Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merroc
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06-2023
Hoi,

Ik heb een vreemd probleem met mijn geluid. Het begon een tijdje geleden, opeens viel al het geluid voor een paar seconden gewoon weg. Daarna ging het geluid weer gewoon verder, dit doet ie dan gemiddeld 1 à 2 keer per minuut. Dit is, mits ik de SoundMax driver heb geinstalleerd, het enige signaal dat er mis is. Ikzelf denk dan meteen aan drivers. Heb de nieuwste gedownload van de Asus website, maar dat hielp niet. Omdat ik destijds nog een aantal andere problemen had heb ik toen windows Vista opnieuw geïnstalleerd hopen dat het een foutive registry setting was. Echter dit hielp niet.

Wat me toen wel opviel is dat zonder de SoundMax drivers, maar dus gewoon de standaard windows drivers, er wel een duidelijke error(code) komt. De symptonen zijn in dit geval dat in WMP het filmpje zwaar vertraagt en de muziek wegvalt, dit blijft zo totdat je naar een ander stukje in het filmpje gaat, de muziek komt echter niet terug todat je WMP afsluit. En in winamp stopt het geluid en het liedje wordt versnelt afgespeelt totdat het volgende liedje begint, dan crasht winamp met de melding "error creating Direct Sound buffer . Error Code : 88780096". Dus ik meteen googlen naar de errorcode. Er zijn wel aantal gevallen van dit probleem bekent, maar deze zijn allemaal in relatie met het afspelen van een muziek CD, iets wat ik simpelweg niet doe. Toch de opties geprobeert, echter deze hielpen niets.

Vervolgens heb ik een aantal drivers gedownload en willekeurig geinstalleerd. Ik weet niet wat ik opeens deed, maar op een gegeven moment werkte het wel allemaal naar behoren. Maar omdat ik geen flauw idee heb wat ik nu in hemelsnaam anders deed (het was niet de eerste keer dat ik de desbetreffende (nieuwste) driver installeerde) weet ik niet hoe het is opgelost.

Dan zou je nu vast denken "het is toch opgelost ,wat zeurt ie dan". Nou... Gister probeerde ik een ander probleem te verhelpen, daarbij installeerde ik Asus Suite. Bij een reboot merkte ik al meteen een aantal zaken anders. Zo stond opeens mijn cpu weer op de standaard snelheid ipv mijn overclock. En ja hoor bij het opstarten van vista melde SoundMax dat de sound devices veranderd zijn, of ik zo lief wilde zijn de drivers opnieuw te installeren... Daar had ik gezien het bovenstaande eigenlijk helemaal geen zin in. Maar op dat moment kwam er totaal geen geluid uit... dus toch maar de drivers opnieuw geinstalleerd en ja hoor... Bovenstaand probleem kwam weer terug. Nu heb ik alweer een uurtje of 3 geprobeert het te fixen, maar niets lukt meer. Heb zelfs een system restore geprobeert naar voordat ik de Asus suite installeerde, maar dan geeft ie bij het opstarten simpel weg weer aan dat de sound devices zijn veranderd. Kennelijk ben ik niet twee keer zo gelukkig :(.

Nou dacht ik de vorige keer al aan het kopen van een Creative X-Fi kaart, echter tijdens mijn vervent googlen lijkt het erop als of dit probleem niet specifiek is voor mijn onboard geluidskaart, maar dat het zich dus ook kan voortdoen in een apparte kaart. Dan wordt ik een beetje 'bang' om een euro of 80 uit te geven aan een mogelijke oplossing...

De overige details:
MB: Asus P5B deluxe (bios versie 0804 volgens CPU-Z)
CPU: E4300 (momenteel OC'ed op 2.7ghz, maar op 1.8 en 3.0 doet ie het ook)
RAM: 4x1GB OCZ 2P800R21G
GFX: Sapphire HD3870 op stock waarden
HDD: 3 tal SATA schijven (2x500, 1x200)
DVD: SATA PX-7125 SA
PSU: Antec Neo 480W (verdere details zou ik moeten opzoeken)
OS: Windows Vista Home Premium 32bit SP1 (fout deed zich ook voor zonder SP1)

Bij voorbaad dank voor het lezen.

PS ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk geschetst is... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06
Is het zonder overclock dus weg? Wordt niet helemaal duidelijk uit het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Heel verhaal wat de TS geschreven heeft, maar erg duidelijk hoe het probleem op te lossen is, is er niet. In ieder geval niet softwarematig.

Zou het misschien mogelijk zijn om ergens 2e hands een goedkoop PCI geluidskaartje te halen (vraag & aanbod, marktplaats, rommelmarkt etc. etc.) en te testen? Dan in de bios de geluidschip uitschakelen, soundmaxmeuk d'r af, drivercleaner er overheen, register opschonen en dan zou het misschien moeten kunnen werken.

Voor de rest, ik zou de asus progjes laten zitten voor wat het is. Ik heb zelf met verschillende ook foutmeldingen e.d. gehad. Verschillende foutmeldingen bij verschillende asus software heeft mij iig niet veel vertrouwen geschept.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merroc
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06-2023
De overclock heeft geen invloed op het wel of niet juist werken van het geluid.

Ik heb inderdaad toen ik de eerste keer tegen de lamp liep uit mijn oude pc een SB live! 5.1 gehaald, maar die installeerde niet onder vista. Ik denk wel dat ik ergens een werkende kan regelen.
Wat betreft Asus suite, deze heb ik er weer afgehaald, immers maakte het toch niet uit, en ik gebruik de 5 functies die erin zitten toch verder niet.

Editje voor de mensen die het nog gaan lezen..:
Vandaag (9 april) voor nog geen 20 euro een Terratec kaart gekocht en het probleem lijkt te zijn verholpen. Dank je voor de extra push om toch een kaartje te kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Merroc op 09-04-2008 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutmannetje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 16:43
sorry voro het uppen van dit wat oudere topic, maar ikzelf heb precies hetzelfde probleem als de topic starter.

Ik heb ook een asus p5b deluxe met een e6750.
Ik draai windows xp pro 64 bit.

Hij was overgeklokt een beetje, maar terugzetten op default settings maakt niet uit.
Zijn er meer mensen die last hebben van dit probleem?

Een andere geluidskaart is geen oplossing maar een lapmiddel in mijn ogen.