Crucial 2x 2Gb kit versus Corsair 4Gb kit

Pagina: 1
Acties:

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-10-2025
hallo,

Ik heb inmiddels 2x een 2Gb kit van Crucial besteld bij Norrod computers, om precies te zijn de Ballistix Tracer 1066 CL5 ( 5-5-5-`5 2T 2.2V) 2Gb kit. Maar zoals zo vaak na een aankoop slaat daarna de twijfel bij mij pas goed toe :+

Zo viel mijn oog op deze: Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), zelfde specs alleen dan op 2.1V en een stuk goedkoper bij Azerty (Crucial hebben ze daar helaas niet)

De vraag is natuurlijk wat is de beste keus, het feit dat ik de Corsairs een stukkie goedkoper kan krijgen speelt ook nadrukkelijk mee. Aan de andere kant is de 'kerstboom' functie van de Crucials ook wel weer een leuke extra :D

Van de Crucial kit zijn wel de nodige reviews te vinden en die zijn behoorlijk positief, maar van exact deze kit van Corsair heb ik nog geen review of vergelijkingen kunnen vinden, tenzij ik me sterk vergis is het ook een behoorlijk nieuw produkt.

Dus aanbevelingen/opmerkingen/meer info? Vraag me vooral af welke chips de Corsair kit gebruikt, dat kon ik nl. niet echt terugvinden op de hier gegeven link....en natuurlijk of dat dan een betere of juist een minder goede chip is als op de Crucial reepjes te vinden is.

@Alex3305

Thanks, 't is altijd weer wennen hoor al die GoT regeltjes :P

Maar eh ga na het nodige inlezen alleen maar meer twijfelen, als ik straks m'n Q9450 eindelijk in huis heb moet ie wel behoorlijk extreem overclocken om enigzins in de buurt te komen van de mem bandbreedte :D

[ Voor 10% gewijzigd door jb044 op 06-04-2008 00:36 ]

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

In deze draad kan je zien wat voor chips (ddr2 list staat het onder) er in je geheugen zitten. Als er geen verschil tussen de gebruikte chips zit, had je beter de corsair kunnen nemen.

Signature

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:44
Beetje offtopic: over t algemeen zijn webshops ala azerty goedkoper dan bedrijven zoals norrod. Minder marge verklaart t prijsverschil... daar zit waarschijnlijk het grootste verschil ook.. en niet zoals je zou denken in de kwaliteit van 't geheugen (door 't prijsverschil).

• jb044
Spitie schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:38:
In deze draad kan je zien wat voor chips (ddr2 list staat het onder) er in je geheugen zitten. Als er geen verschil tussen de gebruikte chips zit, had je beter de corsair kunnen nemen.
Sorry maar hier kan ik het niet echt vinden :? Wel een link in de Faq van dit forum, maar dat roept meer vragen dan antwoorden op, want voor de Corsair staan:

PC2-8500C5 Rev 2.1 5.0-5-5-15 @ 2.2V Infineon B

PC2-8500C5D DOMINATOR Rev 1.1 & 1.2 & 1.3 5.0-5-5-15 @ 2.2V Micron D9GMH (B6-3) Handpicked, Micron D9GKX (B6-25E) Handpicked

Ten eerste is het een 2.1V reepje en ten tweede heb ik de indruk dat dit een tanelijk nieuwe revisie is met mogelijk weer andere chips. Las ergens dat je de nieuwe Corsairs beter kunt mijden aangezien er geen Microns meer inzitten:

http://forums.slickdeals.net/showthread.php?t=756714&page=2

• jb044
Def1ant schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:39:
Beetje offtopic: over t algemeen zijn webshops ala azerty goedkoper dan bedrijven zoals norrod. Minder marge verklaart t prijsverschil... daar zit waarschijnlijk het grootste verschil ook.. en niet zoals je zou denken in de kwaliteit van 't geheugen (door 't prijsverschil).
Ik weet, zo hebben we hier ook nog Friesland-computers die helemaal geen winkel heeft en dan ook regelmatig op nr1 in de tweakers.net Pricewatch staat. Ik krijg echter de indruk dat er meer aan de hand is, zo zie ik bij komplett.nl de corsair + fan voor min of meer hetzelfde als bij Azerty en de crucial voor aanzienlijk meer dan bij Norrod!

• jb044
Aanvullende vraag trouwens en lichtelijk offtopic: wat is uberhaupt de zin en onzin van PC8500? Als ik tenminste de alhier gegeven rekensom loslaat op mijn systeem to be komt daaruit dat de geheugenbandbreedte aanzienlijk hoger is dan dat van de processor (geldt overigens ook al voor PC6400).

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Je kunt er makkelijker mee OC'n, maar dat is het eigenlijk ook (wat betreft de bandbreedte van het geheugen).

Daarnaast maakt het tegenwoordig niet zoveel meer uit welke chips je pakt, er zit niet al te veel verschil meer in. Het enige verschil wat er uberhaupt nog inzit is dat sommige moederborden kieskeuriger zijn dan andere en sommige chips niet pakken. Ook kan het zo zijn dat die 2.1 een typo kan zijn op de site, dus bijt je daar niet op vast! Dit komt namelijk wel vaker voor bij Azerty heb ik zo het gevoel.

Daarnaast denk ik dat je een goede aankoop hebt gedaan en niet meer moet gaan twijfelen. Je krijgt dadelijk een mooi 4GB kitje en daar zul je best blij mee zijn :D

Overigens is het verboten om een topic te kicken binnen 24 uur, iets wat je nu al 2 keer hebt gedaan :P Daarvoor heb je namelijk een Edit knopje (rechts).

• jb044
ff een update, ik heb inmiddels de Crucials binnen en voel me toch wel een beetje genomen :(

Wat blijkt nl. deze Crucial Ballistix Tracers 8500 zijn bepaald niet dezelfde als degene die nogal lovende kritieken hebben ontvangen omdat ze zo goed overclocken. Dit zijn single sided reepjes en ze hebben om die reden maar 8 status leds ipv 16 en de heatspreader is niet degelijk maar met heatspreader tape gemonteerd .... allemaal zaken waar mee te leven valt, maar nou komt het: de chips blijken ook anders te zijn. Niet de befaamde D9GMH Micron chips die rustig stabiel DDR2@1200 halen, maar een ander type van Micron dat kennelijk maar nauwelijks de stock settings aankan :( :(

Hier is bv veel meer info te vinden:

[url]http://http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=178970[/url]

Helaas wordt nergens vermeldt welke chips er nou exact op zitten, dus vandaar deze melding hier en niet in bijvoorbeeld de DDR/DDRII/DDRIII thread.

Daarnaast heb ik de rest van mijn nieuwe systeem nog niet binnen, dus er valt nog weinig te testen, maar als ik bovenstaande thread zie heb ik weinig hoop op een goede afloop...

Dus een waarschuwing voor degenen die deze kit op het oog hebben: als je een goede oc kit zoekt kun je waarschijnlijk maar beter nog even verder zoeken...

@Jazekerr thanks

@Sp33dFr34k

Daar heb je een punt en fijn voor jou dat je nog latjes van de oude batch hebt :+

Op zich verwacht ik niet dat ik 1:1 boven de 500 ga overclocken, wat zeg ik er staat me iets bij dat dit met het door mij bestelde mb, nforce 780i, zowieso moeilijk wordt. Het punt is alleen dat je bij latjes in deze prijsklasse mag verwachten dat er nog wel enige speling is. Bij de oude batch was dit duidelijk het geval en het is gewoon ronduit jammer dat dat nu niet meer zo is.

Daarnaast is het mij nog niet duidelijk wat nou wijsheid is, ok 1 ding is wel duidelijk: mem is tegenwoordig gewoon minder belangrijk voor de totale systeem prestaties dan zeg de cpu of de gpu. Maar dat hele verhaal over de cpu bandbreedte die moet matchen met de mem bb vind ik gewoon wazig. Aan de ene kant is het een simpel rekensommetje 1:1 is het beste en de core clock van de fsb moet dan matchen met die van je mem. Aan de andere kant heb je zaken als dualchannel en het simpele feit dat de bb van je mem IRL never nooit overeenkomt met de theoretische bb. Als ik synthetische tests bekijk moet je toch behoorlijk overclocken om in de buurt te komen van de ruim 10GB/s van een 1333 FSB en dan heb ik het nog niet eens over overclocken van de FSB.

Iemand daar iets zinnigs of meer info over?

[ Voor 32% gewijzigd door jb044 op 13-04-2008 21:37 ]

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 16:33
als je de ddr/ddr2/ddr3 topic had gelezen kon je al zien dat de 2gb kit single sided zijn.
En dat ze zoiezo niet de micron chips hebben.
Dat hebben namelijk alleen de 1 gb reepjes en ook die zijn er nu ook niet meer met de micron chips.

En wat betreft corsair ook die hebben geen micron chips meer alleen de oude revisies hadden ze nog maar die zijn ook niet meer aan te komen.

op pagina 15 en 16 van de ddr/ddr2/ddr3 topic kun je erover lezen op pag15 gaat over de crucial reepjes en 16 over de corsairs

[ Voor 14% gewijzigd door Jazekerrrrr op 12-04-2008 15:27 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

*Is blij dat ie dualsided latjes heeft* :*)

Maargoed, ze zijn sowieso al PC8500, heb je überhaupt wel hoger nodig als je 1:1 draait? Of gaat het je om een zo hoog mogelijke ram clock apart van de fsb?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Pagina: 1