Mac OS 9 op PowerMac

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben aan het rondkijken voor een tweedehands PowerMac G4. Die zijn namelijk erg goedkoop geworden en veel aangeboden. Ik wil zowel Mac OS 9 als Mac OS X draaien. Dus het moet een van de laatste machines zijn die nog OS 9 wil draaien. Ik zoek dus vooral naar dual 1 GHz of 1,25 GHz.

Probleem is echter dat het zelden voorkomt dat de originele CD's er nog bij zitten. Zelf heb ik een originele OS 9.1 retail liggen. Deze installeert probleemloos op elke oudere PowerMac, maar lukt het ook op de nieuwste modellen die nog OS 9 kunnen booten? Deze modellen zijn oorspronkelijk met 9.2.x geleverd. Op sites met overzichten van specs staat vanaf 9.2.x maar dat lijkt mij logisch als dat het originele OS is. Wellicht dat het toch mogelijk is om 9.1 te installeren en dan de update te draaien naar 9.2.2. Is de retail versie van 9.1 probleemloos te installeren?

Op de site van Apple staat dit handige overzicht: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114
Kan ik hieruit concluderen dat OS 9 op die nieuwere Powermacs enkel en alleen mogelijk is met de meegeleverde CD's? Of zijn er nog andere manieren?

[ Voor 6% gewijzigd door SvMp op 06-04-2008 11:11 ]

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
Weet iet of dual CPU iets uitmaakt, maar normaal kun je OS9 op alle machines instaleren vanaf de performa, dus ook die G4

En hoe zit het met de imac G5? Kan OS9 daar niet op?
Volgens mij wel, want onder OSX kun je er toch gebruik van maken.
Waarom wil je eigenlijk appart booten voor OS9
Waarom wil je eigenlijk OS9?
*Misschien hebben wij een andere oplossing voor je

Offtopic: Er bestaan ook emulators om OS9 te draaien op een intel machine. Die verloopt redelijk soepel, toch crasht het soms

[ Voor 5% gewijzigd door g4wx3 op 06-04-2008 15:26 ]

http://www.softfocus.be/

• SvMp
  • Niet online
G5 wordt niet ondersteund.

Het argument dat het wel werkt als OS X ook draait, klopt niet.

Waarom OS 9? Hobbyisme. Er komt ook Linux bij.

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
Wij hebben nog een imac staan, ik moet eens vragen of die weg mag.
Maar we hebben ook nog veel cd's van MAC OS, Van 8 tot 9.2.2
Ik vrees wel dat het een tijdje zal duren voor ik ze kan aanbieden, heb nu andere zaken die voor gaan.

http://www.softfocus.be/

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
9.1 kan je gewoon op je G4 (laatste versies) installeren.

9.2 kan je gewoon downloaden bij Apple (http://www.info.apple.com/export/index.html?item=921)

Op een G5 kan je niet in OS9 booten maar kan je wel OS9 in de zogenaamde Classic mode draaien

• SvMp
  • Niet online
Vhond schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:38:
9.1 kan je gewoon op je G4 (laatste versies) installeren.
Dit is niet waar!
Vandaag geprobeerd op een dual 1 GHz. Mijn originele Mac OS 9.1 CD-ROM boot niet. Setup vanuit een reeds geïnstalleerde OS 9.2.2 starten resulteert in de melding dat de versie van het OS niet geschikt is voor het systeem. Daarmee is de vraag waarmee ik dit topic startte min of meer beantwoord.

9.2.2. kun je natuurlijk wel downloaden als update, maar daarvoor moet je toch eerst een of andere Mac OS 9.x kunnen installeren, en daar zit nou net het probleem.

Kortom, voor mij zit er niets anders op dan zoeken naar een machine waar de CD's bij zitten (het verbaast mij echt dat mensen die 5 jaar geleden voor 2500 euro een dual G4 hebben gekocht, alle spullen die er bij zaten niet gewoon bewaren)

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 12-04-2008 20:19 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Als het toch voor hobby is, en er komt al Linux op, kun je dan niet met linux + vmware o.i.d. ver genoeg komen?

Kun je 9.0, 9.1 en 9.2 langs elkaar zetten.

Nou weet ik alleen niet of vmware ook op die architectuur draait, kan goed zijn dat dat x86 only is.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
svdmeer schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 20:19:
[...]

Dit is niet waar!
Vandaag geprobeerd op een dual 1 GHz. Mijn originele Mac OS 9.1 CD-ROM boot niet. Setup vanuit een reeds geïnstalleerde OS 9.2.2 starten resulteert in de melding dat de versie van het OS niet geschikt is voor het systeem. Daarmee is de vraag waarmee ik dit topic startte min of meer beantwoord.

9.2.2. kun je natuurlijk wel downloaden als update, maar daarvoor moet je toch eerst een of andere Mac OS 9.x kunnen installeren, en daar zit nou net het probleem.

Kortom, voor mij zit er niets anders op dan zoeken naar een machine waar de CD's bij zitten (het verbaast mij echt dat mensen die 5 jaar geleden voor 2500 euro een dual G4 hebben gekocht, alle spullen die er bij zaten niet gewoon bewaren)
Raadpleeg dit maar eens:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114
:+
Pagina: 1