Rare fratsen in beeld - GF7900GT kapot ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers :) ,
Al geruime tijd heb ik last van rare fratsen in beeld. Ik weet echter niet zeker of dit aan mijn grafische kaart ligt.

De volgende problemen doen zich voor:
- Bij een lage resolutie zie je willekerig kleine geleurde puntjes in beeld. Ik dacht eerst dat het defecte pixels waren. Merkwaardig is dat deze puntjes ook in de BIOS te zijn zijn als ik mijn pc opstart. Ze verschijnen random in beeld en blijven dan totdat het beeld veranderd. Vaak zijn ze daarna weg.
- Bij het spelen van spellen zoals Word of Warcraft en CS:S zie ik een soort artifacts (zie screenshot). De ene keer zijn ze heel hardnekkig en kan ik amper spelen, andere dagen speel ik probleemloos. Bij het spelen van CS:S sluit het spel soms af door een geheugenfout. Soms, als ik WoW doe, kan ik door het geflikker niet meer fatsoenlijk spelen. Als ik dan een grafische instelling wijzig, is het beeld weer goed voor 2 minuten, en dan komt het weer. |:(
- Bij het bekijken van webpagina's of Microsoft-Word documenten verschijnen soms kleine gekleurde streepjes verticaal in beeld. Deze zijn altijd roze van kleur.

Merkwaardig is dat mijn broer, die exact dezelfde pc-configuratie heeft, deze problemen ook heeft ! Ik heb trouwens 2 monitoren aangesloten en werk dus met 2 schermen.

Mijn pc configuratie ziet er als volgt uit:
- MSI K8N SLI (MS-7185) moederbord (nVidia nForce4 SLI chipset).
- AMD Athlon 64 3700+, 2211 mhz.
- Zalman ZM-460 APS voeding.
- 2* 1024 MB G.Skill DDR SDRAM (pc3200) 2-5-3-3-6.
- Western WD3000JS H.D.
- Windows XP
- nVidia Geforce 7900GT (standaard iets overgeklokte versie, VGA Memory Clock 684 Mhz en VGA Core Clock 468 Mhz).
- Temperaturen: dik in orde, aangezien ik zowel op de CPU alsook op de GPU een zalman koeler heb laten monteren. De GPU komt niet boven de 40 graden uit.
- Alles voorzien van de laatste drivers en DirectX 9.0c.
- Als jullie meer gegevens nodig hebben dan zeg 't maar ;) .

Op deze screenshots valt het best wel mee, het zijn voornamelijk strepen in beeld. Ik kan even geen SS's maken van WoW in-game aangezien ik tijdelijk even mijn payment heb stopgezet :z .

Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/4517/83204081nh8.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img380.imageshack.us/img380/8239/24581552ad4.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img353.imageshack.us/img353/6356/29911028os5.th.jpg

Alvast dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-09 23:35
Lol, schijnbaar is dit een veel voorkomend probleem met die 7900GT. Een oud collega en een vriend van mij hadden dit ook, en ik zelf ook. Ik had een XFX editie, en die 2 allebij een Asus.

Ik kreeg eerst ook puntjes te zien in de bios, en heel af en toe een Artifact, maar dat kwam steeds vaker naar voren, ook na nieuwe instal, andere drivers geprobeert enz, heb zelf ook helemaal niks geclockt aan de kaart.

Ik heb hier nog wel wat screens staan, incl foto's van de bios, rare was dat het in de bios van het moederbord zelf te zien was en in het laadscherm van windows, maar in windows zelf, of de bios van de raid kaarten niet...
http://members.home.nl/rick.koggel/7900GT/

Andere kaart in de pc gezet, toen deed hij weer normaal, mijn kaart is RMA op dit moment...

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Merkwaardig is dat mijn broer, die exact dezelfde pc-configuratie heeft, deze problemen ook heeft ! Ik heb trouwens 2 monitoren aangesloten en werk dus met 2 schermen.
lijkt me wel heel toevallig als beide kaarten tegelijk kapot gaan. Kan het misschien komen dat er een bug in de nieuwste drivers zit? probeer anders wat oudere drivers, misschien zit daar het probleem.

edit: ow sorry, het zit ook in de bios dus kan het daar niet aan liggen. Probeer de kaarten anders is terug te klokken, naar andere snelheden, misschien helpt dat.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-08 17:55
Als je broer hetzelfde probleem heeft met de zelfde conifg. lijken het me driver problemen, al verschillende geprobeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn inderdaad twee kaarten van XFX, van ongeveer driekwart jaar oud.
We hebben beide al andere drivers geprobeerd, maar het probleem blijft helaas. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Ik denk dat je ze mag gaan RMA'en, die puntjes in de bios zien der het zelfde uit als die foto's van mij?

De mijnu was overigens ook ruim een jaar oud toen hij deze kuren kreeg, die van collega en kamaraad netzo. Ik blijf het raar vinden, die van mij weet ik zeker van dat deze nooit te warm is geworden ofzo. Maar toch iets defect aan die dingen...

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 11:03
Probeer eens met AA 4x te spelen. Bij mij (in cod2) waren toen de rare frutseltjes weg

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:28

Tazzios

..

Zamoraak schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:24:
Als je broer hetzelfde probleem heeft met de zelfde conifg. lijken het me driver problemen, al verschillende geprobeert?
kan nooit een driver probleem zijn als je het al in de bios hebt.
lijkt er op dat ze stuk zijn/gaan of te heet worden.
Artifacts zie je normaal veel tijdens het overklokken, als je te hoog geklokt heb dan.
RMA sturen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:28:
Probeer eens met AA 4x te spelen. Bij mij (in cod2) waren toen de rare frutseltjes weg
Ik heb alle mogelijke instellingen al geprobeerd :) .

Het zijn inderdaad puntjes die jij ook hebt, alleen bij mij zijn ze wat erger.
Probleem is dat ik een andere koeler op de kaart heb laten zetten (omdat de standaardkoeler nogal luidruchtig is) en de garantie dus is afgelopen.
Zou het trouwens het proberen waard zijn om de kaart terug te klokken naar de standaardwaarden ?

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Eventueel kan het ook de kabel zijn. Probeer eens een andere vga kabel. Maar de kans is groot dat het de kaart zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook al een andere kabel geprobeerd, met de gedachte dat dat het probleem waarschijnlijk niet zou oplossen aangezien de kans wel erg klein is dat de kabels van beide machines niet meer goed waren, maar de problemen werden hier helaas niet mee opgelost. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Als je ze zelf hebt overgeclockt naar hogere clocks wel, anders niet waarschijnlijk, daarbij horen ze gewoon zo te werken. Ik had ook een andere cooler, deze heb ik netjes er afgehaalt en de oude terug gezet. Winkel heeft hem gewoon netjes opgestuurd naar de leverancier, en daar krijg ik aankomende week hoop ik wat van te horen. Zou zeggen probeer dat ook, tis toch te gek dat die dingen het zo snel opgeven?

Blijf het overigens raar vinden dat ik zoveel van die dingen problemen zie geven naar een tijd. Asus, XFX, beide schijnen ze het te krijgen. beetje raar :X

Toevallig nog meer mensen hier met een defecte 7900GT met de zelfde mankementen hier?

[ Voor 23% gewijzigd door GoldenBatt op 06-04-2008 16:37 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:35
* Avalaxy leest 7900GT en ziet artifacts en weet genoeg O-) Die zie je voorlopig niet meer terug ;)

Zelf ook 2 7900GT's gehad die defect gingen. Maar je hebt nog garantie (3 jaar), dus 'lekker' RMA sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de kaarten waren standaard overgeklokt en bij aanschaf dus ook duurder dan de 'normale' 7900GT's.
Ik weet alleen niet hoe ik de klokfrequenties moet terugzetten naar de standaardwaarden. Naar mijn idee is het best het proberen waard, want zoveel verschil is er niet tussen de overgeklokte versie en de standaard versie. Als de problemen daarmee zijn afgedaan ben ik tevreden.
Wie zou mij kort kunnen zeggen hoe ik - bijvoorbeeld met behulp van RivaTuner - de waarden voor de normale 7900GT zou kunnen instellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heb ik ze destijds bij iComputers gekocht en die schijnen nu failliet te zijn ! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:38:
Nee, de kaarten waren standaard overgeklokt en bij aanschaf dus ook duurder dan de 'normale' 7900GT's.
Ik weet alleen niet hoe ik de klokfrequenties moet terugzetten naar de standaardwaarden. Naar mijn idee is het best het proberen waard, want zoveel verschil is er niet tussen de overgeklokte versie en de standaard versie. Als de problemen daarmee zijn afgedaan ben ik tevreden.
Wie zou mij kort kunnen zeggen hoe ik - bijvoorbeeld met behulp van RivaTuner - de waarden voor de normale 7900GT zou kunnen instellen ?
Daarmee los je de problemen niet op, het probleem is hardwarematig en ligt waarschijnlijk bij de spanningsregulator of de geheugenmodules.

Sowieso is het belachelijk om je videokaart onder de specificaties te clocken omdat het niet zou werken op de door de fabriek geleverde frequentie.
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:40:
Overigens heb ik ze destijds bij iComputers gekocht en die schijnen nu failliet te zijn ! :'(
Geeft niet, want je kunt de RMA procedure gewoon via NVIDIA regelen. Nadeel is dan wel dat je geen tijdelijke vervangende kaart krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Avalaxy op 06-04-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:41:

Geeft niet, want je kunt de RMA procedure gewoon via NVIDIA regelen. Nadeel is dan wel dat je geen tijdelijke vervangende kaart krijgt.
Gaat nVidia akkoord met een kaart waar geen originaee koeler op zit ?
Overigens kan ik geen lange tijd zonder PC........o.a. vanwege mijn studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
leonpwner1 schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:41:
[...]

Daarmee los je de problemen niet op, het probleem is hardwarematig en ligt waarschijnlijk bij de spanningsregulator of de geheugenmodules.

Sowieso is het belachelijk om je videokaart onder de specificaties te clocken omdat het niet zou werken op de door de fabriek geleverde frequentie.

[...]

Dat eerste ben ik inderdaad met hem eens, tis belachelijk om die dingen trager te laten draaien als de officiele specificaties. Dingen horen gewoon te werken, en dat doen ze niet, terug dus.

Verder is die rma inderdaad makkelijk te regelen via XFX zelf ofzo, garantie heb je sowiezo, dus terug dat ding. Alleen een vervangende kaart is even zoeken, heb zelf een 6600LE op de kop getikt voor een 10tje, gamen doe ik nu maar even wat minder, en hd films kijken op 720P, plus internetten enz kan prima. Verder is de 7900GT niet meer leverbaar, dus dat wordt waarschijnlijk nieuw model. Mijn collega kon met 100 euro inleg een nieuwe 8800GT oc mee krijgen, dus hoop dat ik ook zoiets aangeboden krijg :9
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:45:
[...]

Gewoon de oude terug zetten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenBatt op 06-04-2008 16:47 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die oude heb ik destijds in de kachel gegooid.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb dit probleem ook sinds enkele weken met een Club3D 7900GT en ben al op zoek naar een goedkoop kaartje om de RMA periode te overbruggen. Als je zoekt op google kom je heel veel vergelijkbare problemen tegen. Een kleine opsomming van de grafische problemen die ik tegenkom tijden normaal computer gebruik:

- Gekleurde puntjes tijdens boot tot aan het laadscherm van Vista
- Rare tekens in het bios zelf, soms gepaard met andere kleuren
- Spellen lopen vanzelf vast na een korte tijd
- 3DMark kan ik niet helemaal doorlopen (zie vorige)
- Af en toe lockup van Vista met reboot als gevolg
- Steeds vaker voorkomende melding van TRD error- zie hier

Al zoekende kwam ik tot de conclusie dat het foutief geheugen is. Een kwaal die heel veel 7900GT kaarten heeft getroffen en veel vallen uit na een tijdje. De mijne was gekocht toen hij net werd geintroduceerd en in het begin deed hij het prima. Sinds een jaar speel ik niet veel spellen meer, dus merkte ik niks. Op een gegeven moment kwam Crysis uit en toen begonnen de problemen. Waarschijnlijk was dat de druppel bij mij.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:45:
[...]

Ze gaan er officieel niet mee akkoord, maar ze onderzoeken het echt niet hoor. Op mijn 7900GT zat ook een Zalman VF700 met RAM heatsinks, en daarnaast was hij nog overgeclockt ook :+ Maar de kaart ging kapot buiten mijn schuld om (niet door die OC) dus vond ik het rechtvaardig om hem RMA te doen, en ik kreeg gewoon een 'nieuwe' (lees: gerepareerde kaart uit de RMA bak van Asus :+)
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:49:
Dan heb je een probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:49:
Dat is niet slim. Je zou even in de V&A afdeling @ tweakers een vraag kunnen zetten naar die coolers. Die dingen zijn toch allemaal gelijk opzich. En der is vast wel iemand die nog zo'n ding heeft liggen

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net even op de zolder wezen kijken en wat zie ik ...... de oude koelers, ik was even in de war met andere pc onderdelen die ik destijds in de kachel heb verbrand.
Nu zou ik wel naar een pc winkel moeten gaan om die dingen erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:56:
Nu zou ik wel naar een pc winkel moeten gaan om die dingen erop te zetten.
:|

Neemt den schroevendraaier te hand, haalt de videokaarten uit den PC en schroef de koeler los aan de achterkant.

Drupje nieuwe koelpasta op de core, oude koeler erop zetten en weer vastschroeven.

(en niet vergeten je te aarden tegen ESD :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
leonpwner1 schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:58:
[...]

:|

Neemt den schroevendraaier te hand, haalt de videokaarten uit den PC en schroef de koeler los aan de achterkant.

Drupje nieuwe koelpasta op de core, oude koeler erop zetten en weer vastschroeven.

(en niet vergeten je te aarden tegen ESD :X)
Dat inderdaad, is niet zo moeilijk. Wel even oude koelpasta er afhalen ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alleen zit ik nog met het probleem dat ik in de tussentijd geen grafische kaart heb. Ik heb nog wel een 6800LE boven op zolder liggen...maar geen idee of die past ?
Als ik straks nieuwe kaarten terug krijg voor deze 7900GT's gaan deze regelrecht de kachel in trouwens.

Als ik morgen even langs de computerwinkel ga, vraag ik of ze me een kaartje tijdelijk kunnen lenen voor een paar pietermannen, dat moet toch wel kunnen.

Overigens zie ik op de site van nVidia staan: Technical Support, RMA requests, replacements and warranty issues for your NVIDIA based product are handled by the manufacturer of that product.
Met andere woorden: ik zal XFX moeten contacteren. Alleen zie ik nergens een telefoonnummer voor Nederland. :>

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Waarom zou je die de kachel in gooien? dat is echt grootste onzin... werkt perfect voor dit soort dingen, en zijn anders nog wel te verkopen. En zolang deze de zelfde pci-e aansluiting heeft, gaat dat perfect werken.

Verder, winkels gaan die niet zomaar uitlenen, koop gewoon een buget kaartje voor zolang, kan prima ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen even langsgaan en dan horen jullie meer van mij ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
GoldenBatt schreef op zondag 06 april 2008 @ 17:08:
Waarom zou je die de kachel in gooien?
Ik vind het sowieso een belachelijk idee. Naast dat de meeste metalen niet eens smelten door de hitte van een normale kachel komt er een ongelooflijke hoeveelheid gevaarlijke dampen van zo'n PCB af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Overigens, wat zou een faire kaart zijn die ik hier voor terug zou krijgen ? (m.a.w. hoeveel euro zou je nu moeten uitgeven om de prestaties van een 7900GT te evenaren) Dat kan ik in gedachten meenemen als ik contact opneem morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 18:17:
Overigens, wat zou een faire kaart zijn die ik hier voor terug zou krijgen ? (m.a.w. hoeveel euro zou je nu moeten uitgeven om de prestaties van een 7900GT te evenaren) Dat kan ik in gedachten meenemen als ik contact opneem morgen.
De 8600GTS, 74 euro in de pricewatch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oei, dat is wel erg weinig geld zeg. Ik heb een tijdje geen computernieuws meer bijgehouden, maar dat het zo snel was gegaan .. :O was nog van gedachte dat ik een goede kaart had naar maatstaven van nu ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb sinds het weekend ook last van artifacts met mijn Club3D 7900GT. Het begon met relatief kleine artifacten maar deze zijn langzaam maar zeker verergerd. Ik heb wat screenshots gemaakt waar ze met regelmaat voorkomen. Ik speel voornamelijk World of Warcraft wat niet echt een GPU killer is.

Een paar voorbeelden:

http://i210.photobucket.c...l/7900GTartifacts_001.jpg
http://i210.photobucket.c...l/7900GTartifacts_003.jpg
http://i210.photobucket.c...l/7900GTartifacts_004.jpg

Verder heb ik regelmatig lock ups, de enige remedie is een complete reboot.

De temperaturen zijn niet buitensporig hoog, idle/stressed liggen deze rond de 30/50 graden Celcius.

Aangezien de kaart nu 14 maanden oud is, vraag ik me af wat de computerwinkel mij kan bieden. Opzich sta ik open voor een nieuw exemplaar in de vorm van een 8800 GT + bijbetaling. Of desnoods een bruikleen, 2-3 weken zonder kaart is voor mij geen optie.

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 07-04-2008 08:40 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Ik heb ook een 7900GT van asus.

Echter ik krijg groene pixels op somige foto's en op lage resoluties.. Volgens mij een probleem van Nvidia? Driver BUG of zo?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
To_Tall schreef op zondag 06 april 2008 @ 19:46:
Ik heb ook een 7900GT van asus.

Echter ik krijg groene pixels op somige foto's en op lage resoluties.. Volgens mij een probleem van Nvidia? Driver BUG of zo?
Heb je die ook in de bios? Kijk daar eens goed rond. Ben der bang voor dat het der kaart zelf is...

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 22:33
GoldenBatt schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:59:
[...]

Dat inderdaad, is niet zo moeilijk. Wel even oude koelpasta er afhalen ;)
naja als je hem toch rma stuurt maakt dat opzich niet uit, dan gebruik je hem toch niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
nee, maar voor het geval dat ze hem controleren is het wel beter. Anders ben je der gewoon onsorvuldig mee omgegaan, en dat lijkt me niet echt bevordelijk voor de oplossing die de winkel/leverancier wil gaan bieden...

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oei, ik heb de hele ochtend naar de bon gezocht, maar die ben ik kwijt. Het ziet er dus naar uit dat ik naar de garantie kan fluiten zonder geldig aankoopbewijs.
Aangezien ik binnenkort weer flink ga WoW-en wil ik wel graag een nieuwe videokaart. ;)
Ik zal me te bedenken welke voldoende zou zijn voor de spellen die ik speel (voornamelijk CS:S, WoW en een enkele keer een ander spel). Een 8600GTS zou misschien een optie zijn, of misschien een Ati 3850 5120 mb.

Liefst wil ik niet te veel geld uitgeven aan een nieuwe kaart, de prestaties die ik nu heb wil ik wel behouden, maar dat lijkt me niet zo moeilijk. Kunnen jullie een kaart adviseren die niet te duur is, stil is en aansluit bij mijn systeem ? Alvast dank :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Een 8600GTS is langzamer dan de 7900GT. Zelf zit ik nu ook met dit probleem en dan kom je al snel op de ATI 3850 kaart of de 3870 aangezien het prijsverschil tussen deze 2 erg gering is. Het is in ieder geval een zeer goede upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de benchmarks zie van mijn eigen 7900GT (4000 punten in 3d mark 06) en de 8600GTS (rond de 5700) en de Ati 3850 (9000 punten) dan kom ik tot de conclusie dat de 8600GTS beter is dan de 7900GT en langzamer dan de 3850, of zie ik dat nu verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
4000 Punten in 3Dmark06 is laag volgens mij, ik haalde als ik me niet vergis rond de 4500. Maar de 8600GTS is slechter in de zin dat hij een 128-bit geheugeninterface heeft tov de 256-bit geheugeninterface van de 7900GT. Echter heb ik gewoon bij Tomshardware gekeken naar de overall performance (alles bij elkaar opgeteld) en dan blijkt dat ie zo'n beetje hetzelfde (zelfs een fractie beter) presteert.

De HD3850 is lekker goedkoop en de helft sneller, lijkt me een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 3850 lijkt me ook een goede deal, alleen moet deze kaart voor onze pc's stil zijn, heel stil. De passief gekoelde versie van 135 euro vind ik wel erg veel geld trouwens, zijn er geen andere mogelijkheden ? Helemaal mooi zou het zijn als mijn Zalman VF-900cu op de 8600GTS zou passen, maar helaas staat daar geen informatie van op de Zalman website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybysaia
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04:20
yup, heb ook een 7900, de PV-T71G-UDE7 van XFX om precies te zijn. Precies hetzelfde probleem als de topicstarter. Gelukkig nog garantie en dus opgestuurd.
De winkel gaf het de 'end of life'-status en heeft het doorgestuurd naar xfx. Kan zo'n zes weken duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:36:
Oei, ik heb de hele ochtend naar de bon gezocht, maar die ben ik kwijt. Het ziet er dus naar uit dat ik naar de garantie kan fluiten zonder geldig aankoopbewijs.
Onzin, vaak kun je bij de shop online ook zo een factuur vandaan halen. Verder is die kaart nog geen 3 jaar op de markt, dus in de garantie zal hij sowiezo nog zitten. Gewoon aanvragen, en verder kijken wat er gebeurt. Niet proberen is sowiezo verliezen...

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kaarten destijds bij iComputers gekocht ;) .
Stel dat ik contact opneem met nVidia, kunnen jullie dan uit ervaring zeggen of ik:
- een vervangende kaart krijg die geheel nieuw is en in de originele doos zit,
- een vervangende kaart krijg waaraan is gesleuteld (een gerepareerde RMA ofzo),
- kans maak om de marktwaarde (ongeveer 75 euro) overgeschreven te krijgen op mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Kans is zeer groot dat je een vervangende kaart krijgt.

In ieder geval zeker weten niet geld.

[ Voor 27% gewijzigd door silmaril8 op 07-04-2008 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:50

Nemesizz

Untouchable

silmaril8 schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:32:
Kans is zeer groot dat je een vervangende kaart krijgt.

In ieder geval zeker weten niet geld.
Nou zekers te weten, ik kon kiezen toen mijn XFX7900GT dood was. OF een Ati X1900 OF een Geforce 8600, of optie 3, de waarde wat de kaart op dat moment had terug in euries.
Dus ik heb destijds iets van 121 euro ofzo terug gekregen en vervolgens een 8800 gekocht met bijbetaling.

Ligt denk ik een beetje aan waar je dat ding RMA'd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Nemesizz schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:57:
[...]

Nou zekers te weten, ik kon kiezen toen mijn XFX7900GT dood was. OF een Ati X1900 OF een Geforce 8600, of optie 3, de waarde wat de kaart op dat moment had terug in euries.
Dus ik heb destijds iets van 121 euro ofzo terug gekregen en vervolgens een 8800 gekocht met bijbetaling.

Ligt denk ik een beetje aan waar je dat ding RMA'd.
Ehm, dit was zeker bij een winkel? iComputers (de winkel waar de kaart is gekocht) is failliet en je moet dus de RMA naar de fabrikant sturen (zoals de TS al zei...). En bij de fabrikant krijg je echt geen geld hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, probleem is dus dat ik zonder aankoopbewijs en winkel zit.
Ik zat eens te kijken naar de Ati 3850 passief gekoeld, als vervangend model voor de 7900GT, alleen zie ik dat bij de aanbevolen specificaties een voeding van 550W is vereist.

Nu moet je dit uiteraard met een stevige korrel zout nemen, maar is mijn Zalman ZM 460 APS eventueel in staat om die kaart te trekken ? Zo nee, dan ga ik waarschijnlijk voor de 8600GTS, die hij waarschijnlijk wel trekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:04:
Ik zat eens te kijken naar de Ati 3850 passief gekoeld, als vervangend model voor de 7900GT, alleen zie ik dat bij de aanbevolen specificaties een voeding van 550W is vereist.

Nu moet je dit uiteraard met een stevige korrel zout nemen, maar is mijn Zalman ZM 460 APS eventueel in staat om die kaart te trekken ? Zo nee, dan ga ik waarschijnlijk voor de 8600GTS, die hij waarschijnlijk wel trekt. :)
HD3850 zal niet meer verbruiken dan je 7900GT (iig niet schikbarend meer), die aangeraden voedingen zijn altijd extreem overdreven, met een 350 Watter moet het al prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:04:

Probeer nu eerst eens een RMA aan te maken, die kaart is nog geen 3 jaar uit, en zolang horen ze daar wel garantie op te geven, pas als dit niet lukt zou ik een vervangende halen, anders is het een beetje weg gegooit geld in mijn ogen. Gewoon een poging geven!

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, alleen ik wil een nieuwe kaart terug en geen kaart waar aan is gesleuteld. Ook kan ik niet een aantal weken zonder grafiche kaart, en mijn broer ook niet. Als ik bij Nvidia een andere terug krijg, moet ik daar ook weer een stille koeler op zetten wat me ook weer geld kost.

Hmm, ik denk dat ik in dat geval bij de Ati HD 3850 Ultimate 512MB DDR3 Passief gekoeld uitkom.
In de pricewatch zie ik dat de schade voor die kaart € 132 euro bedraagt.
Lijkt me niet zo duur voor die kaart. Waarschijnlijk zal het dan die worden ;) .

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 23:02
Al geruime tijd heb ik last van rare fratsen in beeld. Ik weet echter niet zeker of dit aan mijn grafische kaart ligt.

Denk dat je bij de c1000 moet zijn :)
Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

GoldenBatt schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:18:
[...]

Probeer nu eerst eens een RMA aan te maken, die kaart is nog geen 3 jaar uit, en zolang horen ze daar wel garantie op te geven, pas als dit niet lukt zou ik een vervangende halen, anders is het een beetje weg gegooit geld in mijn ogen. Gewoon een poging geven!
Verveelde is, fabriek hoeft geen garantie te geven, zij hebben immers geen overeenkomst met de teslatrooper.

Proberen kan altijd, maar XFX is niet soepel met RMA. Zeker na de 7900GT debacle kwamen zij zeer slecht uit de verf. Ze ontkende gewoon dat het probleem bestond.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en ben tot de conclusie gekomen dat ik over 2 maanden een nieuwe kaart koop en deze maar laat voor wat het is. Tot die tijd ben ik namelijk te druk met studeren en heb ik zowiezo geen tijd voor spellen. Hopelijk zijn de prijzen (hopelijk van die Ati kaart) tegen die tijd wat gezakt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

geheugen te heet geworden, was met mn 7600 gt ook gebeurd, zelfde klachten.
ik doe dus nooitmeer full cover blokken erop, wel aparte geheugenkoelers (want mn gpu core had via het koelblok het gebeugen zo heet gestookt dat het geheugen stuk ging... en "zo heet" was misschien 60-65 graden ofzo?)

[ Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 08-04-2008 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Webwinkel accepteerd niet mijn RMA omdat zij maar 1 jaar garantie verlenen. Nu bij Club3D aangemeld en ik ben benieuwd hoe dat afloopt. Feit blijft dat ik een andere kaart moet kopen omdat ik minimaal 3 weken moet wachten op de vervangende kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is behoorlijk frustrerend, aangezien je wel de wet aan je kant hebt.
Aan welke nieuwe kaart denk jij, Kiddyl ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ze hebben mij een 8600GT aangeboden als vervanger als mijn RMA wordt goedgekeurd. Teruggemaild dat zelfs een 8600GTS moeite heeft om de 7900GT bij te benen. Dus gevraagd naar een andere vervanger of eventueel tegen bijbetaling. Vergeet ik bijna te melden dat er dan ook nog 35 euro administratie en verzendkosten bij moet komen. Met mijn eigen verzendkosten daar bij opgeteld kan ik net zo goed deze kaart in de prullenbak doen, of in een HTPC, maar dan zwaar onderklokt om vastlopers te voorkomen.

Ik zit nu te kijken naar een 8800GT. Wil er niet op achteruit gaan. Bij ATI weet ik nog niet of dual screen gaming mogelijk is. Met mijn nVidia kan dat wel en die functie wil ik behouden. Niemand kan mij helaas een eenduidig antwoordt geven, want anders is de HD3870 natuurlijk ook een goede kandidaat. Op de bon van net geen 2 jaar geleden was mijn kaart 300 euro. Nu heb ik het er niet meer voor over, of ik kan eerder melden dat de prijs kwaliteit beter is geworden. De 8800GT presteerd niet veel minder dan de 8800GTS/GTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

kiddyl schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:07:
Webwinkel accepteerd niet mijn RMA omdat zij maar 1 jaar garantie verlenen. Nu bij Club3D aangemeld en ik ben benieuwd hoe dat afloopt. Feit blijft dat ik een andere kaart moet kopen omdat ik minimaal 3 weken moet wachten op de vervangende kaart.
Gewoon je recht halen, videokaart hoort langer mee te gaan dan 1 jaar en zijn ze VERPLICHT je ook langer garantie te geven. Laat je niet afschepen met argument "de fabrikant", je hebt een overeenkomst met de webshop, niet de fabrikant!

Daarnaast schrijft de Europese richtlijn(Al aantal jaartje geleden ingevoerd) minimaal 2 jaar voor. Elke EU lidstaat moet hier MINIMAAL aan voldoen.(In Nederland heb je technisch gezien zelf nog langer garantie)

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:05

alwinus

Tweaked

Klopt. Het is inderdaad minimaal 2 jaar. Alleen heb je er natuurlijk geen zin in om daar nou een hele zaak van te maken. Ik doe ook alleen nog maar zaken met shops die netjes de 2 jaar richtlijn aanhouden.

Mijn eigen 7900GT kreeg ook artifacts na 1 jaar en 3 maanden. Kon die netjes opsturen naar de shop. Kreeg dagwaarde vergoed en kon met bijbetaling (toen 80 euro) een 8800GT krijgen. Achteraf best wel tevreden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Dit is ook de laatste keer dat ik koop bij deze shop en ik kijk voortaan ook uit dat ik een product niet meer kan terugbrengen in het vervolg. Heb het nu al 2 keer meegemaakt in de laatste half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik zowiezo op een Ati kaart overstap, met bijna alle nVidia kaarten die ik tot nu toe heb gehad waren er problemen (zal wel toeval zijn).
Ik ben trouwens verbaasd over de hoeveelheid mensen die problemen krijgen met de 7900GT ! :O ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Club3D blijft helaas bij zijn 8600GT en 35 euro administratie- en verzendkosten. Voor mij dus een no-go. Ik heb niks tegen Club3D trouwens. Leveren reference producten tegen een goede prijs, maar voortaan let ik toch goed op waar ik mijn spullen haal. Als de webshop had meegewerkt had ik zonder veel kosten te maken RMA kunnen doen, maar nu zie ik er vanaf omdat ik dan net zo goed 2dehands een 8600GT kan kopen. Valt mij trouwens op dat sommige merken 3 jaar garantie verlenen op dezelfde kaarten. Een goede les geleerd in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Heb exact hetzelde met mijn (standaard passief gekoelde) 7900GT. Temp komt nooit boven de 70 graden uit en dat is vér onder de kritische waarde van 120 graden. Dus de gpucore blijft goed.
In windows 2d normaal nergens last van. Alleen bij games beginnen de problemen.

Als ik de casefan's echter op standje 3 zet (de snelste) verdwijnen de problemen. Erg raar allemaal.

Oja van die gekleurde puntjes in bootscherm, klinkt bekend. Die zie ik ook soms :|

[ Voor 10% gewijzigd door psy op 09-04-2008 10:30 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Even een update mbt mijn problemen met de 7900GT.

Ik kreeg een 7950GT ter vervanging, alleen deze was passief gekoeld. Helaas werkte dat niet optimaal voor mij aangezien de GPU temp opliep naar zo'n 110 graden :| (mijn airflow is niet echt optimaal..)
Vervolgens ben ik weer terug gegaan om te onderhandelen voor een 8800GT + bijbetaling aangezien ik absoluut geen zin had in een RMA.
Dus ze boden me een 8800GT plus 50 euro bijbetaling. Niet slecht dacht ik zo...

In ieder geval, ik kan weer rustig slapen :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
deadsy33 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:07:
Even een update mbt mijn problemen met de 7900GT.

Ik kreeg een 7950GT ter vervanging, alleen deze was passief gekoeld. Helaas werkte dat niet optimaal voor mij aangezien de GPU temp opliep naar zo'n 110 graden :| (mijn airflow is niet echt optimaal..)
Vervolgens ben ik weer terug gegaan om te onderhandelen voor een 8800GT + bijbetaling aangezien ik absoluut geen zin had in een RMA.
Dus ze boden me een 8800GT plus 50 euro bijbetaling. Niet slecht dacht ik zo...

In ieder geval, ik kan weer rustig slapen :P
Ik kreeg ook een 7950GT, en daar ben ik tot nu toe bijzonder tevreden mee :) Ik ging van 256MB naar 512MB en kreeg hogere klokfrequenties. Daarnaast de Core nog 50 MHz overgeclockt en het geheugen 150 MHz overgeclockt, en er mn VF700 Cu opgezet, wordt niet warmer dan 70 graden stressed en 45 graden idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Welke winkel of fabrikant hebben jullie je RMA kunnen regelen? Ik ga nu in ieder geval een 8800GT kopen. Ik weet wel dat ik de kaart niet bij de winkel ga kopen die geen service meer verleend na 1 jaar. Club3D wordt het ook niet omdat die eigenlijk helemaal niet meer zo voordelig zijn. MSI, Asus, Sparkle hebben goede prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om binnenkort de 8600GTS passief gekoeld aan te schaffen óf de Ati Radeon 3850 passief gekoeld (die van Sapphire, pricewatch: Sapphire Radeon HD3850).

Echter, volgens mij gaan deze niet passen op mijn MSI K8N SLI (MS-7185) moederbord.

Probleem is namelijk dat ik een klein blauw koelblokje van Zalman destijds heb laten monteren (voor de northbridge van het mobo als ik me niet vergis, zie http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=131).

Iemand ervaring hiermee ? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2008 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Pak een dremel/zaag/tang en verwijder de pinnen die in de weg zitten. Is een vrij vaak voorkomende mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Serieus ?
- Heeft het afsnijden van de pinnen geen nadelige gevolgen voor de koeling ?
- Is het zeker dat één van de kaarten of beide in de weg zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die dit weet ?
Is de kleinere broer van de 3850, de HD3650, een stuk kleiner ? Zo ja dan neem ik die....zolang ik WoW op max kan spelen is het goed voor mij (ik speel bijna niks anders dan dat ;))
Pagina: 1