• bredaw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-03-2025
Hallo,
Ik heb op een moederbord met 4 geheugenbanken (DDR1) een geheugen module zitten van 512 MB PC3200. Deze zit in bank 1.
Bank 2 is vrij.
Nu heb ik in bank 3 en 4, twee modules van ieder 256 mb DDR1 pc2100 gestopt.
Het moederbord accepteert het en windows Xp en alles loopt goed.

Ik weet dat de kloksnelheid van de snelste module wordt teruggeklokt naar de langzaamste module, (dus de 2100).

Mijn vraag is nu eigenlijk, wat levert nu eigenlijk het snelste systeem???
die ene module van 512 mb pc3200 of
toch de 1024 mb ( de 3 modules gecombineerd) op PC2100?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Onmogelijk te beantwoorden.

Ten eerste is het natuurlijk nogal belangrijk wat voor processor je hebt. Als deze slechts op 133/266/553 (hoe je het wil noemen) FSB draait, is pc2100 al genoeg.

Tweede vraag is of je meer dan 512 MB geheugen gebruikt tijdens het gebruik van je pc. Zo niet, zou 1x pc3200 (iets) sneller zijn, anders is meer geheugen beter.

Daarbij zou het ook nog eens zo kunnen zijn dat je een moederbord hebt dat dual channel ondersteunt, dan zou 2x 256 MB pc2100 weer sneller kunnen zijn dan 1x 512 MB pc3200..

[ Voor 19% gewijzigd door Haan op 07-04-2008 11:46 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

bredaw schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:41:
Mijn vraag is nu eigenlijk, wat levert nu eigenlijk het snelste systeem???
die ene module van 512 mb pc3200 of
toch de 1024 mb ( de 3 modules gecombineerd) op PC2100?
Dat is een vraag waar zo geen A of B op is te antwoorden.
Dat hangt sterk af van de betrokken hardware en waar deze voor in wordt gezet.
Als jij voornamelijk kleine applicaties gaat gebruiken welke erg geheugenintensief zijn, dan gaat die enkele 512MB PC3200 mogelijk een sneller resultaat opleveren dan de ietwat langzamere 1GB.
Over het algemeen zou ik zeggen pak de 1GB die terugklokt naar PC2100 snelheden, 1GB is doorgaans merkbaar vlotter werken dan 512MB. Maar zekerheid is zo dus niet te bieden.

Dus, wat voor hardware heb je?
Wat voor applicaties ga je draaien?
Heb je zelf al iets van benchmarks gedraaid? Dat is namelijk bij uitstek dè manier om er achter te komen wat voor jou de beste oplossing is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Een erg interessante vraag die, zoals anderen hierboven al zeiden, niet zo eenvoudig te beantwoorden is.
Het hangt van heel veel factoren af (o.a. wat voor moederbord/processor heb je of waar gebruik je de PC voor?). Ik denk, aangezien je de beschikking hebt over al deze modules, dat je zelf een beetje moet gaan kijken wat nou het snelst (voor jou) is. Ga een tijdje (een weekje ofzo) werken met alleen die ene 512MB PC3200 module, en daarna een tijdje met alle 3 de modules samen. Je zult dan zelf merken wat voor jou het snelst werken is.

Net als Ultraman denk ik ook dat de 1GB combinatie het snelst is, aangezien Windows XP al snel 512MB vol heeft zitten.

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Als je inderdaad genoeg geheugen gebruikt dat de swap file op de harde schijf word gebruikt met slechts 512 MB geinstalleerd, dan is de 1 GB optie zeker het snelste daar swappen naar de harde schijf elk systeem doet kruipen :P

www.mayaposch.com