Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben van plan om een PC in elkaar te zetten voor de woonkamer. Deze wordt gebruikt voor HD video op max resolutie (ik heb een 40 inch Full HD tv). Nu wil ik natuurlijk zo weinig mogelijk uit besteden.
Op de site van Adobe heb ik gelezen dat op de hoogste resolutie ik een dual core nodig heb van minimaal 1.8ghz. Wat is jullie mening? Kan bijvoorbeeld een single core pentium 4 3.0 ghz het niet aan? En als ik dan voor de Core 2 Duo 2160 ga, speelt hd video dan vloeiend?
Voor de rest is een hd 2600pro kaart nodig, of betere suggestie?
En intern geheugen van 1gb moet voldoende zijn toch?

Bvd

Verwijderd

Wat voor HD video ga je kijken? Blu-Ray / HDDVD of videbestanden die je via andere wegen hebt verkregen? (Matroska H/X.264). Want die laatste zijn dermate zwaar dat je toch een snelle CPU nodig hebt. En hardware accelleratie van de videokaart zit er dan ook niet echt in volgens mij.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kan het allicht proberen. Maar ik denk dat hd1080 lastig gaat worden. 720 zal hij wel trekken. Vraag is of je daadwerkelijk veel van dit soort films gaat afspelen?

Een hd2600 kan wel iets aan HD decoding doen, maar niet bij alle codecs. Er zijn trouwens al tig topics over te vinden, volgens mij genoeg om je eigen conclusie te trekken. ;)

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:56
Koop een E6750 en die HD2600XT en je bent klaar. Werkt perfect!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk voornamelijk videobestanden die ik via "andere" wegen heb verkregen, maar tevens ook blu ray. Hd dvd waarschijnlijk niet, dat is toch al afgeblazen?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 13:47
Ik heb zelf een c2d 2160 in mijn multimediabak zitten en speel hier probleemloos 1080i/p (H 264/HD WMV/MKV) mee af. De processor belasting komt over het algemeen niet boven de 60 procent uit.
Dus met een 2160 moet je het zeker kunnen redden!

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:40:
Ik denk voornamelijk videobestanden die ik via "andere" wegen heb verkregen, maar tevens ook blu ray. Hd dvd waarschijnlijk niet, dat is toch al afgeblazen?
Goed, blijkt wel dat je je niet echt hebt verdiept. HD DVD is idd een afgelopen zaak. Blu ray heeft de slag gewonnen.

Andere weg, dat is dus downloaden. Hoeveel films kun je op dit moment op hd downloaden? Denk je dat je straks iso's van 20GB gaat downloaden?

Ik zou gewoon een htpc op basis van dit systeem maken. Upgraden kan altijd nog.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm een e6750 is idd een leuke processor, maar niet iets te veel van het goede? Wel dure investering voor een pc waar ik alleen films op ga kijken. Of moet ik zeker wachten op een soort divx player, maar dan voor hd video..

Verwijderd

In dat geval is je gebruikte software erg van belang. Om je een idee te geven. Ik heb even moeten puzzelen om 1080p full frame mkv af te spelen op mijn PC. Natuurseries bv. willen nog wel eens dermate complexe scenes hebben dat de bitrate tot boven de 50 mbps schiet. Met VLC ging het niet. Uiteindelijk lukte het met CoreAVC onder MPC. En dan praat ik dus niet over een 2160, maar een E6600 @ 3300. Kun je na gaan. Met een singlecore machine gaat dat zeker problemen geven als de complexiteit maar hoog genoeg is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 11:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm ok dank u allen voor het wijze advies, ik weet wat me te doen staat ;)

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 12:54

bosaap22

Doing things I'm good at.

Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:46:
hmm ok dank u allen voor het wijze advies, ik weet wat me te doen staat ;)
Check voor nog meer wijze lessen eens:
Nieuwe stille HTPC die op de toekomst is voorbereid :)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 13:47
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:45:
In dat geval is je gebruikte software erg van belang. Om je een idee te geven. Ik heb even moeten puzzelen om 1080p full frame mkv af te spelen op mijn PC. Natuurseries bv. willen nog wel eens dermate complexe scenes hebben dat de bitrate tot boven de 50 mbps schiet. Met VLC ging het niet. Uiteindelijk lukte het met CoreAVC onder MPC. En dan praat ik dus niet over een 2160, maar een E6600 @ 3300. Kun je na gaan. Met een singlecore machine gaat dat zeker problemen geven als de complexiteit maar hoog genoeg is.
Dat is apart... ik heb hier de BBC serie Earth liggen. 1080P Matroska (MKV) en de bitrate schiet regelmatig boven de 50mbps maar toch is dit vloeiend af te spelen op een 2160 in VLC player...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er idd goed uit, maar enorm prijzig! Ik had zelf in me gedachte om een mini barebone te halen: Aopen EX945-GC

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 10:03
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:03:
[...]

Ziet er idd goed uit, maar enorm prijzig! Ik had zelf in me gedachte om een mini barebone te halen: Aopen EX945-GC
.

Kijk eens naar een 780G chipset (de gigabyte µatx heeft alles onboard, dvi, vga, hdmi, firewire...)
In combinatie met de goedkoopste amd dual core heb je meer dan genoeg power voor eendert welke 1080p film...
Zoek eens een paar reviews op (780g google).

AMD is op dit vlak gewoon veel beter. Zuinig, alle features onboard en goedkoop.

;)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD '24

Verwijderd

ChojinZ schreef op maandag 07 april 2008 @ 12:26:
[...]

Dat is apart... ik heb hier de BBC serie Earth liggen. 1080P Matroska (MKV) en de bitrate schiet regelmatig boven de 50mbps maar toch is dit vloeiend af te spelen op een 2160 in VLC player...
Als je alle settings zo hebt staan dat het mooie er af is wel ja. Anders heel raar waarom dat daar wel gaat. Hier in VLC standaard loopt het beeld regelmatig vast. :?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 13:39 ]

Pagina: 1