Toon posts:

54mbps netwerk werkt op 11mbps?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds niet lange tijd heb ik een draadloos router geinstalleerd en een laptop gekocht met WIFI.
Dit werkt(e) goed, en ben er tevreden mee, ook over de snelheid.
Tot ik gisteren een harddisk kocht met RJ45, die heb ik op de router aangesloten, en op die manier heb ik in 1 klap een externe harddisk erbij van 500 GB die ik ook op de vaste PC kan aansluiten.
De vaste pc is met een draadje verbonden, en ik vind die snelheid acceptabel. De externe harddisk gebruik ik voor opslag, heel vaak zal ik er niet naar schrijven.
Maar nu ben ik vanaf de laptop alle films en mp's etc aan het verplaatsen naar de harddisk, en daar ben ik nu al dagen mee bezig.
Kan dat niet sneller?
Ik zie in de status dat ik maximaal zo'n 485 kb per seconde haal, en dat het netwerk in de 11,0mbps staat. Maar ik weet toch zeker dat al mijn apparatuur 802.11g is. Waarom staat het dan slechts op 11?
Mijn doelsteling is dat ik in redelijke snelheid (4x) een dvd zou kunnen branden op mijn laptop vanaf mijn draadloze harddisk.
Is dat te doen, zoja, hoe?

Ik gebruik Vista op de laptop, XP op de vaste computer.
Laptop is een Asus X70S series. Ondersteund zowel a, b als g.
Netgear router.

alvast bedankt!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Welkom in de wondere wereld van draadloze technologie.

Eerst even een paar vuistregels:
- Draadloos is lang niet zo betrouwbaar als bedraad.
- Draadloze 54 Mbit apparatuur haalt in de praktijk vrijwel nooit 54 Mbit (eerder hooguit de helft, met veel geluk), tenzij je accesspoint voorzien is van gescheiden zend- en ontvangst antennes, liefst ook nog eens diversity. Slechts onder deze voorwaarden heb je kans dat je echt 54 Mbit haalt. Zie ook deze router van linksys. 3 antennes, 1 zenden, 2 ontvangst.
- Draadloze netwerken werken op dezelfde frequenties als sommige babyfoons, bleutooth, draadloze AV transmitters en nog veel meer. De juiste werking en de snelheid ervan zijn dus afhankelijk van wat er allemaal in je omgeving aanstaat.
- Draadloze verbindingen werken op de snelheid van de langzaamste schakel in dat netwerk. Heb je een 54Mbit AP, 3x 54 Mbit clients en 1x 11 Mbit client, dan loopt het gehele draadloze netwerk op 11 Mbit.

Tot zover de gegevens die vastliggen.
Er zijn nog wat dingen die je zelf kan doen:
- Wissel eens van kanaal en doe een snelheids test. Blijf zitten op het kanaal wat het snelste is.
- Vraag je buren om al hun draadloze apparaatjes uit te zetten, ook hun Wifi AP. Ergens gok ik dat ze dat niet doen, maar je weet maar nooit. :P
- Een driver update op de client wil misschien wat helpen.

Tot slot:
Hoeveel data past er op een DVD? 4,7 GB
Je schrijft dat je die wel met speed 4x wil schrijven.
Ik neem even als uitgangspunt dat je met 4,7 GB op speed 1x anderhalf uur doet om te schrijven. (geen idee of dit klopt, iemand?)
4x word dan 22,5 minuten.
Dat is gelijk aan 209 MB per minuut.
=3,5 MB per seconde
=35 Mbps

Ga je niet redden over een theoretisch 54 Mbps verbinding. Want die red met veel geluk net aan de helft.
Als je snelheid en betrouwbaarheid wilt, moet je een kabel leggen.
En anders een accespoint kopen zoals ik hierboven aangeef, maar dan ben je nog steeds afhankelijk van de omstandigheden bij jouw in de lucht.

[ Voor 26% gewijzigd door remco_k op 06-04-2008 15:31 . Reden: typo's van mbit naar Mbit en mbps naar Mbps ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
laat ik mijn wens naar beneden stellen naar 2 speed, dat is dus 17,5 mbps. Lijkt me niet teveel gevraagd toch, voor een 54mbps?
Maar ook dat zal nooit haalbaar zijn als de connectie op 11mbps blijft steken.
Daar zal de kanaalnr toch niets aan veranderen? De statusgegevens zegt dat de verbinding goed is, dus er is geen of nauwelijks storing.
En ik heb geen client op 11mbps.. nergens.
Hooguit dat ik even als experiment mijn gsm (is dat ook een client?) heb geprobeerd op wifi. Paar minuten. Is dan meteen heel het netwerk naar de klote en komt nooit meer boven de 11mbps?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:36:
laat ik mijn wens naar beneden stellen naar 2 speed, dat is dus 17,5 mbps. Lijkt me niet teveel gevraagd toch, voor een 54mbps?
Maar ook dat zal nooit haalbaar zijn als de connectie op 11mbps blijft steken.
Daar zal de kanaalnr toch niets aan veranderen? De statusgegevens zegt dat de verbinding goed is, dus er is geen of nauwelijks storing.
Als jij en je buren allebei op hetzelfde kanaal zitten met het draadloos netwerk, dan maakt het kanaalnummer zeker wel uit.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:36:
...
En ik heb geen client op 11mbps.. nergens.
Hooguit dat ik even als experiment mijn gsm (is dat ook een client?) heb geprobeerd op wifi. Paar minuten. Is dan meteen heel het netwerk naar de klote en komt nooit meer boven de 11mbps?
Je GSM heeft 100% ervoor gezorgd dat je AP naar 11 mbps mode is geschakeld.
Ik denk dat het van het AP afhangt of hij weer omschakeld naar 54Mbps of niet, als je gsm weer disconnected is. (Ja, je GSM is een client)
Dat zal je op de een of andere manier uit moeten zoeken.
Misschien kan je ergens in zijn config zien in welke modus hij draait. (802.11b of g)
Controleer ook even de config van de client, misschien dat die 'onthoud' dat hij op 802.11b draait (omdat de AP dat ook deed, vanwege je GSM), daardoor kan je AP ook op 802.11b gaan/blijven draaien en er zo dus nooit een einde komt aan de 11 Mbps connectie.

Zet je AP uit, draadloze client uit en dan de AP en client weer aan.Wat doet ie dan?
En verzeker jezelf er even van dat je GSM niets meer op WIFI doet.

Edit:
Net een test gedaan (filecopy van 100 MB) met mijn 54Mbit connectie, die haalt met moeite 16Mbps.
... en dat terwijl de signaal sterkte 'uitstekend' is en mijn AP 4 meter verder staat.
Want wat je niet in de signaal sterkte terug ziet is de mate van storing van de overige gebruikers op dezelfde frequenties (babyfoons, bluetooth, andere wifi's ... noem maar op).
En daarom kan het wisselen naar een ander kanaal van belang zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door remco_k op 06-04-2008 15:32 ]

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

* remco_k is nieuwsgierig naar de afloop.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
GSM heeft er niets mee te maken. (die 100% zekerheid kan dus met een korreltje zout genomen worden). Storing van buren sloot ik ook uit, want ik had bij het installeren al speciaal een kanaal genomen welke niemand gebruikte.
Router heb ik ook niet gereset, ik dacht zelf meer aan een bepaalde instelling, en inderdaad, die heb ik gevonden! (stond ergens op a only). De overdracht gaat nu bijna 4x zo snel! (ik haal nu 1,65 MB per seconde, zelfs vanaf zolder).
Zo simpel is het soms... zeker een default van de router? Vreemd dat niemand er op kwam dan?

Maar dat is genoeg om draadloos op 1 speed te branden met een DVD. Ben er nu achter dat 1 speed 1,32 MB per seconde is, dus 2 speed zal ik in ieder geval niet halen, laat staan 4 speed. Dus ik wacht met smacht op de nieuwe aangekondigde standaard die het weer 10x sneller gaat maken!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

@ remco_k >> WiFi = half duplex ... dus ja je haalt max de helft...

@ TS >> misschien ff gek he.. maar het heeft hier ook altijd gewerkt :) download ff TCP/IP Optimizer, schuifje vol uit.. en gaan..

Ik heb dit WiFi probleem ook wel eerder gehad, na TCP/IP Optimizer loopt ie feilloos!

En owjah.. GSM is in dit geval je PC niet je telefoon.... O-)

[ Voor 10% gewijzigd door RammY op 12-04-2008 12:44 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Pagina: 1