Toon posts:

Netwerkverbinding valt willekeurig weg.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
Verbinding valt op willekeurige momenten weg.

Setup:
Modem : Speedtouch 510
Accespoint : Linksys WAG54G V2

IP modem = 10.0.0.138
IP PC1 = 10.0.0.150 (Desktop
IP PC2 = 10.0.0.153 (Laptop, wireless)
IP AP = 192.168.1.245

OS PC1 : Windows XP Home SP2
OS PC2 : Windows Vista Home Premium

Internet komt binnen op het modem (met routerfunctie.)
In de 1e routerpoort zit PC1 met kabel aangesloten
In de 2e routerpoort zit het wireless AP aangesloten met kabel.

PC2 (Laptop) maakt verbinding met het netwerk via het accesspoint.

Case:

De verbinding in dit netwerk valt constant op willekeurige tijden weg. Het probleem doet zich voor sinds ong. ~3 weken voor, zonder dat er iets (waar hun van af weten that is) gewijzigd is in de instellingen van modem/wifi AP.
De verbinding valt zoals in het kort gezegd constant weg. De mogelijke oorzaak van het probleem dacht ik eerst gevonden te hebben toen ik opmerkte dat de verbinding die het Wifi-AP uitzendt, onbeveiligd was. Na even op internet gezocht te hebben bleek dat ik de configuratie van het AP pas in kon komen als ik een pc die ermee verbonden was in dezelfde IP range zou instellen als van het AP, in plaats van de range van het modem. Algoed, dat even ingesteld en proberen in te loggen op het adminpanel toen bleek dat het wachtwoord niet meer default was. Even een factory reset uitgevoerd van het AP en vervolgens kon ik inloggen. Even de instellingen van het AP doorgelopen en er vervolgens een vrij eenvoudige WEP-beveiliging opgezet. (Nu aub niet komen met hoe onveilig WEP alsnog is, ik ben ervan op de hoogte.)

Ik ging er namelijk in eerste instantie vanuit dat de verbinding weg zou vallen omdat deze mogelijk overbelast zou kunnen worden door een boel onbekende gebruikers op het onbeveiligde netwerk, maar ook na het instellen van beveiliging op het signaal bleef het probleem zich voortdoen. Na even de hele boel gemonitord te hebben kwam ik erachter dat de oorzaak van het wegvallen van de verbinding, het resetten van het modem is. Zonder enig bekende aanleiding bleek dat wanneer de verbinding wegviel, ook het modem zichzelf resette. (Note: Modem heeft dus ook router functie die gebruikt wordt.) Het probleem doet zich overigens zowel voor als er maar 1 pc verbonden is, als meerdere (Dus ook als alleen de PC met kabel aangesloten is.)

Verder heb ik naast het beveiligen van de wireless verbinding, ook even de netwerkverbindingen op beide PC's opnieuw ingesteld, maar ook na dit gedaan te hebben blijft de verbinding onaangekondigd wegvallen. Verder de PC's even geschoond met hitman-pro en de al aanwezige virusscanners, en resultaten waren nihil. Ook na deze laatstgenoemde stap blijft het probleem zich voortdoen.

Verder ben ik dus op het moment aangekomen dat ik geen idee heb waar ik verder zou kunnen gaan. (het is overigens niet mijn eigen setup, maar die bij m'n vriendin thuis) Het vreemde aan het hele verhaal blijf ik vinden dat er zover ik kon zien geen radicale wijzigingen zijn doorgevoerd in de afgelopen weken, behalve een tweetal geinstalleerde programma's die verder geen internet gebruiken. Wie heeft er een idee hoe de verbinding weer stabiel te krijgen is zonder daarvoor hardware te hoeven vervangen? (Ik ga er namelijk niet vanuit dat het zomaar stuk is, aangezien het enige dat niet normaal lijkt te zijn, het modem is dat zich reset en daardoor de verbinding wegvalt, op random tijdstippen, soms 4x in 5 minuten bijv.)

Mochten er verdere vragen zijn dan beantwoord ik ze zeker.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Deze AP heb je hem echt ingesteld als AP of als Router.?

Verwijderd

Topicstarter
Die staat als AP. Wanneer ik in het modem/router kijk welke PC's er verbonden zijn zie ik ook alleen de IP adressen die de laptop en PC hebben, en staat het AP er verder niet tussen omdat die zijn eigen IP range heeft.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:43
(Note: Ik ben de topicstarter en dit is m'n echte account, mijn nieuwe wachtwoord is na 4 dagen dat hij verzonden is, eindelijk binnengekomen *sigh*)

• Spherix
Is er niemand die mij hierbij kan helpen?

• LuckY
  • Niet online
Heb je al de firmware van de router geupgrade?
Heb je al het accespoint eraf gehaald en dan getest of de verbinding blijft?

• ofniedan
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-02-2023
Dit is een bekend linksys probleem: deze hebben dit probleem vaak dat ze uit het niets de verbinding weggooien. Ik heb zelf een wrt54g, die dit probleem ook maaaaaaanden heeft gehad. Bij mij was het vaak zo als bij mijn msn contact personen de display picture van de andere partij geladen moest worden, wist ik 99% zeker dat mijn linksys er weer uit knalde.
Nu is het gefixed, vraag me niet hoe. Laatst een ps3 met wireless op de router gezet, dan knalt hij er elke keer weer uit.. oplossing was ps3 wired te maken, nu geen disconnects meer.

hier een link van linksys hun eigen forums waar meerdere mensen dit probleem hebben:
http://forums.linksys.com..._Routers&message.id=19685
hier gaat het om de wrt54g, maar dit zal (waarschijnlijk) ook op andere modellen betrekking hebben.

Succes ermee iig!

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-03 22:11
Je zegt zelf dat het modem reset. Valt bij het resetten het DSL ledje weg of gaat het modem volledig opnieuw opstarten?

Als het modem volledig opnieuw gaat opstarten denk ik dat het modem z'n beste tijd gehad heeft.
De speedtouch 510 heeft ook vaak last van slechte condensatoren. Dit kun je zien door hem open te schroeven, in sommige gevallen begint het modem een beetje te fluiten en hoef je het nog niet eens open te schroeven.

Je zou eventueel de PC rechtstreeks op het modem kunnen aansluiten, dan heb je in ieder geval het AP uitgesloten.

[ Voor 43% gewijzigd door PSU_freak op 20-04-2008 20:25 ]

• LuckY
  • Niet online
PSU_freak schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:21:
Je zou eventueel de PC rechtstreeks op het modem kunnen aansluiten, dan heb je in ieder geval het AP uitgesloten.
Internet komt binnen op het modem (met routerfunctie.)
In de 1e routerpoort zit PC1 met kabel aangesloten
Misschien eerst het AP in het geheel eraf halen.

Verwijderd

ofniedan schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:21:
Dit is een bekend linksys probleem:

[knip]

hier gaat het om de wrt54g, maar dit zal (waarschijnlijk) ook op andere modellen betrekking hebben.
De Speedtouch is een modem van Thomson, niet Linksys.

• Exqua
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2025
Probeer gewoon eens een modem met router functie te lenen van iemand. en kijk of deze hetzelfde probleem vertoond. mocht dit niet het geval zijn dan ben je er al uit.

Suc6

• Spherix
Bedankt voor alle reacties tot dusver, ik heb het de laaste tijd nogal druk dus ik kan niet alles direct beantwoorden. Wel ga ik later vandaag even inventariseren welke stappen ik nog zou kunnen uitvoeren die hier gesuggereerd zijn. Ik ben namelijk niet eerder dan het weekend weer bij mn vriendin thuis en kan tot die tijd dus ook nog even niets doen ;)

@Exqua: Kan je zomaar een willekeurig DSL modem eraan hangen dan?

• Exqua
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2025
Spherix schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:35:
Bedankt voor alle reacties tot dusver, ik heb het de laaste tijd nogal druk dus ik kan niet alles direct beantwoorden. Wel ga ik later vandaag even inventariseren welke stappen ik nog zou kunnen uitvoeren die hier gesuggereerd zijn. Ik ben namelijk niet eerder dan het weekend weer bij mn vriendin thuis en kan tot die tijd dus ook nog even niets doen ;)

@Exqua: Kan je zomaar een willekeurig DSL modem eraan hangen dan?
Nee, je moet wel even kijken of het een internet verbinding via ISDN is of Analoog.

• Spherix
LuckyY schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:11:
Heb je al de firmware van de router geupgrade?
Heb je al het accespoint eraf gehaald en dan getest of de verbinding blijft?
Firmware nog niet geupgrade, maar waarom zou dat nodig moeten zijn als het probleem zich pas sinds enkele weken voordoet? Het AP staat er al ongeveer een jaar.

Dat laatste heb ik nog niet gedaan. Wat ik wel weet is dat als er niets met het WiFi-AP verboden is, en dus alleen PC1 met kabel aan het modem/router hangt, er alsnog disconnects/resets voordoen.

Ook is het zo dat het erg random lijkt wanneer hij disconnect, gisteravond was het bijna constant dat wanneer er weer binding was, hij bijna direct weer uitviel. (Heel vervelend als je op MSN een gesprek probeert te voeren :9 )
PSU_freak schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:21:
Je zegt zelf dat het modem reset. Valt bij het resetten het DSL ledje weg of gaat het modem volledig opnieuw opstarten?

Als het modem volledig opnieuw gaat opstarten denk ik dat het modem z'n beste tijd gehad heeft.
De speedtouch 510 heeft ook vaak last van slechte condensatoren. Dit kun je zien door hem open te schroeven, in sommige gevallen begint het modem een beetje te fluiten en hoef je het nog niet eens open te schroeven.

Dit is een van de cases die ik aankomend weekend even ga testen. Wat ik tot nu toe gezien had is dat wanneer er een disconnect geweest was, de uptime van het modem een reset had gekregen. Ook vertelde de eigenaar van PC1 mij dat hij de melding netwerkkabel niet verbonden kreeg, maar die melding was heel sporadisch en niet bij elke reset. Ik kom er nog op terug.

M'n stappenplan is dan ook:
- Kijken of bij een reset het hele modem eruit klapt of dat het een software reset is
- Kijken of de ook voorkomen als ik het accespoint loskoppel (Want nu krijg je dus wel resets ookal staat de laptop die met het Wifi-ap verboden is, uit.)
- Op zoek naar een modem waarmee ik kan testen of het aan het modem ligt.

• FCVD
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01-2024
- Kijken of bij een reset het hele modem eruit klapt of dat het een software reset is
Deze vraag heb jezelf al beantwoord door te zeggen dat pc1 een melding geeft: cable unplugged.

• Spherix
Ja maar het punt is, dat doet hij lang niet altijd. Het internet klapt er vaker uit dan hij de melding krijgt dat z'n cable unplugged zou zijn. Moeite waard om het alsnog na te kijken lijkt me.
Pagina: 1