problemen met Penryn1600SLI-110DB ASRock

Pagina: 1
Acties:

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:12
Even vooraf: op (goedbedoeld) kopersadvies zit ik niet te wachten. In een ander forumtopic over een ASRock moederbord waren de 'koopadviezen' niet van de lucht.

Ik heb een nieuwe PC, met dit moederbord, een E8400, 2048 Mb Kingston 1066mhz SLI certified geheugen, 2x 8800 GTS 512Mb, gehuisvest in een Nine hundred. De PC heeft steeds volledige lockups. Muis vast en geen activiteit meer op de harde schijf. Herstart noodzakelijk. De bios is geupdate tot 1.20 (1.3 beschikbaar, maar mijn hart kan het niet verdragen om met al die lockups te flashen). 1.3 zou volgens ASRock alleen maar een CPU Microcode update zijn.

Verschillende versies van de Nvidia drivers gebruikt. Inclusief de laatste 1.74 beta. Ook het geheugen van een andere PC gebruikt. Vista is helemaal geupdate. XP kent dezelfde problemen. Probleem blijft.

In de BIOS had ik de auto setting voor het DRAM op manual moeten zetten om alleen al Vista te kunnen installeren. Anders liep de installatie al vast.

Ik heb de PC laten assembleren door een winkel, dus hij is al bijna terug ;) Maar ik wilde het toch nog even proberen, omdat het zo'n gedoe is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door om te achterhalen waar het probleem zit.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Dima_2005

T.net-verslaafde

Asrock is een probleem-merk. Maar goed, heb je dus alle tests gedaan? Heb je je harde schijf gechecked? Maar ik zou zeggen, ga terug naar de wnikel, ze zijn verplicht om na te kijken indien ze het geassmbleerd hebben.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Hans C
Ik heb de lijst doorgenomen en niets gevonden dat kan wijzen op mijn problemen. De faq komt op mij ook iets verouderd over, want een 'vette Athlon XP' is alweer even terug denk ik. Maar goed, ik heb het systeem aangemeld voor RMA, dus ik ben benieuwd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hans C schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:29:
Ik heb de lijst doorgenomen en niets gevonden dat kan wijzen op mijn problemen. De faq komt op mij ook iets verouderd over, want een 'vette Athlon XP' is alweer even terug denk ik. Maar goed, ik heb het systeem aangemeld voor RMA, dus ik ben benieuwd.
De FAQ is niet verouderd hoor, de principes werken nog steeds hetzelfde als toen het ding geschreven werd.
Maar als je de troubleshooter had doorgenomen was je het defecte onderdelen tegengekomen, blijkbaar heb je dat dus niet gedaan.

• Hans C
Terw_Dan schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:44:
[...]

De FAQ is niet verouderd hoor, de principes werken nog steeds hetzelfde als toen het ding geschreven werd.
Maar als je de troubleshooter had doorgenomen was je het defecte onderdelen tegengekomen, blijkbaar heb je dat dus niet gedaan.
Ik HEB de troubleshooter doorgenomen en niet het defecte onderdeel gevonden. Ik weet ook niet waar je van af lijd dat ik dat niet gedaan heb. Alle onderdelen eruit gehad en één voor één weer teruggestopt. Memtest gedraaid etc.etc.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Klinkt als een net niet ver genoeg defect moederbord. Je zegt zelf dat je geen defect hebt kunnen aanwijzen, m.a.w. een vaag probleem waar men de vinger niet op kan leggen = 98% van de gevallen een moederbord. Volgens mij zit het hem toch in de combinatie cpu+moederbord. Probeer eens of je ergens van iemand een C2D mag lenen (een 1066MHz FSB cpu). Als die nog steeds dezelfde problemen geeft denk ik dat het echt gewoon je moederbord is.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Ik mis nog wat voor voeding je gebruikt (merk en wattage). Misschien ligt daar het probleem wel.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Nemesizz schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:38:
Ik mis nog wat voor voeding je gebruikt (merk en wattage). Misschien ligt daar het probleem wel.
laten we hopen dat ie daar ook niet op beknibbeld heeft net als bij het mobo :+

(btw waarom zon bakbeest bouwen op zon "b-merk" mobo ?(pure interesse)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Hans C
CrankyGamerOG schreef op maandag 07 april 2008 @ 12:08:
[...]

laten we hopen dat ie daar ook niet op beknibbeld heeft net als bij het mobo :+

(btw waarom zon bakbeest bouwen op zon "b-merk" mobo ?(pure interesse)
Nee hoor, de voeding is een modulaire Antec 620W. En waarom zo'n b-merk mobo? Ik denk dat je voor dat antwoord even moet googlen en de recenties van dit moederbord moet lezen. Die zijn namelijk zonder uitzondering erg positief. Daarnaast is het één van de weinige mobo fabrikanten die aangeeft dat het mobo compatible zal zijn met de Penryn die op 1600mhz loopt. Vandaar dus. Daarnaast heb ik een PC met een ConroeXfiresata2 van ASRock, die de meest stabiele PC is die ik *ooit* heb gehad.

Verwijderd

asrock is zeker niet verkeert.
Maar goed ding werkt wel stabiel in de bios? (geen lockup
Anders kan je even test software draaien onder dos .
Je kan ook windows installeren zonder dat je de instal afmaakt.
Dus op het moment dat er staat welke hd je wilt installeren en dan laten staan.

Had een pc die dan crashte op die manier
http://www.asrock.com/mb/...Penryn1600SLI-110dB&s=775
dit is zijn moederbord
Trouwens ik dacht dat die nvidia chip juist dit model niet ondersteunden?

nieuws: Nforce 680i-chipset definitief niet compatible met Yorkfield-cpu's

nieuws: Asus en DFI regelen Penryn-support voor 680i-moederborden

De 650 en de 680i zijn zelfde chip set alleen alleen is de 650i chip een uitgekleden versie

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 15:24 ]

• Hans C
Even een late reply. De chip ondersteunt de processor wel, sterker nog, ze hebben de naam van het moederbord er op aangepast. Wel geeft ASRock aan dat het bord in overclocking mode werkt.

De crashes waren er niet in DOS mode, maar wel bij 3 varianten van Windows. Afgelopen maandag heb ik het systeem teruggebracht naar Cool-prices. Afgelopen dinsdag stonden ze op de voicemail dat het moederbord en de harde schijf vervangen waren en dat het systeem 'bijna stabiel' was. Dat klinkt niet goed. Donderdag gebeld en toen was het systeem nog steeds niet stabiel en was er net een sterkere voeding aangehangen om te kijken of het daaraan lag. Geloof ik persoonlijk niets van. Voeding is een Antec 620W voor 2 G92 GTS-sen in SLI met een E8400 standaard geclockt. Voeding is SLI-certified.

Verwijderd

oke de chip steunt officeel de cpu gewoon niet.
Ik zelf zal geen bord kopen die al in overklok mode moet draaien om die cpu te ondersteunen.
Dan kan je gaan verwachten dat de boel niet stabiel zal gaan draaien

Verwijderd

Ik zelf zal geen bord kopen die al in overklok mode moet draaien om die cpu te ondersteunen.
Wat denk je dan van de P965 chipset deze had in het begin een FSB van 1066MHz maar de meeste moederbord fabrikanten hebben allemaal de bios geupdate zodat ook 1333MHz CPU's worden ondersteund. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 19:46:
[...]

Wat denk je dan van de P965 chipset deze had in het begin een FSB van 1066MHz maar de meeste moederbord fabrikanten hebben allemaal de bios geupdate zodat ook 1333MHz CPU's worden ondersteund. :)
Humm nouw nee
alleen p965 versie 3,3 had officeel 1333bus omdat het bord zelf was aangepast .
De anderen borden konnen het wel maar ook dit was in overklok mode.
Dat werd ook aangeven bij gigabyte.

• Hans C
Een beter voorbeeld zijn de verschillende 945 chipsets die om een Core2Duo te kunnen draaien, allemaal in overclockmodus draaien. Standaard liep de chipset op 800.

Verwijderd

Hans C schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 20:36:
Een beter voorbeeld zijn de verschillende 945 chipsets die om een Core2Duo te kunnen draaien, allemaal in overclockmodus draaien. Standaard liep de chipset op 800.
ook dat heeft weer een verklaring.
De chip 945 was verkleint waardoor er minder warmte en minder stroom nodig was.
Zoals alle tweakers weten dan kan je verder overklokken.
Dus de 945 was inderdaad overklokt maar dat was mogelijk omdat de chip was aangepast en het bord weer was ontworpen.

De asrock bordje welke model versie ? (versie1 wil nog wel eens problemen geven)
Dit wil niet zeggen dat de asrock bordje slecht is maar dat het nog kinderziekte heeft.
En misschien past net deze cpu er niet op omdat die veel stroom trekt of anderen dingen.
Persoonlijk zal ik gaan kijken voor een anderen bord aangzien deze bord nu niet voldoet.
Wacht hij te lang dan kan hij dadelijk het bord niet meer in ruilen

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 20:53:
[...]

ook dat heeft weer een verklaring.
De chip 945 was verkleint waardoor er minder warmte en minder stroom nodig was.
Zoals alle tweakers weten dan kan je verder overklokken.
Dus de 945 was inderdaad overklokt maar dat was mogelijk omdat de chip was aangepast en het bord weer was ontworpen.

De asrock bordje welke model versie ? (versie1 wil nog wel eens problemen geven)
Dit wil niet zeggen dat de asrock bordje slecht is maar dat het nog kinderziekte heeft.
En misschien past net deze cpu er niet op omdat die veel stroom trekt of anderen dingen.
Persoonlijk zal ik gaan kijken voor een anderen bord aangzien deze bord nu niet voldoet.
Wacht hij te lang dan kan hij dadelijk het bord niet meer in ruilen
Onzin, de 945P en 945G zijn gemaakt voor 1066MHz. De borden moesten alleen een nieuwe revisie krijgen vanwege andere eisen aan het elektrische gedeeelte

Verwijderd

mad-dog schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 21:57:
[...]

Onzin, de 945P en 945G zijn gemaakt voor 1066MHz. De borden moesten alleen een nieuwe revisie krijgen vanwege andere eisen aan het elektrische gedeeelte
de 945g was als eerste gemaakt voor 800bus later blijkt dat de chip ook 1066aan kan.
Nu zijn er ook 945p die 1333mhz ondersteunen van asrock.
Ook deze borden zijn aangepast.

Hoe dan ook de ts heeft geen behoeft aan deze berichten.
Zijn probleem is het bord die hij nu heeft die 1666mhz ondersteuning zal moeten hebben.
Helaas zijn bord wil niet stabiel draaien en de winkel komt er ook niet uit.
Dus helaas anderen cpu kiezen of anderen bord kiezen en meer geld uit geven.

Asrock zijn leuke borden maar zoals ik altijd doet koop ik nooit borden waar ik mee wil overklokken van een budget merk.
Vermoeden is dat de ts een bordje zoekt die sli en ook 1666mhz ondersteunt.
Als asrock dat verkoopt is het niet vreemd dat ts die bord koopt.

• Hans C
Je hebt helemaal gelijk. En ik wilde best meer geld uitgeven aan een ander merk moederbord, maar er waren geen anderen die boden wat ik wilde. Daarnaast was er op Anandtech en OC Workbench en een paar andere sites lovende kritieken te lezen, met zeer hoog overclock potentieel voor dit moederbord (eerste echte OC bord van ASRock.

Nu maar even wachten waar de winkel mee komt. Dan kan ik alsnog besluiten een ander bord te kiezen.
Pagina: 1