Raid schijven firmware updaten zonder data verlies

Pagina: 1
Acties:

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:29
Misschien dat dit officieel onder OS zou vallen of software echter ik denk in dit forum het beste antwoord te kunnen krijgen aangezien het nogal een specifiek en toch wel hardware gerelateerd probleem is.

Ik ga op dit moment mijn 2 nieuwe 7200.11 voorzien van een raid 0 array (al gelukt, 128KB) en vervolgens paritioneren en windows etc erop.

Ik vermoed echter dat over 6 mnd-1 jaar er nieuwe firmware voor deze drives zal zijn (omdat ik op een 180.0 MB/s limiet sluit, moest morgen bellen met seagate). Zolang deze drives in de stripe zijn kan ik deze normaal gesproken niet individueel benaderen in windows en dus ook niet updaten.
Programma's als seatools for dos zijn een beetje vaag in wat ze nu precies doen behalve je RAM gebruiken.

Ik zoek dus een mogelijkheid 1 vd 2 drives te ontkoppelen (sata kabel los oid) en vervolgens via mijn 3e stand alone disk windows te kunnen starten en de nog vast zittende schijf te updaten.

Ik vrees echter voor windows omdat deze altijd dingen zoals system volume restore op je schijf gooit. Indien hij dit doet bij mn raid 0 schijf dan ben ik al mn data dus kwijt...

Iemand enig idee hoe ik veilig zo'n individuele schijf update/acces zonder kans op dataverlies?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:59
Misschien is BartPE of Hiren's Boot iets voor jou, Ik weet niet hoe je normaliter Firmware upgrade.
Maar als je via de tools van je hd fabrikant kijkt (Seatools, Spinrite etc) ,
heb ik het wel eens meegemaakt dat ze gewoon voorbij je array kijken...

Even niets...

• GlowMouse
  • Niet online
Waarom zou je het risico lopen? Kun je tzt geen backup maken?

• FireDrunk
  • Laatst online: 18:59
2 x 1TiB waarschijnlijk? :)

Even niets...

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:29
Backup maak ik wel idd maar kan natuurlijk niet alles backuppen. Heb 2x500 GB 7200.11 (voor 1 TB had ik de samsung spinpoint genomen) en een extra 500 GB 7200.11 voor opslag/gedeeltelijke backup.

Echter dit is natuurlijk maar beperkt in vgl met de 1 TB op de raid zelf.

BartPE had ik geprobeerd van de week echter die zag met raid enabled mn disks niet en zonder raid enabled durfde ik het niet aan omdat het eigenlijk ook een windows is (en dus wellicht aan systeemherstel doet). Hirensboot cd ging een ramdisk maken maar dit is in het RAM las ik op wiki dus dat zou een oplossing zijn dan???

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb hier een RAIDcore BC4852 RAID5 controller met acht Diamondmax 10 schijven. Ik heb de firmware van deze schijven ook geupdate met een tooltje van Maxtor. Dit tooltje zag de schijven gewoon als onafhankelijke schijven en heb ze ook als dusdanig kunnen updaten, met het intact laten van mijn RAID5 set. Natuurlijk zitten er altijd risico's aan en als je iets dergelijks gaat doen dan moet je er voor zorgen dat je de belangrijkste data elders hebt staan, maar het zou dus moeten kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 07-04-2008 00:36 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:15
Het enige dat mis kan gaan is dat je een stroomuitval hebt op moment dat je disk geflashed wordt met de nieuwe firmware. De firmware van de disk staat totaal ergens anders op de drive dan waar je data staat dus zal je data/volume/partitie nooit corrupt raken. Firmware flashen van disks is dus niet heel erg gevaarlijk (maar statistisch gezien is de kans op failure altijd groter dan wanneer je lekker niks doet).

Dat je de belangrijkste data altijd ergens anders backupped is al veel vaker in dit forum naar voren gekomen, een raid5 (of 6) array is nooit 100% failure-proof.
Pagina: 1