single of dual core voor HD materiaal

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 15:10
Hallo,

Nu ik eindelijk een FullHD tv heb en daar me eerder gebouwde mediacenter op heb aangesloten kom ik tot de conclusie dat mijn amd X2 4600+ niet voldoet voor 1080P beeldmateriaal. 720p gaat overigens wel probleemloos.

De X2 4600+ EE versie die ik heb draait op 2.4gh, en meende niet te kunnen overklokken in de bios. Uit review sites zou een 5000 of zelfs een 5200+ het minimum moeten zijn voor FullHD materiaal (als je geen videokaart hebt die het coderen over kan nemen, en dat kan die van mij ook niet :) ).

Maar om na deze aanschaf maar gelijk te zeggen "komop, we kopen toch gezellig een nieuwe cpu van 80+ euro" lijkt me geen strak plan.

Nu vraag ik me dus af wat ene dualcore eigenlijk voor nut heeft in het afspeel proces, en of dat ook niet gewoon met een Singlecore kan.

een X2 5200+ loopt op 2.7 gh, maar de LE-1640 ook. En wat ik zo op het ook kan zien is eigenlijk het enige verschil dat de X2 een dual core is, en de LE-1640 45 watt tegen de 65 watt van de 5200+.

Ik gebruik me HTPC niet voor complexe handelingen en kijk er enkel films mee of luister muziek. Mijn vraag dan of een singlecore dan genoeg is voor FullHD materiaal. Ondanks dat de LE-1640 maar "de helft" kost zou ik toch graag eerst weten dat voldoende is.

edit :

Me huidige specs :

Asus P2-M2A690G barebone (met X1250 onboard)
2GB ram
320GB SataII
X2 4600+ EE

[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 06-04-2008 00:28 ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 18:46
Probeer hetzelfde spul eens af te spelen met CoreAVC codec geinstalleerd. Dikke kans dat het dan wel perfect speelt.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mijn E6750 speelt 1080p af met 30% CPU belasting, waar mijn P4 @ 3,4 het met stotteren doet. Mede door de dual-core, maar ook door de verbeterde architectuur. Je moet een afspeelprogramma hebben die er gebruik van maakt, dat wel.

• BLACKfm
razorhead schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:28:
Probeer hetzelfde spul eens af te spelen met CoreAVC codec geinstalleerd. Dikke kans dat het dan wel perfect speelt.
Dat is een handige tip, gezien het tijdstip probeer ik dat " the first thing in the morning". *googled*...

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 18:46
BLACKfm schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:29:
[...]

Dat is een handige tip, gezien het tijdstip probeer ik dat " the first thing in the morning". *googled*...
Bij mij speelde het in eerste instantie namelijk ook niet fatsoenlijk af op een nieuwe Intel Core2duo 1333. Maar die codec speelt alles vloeiend :) (VLC trok het niet..)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:00
Een videokaart met cpu ontlasting kan ook veel helpen.

• BLACKfm
DukeBox schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:33:
Helaas enkel PCI of PCI-e 1x slot aanwezig, en voor zover ik ermee bekend ben zijn er geen "HDCP compliant" ofzo videokaarten voor deze markt...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 14:33
DukeBox schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:33:
Dit klopt zeer zeker, koop anders een budget kaart zoals een HD2400 of 8400GS (dacht ik?) van respectievelijk Ati en Nvidia.

Daarnaast zou ik zeer zeker wel voor dualcore gaan, altijd handig. Ook zou je naast de CoreAVC ook nog eens mediaplayers zoals VLC of The KMplayer kunnen proberen. (Probeer hier wel verschillende rendering modes uit! VMR, Overlay, etc. Dit kan namelijk ook heel veel schelen.)

[ Voor 11% gewijzigd door alex3305 op 06-04-2008 00:42 ]

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-10-2025
Met ZoomPlayer heb ik 70% CPU load met mijn 3GHz AMD X2 processor (overgeklokt).
Ik zou toch denken dat een X2 4600+ wel voldoet...

• DukeBox
BLACKfm schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:40:
[...]

Helaas enkel PCI of PCI-e 1x slot aanwezig, en voor zover ik ermee bekend ben zijn er geen "HDCP compliant" ofzo videokaarten voor deze markt...
Ze zijn er in PCI, alleen is de bandbreedte te laag voor 1080P.. ik zou zelf toch kijken naar een wat flexibeler moederbordje..

• BLACKfm
DukeBox schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:49:
[...]

Ze zijn er in PCI, alleen is de bandbreedte te laag voor 1080P.. ik zou zelf toch kijken naar een wat flexibeler moederbordje..
Dan moet dat moederbord wel erg flexibel zijn (zoals rubber), want voor deze barebone is dat custom made. :+

• DukeBox
barebone zoals shuttle kunnen sinds een half jaar ook geupgrade worden.. weet niet wat voor een je er hebt maar soms zijn er mogelijkheden.

• BLACKfm
DukeBox schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:58:
barebone zoals shuttle kunnen sinds een half jaar ook geupgrade worden.. weet niet wat voor een je er hebt maar soms zijn er mogelijkheden.
Staat in de TS, een Asus P2-M2A690G, maar daar past geen normaal Matx bordje in.

• BLACKfm
offtopic:
kick

Nu de software dus is besproken (wat overigens geen effect had, blijkbaar heeft ie meer moeite met bepaalde films dan het 1080p formaat op zich, de ene 1080p draait totaal niet, en de andere 1080p film doet het juist wel gewoon) nu maar weer terug naar de vraag.

De discussie was in eerste instantie gericht op de vraag of een singlecore ook zal voldoen.
Want waar gebruikt een dualcore CPU nou de 2 cores voor in het afspeel proces ?

Dual cores zijn er wel maar er is maar weinig software die er gebruik van maakt, en neem aan dat de windows media player (of al de ander eerder genoemde spelers) daar ook niet bij horen. Welke meerwaarde heeft een dual core dan in dit verhaal en waarom zou dat niet kunnen door de singlecore LE-1640 van 2.7gh. Aan "ouderdom" kan het niet liggen gezien deze processor moderner is dan de X2. Het lijkt me ook niet dat deze processor de celeron (sempron) onder de processors van AMD is.

Dus zou een singlecore voldoen ?

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
BLACKfm schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:13:
Dual cores zijn er wel maar er is maar weinig software die er gebruik van maakt, en neem aan dat de windows media player (of al de ander eerder genoemde spelers) daar niet bij horen. Welke meerwaarde heeft een dual core dan in dit verhaal en waarom zou dat niet kunnen door de singlecore LE-1640 van 2.7gh. Aan "ouderdom" kan het niet liggen gezien deze processor moderner is dan de X2. Het lijkt me ook niet dat deze processor de celeron (sempron) onder de processors van AMD is.
Dat begint inmiddels een achterhaalde uitspraak te worden, en sowieso is het en-, decoden en bewerken van video iets waar meerdere cores allang hun nut hebben bewezen.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

BLACKfm schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:40:
[...]

je kan de zijkant van de pci-1x slot eruit zagen en er een pcie16 kaart in steken.. ;) meeste kaarten werkt het! (alleen gaming performance blijft dan achter, omdat er maar 1/16e van de normale bandbreedte beschikbaar is, maar voor films zou het moeten werken)
[edit:] pci heeft een bandbreedte van 132 mb/s en pcie1x 250 mb/s, you do the math ;)[/edit]

[ Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 06-04-2008 20:29 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Had voor nood een dual P4 2.4 xeons als mediacentre staan (tjeez wat een herriebak :p ) en met coreavc geinstalleerd had hij met 1080p materiaal nog af en toe moeite en zaten beide cores op 100%.
Ik zou dus gaan voor die dualcore 5000+. en dan liefst de black edition. Bij multimedia appicaties heeft dualcore wel degelijk nut. En hou er rekening mee dat in mkv files je geen hulp hoeft te verwachten van je videokaart.
Het decoderen van hd materiaal kost nu eenmaal best wat processorkracht.

[ Voor 8% gewijzigd door arbraxas op 06-04-2008 20:26 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• BLACKfm
Dan maar even wachten todat ik een goedkoop processortje tegenkom in de pricewatch :). Er zal vast niemand zo gek zijn zijn 5200+ tegen mijn 4600+ te ruilen :P.

Toch bedankt :).

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Het gaat niet om dual of single core perséé maar meer om het feit dat dual core processoren over het algemeen en sneller zijn op dezelfde kloksnelheid en meer optimalisatie hebben. En dan bedoel ik SSSE3 en zo. Bij het afspelen word inderdaad maar één core gebruikt maar het is een groot verschil of dat de core is van een P4 3 Ghz is of van een E6600. Vooral het decoderen van een codec is iets waar nieuwere processors gewoon beter mee omspringen door optimalistaties.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Pagina: 1