Toon posts:

klepje over socket 775 recht of licht gebogen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
bij toeval ontdek ik dat op mijn Asus P5b Deluxe het klepje dat op de socket zit om de processor op z'n plek te houden in een lichte v-vorm gebogen staat...

mijn vraag is dan ook of dat dit zo hoort ofdat het klepje geheel recht hoort te zijn?

Verwijderd

Hoort recht te zijn. Maar een klein buiging is niet erg dat drukt de koeler wel weer recht. En als je temps in orde zijn is er helemaal geen probleem. :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoort schuin te zijn, zie het als een veer die je CPU in zijn socket drukt

Overigens hoefde je slechts "socket 775" als afbeelding te zoeken op google en je kon het antwoord zelf al vinden. Want elk socket daar heeft die kromming in het klepje zitten.
Voorbeeld

[ Voor 66% gewijzigd door _ferry_ op 06-04-2008 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
het koelblok raakt het klepje niet eens..... zie niet in hoe die 'm recht moet drukken...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

Het klepje heet een 'load plate' ;).

Ik denk dat je het beste even naar foto's kunt kijken. Met Google vond ik al snel deze website waar meerdere foto's op staan. Vergelijk het daar even mee :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
dank je.... ik had nog gezocht maar zo'n duidelijkeafbeelding niet gevonden...

maar zie dat de mijne toch echt wel verder doorgebogen is...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Maakt het heatsink van de processorkoeler wel goed contact met de heatspreader van de CPU? Indien dat gewoon goed zijn denk ik eigenlijk niet dat je je veel zorgen moet maken :). Tenzij de load plate veel krommer is dan ik mij nu voorstel ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Thandor op 06-04-2008 21:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat is juist het probleem..... mijn koelblok blijft koel en m'n CPU te heet (49 Idle/ 65 stressed)

ook na beiden al gelapped te hebben...

het koelblok maakt dus geen of slecht contact en ik wil de oorzaak weten...

geloof dat ik 'm er zo maar ff afhaal en een foto maak....

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 21:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:08:
dat is juist het probleem..... mijn koelblok blijft koel en m'n CPU te heet (49 Idle/ 65 stressed)

ook na beiden al gelapped te hebben...

het koelblok maakt dus geen of slecht contact en ik wil de oorzaak weten...

geloof dat ik 'm er zo maar ff afhaal en een foto maak....
Als er geen contact was dan was de CPU wel wat warmer. ;)
Is je IHS van je CPU wel recht en is je koeler aan de onderkant wel mooi vlak.
Heb je genoeg/niet teveel koelpasta gebruikt.

Edit: flauw zo'n edit er stond zo net nog niet dat die gelapped was. :p

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 21:18 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

En wat is jouw definitie van 'te heet' ? :) Een Intel Core 2 Duo E6400 kan ook makkelijk boven de 50C worden met de standaard Intel RCBFH heastink/fan. Overigens zijn bepaalde heatspreaders soms ook niet helemaal vlak wat problemen op kan leveren. Die zijn dus gelapped ;).

Afijn, om te controleren of het heatsink goed contact maakt kun je het beste het volgende proberen: maak de CPU schoon, installeer deze in het LGA775 socket en sluit de load plate. Doe een korreltje warmtegeleidingspasta op het midden (en niet uitspreiden!) van de heatspreader en installeer het heatsink op de gebruikelijke wijze. Haal vervolgens het heatsink er weer af en kijk of de warmtegeleidingspasta zich goed verdeeld heeft :). Indien dat het geval is dan maakt het heatsink dus goed contact.

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 06-04-2008 21:14 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 12:17
Thandor schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:13:
En wat is jouw definitie van 'te heet' ? :) Een Intel Core 2 Duo E6400 kan ook makkelijk boven de 50C worden met de standaard Intel RCBFH heastink/fan. Overigens zijn bepaalde heatspreaders soms ook niet helemaal vlak wat problemen op kan leveren. Die zijn dus gelapped ;).

snip
Makkelijk boven de 50 graden?

Zie ze nooit boven de 40, vraag me af hoe je dat dan doet.... (Intel Stock cooler) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Temps lagen eerst nog zo'n 10 graden hoger.... dit is na het lappen

probleem is dat na het lappen en plaatsen van de CPU deze opnieuw hol blijkt te zijn.... alsof die in het midden veel te hard aangedrukt wordt.... vandaar dat ik bij de "load plate" uitkom

btw: zou het plaatsen van de CPU zonder "load plate" geen optie zijn? dus dat het koelblok de CPU in z'n socket drukt....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 21:44 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

rdfeij schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:18:
[...]

Makkelijk boven de 50 graden?

Zie ze nooit boven de 40, vraag me af hoe je dat dan doet.... (Intel Stock cooler) ;)
offtopic:
Een normale CPU met de fanspeed van de koeler niet op z'n hoogst. Dat alles in een behuizing met stille koeling. 50C is overigens niet de Tjunction temperatuur, die ligt namelijk wel een stuk lager ;).
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:25:
Temps lagen eerst nog zo'n 10 graden hoger.... dit is na het lappen

probleem is dat na het lappen en plaatsen van de CPU deze opnieuw hol blijkt te zijn.... alsof die in het midden veel te hard aangedrukt wordt.... vandaar dat ik bij de "load plate" uitkom

btw: zou het plaatsen van de CPU zonder "load plate" geen optie zijn? dus dat het koelblok de CPU in z'n socket drukt....
Als je de CPU op tafel legt, er een korrel warmtegeleidingspasta op doet en dan het heatsink erop drukt? Lijkt 'ie dan ook hol te zijn? Let wel even op dat je de CPU dan goed beschermt uiteraard!

Ik betwijfel of de load plate dermate veel kracht uit kan oefenen op de heatspreader waardoor deze buigt en hol wordt :).

[ Voor 60% gewijzigd door Thandor op 06-04-2008 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:06:
[...]

Ik betwijfel of de load plate dermate veel kracht uit kan oefenen op de heatspreader waardoor deze buigt en hol wordt :).
iig genoeg om deukjes te drukken in het buitenste randje van de IHS.... precies daar waar die het eerst door de load plate geraakt wordt voordat ik hem dus sluit.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb145/Slaatje_album/IHSmetdeukjes.jpg

foto is btw nog van tijdens de eerste keer lappen.... na herhaaldelijk plaatsen en sluiten van de load plate zijn ze alleen maar groter en dieper geworden...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 23:12 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik zou er gewoon mee teruggaan: goeie kans dat iemand dit bordje zelf RMA gedaan heeft, en dat de winkel heb gewoon nog een keer in de running doet. Die load plate hoort gewoon plat te wezen, punt. Waarom zelf gaan lopen klooien?

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:31:
Die load plate hoort gewoon plat te wezen, punt. Waarom zelf gaan lopen klooien?
We waren er dus al over uit dat ie gebogen moet zijn. Punt!
Daarnaast is de garantie verlopen...
Bovendien wat jij klooien noemt.... is voor iemand anders een uitdaging!

Kom tenslotte niet op G.O.T. om te horen dat ik 'm maar gewoon terug moet sturen.... want dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken. :O

[ Voor 134% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 20:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
beetje laat.... maar hier alsnog de foto's van mijn load plate... waarbij met rood aangegeven waar die dus als eerste de IHS raakt...

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb145/Slaatje_album/loadplate03-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb145/Slaatje_album/loadplate01-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb145/Slaatje_album/loadplate02-1.jpg

Ben overigens intussen al begonnen met het plaatsen van de CPU en koelblok zonder load plate...

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Hoop ik niet dat je een pushpin cooler gebruikt, want als de pinnen niet goed zittten heb je kans dat, als je hem ingebouwd hebt en je case rechtop zet dat alles eraf dondert.
Dat ding zit er niet voor niets op :P

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
heb de push-pins verwijderd en bouten door het moederbord gestoken.

dit met aan de achterzijde van het moederbord een rubber ringetje en de voorzijde vastgezet met een nylon moertje welke even dik is als het voetje van een push-pin.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Kijk das nou echt tweaken ;)
Hoop voor je dat het werkt, succes verder d:)b

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:42:
[...]

We waren er dus al over uit dat ie gebogen moet zijn. Punt!
Maar je zei zelf al:

maar zie dat de mijne toch echt wel verder doorgebogen is
Daarnaast is de garantie verlopen...
Bovendien wat jij klooien noemt.... is voor iemand anders een uitdaging!

Kom tenslotte niet op G.O.T. om te horen dat ik 'm maar gewoon terug moet sturen.... want dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken. :O
Dat de garantie verlopen is was niets iets wat je in de TS vermeld had.

Bovendien neem je dingen wel erg negatief op. En met zaken als zo'n LGA socket, als die stuk zijn, raad ik inderdaad iedereen aan het bord gewoon te retourneren (als dat nog kan, dus). Want wat jij wellicht een 'uitdaging' noemt, komt er in de praktijk vaak op neer dat mensen EN geen werkend mobo meer hebben, EN door het eigen gepriegel ook hun garantie kwijt zijn. Bovendien vond ik dat je gewoon recht hebt op een deugdelijk moederbord. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, denk ik altijd maar.

N.B. Je reactie voordat je je post wijzigde was een stuk vriendelijker. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
verder gebogen als de gemidelde load plate wie ik op de voorbeelden zag die me gegeven werden...
en dus niet recht wat jij daarna nog 's komt beweren...

daarnaast stond er voor de wijziging al dat de garantie verlopen is...
DaLoona schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 00:32:
Kijk das nou echt tweaken ;)
Hoop voor je dat het werkt, succes verder d:)b
maar gelukkig zijn er hier ook nog mensen die het wel snappen... :Y

NB: ja, ik wordt minder vriendelijk als mensen komen met antwoorden die er niet toe doen... of die ik
zelf had kunnen bedenken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2008 04:07 ]

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

EDIT: niet goed gelezen , was al gezegd dus 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door pcgek op 11-04-2008 10:31 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Pagina: 1