Verwijderd

Topicstarter
Mijn Acer laptop van 3 jaar oud heeft het altijd goed gedaan. De laatste dagen slaat ie zomaar af. De 'buitenkant' van de laptop voelt behoorlijk warm aan.
Ik vroeg me af of de ventilator kapot is/gaat. Ik hoor niets anders dan anders. De twee ventilators hoor ik gewoon werken.
Ik heb speedfan 4.33 gedownload, en geeft dit aan:
(8.00uur):
HDO: 20C
temp1: 27C
core: 43C

De getallen lopen dan alleen maar op en 5 uur later, dus om 13.00uur het volgende:

HDO: 38C
Temp1: 54C
Core: 90C

Is dit heel erg alarmerend, ? Wat moet ik met deze gegevens?
Slaat mijn computer hierdoor af (omdat ie te heet wordt) ?
Ik heb geen virussen gevonden trouwens.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
wat voor pc heb je....? Als je weet welke onderdelen derin zitten kan je ook opzoeken hoe heet ze mogen worden...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Temps kun je opzoeken.
Heb je de laptop al eens schoon gemaakt?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Hehe je CPU wordt 90 graden, die dingen kunnen doorgaans niet warmer dan 65 graden worden zonder schade op te lopen... :P

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ze kunnen wel warmer worden zonder stuk te gaan hoor, als hij echt te heet wordt slaat hij wel uit ;) Ik denk dat het gewoon een kwestie van stof is.

Verwijderd

Topicstarter
Acer Aspire 3000,
Ik ga proberen de website te vinden hoe heet ie mag worden.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:46
Laptop los schoefen, en de fans schoonmaken, meestal zit daar veel stof in na een tijdje, zal waarschijnlijk je probleem veroorzaken ;)

Die core 90 graden is gewoon veelste warm

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenBatt op 06-04-2008 15:07 ]

Specs!

• jdm8

jdm8

Ik zet altijd even de compressor er op :P (je verbaast je hoe veel stof in zowiests kleins kan zitten). Overigens is compressor niet de ideale manier om schoon te maken ivm. statische electriciteit en bepaalde onderdelen die misschien neit tegen 9 bar kunnen >:)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Uitstoffen en je CPU undervolten (uiteraard wel zodat ie stabiel blijft). En uiteraard Cool & Quiet aanzetten mocht dat nog niet aanstaan.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:46
jdm8 schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:11:
Ik zet altijd even de compressor er op :P (je verbaast je hoe veel stof in zowiests kleins kan zitten). Overigens is compressor niet de ideale manier om schoon te maken ivm. statische electriciteit en bepaalde onderdelen die misschien neit tegen 9 bar kunnen >:)
Inderdaad niet een slim idee, je moet de fan bladen echt dan echt even vast houden, anders mol je die. Kamaraad heeft ooit eens de lagers op die manier gemolt, zodat hij nieuwe fans mocht gaan kopen :+

Specs!

Verwijderd

leonpwner1 schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:13:
Uitstoffen en je CPU undervolten (uiteraard wel zodat ie stabiel blijft). En uiteraard Cool & Quiet aanzetten mocht dat nog niet aanstaan.
precies// jij snapt het =), en dat uitstoffen doe je dus door even de stofzuiger tegen de ventilatie gaten te houden

niet voor 3minuten... gewoon ff paar tellen.. als je je fan het uit hoort gillen ... stoppen.. -> lagers gaan niet zomaar stuk... even op hoge toeren is geen ramp

• jdm8

jdm8

GoldenBatt schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:17:
[...]

Inderdaad niet een slim idee, je moet de fan bladen echt dan echt even vast houden, anders mol je die. Kamaraad heeft ooit eens de lagers op die manier gemolt, zodat hij nieuwe fans mocht gaan kopen :+
Ik doe steeds maar even kleine luchtstoten, tot nu toe niks gemold :) (behalve ooit een verstopt waterpistool, ik wist niet dat kleine plastic onderdeeltjes zo ver konden vliegen :o )

Verwijderd

Voor het reinigen van camerasensoren heb je 'busjes' met lucht, met een behoorlijke druk kun je dan veilig je hardware schoonspuiten, zonder dat je zorgen hoeft te maken om bijvoorbeeld kleine metalen deeltjes die met de luchtstroom mee gaan of een te hoge druk (Met de eerder genoemde compressor loop je namelijk wel dit risico).

Dit is bijvoorbeeld ook ideaal om de hardware van je laptop mee te reinigen:
http://www.pixmania.nl/nl...nmaakset-sensor-clea.html
Al heb je ook goedkopere varianten :P
succes ermee.

• jdm8

jdm8

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:30:
Voor het reinigen van camerasensoren heb je 'busjes' met lucht, met een behoorlijke druk kun je dan veilig je hardware schoonspuiten, zonder dat je zorgen hoeft te maken om bijvoorbeeld kleine metalen deeltjes die met de luchtstroom mee gaan of een te hoge druk (Met de eerder genoemde compressor loop je namelijk wel dit risico).

Dit is bijvoorbeeld ook ideaal om de hardware van je laptop mee te reinigen:
http://www.pixmania.nl/nl...nmaakset-sensor-clea.html
Al heb je ook goedkopere varianten :P
succes ermee.
We zijn toch niet voor niks tweakers? ;)

Verwijderd

Topicstarter
jullie zijn geweldig! :P :P :P
thnx ;)
>:)

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

tja, en als je dan toch de compressor wil gebruiken? daar is de luchtdruk ook van de regelen hoor ;)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
Compressor wil ik trouwens iedereen af raden... Als je lucht tien keer samen perst wil daar nog weleens wat water gaan condeseren. Daarbij gaat ook stof e.d. mee in de lucht stroom.. Dat wil je allemaal niet tegen je hardware laten knallen...

Samengeperste lucht gaat in meeste professionele toepassingen na de compressie door een koeldroger (condenseert en voert vocht af) en vervolgens eventueel nog door diverse filters om bijvoorbeeld ook de olieresten die meekomen door oliesmering van de zuigers er uithalen...

Ik heb die dingen en al die aanverwante rommel een tijdje verkocht.. Gaat niet snel fout, maar genoeg kleine garages aan de bel gehad die zich afvroegen waarom hun gereedschap van binnenuit wegroestte..

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:06
Ik heb een de 5520 type en die word ook gloeiend heet, zon AMD turion x2 heethoofd. en die fan die slaat pas op 100% bij 85 graden. (pas als alles begint te laggen) dan kan hij beter aanspringen bij 60 maargoed.

trouwens idle blijft mijn laptop tussen de 65 en de 72 graden. mijn conclusie acer=kut

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48
Ik werk bij Acer en inderdaad, 60% van de dingen die binnekomen zijn gewoon helemaal vol stof. De rest, tsja, dat is gewoon troep..

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1