Default gateway buiten subnet

Pagina: 1
Acties:

• cebess
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-09-2025
Ik heb adsl van planet en ben onlangs tot de ontdekking gekomen dat mijn gateway adres buiten het subnet ligt.

Ik heb een speedtouch 510i en 760i beide getest met dhcp spoofing configuratie. Mijn routers Linksys BEFVP41, Linksys WRV200 en Netgear FVS338 geven alledrie dezelfde ip informatie namelijk:

IP: 86.81.76.x
Subnet: 255.0.0.0
Gateway: 195.190.245.55
DNS1: 195.121.66
DNS2: 195.121.34

In theorie is de gateway nooit te bereiken omdat de gateway in de 86.x.x.x range zou moeten liggen. Dit klopt ook omdat alleen de VP41 werkt en de andere 2 routers hebben geen internet verbinding. Als ik nu kies voor een handmatige configuratie in de router dan is het probleem een beetje te omzeilen. Als ik het gateway adres dan verander en met 86 laat beginnen werkt alles weer.

Nu is mijn vraag is dit iemand al ooit eens opgevallen of ben ik echt de enige? Zit ik er volledig naast of hoort dit echt niet zo?

Heb overigens wel contact gehad met planet alleen die zeggen mij niet te kunnen helpen omdat de vraag buiten hun support valt. Ze zijn dus gewoon te lui om het door te sturen naar de juiste persoon.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Google

Eerste hit:
Hey there,

we're having an issue with openswan (on corporate smoothwall v4) we're trying to resolve. Here in the Netherlands it is pretty common for ISP's to give you a gateway completely out of your subnet. For example, you get as IP 2.2.2.2/24 and as gateway 1.1.1.1. Mostly this works fine, as your DHCP/Router/TCP/IP stack does something like this:

route add -host 1.1.1.1 dev eth1

Which makes it a next hop and so

route add default gw 1.1.1.1

will work.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• cebess
Dankje, heb zelf ook wel gezocht met google maar kon er weinig over vinden.
Ok, het is blijkbaar normaal maar het is aan de andere kant volledig tegenstrijidg met de specificatie van tcp/ip netwerken. Is de provider niet verplicht om hiervoor zorg te dragen?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

die routers begrijpen DHCP spoofing niet over het algemeen. Je zal nu namelijk geen enkele website meer kunnen bereiken die in het 86.0.0.0/8 subnet zit.
Je moet de router zo instellen het subnet masker van 255.0.0.0 genegeerd moet worden en daar 255.255.255.255 voor in de plaats moet zetten. Vervolgens maak je een statische route aan over de interface naar het default gateway adres.

In ieder geval zo moest ik mijn linux firewall configureren.

Maar IP technisch mag het allemaal hoor. Met PPP links was het vroeger heel normaal dat de 2 ip adressen op de endpoints niet in hetzelfde subnet zaten. Omdat ADSL nog steeds werkt met PPP is het niet zo heel verwonderlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door TrailBlazer op 07-04-2008 11:50 ]

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-03 14:58
Als de gehele routetabel bekijkt, staat het adres van de default gw ook als host entry in de routetabel. Zo weet het beestje op welke interface hij een pakje met die bestemming weg kan zetten.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• cebess
Het werkt nu ook wel goed zoals ik in mijn eerste post beschreven heb alleen kan ik de WAN poort niet op dhcp zetten en moet ik die handmatig configureren. Nadeel hiervan is als mijn ip, gw of dns zou wijzigen dit niet automatisch aangepast wordt. Misschien is het inderdaad wel een optie om dat met wat routing regels te doen echter kan dat maar in een beperkt aaantal routers.

Ik zal mij er maar bij neerleggen dat het nou eenmaal zo is, blijft voor mij echter wel vaag waarom ze het zo doen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ze doen het zo omdat je oorspronkelijk een PPPoA verbinding had. Deze gebruikt 2 ip adressen die niet in hetzelfde subnet zitten. Nu ga je echter het endpoint verleggen naar je router die het allemaal niet zo goed begrijpt.
Pagina: 1