in bijna alle tutorials. Maar over tin las ik nooit wat.
Oke, ik weet dus bijna zeker dat het mijn tin is. Mede dankzij al jullie reacties :D :D

Maar welke raden jullie mij aan? Met harskern of iets? En hoeduur is ongeveer zo'n rolletje? Dan rij ik er daalijk nog om.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 253389 op 07-04-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Makkelijkste is de SN40/PB60 met harskern, zal op iets van 14 euro uitkomen per halve kilo. Dikte moet je zelf bepalen wat jij het prettigste vind :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik haalde uit het verhaaltje van Misluct dat ik voor een diameter van 0.7/1mm moet nemen dan ga ik daarover zo eens kijken! Heel erg bedankt iedereen! Weet iemand een online shop voor dit tin? Denk niet dat ze dat hier hebben. helaas.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 253389 op 07-04-2008 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

www.conrad.nl
www.farnell.nl

Beetje moeite doen mag ook wel he? ;) Google is er niets voor niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had gegoogeld naar SN40/PB60 maar daar kwam ik alleen op .pdf files uit andere landen. Op conrad zag ik alleen maar algemeen draad staan. Maar mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
Anoniem: 253389 schreef op maandag 07 april 2008 @ 12:23:
Ik haalde uit het verhaaltje van Misluct dat ik voor een diameter van 0.7/1mm moet nemen dan ga ik daarover zo eens kijken! Heel erg bedankt iedereen! Weet iemand een online shop voor dit tin? Denk niet dat ze dat hier hebben. helaas.
zowat iedere doe-het-zelf zaak heeft soldeertin, allen moet dan wel even uitkijken wélk tin je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik kom er nu pas achter dat de soldeertin van Atlas 'SN40/PB60' gewoon verhoudingen zijn maar geen serienummer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

40% tin, 60% lood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:19
Typ in de zoekfunctie van Conrad "Soldeertin" in en je krijgt genoeg resultaten.

Artikelnummer 588353 - 89 zal denk ik wel wat voor je zijn (heb ik zelf dacht ik ook en is van de loodvrije soldeertinnen naar mening de pretigste betaalbare tin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

Does niet spammen
Nadeel van rolletjes tin bij online winkels is dat je al gauw veel verzendkosten betaalt of met een hoog minimum bestelbedrag zit. Het kan namelijk niet door de brievenbus. De 60/40 1mm die we hebben kan dat wel, maar die is dus wat dikker :) Overigens is 1mm tin voor leds e.d. prima, alleen voor het fijne SMD werk zou ik 0,6 nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Apen-nootjes op 07-04-2008 14:35 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke ik heb zojuist een setje gekocht. 0.7 mm dikkte Sn60/Pb40 met harskern. Ik zei nog zo om 40/60 maar als dit niet lukt ga ik gewoon terug :D

Nogmaals bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37

The Bad Seed

Chaotic since 1983

60% tin is het meest gebruikelijke loodhoudende soldeertin, ik vermoed dat Atlas de 2 getalletjes omgekeerd heeft ;)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit mag wel in EL, daar is het wat meer op z'n plekkie :)

Move TCA -> EL

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Atlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 12:20:
Makkelijkste is de SN40/PB60 met harskern, zal op iets van 14 euro uitkomen per halve kilo. Dikte moet je zelf bepalen wat jij het prettigste vind :)
Deze dus, tin en lood mengsel met harskern, en zeker niet meer dan 1 mm dik!
Wat je nu gebruikt klinkt meer als geschikt voor loodgieters, en bij gebrek aan harskern wordt het spul ook niet ontvet. Hoe dik is je soldeerbout eigenlijk als je soldeer zo dik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

werken met loodgieters soldeer werkt prima! :P doe het al een jaar ofzo, zon dikke vette draad van 6mm. :P
Maar ik gebruik ook dat s-39 vet om pijpen te solderen, ik denk dat het mede daardoor werkt als een tierelier!

Vind vet persoonlijk ook fijner als dat vloeibare spul, want nu kun je nog eens een klont ergens aansmeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gevallen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:16
Het enige probleem is dat het je verbindingen wegbijt en vies wit uitslaat...
Ik gebruik het stiekem wel eens, bepaalde soorten draad (bloemschikdraad) kun je zonder bijna niet solderen, ik maak het wel altijd heel goed schoon. (Staalborsteltje op de Dremel eroverheen :) )
Maar zelfs dan slaat het wit uit.

Ken je mij van CO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Sprite_tm

Semi-Chinees

S39 is inderdaad ideaal spul als je wilt dat je electronica na een half jaar aan self-destruction doet. Leuk voor bruut metaal enzo, maar niet voor printen en fijnere electronica.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1