Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:07

Liberteh

All your base belong to me

Topicstarter
Dit topic is afgesplitst van Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 7)

Leeftijd: 17
Opleiding(en): MBO ICT Niveau 4 (huidig, nog 3 jaar te gaan)
Certificaten: Nog geen
Werkervaring: ongeveer een jaar, en 5 jaar hobby-ervaring
Werkgever: Bosgoed
Huidige functie: ICT Medewerker Back-Office

Laptop: Nee
Vakantiegeld: Ja, 8 procent op bruto jaarloon
Vakantiedagen: 14
13/14e maand of winstuitkering: Nee
GSM: Ja, wordt vergoed
Leaseauto: Nee, wel auto voor me beschikbaar
Werkweek: 20 uur
Pensioenregeling: Mogelijk, doe ik niet aan mee
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Onkostenvergoeding voor abo's (lees: mobiel, adsl, vakbladen etc.), Vergoeding voor cursussen en certificaten
Land: Nederland

Maand salaris(bruto): €800,-

Dit is het contract dat ik aangeboden krijg bij een (voor mij) leuk bedrijf. Ik ben al langs geweest voor een kennismakingsgesprek, zowel zij als ik waren enthousiast. Mijn werkzaamheden lopen heel erg uit (lees: van installatie van printers bij eindklanten, tot installeren van servers en platformen.)
Uit hobby ervaring heb ik CV kunnen opstellen van 7 bladzijden.

Ik heb een halfjaar contract mogen ontvangen. Na deze periode wordt mijn salaris opnieuw besproken en krijg ik een functie waar ik in die periode naartoe gewerkt heb. Het bedrijf heeft dan ook een soort motto van "Als mensen doen wat ze leuk vinden, is er meer enthousiasme en plezier in het werk.
"
Het bedrijf is dan ook aardig plat. Leuke collega's. Ik quote "Het liefst maken we er elke dag een feestje van."

Als ik mezelf in deze organisatie ga nestelen en na het halfjaar zijn beide partijen nog positief, denk ik er misschien aan om te gaan stoppen met voltijd mbo niveau 4. In plaats daarvan wil ik dan fulltime gaan werken en een avondopleiding gaan volgen.

Ik word overigens over 3,5 maand 18.

Wat vinden jullie van het contract? Is dit een beetje reeël?
Zou het een goede zet zijn om te stoppen met voltijd MBO? vooral als ik er op dat moment goed carriere kan maken?
Graag jullie mening!

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Verwijderd

Ga je over 20 jaar spijt van krijgen omdat je dan niet langer de mogelijkheid hebt (lees: kinderen, wifi, huis, verantwoordelijkheden, hypotheken, tijd, actieve hersenen), mocht je het later doen gaat het ook nog eens extra zwaar zijn. Ik heb iemand gesproken die wel weer wil studeren maar het gaat niet door zo'n situatie.

Over 20 jaar zonder opleiding of kwestie vermijden door 3 jaar doorzetten (eventueel nog 3-4 jaar HBO doen)?

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:47:
Niet stoppen met je opleiding! Daar ga je over 20 jaar spijt van krijgen omdat je dan niet meer de mogelijkheid hebt (lees: kinderen, vrouw, huis, verantwoordelijkheden, hypotheken, tijd, actieve hersenen), mocht je het later nog doen gaat het ook nog eens extra zwaar zijn. Ik heb zo al iemand gesproken die wel weer wil studeren maar het gaat gewoon niet door de situatie.

Wil jij over 20 jaar nog zonder opleiding rondlopen? Of je kan natuurlijk de hele kwestie vermijden door slechts 3 jaar door te zetten (en eventueel nog 3 a 4 jaar HBO te doen).
Daarom zeg ik ook dat ik dan daarnaast een gewoon een avondopleiding ICT ga volgen. Overigens heb ik het totaal niet naar m'n zin bij mijn huidige opleiding omdat ik het allemaal al ken, Docenten scheren iedereen over 1 kant, en als ik naar de rest van mijn klasgenoten kijk, vind ik het niveau gewoon te laag...

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Verwijderd

Avond opleiding zou kunnen maar dan moet je dat ook echt wel doen. Zorg dat je niet zonder opleiding eindigt.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:43:
Zou het een goede zet zijn om te stoppen met voltijd MBO?
Nee, absoluut niet.
vooral als ik er op dat moment goed carriere kan maken?
Jongen, laat je toch niet gek maken. Je bent de zoveelste die zou stoppen met school omdat ie denkt dat ie een geweldig aanbod krijgt. Na een paar jaar hebben ze allemaal spijt omdat ze als eerste op straat staan als een bedrijf goedkopere mensen _met_ opleiding kan krijgen. Bedrijven kunnen dingen leuk voorspiegelen maar ze moeten uiteindelijk allemaal geld verdienen.
Graag jullie mening!
Lekker je opleiding afmaken :)

Trouwens, als het allemaal echt zo simpel is zou je kunnen aankloppen bij een HBO en een toelatingsexamen doen om eventueel toegelaten te worden op het HBO.

[ Voor 10% gewijzigd door Exirion op 06-04-2008 12:57 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:52:
Ja, avondopleiding zou kunnen, maar dan moet je dat ook wel echt doen. Wat je ook doet zorg dat je niet zonder opleiding eindigt. In the end that's mostly what matters.
Klopt, dat is ook het laatste wat ik wil. Die beslissing zit trouwens toch nog een half jaar hiervandaan dus ik heb nog genoeg tijd om alles op een rijtje te zetten.

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
Exirion schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:56:
[...]

Nee, absoluut niet.

[...]

Jongen, laat je toch niet gek maken. Je bent de zoveelste die zou stoppen met school omdat ie denkt dat ie een geweldig aanbod krijgt. Na een paar jaar hebben ze allemaal spijt omdat ze als eerste op straat staan als een bedrijf goedkopere mensen _met_ opleiding kan krijgen. Bedrijven kunnen dingen leuk voorspiegelen maar ze moeten uiteindelijk allemaal geld verdienen.

[...]

Lekker je opleiding afmaken :)

Trouwens, als het allemaal echt zo simpel is zou je kunnen aankloppen bij een HBO en een toelatingsexamen doen om eventueel toegelaten te worden op het HBO.
Voor jou ook nog een keer dan maar: Ik zeg dat ik daarnaast dan een avondopleiding ga volgen.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 12:21
Ik ben het volledig met *geanonimiseerd* eens. We leven in een samenleven waarin je (vaak) een goede opleiding moet hebben voltooid wil je een fatsoenlijke baan kunnen vinden. Je bent nog jong en zorg ervoor dat je zover mogelijk komt met een opleiding want je hebt er later echt heel veel baat bij. Als je het niveau van je huidige opleiding laag vindt, probeer dan een hogere opleiding te volgen dat beter bij je niveau past, want dat is leuker, uitdagender en de kans op een 'betere'* baan wordt groter.

*beter kan op vele manieren opgevat worden, maar in dit geval bedoel ik een baan met meer groeimogelijkheden en meer toekomstperspectief, waarbij ik het leuk-gehalte even achterwege laat

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
Oguz286 schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:03:
*beter kan op vele manieren opgevat worden, maar in dit geval bedoel ik een baan met meer groeimogelijkheden en meer toekomstperspectief, waarbij ik het leuk-gehalte even achterwege laat
Leuk kan je dus ook op vele manieren opvatten. In dit geval bedoelde ik dus een bedrijf dat mij erg aanspreekt qua bedrijfscultuur. Waar dus ook vele doorgroei mogelijkheden zijn, en die mij voldoende vrijheid geven (voor bijvoorbeeld opleidingen.)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:19

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

"Ik ga een avondopleiding doen" hoor ik veel mensen zeggen. Maar heel weinig mensen daarvan halen ook de eindstreep, omdat het combineren met werk simpelweg zwaar is. Je moet er volledig achter staan, en écht gemotiveerd zijn. Anders hou je het niet vol.

Je bent nog jong, daarom zou ik (dit is mijn mening maar) zeggen: ga nu nog voltijd studeren, eventueel met een (klein!) bijbaantje om wat bij te verdienen. Je hebt nu al contacten binnen dit bedrijf; houd deze gewoon een beetje warm, maar meer ook niet. (bel eens voor een gezellig praatje, loop eens binnen voor een kop koffie, dat soort dingen) Als ze je nu zo graag willen hebben, willen ze dat met een diploma ook. Willen ze je tegen die tijd niet meer, vraag je dan eens af waar je zonder diploma was geweest...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:34

JME

zeg maar Jamie

Ik heb alleen nog maar goede adviezen voorbij zien komen. Met stip op 1: maak je huidige opleiding af!

Maar waarom vraag je eigenlijk om advies als je vervolgens probeert om alle adviezen tegen te spreken? Volgens mij heb je dan helemaal geen advies nodig en heb je toch al besloten dat je akkoord wil gaan met dit contract.

Toch nog een paar redenen waarom ik denk dat je nog niet over de juiste onderwerpen hebt nagedacht. Misschien zit ik ernaast, dat hoop ik. Het komt alleen allemaal zo "gehaast" over, zonder dat er naar de wat langere termijn is gekeken.
Je wilt je opleiding stoppen voor een baan van 20 uur per week, waarmee je 800 euro bruto verdient. Ik neem aan dat je nog thuis woont, want daarvan kun je jezelf niet onderhouden.
Die avondopleiding vergeet maar gerust, want als je eenmaal werkt en er wat geld binnenkomt is het heel moeilijk om daarnaast vrijwillig nog te gaan studeren in de avonduren. Als het jou wel lukt, heb je flink doorzettingsvermogen. En als je dát hebt, dan zou ik dat inzetten om mijn huidige opleiding eerst af te maken.
Ze bieden je een contract voor 6 maanden. Zes lousy maandjes! En daarna? Alles wat ze je nu beloven voor de periode daarna is he-le-maal niets waard als het eropaan komt. Als ze willen kunnen ze jou er over een half jaar uit schoppen omdat de vorm van je neus ze niet aanstaat (moeten ze dat er alleen niet bij vertellen). Jij bent bereid om iets structureels op te zeggen omdat zij je iets bijzonder tijdelijks aanbieden. Denk daar heel goed over na!
Verder schrijf je dat ze een pensioenvoorziening aanbieden waar je niet aan mee wilt doen. Ik hoop voor je dat je dan in een ander pensioenfonds deelneemt, als je later niet op het absolute minimum wilt uitkomen.
En welk CV bestaat uistluitend uit hobby-ervaring en beslaat 7 bladzijden? Mijn CV bestaat uit meerdere afgeronde opleidingen, diverse cursussen en trainingen, 7 jaar werkervaring, en ik kom op anderhalve pagina.

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
JME schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:31:
Ik heb alleen nog maar goede adviezen voorbij zien komen. Met stip op 1: maak je huidige opleiding af!

Maar waarom vraag je eigenlijk om advies als je vervolgens probeert om alle adviezen tegen te spreken? Volgens mij heb je dan helemaal geen advies nodig en heb je toch al besloten dat je akkoord wil gaan met dit contract.

Toch nog een paar redenen waarom ik denk dat je nog niet over de juiste onderwerpen hebt nagedacht. Misschien zit ik ernaast, dat hoop ik. Het komt alleen allemaal zo "gehaast" over, zonder dat er naar de wat langere termijn is gekeken.
Je wilt je opleiding stoppen voor een baan van 20 uur per week, waarmee je 800 euro bruto verdient. Ik neem aan dat je nog thuis woont, want daarvan kun je jezelf niet onderhouden.
Die avondopleiding vergeet maar gerust, want als je eenmaal werkt en er wat geld binnenkomt is het heel moeilijk om daarnaast vrijwillig nog te gaan studeren in de avonduren. Als het jou wel lukt, heb je flink doorzettingsvermogen. En als je dát hebt, dan zou ik dat inzetten om mijn huidige opleiding eerst af te maken.
Ze bieden je een contract voor 6 maanden. Zes lousy maandjes! En daarna? Alles wat ze je nu beloven voor de periode daarna is he-le-maal niets waard als het eropaan komt. Als ze willen kunnen ze jou er over een half jaar uit schoppen omdat de vorm van je neus ze niet aanstaat (moeten ze dat er alleen niet bij vertellen). Jij bent bereid om iets structureels op te zeggen omdat zij je iets bijzonder tijdelijks aanbieden. Denk daar heel goed over na!
Verder schrijf je dat ze een pensioenvoorziening aanbieden waar je niet aan mee wilt doen. Ik hoop voor je dat je dan in een ander pensioenfonds deelneemt, als je later niet op het absolute minimum wilt uitkomen.
En welk CV bestaat uistluitend uit hobby-ervaring en beslaat 7 bladzijden? Mijn CV bestaat uit meerdere afgeronde opleidingen, diverse cursussen en trainingen, 7 jaar werkervaring, en ik kom op anderhalve pagina.
OP lezen ipv alleen de comments lezen?

Tevens, ik zeg ik ook dat ik NA het half jaar wil kijken hoe of wat, dus als zij mij een nieuw contract aanbieden. Doen ze dit niet dan gaat het hele verhaal natuurlijk niet op.
Ik ben 17, dan mag je ten eerste nog niet eens meedoen aan pensioenregelingen.
En dan nog over mijn CV: Sinds het hobby-ervaring is, willen bedrijven weten wat ik gedaan heb. Vandaar dat hij zo lang is.
Mocht ik stoppen met m'n opleiding zal ik natuurlijk gewoon een 40-uurige werkweek hanteren, daarmee valt de huidige situatie qua loon ook in het niet.

Ik spreek jullie tegen omdat ik hier weldegelijk overna gedacht heb. Ik zit er al langer mee dat ik wil stoppen omdat het simpel weg niks aan is. Ik ben totaal niet gemotiveerd op mijn opleiding, ik ga er zelfs met tegenzin naartoe. Daar in tegen vind ik de praktijk (lees: werk) helemaal geweldig.

[ Voor 16% gewijzigd door Liberteh op 06-04-2008 13:45 ]

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:02:
Voor jou ook nog een keer dan maar: Ik zeg dat ik daarnaast dan een avondopleiding ga volgen.
Ook dat heb ik eerder gehoord. Geloof me, als je een dag hard gewerkt hebt en nog te eten moet maken dan is de kans klein dat je op den duur genoeg discipline en energie houdt om er een avondopleiding naast te doen. Er zijn er maar weinig die het daadwerkelijk afmaken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:37:
Ik zit er al langer mee dat ik wil stoppen omdat het simpel weg niks aan is. Ik ben totaal niet gemotiveerd op mijn opleiding, ik ga er zelfs met tegenzin naartoe. Daar in tegen vind ik de praktijk (lees: werk) helemaal geweldig.
Denk je dat dat uniek voor jou is? Velen zijn je voorgegaan. Mijn studie kwam ook m'n strot uit omdat ik de praktijk leuker vond, en toch ben ik gods blij dat ik het afgemaakt heb. Mijn huidige baan had ik met alleen VWO op zak echt niet gekregen. Het is in mijn geval toch het universiteitspapiertje dat deuren voor je opent.

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
Exirion schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:02:
[...]

Ook dat heb ik eerder gehoord. Geloof me, als je een dag hard gewerkt hebt en nog te eten moet maken dan is de kans klein dat je op den duur genoeg discipline en energie houdt om er een avondopleiding naast te doen. Er zijn er maar weinig die het daadwerkelijk afmaken.
Een dag hard werken? Het gene wat ik ga doe doe ik al jaren. Thuis misschien (in hobby-vorm) dan wel, maar daar gaat het in dit geval niet om. Tevens woon ik voorlopig nog wel even thuis, dus huishoudelijke factoren als koken etc kan je ook weglaten.

Stel dat ik het toch de switch maak over een half jaar (dan net 2 maanden 18) dan ben ik tot uiterlijk m'n 21e bezig met de avond opleiding. Op dat moment heb ik lekker wat geld kunnen achterzetten, en kan ik er aan gaan denken om op mezelf/samen te gaan wonen met mijn vriendin. Zoals jullie zeggen: ik ben nog jong! en ik weet dat ik de motivatie en doorzettingsvermogen heb om zo'n stap te maken (lees: avondopleiding te doen)

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 14:32
Ik denk dat stoppen met een opleiding niet zo'n goed idee is. Het voornemen om een avondopleiding te doen is goed, alleen heb ik het bij velen mis zien gaan. Ik zou gewoon eerst je MBO studie afmaken, dan wellicht een HBO studie als je daar nog puf voor hebt. Werken kun je je hele leven nog. Als je een tijdje hebt gewerkt, wordt het alleen nog maar lastiger om daarna(ast) weer een opleiding te doen.

Je mag het natuurlijk zelf weten allemaal, maar je vraagt om adies en ik sluit me aan bij de rest: eerst opleiding afmaken.

Verder over dat CV: als 17 jarige kun je echt niet met een cv aankomen van 7 kantjes. Je relevante hobby's vat je slim samen in een paar regels. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je wordt afgerekend op een cv van 1 kantje op jouw leeftijd. Het is eerder andersom, ik zou serieus vraagtekens zetten bij iemand die me zo'n cv aan zou leveren voor een sollicitatie.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:18:
Een dag hard werken? Het gene wat ik ga doe doe ik al jaren. Thuis misschien (in hobby-vorm) dan wel, maar daar gaat het in dit geval niet om.
Een full-time baan met verantwoordelijkheden, soms lastige collega's en onderlinge irritaties en concurrentie is heel wat anders dan thuis een beetje achter je eigen PC zitten hobby'en. Je hebt geen idee waar je het over hebt en ondertussen sla je alle goeie adviezen in de wind. Succes ermee :w

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
djeejdjeej schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:28:
Verder over dat CV: als 17 jarige kun je echt niet met een cv aankomen van 7 kantjes. Je relevante hobby's vat je slim samen in een paar regels. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je wordt afgerekend op een cv van 1 kantje op jouw leeftijd. Het is eerder andersom, ik zou serieus vraagtekens zetten bij iemand die me zo'n cv aan zou leveren voor een sollicitatie.
Ik krijg nog steeds dagelijks mailtjes en telefoontjes van bedrijven die "wel geïnteresseerd" in mij zijn sinds ik 2 maanden geleden mijn CV op monsterboard plaatsten. Tevens ben ik daardoor al met 3 bedrijven in zee gegaan, die niks anders dan positief over mij zijn geweest.

Verwijderd

Ik spreek jullie tegen omdat ik hier weldegelijk overna gedacht heb. Ik zit er al langer mee dat ik wil stoppen omdat het simpel weg niks aan is. Ik ben totaal niet gemotiveerd op mijn opleiding, ik ga er zelfs met tegenzin naartoe. Daar in tegen vind ik de praktijk (lees: werk) helemaal geweldig.
Wat kom je hier precies op GoT doen? Je wilt blijkbaar alleen informatie betreffende het contract, ga dan bij andere bedrijven kijken en kijk wat ze aanbieden.

En tja, vroegtijdig school verlaten is nu eenmaal niet slim... Als het op een gegeven moment slecht gaat bij het bedrijf wordt jij eruit geschopt aangezien jij niks geen papieren hebt.. Als er ergens een baantje vrij is wordt degene met het diploma eerder aangenomen dan iemand zonder diploma. Het getuigd van doorzettingsvermogen.

Maargoed, je bent nog jong en die adviezen van 'oudere' mensen zijn toch gericht aan dovemansoren

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
Exirion schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:30:
[...]

Een full-time baan met verantwoordelijkheden, soms lastige collega's en onderlinge irritaties en concurrentie is heel wat anders dan thuis een beetje achter je eigen PC zitten hobby'en. Je hebt geen idee waar je het over hebt en ondertussen sla je alle goeie adviezen in de wind. Succes ermee :w
Ik weet heel goed waar ik het over heb!
Ik ga in discussie omdat ik het gevoel heb dat niemand echt begrijpt wat mijn standpunt hier is. Al jullie argumenten gaan voor mij niet echt op.
Discipline, energie en wilskracht dat ik niet zal hebben voor een avondopleiding?
Misschien een slecht voorbeeld, maar ik heb 2 jaar geleden bijna fulltime (lees: 3/4x in de week 4/5/6 uur ('s avonds) en 2x 8 uur in het weekend) bij de Mac gewerkt. Met daarnaast nog mijn opleiding van +-35 uur). Zet dat ten eerste maar is naast een ICT baan.
Dit heb ik bijna 1,5 jaar volgehouden en mee gestopt omdat ik werk aangeboden kreeg in de ICT.

De een zegt: je gaat toch niet stoppen voor 20 uur/800 euro loon.
NEE!

De ander zegt:
Ook niet de werkelijkheid, want tegen de tijd dat ze mij er uit zouden willen gaan schoppen, heb ik dat diploma waarschijnlijk al.
Zoals het bedrijf ook zegt: Wij kijken eerder naar kwaliteiten en wat je kan betekenen binnen het bedrijf dan naar papiertjes.
Ehm, ik heb het hier over een mogelijke situatie over een half jaar. Niet dat ik hier morgen over beslis.

Vandaar dat ik er dus op inga. Ik apprecieer jullie meningen enorm! Alleen zoals ik al zei, jullie onderbouwingen gaan voor mij niet echt op.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:41:
Al jullie argumenten gaan voor mij niet echt op.

...

Alleen zoals ik al zei, jullie onderbouwingen gaan voor mij niet echt op.
En hier gaat het dus fout. Jij denkt dat je uniek bent en dat alles wat anderen hebben gezien en meegemaakt voor jou niet opgaat. Adviezen zijn daarom volgens jou niet op jou van toepassing. Sja, je komt er nog wel achter denk ik :)

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 14:32
Exirion schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:45:
[...]

En hier gaat het dus fout. Jij denkt dat je uniek bent en dat alles wat anderen hebben gezien en meegemaakt voor jou niet opgaat. Adviezen zijn daarom volgens jou niet op jou van toepassing. Sja, je komt er nog wel achter denk ik :)
Inderdaad. Je vraagt om advies. Dan krijg je advies. Als je vervolgens dan iedereen die je advies geeft gaat tegenspreken, komt dat een beetje puberaal over. Nu ben je ook een puber, dus kunnen we je dit ook niet echt kwalijk nemen. Ik stippelde op die leeftijd ook van allerlei plannen uit waar soms iets van terecht kwam en waarbij ik ook adviezen van anderen in de wind sloeg. Ik hoop dat je de juiste beslissing maakt en zo niet, tja, dan leer je daar in ieder geval iets van. Succes in ieder geval!

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
Ok, we gaan het anders doen.
We gaan er nu even vanuit dat ik WEL een avondopleiding ga volgen, en dat ik die WEL ga halen.
Hoe zouden jullie er dan tegen aan kijken?

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:16

Zerora

Ik Henk 'm!

Je krijgt een werkweek van 20 uur. Dus zegmaar 3 dagen werken. Dan kun je toch gewoon met je opleiding in deeltijd verder gaan. 3 dagen werken, 2 dagen school. Heb je ook geen avondschool nodig ;)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hmm...

Je hebt een aanbod gekregen voor een halfjaar contract, voor 20 uur in de week. Je moet voor je opleiding nog 3 jaar.

Ik lees dat dit bedrijf meer kijkt naar de kwaliteiten van iemand dan naar een papiertje. Opzich is dit wel een goeie instelling, ware het niet dat het niet een weerspiegeling is in de realiteit.

Je wil je opleiding stoppen voor een 20 urige baantje van een half jaar.

Klein voorbeeld:
Werkgever zegt na 5,75 maanden: Nou, we hebben intern het e.e.a. besproken, en je past toch niet echt in het team, we gaan je daarom geen nieuw contract aanbieden.

Zie dan nog maar eens een werkgever te vinden met de zefde instelling als die van waar je nu dat aanbod hebt gekregen. De meeste werkgevers willen iemand die fulltime kan werken. Pak hem beet 40 uur.

Dan werk je dus 8 uur op een dag, en moet je nog je MBO afmaken in de avonduren. Daar moet je wel heel erg sterk voor in je schoenen staan. Je opleiding zal nu voltijd zijn en je moet nog 3 jaar. Wilde gok is dat je dat in de avonduren nooit in het zelfde tijdsbestek gaat lukken in veel minder tijd dan dat je er nu over kan doen.

Ik heb 10 jaar voor de zelfde werkgever gewerkt, ook m'n opleiding daarvoor opgezegd, en in 10 jaar tijd bouw je toch wel iets op. Salaris elk jaar omhoog, soms we eens 2 keer per jaar. Voor een ongeschoold iemand had ik geen reden tot klagen.

Door omstandigheden die niet relevant zijn ben ik 2 jaar terug ontslagen, en nu werk ik inmiddels weer een jaartje bij een andere tent, maar je begint wel weer onderaan de ladder.

13 jaar terug koos ik voor het geld, anno 2008 heb ik er best wel spijt van. Als ik nu 8-10 uur per dag werk, me huishouden heb, boodschappenmeuk, wassen e.d. ben ik gewoon van s'ochtends vroeg tot vrij laat in de avond zoet met de dingen in het leven en onderhoud en is er simpelweg geen tijd, en overigens ook niet de financiele middelen om uberhaupt aan een avondopleiding te doen.

Simpelweg gezegd zit ik een klein beetje vast op de plek en de positie waarin ik me bevind. Ik ben behoorlijk in salaris achteruit gegaan, en dat is gewoon een flinke klap recht in je gezicht, omdat je leeft naar je ged hebt.

Ik spreek uit ervaring, lees het, neem het in je op, en denk er nog eens over na voor je een besluit neemt. Dingen gaan namelijk niet altijd zo als je wilt, en dan kan het echt vet tegenvallen.

Succes in je keuze ;)

Ey!! Macarena \o/

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Knul.. Als je er toch voor wil gaan, dan is dat jou keuze. Ik steun het advies van de anderen hierin. Die 3 jaar dat je nog moet studeren zou ik lekker blijven studeren.

Echter als je dan toch er voor kiest, laat dat in dit contract vastleggen dat je de studiemogelijkheden krijgt (in geld EN tijd). Dat is dan nog belangrijker als een laptop of leaseauto.

En elke dag een feestje van maken?? Leuk de eerste paar jaar. En dan zijn er vaak 2 opties. 1 de toko is succesvol en dan gaat dat niet meer omdat hij groter groeit.... De toko is niet succesvol (vul zelf de rest maar in).

En je carrierepad is altijd succesvoller MET diploma's als zonder diploma's. Maar zoals je aangeeft kun je die ook in avond studies doen. Maar pas op dat je jezelf niet te veel specialiseert, maar eerst de meer bredere algemene opleidingen doet.

Kortom advies (en dat vraag je)
1) maar je studie af
2) Indien niet, laat je studie pad vastleggen in je contract. Bij voorkeur je eigen opleiding afmaken in deeltijd (moet goed kunnen naast die 20 uur... ik heb altijd gemiddeld 20 uur gwerkt naast mijn mbo/hbo/uni studie)
Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:59:
We gaan er nu even vanuit dat ik WEL een avondopleiding ga volgen, en dat ik die WEL ga halen.
Welke avondopleiding?
En welke garanties c.q. motivatie vanuit de werkgever

En we kunnen er nooit vanuit gaan dat je die WEL gaat halen. Werken en studeren is een lastige combinatie. Goed te doen als je weet waar de prioriteit ligt. Is dat bij je werk of bij je studie... Ik zou je prioriteit tot je 25ste bij de studie leggen. In geld verdien je dat later makkelijk terug en werken kun je nog zeker een jaar of 40 a 50.

[ Voor 24% gewijzigd door Cyberpope op 06-04-2008 15:05 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:37:
Ik ben totaal niet gemotiveerd op mijn opleiding, ik ga er zelfs met tegenzin naartoe. Daar in tegen vind ik de praktijk (lees: werk) helemaal geweldig.
Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:59:
Je spreekt jezelf geheel tegen. Je bent nu niet gemotiveerd, waarom zou je dat wel op de avondopleiding zijn als je ook nog eens moe bent, wat vrije tijd wil, je soms moet overwerken etc etc. Opleidingen zijn nu eenmaal niet altijd leuk, en je zult jezelf moeten motiveren. Nu een matig tot slecht betaald baantje nemen en zeker weten dat je een avondopleiding makkelijk haalt is juist jezelf voor de gek houden.

En nee, je situatie is niet uniek, en nee, je bent niet speciaal ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
Zerora schreef op zondag 06 april 2008 @ 14:59:
Je krijgt een werkweek van 20 uur. Dus zegmaar 3 dagen werken. Dan kun je toch gewoon met je opleiding in deeltijd verder gaan. 3 dagen werken, 2 dagen school. Heb je ook geen avondschool nodig ;)
Ik ga halve dagen naar school, dus van half 9 tot 1 bijvoorbeeld, dan van half 2 tot half 6 werken :)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:32:
[...]

Ik ga halve dagen naar school, dus van half 9 tot 1 bijvoorbeeld, dan van half 2 tot half 6 werken :)
Je volgt dus een ochtendstudie??

Als je vraag nu was dat je op je MBO wil overstappen naar een BBL-opleiding, had je hele andere antwoorden gekregen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Als je je studie zo saai vindt, waarom zoek je dan geen andere oplossingen dan maar te gaan werken? Geloof me, natuurlijk is het leuk als je nu van je hobby je werk kunt maken, maar ik weet uit mijn naaste omgeving dat de praktijk snel gaat vervelen als je geen diploma's hebt en vervolgens structureel onder je niveau moet blijven werken.

Is je studie vervelend omdat de kwaliteit slecht is? Waarom zoek je dan niet dezelfde opleiding op een andere school die misschien een uitdagender programma biedt? Of ga naar het HBO, ook dat opleidingsniveau is erg op de praktijk gericht (je loopt 4x stage in 4 jaar) en je leert veel theoretische dingen waar je later echt wat mee kunt.
Zo'n diploma is voor jou nu misschien niet belangrijk, maar het toont aan op welk niveau je kunt werken en denken. Dat is waar ze vanuit gaan.

Alsik het goed begrijp, ga je nu een half jaar 20 uur per week werken bij een bedrijf, en daarna zou je, met eventueel een nieuw contract in je zak, van school af? Wat vinden je ouders hiervan? Ik snap dat je een voltijd opleiding doet, maar moet je ook echt 5 dagen per week naar school? Wat je zou kunnen doen, als de situatie het toelaat, is minder uren maken, bijvoorbeeld 16, bij datzelfde bedrijf. Zo kun je toch lekker werken en blijf je studeren. Een avondopleiding, of je nu thuis woont of niet, is _niet_ leuk en retezwaar. Je hebt veel gewerkt bij de Mac en daarnaast je opleiding gedaan en dat is leuk voor je, maar studeren != werken. Werken in de avonduren doe je op de automatische piloot, en zelfs als je eens moe bent sla je je er wel doorhee. Voor studeren heb je je absolute aandacht nodig, anders red je het niet.

Het is in het mbo een bekend probleem dat de opleiding voor veel studenten 'niks nieuws bevat', maar zou dit niet veranderen als je straks verder in de opleiding komt en de materie wat uitdagender wordt?

Als het goed is heb je op school studieadviseurs. Ga daar eens mee praten. natuurlijk zullen zij je zeggen dat je je opleiding af moet maken, maar wellicht hebben zij 'betere' argumenten. Vertel die adviseur dat de stof je niet boeit en kijk samen naar oplossingen.

Ga voor jezelf na waarom je zo graag wilt gaan werken. Zoek uit of je niet iets minder kan werken en toch je opleiding kan afronden. Wil je werken voor het geld, of omdat je werken leuker vindt dan leren? Als je studeren nu al moeilijk vindt omdat de stof je niet boeit, dan zet je maar schrap als je straks na een lange werkdag alsnog in de boeken moet. Zoals ik al zei, dat is echt anders dan nog gaan werken na je school. De studiestof van een avondstudie is echt niet leuker dan de stof die je nu leert! Je bent nu nog jong, maak die studie af en begin met werken als je wat ouder bent. Haal energie uit je hobbywerk om je studie af te maken en begin met werken als je er lichamelijk en geestelijk klaar voor bent.

Edit: ik lees nu je reactie dat je allen 's morgens naar school gaat.
Nieuwe tip ( :P ): blijf voorlopig zo deeltijd werken terwijl je je opleiding af maakt. Doe je en wat leuks, en je studeert nog. De gulden middenweg, zeg maar.
Ik denk namelijk dat je het straks wel leuker gaat vinden op je opleiding als je hoger komt en de stof moeilijker wordt. Haast alle eerste jaren van elke opleiding zijn te simpel voor het denkniveau van de student, maar je meot ergens beginnen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ranewen op 06-04-2008 15:44 ]

If you can't write, there is nothing left.

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
Cyberpope schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:33:
[...]

Je volgt dus een ochtendstudie??

Als je vraag nu was dat je op je MBO wil overstappen naar een BBL-opleiding, had je hele andere antwoorden gekregen.
Nee, zitten ook dagen bij van 1 tot half 6.
BBL is ook een optie om over na te denken, alleen ik weet niet tot hoe verre het bedrijf en mijn school dit willen ondersteunen.
En sinds die beslissing ook nog een half jaar weg is, is dit eigenlijk slechts een oriëntatie. Ik heb nooit gezegt dat ik van school ga. Het rare is ook dat als jullie adviezen met die van mijn klasgenoten/vrienden vergelijk, de antwoorden heel anders zijn. Ik zit op een ROC. Sinds kort (lees: vorig jaar) zijn deze instanties overgestapt op competentief leren. Iedere deelnemer van mijn school zal niet ontkennen dat dit een van de grootste blunders op het gebied van onderwijs geweest is. Het werkt gewoon niet, en niemand vind het leuk zo te leren.
Dat is voor mij ook al een goede reden om van mijn opleiding af te zien, en dit te vervangen voor een alternatief (lees: deeltijdopleiding of inderdaad BBL.)

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Deeltijd is iig geen avondstudie :)

Zoals ik hierboven al zei: deeltijd werken en ondertussen doorstuderen lijkt me beter te doen dan een avondstudie naast een fulltime werkweek, zeker als je op termijn bvb een vriendin krijgt of ook eens met vrienden wilt gaan stappen.
Wie weet staat dat bedrijf ook wel open om je een deeltijdbaan te geven tot je je diploma hebt.

Laat ik het ander stellen: Dat bedrijf 'kaapt' je van school weg en 'voorkomt' dat je zo op de reguliere manier je diploma haalt. Hoe ethisch vind je dat?

If you can't write, there is nothing left.

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
Ranewen schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:41:
Als je je studie zo saai vindt, waarom zoek je dan geen andere oplossingen dan maar te gaan werken? Geloof me, natuurlijk is het leuk als je nu van je hobby je werk kunt maken, maar ik weet uit mijn naaste omgeving dat de praktijk snel gaat vervelen als je geen diploma's hebt en vervolgens structureel onder je niveau moet blijven werken.

Is je studie vervelend omdat de kwaliteit slecht is? Waarom zoek je dan niet dezelfde opleiding op een andere school die misschien een uitdagender programma biedt? Of ga naar het HBO, ook dat opleidingsniveau is erg op de praktijk gericht (je loopt 4x stage in 4 jaar) en je leert veel theoretische dingen waar je later echt wat mee kunt.
Zo'n diploma is voor jou nu misschien niet belangrijk, maar het toont aan op welk niveau je kunt werken en denken. Dat is waar ze vanuit gaan.

Alsik het goed begrijp, ga je nu een half jaar 20 uur per week werken bij een bedrijf, en daarna zou je, met eventueel een nieuw contract in je zak, van school af? Wat vinden je ouders hiervan? Ik snap dat je een voltijd opleiding doet, maar moet je ook echt 5 dagen per week naar school? Wat je zou kunnen doen, als de situatie het toelaat, is minder uren maken, bijvoorbeeld 16, bij datzelfde bedrijf. Zo kun je toch lekker werken en blijf je studeren. Een avondopleiding, of je nu thuis woont of niet, is _niet_ leuk en retezwaar. Je hebt veel gewerkt bij de Mac en daarnaast je opleiding gedaan en dat is leuk voor je, maar studeren != werken. Werken in de avonduren doe je op de automatische piloot, en zelfs als je eens moe bent sla je je er wel doorhee. Voor studeren heb je je absolute aandacht nodig, anders red je het niet.

Het is in het mbo een bekend probleem dat de opleiding voor veel studenten 'niks nieuws bevat', maar zou dit niet veranderen als je straks verder in de opleiding komt en de materie wat uitdagender wordt?

Als het goed is heb je op school studieadviseurs. Ga daar eens mee praten. natuurlijk zullen zij je zeggen dat je je opleiding af moet maken, maar wellicht hebben zij 'betere' argumenten. Vertel die adviseur dat de stof je niet boeit en kijk samen naar oplossingen.

Ga voor jezelf na waarom je zo graag wilt gaan werken. Zoek uit of je niet iets minder kan werken en toch je opleiding kan afronden. Wil je werken voor het geld, of omdat je werken leuker vindt dan leren? Als je studeren nu al moeilijk vindt omdat de stof je niet boeit, dan zet je maar schrap als je straks na een lange werkdag alsnog in de boeken moet. Zoals ik al zei, dat is echt anders dan nog gaan werken na je school. De studiestof van een avondstudie is echt niet leuker dan de stof die je nu leert! Je bent nu nog jong, maak die studie af en begin met werken als je wat ouder bent. Haal energie uit je hobbywerk om je studie af te maken en begin met werken als je er lichamelijk en geestelijk klaar voor bent.

Edit: ik lees nu je reactie dat je allen 's morgens naar school gaat.
Nieuwe tip ( :P ): blijf voorlopig zo deeltijd werken terwijl je je opleiding af maakt. Doe je en wat leuks, en je studeert nog. De gulden middenweg, zeg maar.
Ik denk namelijk dat je het straks wel leuker gaat vinden op je opleiding als je hoger komt en de stof moeilijker wordt. Haast alle eerste jaren van elke opleiding zijn te simpel voor het denkniveau van de student, maar je meot ergens beginnen :)
Kijk, hier heb ik wat aan!
Echter kan ik dit werk op het moment wel prima met mijn school combineren.
Ik ga inderdaad gewoon 5 dagen naar school. En het is niet alleen dat de stof mij niet boeit. Andere factoren zijn docenten die niet eens wat van het vak weten, en echt (zonder grapje) alles afkraken. Buurmannen (lees: leerlingen die naast je zitten) je alleen maar zitten te irriteren en zitten te gamen.
Ik ga inderdaad is een afspraak maken met een studie adviseur. En kijken wat daar de mogelijkheden voor zijn.
Ook ga ik eens even onderzoeken hoe of wat BBL precies inhoudt (in diepere vorm:P) en of het bedrijf daar iets mee te maken wil hebben.

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
Ranewen schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:45:
Deeltijd is iig geen avondstudie :)

Zoals ik hierboven al zei: deeltijd werken en ondertussen doorstuderen lijkt me beter te doen dan een avondstudie naast een fulltime werkweek, zeker als je op termijn bvb een vriendin krijgt.
Die heb ik al :P
Laat ik het ander stellen: Dat bedrijf 'kaapt' je van school weg en 'voorkomt' dat je zo op de reguliere manier je diploma haalt. Hoe ethisch vind je dat?
Pretty ethisch, echter staat het bedrijf hier buiten, en komt dit "plan" volledig van mezelf af.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:43:
En sinds die beslissing ook nog een half jaar weg is, is dit eigenlijk slechts een oriëntatie. Ik heb nooit gezegt dat ik van school ga. Het rare is ook dat als jullie adviezen met die van mijn klasgenoten/vrienden vergelijk, de antwoorden heel anders zijn. Ik zit op een ROC. Sinds kort (lees: vorig jaar) zijn deze instanties overgestapt op competentief leren. Iedere deelnemer van mijn school zal niet ontkennen dat dit een van de grootste blunders op het gebied van onderwijs geweest is. Het werkt gewoon niet, en niemand vind het leuk zo te leren.
Dat is voor mij ook al een goede reden om van mijn opleiding af te zien, en dit te vervangen voor een alternatief (lees: deeltijdopleiding of inderdaad BBL.)
Dat onze adviezen drastisch afwijken van die van je "lotgenoten" is een inkoppertje. Die zitten in hetzelfde bootje en hebben dezelfde levenservaring en prioriteiten..

De degene die hier in dit draadje reageren hebben over het algemeen wat meer levenservaring in huis en kijken daarom terug ipv je klasgenoten vooruit. En dat is dus een brokje ervaring wat je gratis en voor niets krijgt. Maar die is niet zaligmakend.

En over die blunders in het onderwijs... Dat is gewoon hangen en wurgen. Dat was het in mijn tijd al. Ik heb nog computerles gehad in een zaal zonder een computer in zicht 8)7 Of meer van dat soort ongein waarbij je echt dacht wat moet je er mee. De gemiddeld klas genoot wist meer van ICT af als de gemiddeld docent.

Echter het is belangrijk om je doel in de gaten te houden. Ik heb lessen gehad, waarbij die ik zo snel mogelijk wilde vergeten en moest vergeten op het moment dat ik mijn papiertje had omdat ze onzinnig waren. Nou en... het gaat om dat entree bewijs. Het is dus aan jou om uit te school te halen wat erin zit en niet gaan klagen "de school haalt niet het beste uit mij", want daar ben je zelf verantwoordelijk voor.. De school is slechts een hulpmiddel voor jou om in te zetten en zo moet je hem ook gebruiken.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb ook overwogen om te stoppen met studeren vroeger. Blij dat ik het niet gedaan heb. Ontzettende korte termijn gedachte is dat. Niets zo grillig als de arbeidsmarkt. Ik heb vrij lang over mijn studie gedaan en dat is al moeilijk verkoopbaar, laat staan dat je helemaal gestopt bent. Je kan nergens op terugvallen. Verder heb ik alles wat ik in mijn hoofd heb na het lezen hier al voorbij zien komen dus ik zal niet in herhaling vallen.

Een ding prikkelt mij enigszins:
Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:43:Uit hobby ervaring heb ik CV kunnen opstellen van 7 bladzijden.
Dat het 7 blz zijn strookt met mijn idee dat je een CV kort en bondig moet houden en bij een gesprek de diepte in duikt, maar soit, daar kan ik nog omheen kijken. Wat me meer prikkelt is het feit dat het hobby ervaring is. Ik vind dat dat in de praktijk je mogelijke invulling van een baan ontzettend kan helpen, maar het is totaal niet valideerbaar of hoe je het wilt noemen. Iedereen heeft een pakket bagage mee uit het leven/hobbies/interesses, maar het is niet iets waar werkgevers in 1e instantie op concentreren m.i.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 15:43:
[...]

Nee, zitten ook dagen bij van 1 tot half 6.
BBL is ook een optie om over na te denken, alleen ik weet niet tot hoe verre het bedrijf en mijn school dit willen ondersteunen.
BBL is een hele goede oplossing, duurt je opleiding een stuk korter, ben je vrijgesteld van stages (want je doet immers praktijk ervaring op) en de opleiding is zover ik weet een stuk maatwerk.

EN... Bij BBL heeft de werkgever ook nog eens fiscale voordelen, betaald hij eventueel de studie opleiding, en dan kan jij werken, verdien je geld etc. etc.

Enne, wat voor school heb je nu achter de rug.. ? Zonder startkwalificatie (Havo/Mbo Niv 2) kom je niet eens van school zonder gedonder met de leerplicht ambtenaar.

• Liberteh

Liberteh

Topicstarter
merauder schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:36:
[...]

BBL is een hele goede oplossing, duurt je opleiding een stuk korter, ben je vrijgesteld van stages (want je doet immers praktijk ervaring op) en de opleiding is zover ik weet een stuk maatwerk.

EN... Bij BBL heeft de werkgever ook nog eens fiscale voordelen, betaald hij eventueel de studie opleiding, en dan kan jij werken, verdien je geld etc. etc.

Enne, wat voor school heb je nu achter de rug.. ? Zonder startkwalificatie (Havo/Mbo Niv 2) kom je niet eens van school zonder gedonder met de leerplicht ambtenaar.
Op 't moment heb ik 0 diploma's. VMBO heb ik niet afgemaakt vanwege verkeerde richtingkeuze. Toen naar MBO niveau 2 gegooit en daar vrijstelling naar niveau 3/4 gekregen (wegens het "Er zit veel meer in dan dat je hier gaat opdoen")

Maargoed, morgen even een afspraak met een studie adviseur maken. Kijken of BBL voor mij een mogelijkheid is, en/of het bedrijf daar wat mee te maken wil hebben.

Bedankt voor de bijdrage tot zover. Maar aan adviesen als "Blijf gewoon op school" had ik weinig aan. Ik wou alternatieven horen! Die heb ik nu gekregen en ik ga even kijken hoe of wat.

Ik hou jullie op de hoogte!

Verwijderd

Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 13:02:
[...]

Dan nog niet doen!! Je krijgt een contract van 20 uur wat ik lees. Je bent nog jong, maak je school af full-time! Als je je school af hebt verdien je misschien wel 2x zoveel en dat ga je niet verdienen als je nu van school afgaat!!

Verwijderd

Liberteh schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:42:
[...]

Op 't moment heb ik 0 diploma's. VMBO heb ik niet afgemaakt vanwege verkeerde richtingkeuze. Toen naar MBO niveau 2 gegooit en daar vrijstelling naar niveau 3/4 gekregen (wegens het "Er zit veel meer in dan dat je hier gaat opdoen")

Maargoed, morgen even een afspraak met een studie adviseur maken. Kijken of BBL voor mij een mogelijkheid is, en/of het bedrijf daar wat mee te maken wil hebben.

Bedankt voor de bijdrage tot zover. Maar aan adviesen als "Blijf gewoon op school" had ik weinig aan. Ik wou alternatieven horen! Die heb ik nu gekregen en ik ga even kijken hoe of wat.

Ik hou jullie op de hoogte!
Nu heb ik het zo wel een beetje algemeen gelezen deze topic en euh ik ben zelf nu 4de jaars student op de HvA en begin in september aan me laatste half jaar en dan hoop ik jan. 2009 me informatica opleiding af te ronden in 3 jaar tijd en ben bijna 22.
Ik heb ook op een ROC hiervoor gezeten en ik kan jou absoluut begrijpen dat er geen fuck aan is en dat de leraren ook 3x niks zijn en dat je alles wel snapt want ik heb wel mijn MAVO afgemaakt en daarna direct Niveau 3 ingestapt.
Ik heb niveau 3 met 2 vingers in me neus gehaald en niveau 4 met 1 vinger in me neus... het was idd demotiverend en saai... maargoed ik zat toen ook met de keuze... zal ik door leren of niet? Heb toch gekozen voor het HBO omdat ik het in 3 jaar kon doen en puur het feit dat je NU nog kan leren, en je ook nog niet hoeft te werken, dat doe ik later wel ;)
Maar ik snap het niet... je doet niveau 2... ga direct naar niveau 3 zou ik zeggen, dat kan vast wel...
daarna gewoon niveau 4 doen en dan kijken of je HBO kan doen... Kijk iedereen is anders maar ik ben nu gewoon zwaar aan het genieten van mijn vrijetijd als student en lekker uitgaan met vrienden etc... ik zou zeggen: GENIET ER NOG FF VAN!

Ik ben echt super blij dat ik door ben blijven studeren want ik verdien straks nu zoveel meer en ik doe uitdagend werk!

Let wel... jij hebt je VMBO niet afgemaakt, op het HBO informatice moet je wel een wiskunde cursus volgen B1... dat is zeg maar 3de of 4de jaars HAVO Wiskunde!

Mijn advies zoals zovelen hier: Blijf door studeren en avondschool leek mij zowiezo al NIKS! Die 800 euro klinkt veel maar als je nog 4/5 jaar door gaat en voor 38 uur werken minimaal 2000 euro is toch echt wel ff wat aantrekklijker 8)7

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

Los daarvan, als je de curves van hoogopgeleiden en laagopgeleiden vergelijkt zie je dat laagopgeleid (niet gemeen bedoeld, maar je hebt feitelijk een groep8 diploma ;)) eerst heel snel gaat met loon, maar dan stagneert. Hogeropgeleiden hebben eerst een achterstand maar klappen dan ineen keer door. En alle nuances daartussen uiteraard. Los daarvan ben je nog maar 17. Weet je hoe lang je nog moet werken! Geniet eerst van de dingen die nu spelen zou ik zeggen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
Kijk, weet je wat het is Liberteh, je zoekt gewoon - en ben daar maar eens eerlijk in! - adviezen die jouw goed liggen en niet de adviezen die slim zijn. Je kunt dan wel zeggen van "Jullie meningen corresponderen niet met de meningen van mijn leeftijds- of klasgenoten." maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken of Apple met Windows in jouw geval. Echter had je hier zelf natuurlijk ook al achter kunnen komen.

Nu, ik ben 19 jaar en heb het eerste jaar propedeuse gedaan op de HBO (Avans, informatica) en ik zal je vertellen dat die praktijk en de echte praktijk heel erg van elkaar verschillen. Het is namelijk niet zo dat wanneer je nog niet klaar bent met het inrichten van een servertje en het inmiddels 5 uur is, dat je dan gewoon naar huis kunt gaan. Waarschijnlijk heeft de klant namelijk dan hun server 's morgens nodig en die zul jij toch echt moeten klaarstomen, kosten wat het kost, knoop zoiets goed in je oren. ICT als hobby is super mooi en je kunt er heel veel mee bereiken, maar het is totaal onvergelijkbaar als wanneer je het professioneel doet, want nu kun je zeggen "Hey, het is mooi geweest, ik ga stoppen." en er om 5 uur mee stoppen, maar dan niet meer!

Begrijp me niet verkeerd overigens, ik (en vele anderen hier, neem ik aan) vinden het heel mooi voor je dat je bent opgemerkt door een of meerdere bedrijven en dat een van deze bedrijven je een contract aanbied, maar het zou stom zijn om je structuur en studie te vergooien omdat je denkt dat je het allemaal al weet. Hier zul je namelijk veel minder mee bereiken. Daarnaast zou het misschien voor jou slim zijn om - zoals anderen hier ook al suggereerde - een HBO opleiding te gaan doen.

Maargoed, wat ik wilde zeggen; Maak eerst je studie af, werken kan altijd nog!

offtopic:
Of je begint een webshop met Jovier; Webshop beginnen :+
Pagina: 1