Toon posts:

Heatsink temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe heet mag de heatsink worden? Ik heb gisteren een nieuwe CPU koeler geplaatst (Zalman CNPS9700 NT), en daarna heb ik m'n Intel Q6600 overgeclocked van 2,4 naar 3 Ghz (CPU temperatuur is prima overigens, +/- 38 graden idle). Maar als ik de heatsink voel op m'n moederbord (Asus P5E), is die zo heet dat ik 'm niet lang kan aanraken, is dat normaal?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:03
Het smeltpunt van aluminium ligt rond de 660 graden Celcius, dus die kan wel wat hebben.

Je CPU kun je overigens beter niet boven de 65 graden laten komen.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Hoe meet je de temps?

Niet alle prog's meten deze temp namenlijk goed

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik meet met SpeedFan. Deze geven wel nette temperaturen aan.
idle:
CPU: 38 á 40 graden

load:
CPU: 45 á 47 graden

En system temperatuur blijft rond de 35 graden.

Maar het is dat ik pas een nieuw systeem heb wat ik voor het eerst zelf heb samengesteld en gedeeltelijk in elkaar heb gezet (CPU koeler bijv.) en ik wil even zeker weten of ik niet iets doe wat wellicht niet goed is. :)

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Kijk eens in de bios
Wat daar daar de temps zijn
ik denk dat speedfan afwijkt

Of instaleer asus PC Probe II deze geeft naar mijn weten wel de goede temp aan

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:55
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:58:
Ik meet met SpeedFan. Deze geven wel nette temperaturen aan.
idle:
CPU: 38 á 40 graden

load:
CPU: 45 á 47 graden

En system temperatuur blijft rond de 35 graden.

Maar het is dat ik pas een nieuw systeem heb wat ik voor het eerst zelf heb samengesteld en gedeeltelijk in elkaar heb gezet (CPU koeler bijv.) en ik wil even zeker weten of ik niet iets doe wat wellicht niet goed is. :)
Doe er maar 15 graden bij, Speedfan leest het niet goed. Gebruik maar is Coretemp. ;)

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

tiswat schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:30:
[...]
Doe er maar 15 graden bij, Speedfan leest het niet goed. Gebruik maar is Coretemp. ;)
Er is dan ook een verschil tussen de core temp en de cpu temp (zijn verschillende sensoren) De cpu temp is altijd lager (sensor zit tussen de gores in) en de core temps zijn gemeten in de cores die dus veel heter zijn.

Maar bedoel je nu de heatsink van je cpu koeler? of die van het moederbord?

[ Voor 8% gewijzigd door jdm8 op 06-04-2008 14:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
asus PC Probe II geeft dezelfde temperaturen aan.
idle:
CPU 37 graden
Mobo: 35 graden.

Dan zit het waarschijnlijk toch wel goed. :)

• jdm8

jdm8

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:32:
asus PC Probe II geeft dezelfde temperaturen aan.
idle:
CPU 37 graden
Mobo: 35 graden.

Dan zit het waarschijnlijk toch wel goed. :)
Zolang je systeem neit spontaan gaat uitvallen zit je idd wel goed ;) Maar kijk voor de zekerheid nog even of de temps overeen komen met die in de BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde de heatsink van m'n moederbord. Volgens mij is deze heter dan voorheen (ondanks overclocken), en ik weet niet of, en hoe veel kwaad dit kan. Maar als m'n CPU, Core en Mobo temp's zijn zoals hierboven, lijkt het me goed toch? De core temp is gemiddeld zo'n 5 graden lager dan m'n CPU temp.

• jdm8

jdm8

Dat klopt wel, want door het overclocken moet je northbridge harder werken. Als je de heatsink daar van niet kan aanraken klopt de temp van dat progje echt niet.

Een moederbord kan wel wat hebben trouwens, de heatsink op mijn mobo werd ook zo heet dat je hem niet langer als 2 sec vast kon houden, nu ik er een andere passieve koeler op heb is die minder warm maar nog steeds heet. Als je evt. vage reboots krijgt en een onstabiel systeem zou ik even een fan er op richten en kijken of het dan over gaat. Als de problemen dan over zijn moet je je mobo beter koelen. (je cpu koeler blaast ook niet op de koelvinnen in tegenstelling tot de stock cooler)

[ Voor 103% gewijzigd door jdm8 op 06-04-2008 14:47 ]

Verwijderd

Nielsc, ik sta ook op het punt een q6600 aan te schaffen met het P5E moederboard.

Zou je me kunnen vertellen wat je exacte settings zijn, zodat je hem kon overklokken naar 3 ghz?

Ik ben nogal een beginner in overklokken namelijk.

Alvast bedankt

Willem

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
tiswat schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:30:
[...]
Je moet de speedfan beta hebben, die leest het wel goed.

Overigens is het niet erg dat die heatsink van je moederbord warm word zolang jouw systeem stabiel draait.
Zou je me kunnen vertellen wat je exacte settings zijn, zodat je hem kon overklokken naar 3 ghz?
FSB van 266 naar 333 gooien is voldoende, misschien moet je het voltage licht verhogen als dit niet lukt.

Overigens zou ik je eerst eens inlezen op het gebied van overklokken, het is niet moeilijk en je kan weinig fout doen, maar mocht je wel iets fout doen is dat zonde van je nieuwe hardware.

[ Voor 52% gewijzigd door MuisM4t op 23-04-2008 17:42 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 17:35:
Ik ben nogal een beginner in overklokken namelijk.
Dat is te merken ;)
Ieder systeem is anders, dus op ieder systeem heb je andere klokinstellingen, zelfs als zijn de onderdelen gelijk. Heel veel mensen denken Intel=Goed overklokken, maar niets is minder waar. Over het algemeen klokken intels zeer goed over, maar er zitten ook veel uitstekers bij zowel naar boven als naar onder. Die laatste worden dan soms ook als een goedkoper, lager klokkend, model verkocht. Voorbeeld is bijvoorbeeld de Q6600: De G0 stepping kon je zonder problemen op 3.5 GHz krijgen, maar de B0 stepping daarentegen kwam soms maar net tot 3,0 GHz.

Daarom: Ieder systeem is verschillend, en je afvragen of je goed kan klokken voordat het systeem koopt is net zoals het gokken op paarden: Je weet over het algemeen welke paarden het goed doen, maar zekerheid is er nooit.

Hoe je moet overklokken kan je in de diverse FAQs op GoT lezen, maar dat hoef ik je niet uit te leggen :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1