[XP] Hoe krijg ik de schijfletters goed?*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
Ok ik ben windows aan het installeren, ik denk dat doe ik even maar ik loop tegen een probleem aan...

Ik had windows al geinstalleerd op schijf nummer 3, dit om schijf nummer 1 en 2 te testen aangezien deze in raid 0 staan.

Op schijf 3 staan 3 partities waarvan 1 lege, met nu dus windows, en 2 met backups van mijn oude raidopstelling. Daar mag dus niks mee gebeuren (de oude opstelling staat hier nog wel maar moet terug naar de leverancier deze week).

Op de nieuwe raid 0 staat nog niks.

Ik start de setup en ik merk dat schijf 3 letters C,D E toegewezen krijgt. Dat wil ik dus niet want hij is niet voor dagelijks gebruik. Dus ik reset de pc, trek de sata los van hd3 (pc stond uit;) ) en ik run de setup weer.

Alles gaat goed en ik kan al mn partities aanmaken, c,d,e,f,g,h en i (ik houd van organiseren). Tijdens de setup dacht ik al o dit gaat mis want ik heb nu geen bootloader!. Naja ik laat setup doorlopen maar inderdaad, zodra ik hd3 weer bijprik start windows vanaf deze HD.

Poging2: ik run de windows cd met HD3 aangesloten. Vervolgens zie ik de meest onhandig letterindeling ooit...

Schijf 500gb:
C: partitie 1 (emergency)
e: partitie 2 (backup2)
f: partitie3 (storage)

schijf 1000GB:
D: partitie1 (windows)
G: partitie2 [onbekend]
enz enz
L: partitie 7 [onbekend]

Dat was dus niet de bedoeling...

Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij C tm I aan de schijf toewijsd waar raid 0 staat en daarna pas aan die 3e hd begint?

Moet wel vermelden dat hd3 op sata port 4 zit en de raid op 5 en 6 maar dan kan ik nu niet veranderen.

edit: het gekke is dat er staat... neem aan dat ID 1 beter is dan 2.
schijf van 500gb 0 met ID2 op bus 0 (nvatabus)
schijf van 100gb, 0 met ID 1 op bus 0 (nvraid).

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 07-04-2008 00:37 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Wat zegt schijfbeheer?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
De enige os die ik kan booten als schijf 3 aanstaat is die van schijf 3 en die gooit ook alles door elkaar... Die maakt er C van zichzelf, noemt de raid windows schijf D, gaat dan verder met zichzelf bij E,F en dan is de rest er pas weer vanaf H oid (cdromspeler ertussen).

Is het een idee als ik die 1e paritie tijdelijk delete van schijf 3? Of komen dan de andere 2 parities in gevaar aangezien ik deze gemaakt het als uitgebreide partitie en niet als logische partitie...

Is dit in de bios op te lossen of moet ik het handmatig in windows aanpassen??? Dat laatste is eigenlijk reuze onhandig omdat ik dan door de war ga halen wat nu wat is... Aangezien windows altijd C wil zijn en ik dus vista op D had willen zetten, waar moet ik vista dan zetten... dat wordt erg ingewikkeld allemaal. Als ik dan in vista boot wordt D C en wat wordt D dan, die hd3 os of toch de raid windows.... Dat is niks:P.

[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 07-04-2008 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sdk1985 schreef op maandag 07 april 2008 @ 00:36:
Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij C tm I aan de schijf toewijsd waar raid 0 staat en daarna pas aan die 3e hd begint?
Derde HDD afkoppelen tijdens de installatie (een losse disk wordt net als een IDE controller of cardreader als eerste driveletter gekozen boven een RAIDset.).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
alt-92 schreef op maandag 07 april 2008 @ 00:43:
[...]

Derde HDD afkoppelen tijdens de installatie (een losse disk wordt net als een IDE controller of cardreader als eerste driveletter gekozen boven een RAIDset.).
Dat had ik zojuist gedaan. Maar als ik de pc uitzet en HD3 aansluit boot hij dan dus HD3 op en niet de raid array omdat er geen bootloader is meegeinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

en misschien kun je gelijk even zeggen welke Windows versie het om gaat, want zoals je ziet aan elk ander topic hier is het de bedoeling dat je dat in je topictitel zet.

Dan kan ik dat nog even voor je aanpassen deze keer :)

[ Voor 46% gewijzigd door alt-92 op 07-04-2008 00:46 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Sorry:). Ik ben nu bezig met Windows XP pro met SP2 included zegmaar. Pas als dat allemaal werkt wil ik op D vista zetten.

edit: lol:S nu start hij toevallig in de raid windows op en dan staan de drive letters wel goed...Het lijkt een beetje een kans te worden in welke os je terecht komt.

Deze OS zegt:

Schijf 0
standaard 465 gb
K L en M
Schijf 1
Windows, D tm J

Dus hier zit het goed... Zou ik met bootvis de bootloader kunnen fixen ofzo?

Als ik dan straks vista erop zet (home premium 32bit) moet ik dan weer hd3 loskoppelen denk ik? En vervolgens hopen dat ik die 3e OS er weer bij krijg in de bootloader...

Die OS boeit overigens helemaal niks op dit moment die kan er ook af zegmaar was alleen omde raid te testen (Alleen de 2 uitgebreide partities niet).

[ Voor 73% gewijzigd door sdk1985 op 07-04-2008 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar wat is nou het probleem om je RAIDset van een bootsector te voorzien?
HD3 afgekoppeld houden, CD erin, F6 drivers indien nodig bij de hand houden, voor recovery console kiezen, en bootcfg gebruiken.
Vervolgens zorg je in je BIOS dat je RAID set als eerste bootdevice staat wanneer je disk 3 weer aangekoppeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
alt-92 schreef op maandag 07 april 2008 @ 00:50:
Maar wat is nou het probleem om je RAIDset van een bootsector te voorzien?
HD3 afgekoppeld houden, CD erin, F6 drivers indien nodig bij de hand houden, voor recovery console kiezen, en bootcfg gebruiken.
Vervolgens zorg je in je BIOS dat je RAID set als eerste bootdevice staat wanneer je disk 3 weer aangekoppeld hebt.
Het probleem is nu dat als ik de pc herstart ik de ene keer in de windows xp pro op de raid array kom en de andere keer op de xp pro van de losse hd kom.

Ik moet dus op 1 of andere manier die bootloader erop zien te krijgen, daarmee bedoel ik dat stukje software waarmee je kunt kiezen welke OS je wil booten wellicht niet de correcte term?

Evt zou ik ook de windows van de 3e hd er opnieuw op kunnen zetten mits dat de drive letters van de windows die nu op de raid array staat niet verstoord.

Dat laatste maar proberen dan?

Heb scsi op deze pc overigens nooit in mn boot device list gehad, geloof niet dat hij de raid als scsi ziet, zoals bij mijn p4 wel zo is, wellicht omdat het onboard raid is? In de mediaraid utility staat hij wel op boot: yes

Voor de duidelijkheid: beide operating system functioneren maar op dit moment is alleen zeker te weten in welke je komt door 1 vd 2 fysiek uit te schakelen.
Toegevoegd probleem: windows installeert normaal zo'n bootloader mee als hij andere windows detecteerd maar de windows cd ziet mijn losse HD als belangrijker dan de raid array waardoor hij de drive letters in een gekke volgorde zet.

edit: Ik wordt er een beetje moedeloos van... Ik stop net de windows cd er weer in, installeer windows over hd3 heen in de hoop dat er dan een bootloader tevoorschijn komt. Maar helaas... nu start hij steeds in deze windows op. In de bios kan ik "scsi" niet kiezen overigens, alleen removable, cdrom, hdd en disabled. Bij de raidsetup staat de array wel als bootable. Wat een gedoe:(.

[ Voor 40% gewijzigd door sdk1985 op 07-04-2008 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sdk1985 schreef op maandag 07 april 2008 @ 01:01:
[...]

Het probleem is nu dat als ik de pc herstart ik de ene keer in de windows xp pro op de raid array kom en de andere keer op de xp pro van de losse hd kom.

Ik moet dus op 1 of andere manier die bootloader erop zien te krijgen, daarmee bedoel ik dat stukje software waarmee je kunt kiezen welke OS je wil booten wellicht niet de correcte term?
Maar dat leg ik je net uit :)
Toegevoegd probleem: windows installeert normaal zo'n bootloader mee als hij andere windows detecteerd maar de windows cd ziet mijn losse HD als belangrijker dan de raid array waardoor hij de drive letters in een gekke volgorde zet.
Ook dat zie je vaker, ik gaf al aan dat cardreaders ook datzelfde effect wel willen geven.
Enige echte remedie om het netjes voor elkaar te krijgen is de non-raid disk af te koppelen, je RAIDset bootable zetten en voorzien van een normale bootsector (via de recovery console dus > bootcfg, fixboot/fixmbr).
Desnoods edit je de boot.ini dat de naam van de install je duidelijker is.

Tenslotte kan je dan ook nog eens de non-raid disk nalopen en eventuele bootfiles daar verwijderen als je 'm weer aangesloten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ok toevallig zit ik nu in de raid array na een reboot (moet niet gekker worden). De boot.ini volgens msconfig bestaat uit slechts 4 regels en er staat maar 1 operating system. Aanpassen kan ik hem zo niet.

Had je het over "voor recovery console kiezen, en bootcfg gebruiken."? Daar moet ik dan even voor googlen, nooit gebruikt:).

Verder in de stappen zit het probleem dat op dit moment dat ik dat eigenlijk zo voor het grootste deel al had gedaan (sorry voor het warrige verhaal).

Er staat een windows op de raid array die er op is gekomen terwijl alles was los gekoppeld (zowel usb als die losse disk) omdat ik me aan die letters ergerde. Deze zag verder niks dus heeft gewoon zon standaard boot.ini (die van 4 regels) zonder verdere vermeldingen van een andere OS laat staan een keuze menu.

Ik kom dus nu, met HD3 er weer aan, echter bijna niet meer bij die OS (alleen met toeval na het rebooten).

10 seconde geleden opnieuw de cdrom van windows erin gedaan, setup gerund, over die losse HD heen gegooid in de hoop op zon keuze menu maar helaas;).

Prioriteit is verder ook niet aan te passen (omdat ik geen scsi kan kiezen). Wat evt wel kan is de raid array omwisselen van poort 5,6 naar 3,4 en dan komt de losse hd op poort 6 zegmaar.

Boot.ini op 1 of andere manier expres verpest van losse schijft helpt alleen dat die niet boot ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Misschien boot.ini van die losse hdd verwijzen naar de RAID install. Kijk daarvoor naar welke hdd/partitie het is.
Als je echt zeker wilt zijn dat je altijd van je RAID op start, zet deze dan op poort 1 en 2 van je SATA aansluitingen, welke uiteraard RAID moet ondersteunen (bij mijn moederbord ondersteund elke poort RAID). Dan de losse hdd daar achter aansluiten. Laat deze wel los (of schakel de poort uit) tijdens de install op de RAID schijven, anders kloppen je letters nog niet (zoals Alt-92 al aangaf, usb reader, direct eerste partitie op schijf enzo gaan voor op vervolg partities, daar weet ik ook genoeg van :().

Kan je niet aangeven welke hdd er eerst moet komen om te booten? Wat zijnd e specs van je systeem, dan weten we misschien wat voor opties je hebt met je BIOS en hardware.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1