Toon posts:

HAL start niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Arch Linux. Na updaten vandaag (vorige update was een week geleden) start HAL niet meer. Hal zelf is niet geupdatet. Er wordt niks gelogd en er is geen output, dus ik heb eigenlijk geen idee wat er nu mis gaat. Ik vroeg me af of iemand hier een idee heeft waar ik kan zoeken wat er mis gaat?

Er zijn wel wat dingen veranderd sinds de laatste update, zo zijn al mijn schijven niet meer /dev/hd... maar /dev/sd... Kan het daar iets mee te maken hebben?

Als ik een cd in mijn speler stop, wordt deze niet meer automatisch gemount, vroeger wel. Maar, als ik een cd in de drive stop, en daarna hal probeer te starten, hoor ik wel de disk opspinnen. Dus er gebeurt wel iets. Maar dan start hal uiteindelijk toch niet en stopt de cd ook weer met draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 22:00 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-01 15:15

Super_ik

haklust!

wordt er ook nix gelogt in /var/messages en /var/syslog?
probeer de haldaemon eens te starten zonder hem te laten deamonizen, kijk hiervoor even in de man pagina hoe dat moet (meestal -D ofzo)
kijk gelijk dan even of je de output level kunt verhogen.

[ Voor 63% gewijzigd door Super_ik op 06-04-2008 22:27 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, na te starten met --verbose=yes bleek dat hal geen verbinding met dbus mocht maken .. in /etc/dbus-1/system.d stonden geen bestanden meer, gelukkig had ik een backup van die dir, die heb ik terug gezet (stond oa. hal.conf in) en nu werkt alles weer.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Dat dbus crasht bij het upgraden is "normaal": de oude dbus kan de config van de nieuwe niet herladen. Dat de inhoud van /etc/dbus-1/system.d gewoon helemaal leeg is na upgraden van dbus is echter nieuw voor mij, pacman zou gewoon van die bestanden af moeten blijven bij een dbus upgrade.

Verwijderd

Topicstarter
Mja, dat was eigenlijk ook mijn schuld .. ik upgrade altijd in Thunar en die gebruikt dbus en crasht als dbus geupgradet wordt. Normaal check ik daar altijd op en update ik in een console als dbus ertussen staat, maar nu heb ik dat over het hoofd gezien.

Ik dacht dat het misschien met dbus te maken had dus wilde ik dbus herinstalleren maar dat kon niet omdat bepaalde files al bestonden, daarna heb ik oa /etc/dbus verplaatst en de upgrade opnieuw uitgevoerd, dat werkte maar toen misten de bestanden uit /etc/dbus-1/system.d .. dus dat is het hele verhaal :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 00:10 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
pacman heeft ook gewoon een force-overwrite flag (-f) die je volgende keer kunt gebruiken. In jouw geval is er halverwege de dbus upgrade je terminal gecrasht (waarom die XFCE lui dat nog niet gefixt hebben...), waardoor pacman voor het registreren van de filelist onderbroken is.
Pagina: 1