Maasluip schreef op maandag 07 april 2008 @ 08:31:
[...]
Van de route via de A61 en A8 ken ik alleen het stuk A61 tot Koblenz, maar ik rij zelf altijd A3/A9 naar München. A3 is tot even voorbij Frankfurt en van Nürnberg tot München 6-baans. De A61/A8 zou wat minder goed uitgebouwd zijn heb ik gehoord.
Zal ik me d'r effe tegenaan bemoeien dan? ik rij dat altijd want ik woon tegen Stuttgart aan en ik kom wel eens in Nederland (over Venlo weliswaar).
De A61 is een prachtig stuk slingeren. Vanaf de A1 is dat bijna gegarandeerd zowat en bloc 130 km zone, waar hardrijden niet mogelijk is wegens heuvels en bochten. Echter, het is er bijna altijd rustig en je rijdt er met gemak het hele eind 155 op de cruise control (meer dan 25 te hard = punten... dus begrenzer staat bij mij op 155 waar het 130 is)
Vroeger was het snelste de A61 uit te karren, rechtdoor, dan wordt het de A6, dan rechtdoor en het wordt de A81 en dan rechtdoor, alwaar het de A8 wordt, en dan d'r af en je bent er. De A6 is op foute tijden een absolute puinhoop wegen bouwplaatsen, verkeersdrukte en de aanwezigheid van grote steden. Het vrije stuk is lekker om te raggen maar je rijdt er altijd bumper aan bumper dus wat je d'r mee opschiet... De A81 vind ik gewoon ongezouten kut. Smalle stukken, bochten en heuvels d'r in, iets van 28 km voor Stuttgart begint het al met zone 120. Dat schiet niet op en is druk en rommelig rijden, een beetje als de A15 vanaf Gorinchem richting Rotterdam. Waar je de A8 op komt wordt het beter. Vanaf Stuttgart waar de snelheidslimiet eraf gaat kun je een heel eind vlammen.
Tegenwoordig is het, ondanks de bouwvakkers aan de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart handiger om de A61 af te slaan naar de A6 en dan hop de A5 op naar Karlsruhe, en daar de A8 naar Stuttgart. De A8 is op sommige stukken nog echt antieke Autobahn (Ome Adolf z'n betonplaten liggen er nog onder het asfalt!) maar alle gerenoveerde stukken zijn prima te rijden. De bouwgebieden zijn goed te doen, het mag maar 80 maar dat wordt als je de files weet te missen ook gewoon gereden. Buiten de files ben ik zo sneller bij Stuttgart als A6, A81, A8.
In beide gevallen kom je na Stuttgart via Ulm bij München. Laat het gezegd zijn: de A8 vanaf Mülhausen tot pak hem beet Ulm is één grote grafzooi. Smal, slecht wegdek, flitskasten waar je 80 bij mag, korte of geen invoegstroken met enge acties tot gevolg, you name it we got it.
Als je door naar beneden wilt is de A8 dus niet de beste keuze. De A3 is echter een ramp in file tijden, dus als je die gaat rijden, zorgen dat je voor de files van het asfalt bent!
Bij Frankfurt zijn ze klaar, ik geloof bij Aschaffenburg ook, maar daar lag ik begin dit jaar op de heen- en terugweg te slapen. En ook bij München (aansluiting A9 op de ring München) zijn ze klaar. Volgens mij waren er maar weinig echte grote Baustellen op de A3 en A9 meer.
De A3 en A9 zijn redelijk ver "af" alhoewel het concept "Baustell vrije Autobahn" volgens mij alleen in sprookjes bestaat

De A61 heeft een paar niet zo vervelende Baustelles en rijdt lekker door, mestal drie banen per richting (in de bergen 2 omlaag drie omhoog). De A6 was al een pokkeweg die meest 3 banen per richting heeft, maar op sommige stukken versmald, en die paar Baustelles komen bij de fileberichten voorbij. Om half drie al.. De A8 hééft geen Baustelle, de A8 ís een Baustelle. Waar de A8 geen Baustelle is zou je willen dat ze d'r één van maakten zodat ze die puinhoop oplosten, behalve waar het klaar is, daar is ie prachtig glad en recht en goed te rijden. De A81 hoeft ook geen verbouwing om een ramp te wezen... twee banen, drie banen, drie banen versmald met tempo 100, hobbels bobbels bochten en lompe afritten, je ziet ze hier allemaal.
Als je naar Stuttgart ging, of Zwitserland, zou ik je zeker wel Venlo - Koblenz - Speyer - Karlsruhe - Stuttgart aanbevelen. Maar naar Oostenrijk? Plan dat je de ochtendfiles op de A3 mist en dat je rond etenstjd ergens van de snelweg zit aan een tafeltje. Dan lekker A3 en A9 nemen, en op de snelheid letten: op de A3 zijn wat flitsers in gebruik om bij gevaarlijke stukken de snelheid er uit te halen. Normaliter ben ik wel fan van snelheidslimiet + 25 km rijden, maar daar wordt het duur.