Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:56

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Er is enige relatie tussen het netto inkomen van iemand en het huis dat diegene heeft. Maar wat natuurlijk ook zo is, is dat de één meer uitgeeft aan andere zaken dan het huis, dan de ander.

Zo willen mijn vriendin en ik verhuizen, een ander, groter huis kopen.

We verdienen samen €3700,- netto per maand (excl vakantiegeld en 13de maand). Volgens rekentooltjes en de hypotheekadviseur ligt onze maximale hypotheek tussen de 400- en 450.000 euro. Zoveel willen we niet uitgeven. We zitten te denken aan rond de 330.000E.

Maar wat ik mij afvraag is wat het netto inkomen is van huiseigenaren en de prijs van het huis waar ze in wonen. Hierbij dan ook graag de opmerking of ze met deze combi makkelijk rondkomen of niet.

Wij vragen ons namelijk af, hoe makkelijk we rond zullen komen zonder vakanties en leuke dingen te laten met ons inkomen en deze huizenprijs.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
Je kunt misschien beter in Werk en Inkomen zijn met deze vraag?Damn, die SmartDoDo is ook nog eens een QuickDoDo

Anyway, ik heb een tijdlang alleen een huis van 144000 euro gehad (recentelijk verkocht voor 193k), waarvan 132k als hypotheek met 5% rente en een netto inkomen wat toen iets van 2200 was. Dat was heel makkelijk te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 05-04-2008 22:29 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 18:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je kunt imo het beste eens op een rij zetten wat je nu per maand kwijt bent aan vaste lasten, GWL, abonnementen, verzekeringen, kosten van auto, etc. etc. en dan een balans opmaken van inkomsten en uitgaven. Vervolgens kun je met de kosten die een koopwoning met zich meebrengt inschatten wat je per maand overhoudt en of jij daar nog van zou kunnen leven :)

Zo heb ik voor mezelf bekeken of ik met de hypotheek die ik kon krijgen nog wel ruimte had om wat te sparen en te leven.

Aangezien het hier om inkomen gaat, gaat dit topic naar WI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Wanneer je de een maximale hypotheek neemt die je kan krijgen, kan je er van uitgaan dat je niet makkelijk meer rond zal komen (geen enkele luxe).
Stel dus van tevoren vast wat je elke maand aan inkomsten hebt en wat er aan vaste lasten weer uit gaat. Een lijstje met vaste lasten kan je wel vinden via google oid zodat je niks over het hoofd ziet.
Rond alle bedragen af naar boven, dan kan het daarna alleen maar meevallen.
Vergeet ook niet de eenmalige kosten die het kopen van een huis met zich meebrengt (kosten koper, notaris, gemeente, belasting, verbouwen, opknappen, inrichten, meubels, etc.)
dus je spaarrekening kan het ook zwaar krijgen.

Kort antwoord op je vraag maar in een heel andere prijsklasse, huis van 74.500 (hypotheek 85.000) en netto inkomen per maand 1.750. Hier kom ik met gemak van rond, ga dus ook zoeken naar een ruimer en duurder huis.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:11

paQ

ik zou het zelfs nog durven omdraaien;
huisprijzen worden bepaald door wat 2 mensen samen kunnen ophoesten

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Rekenen is toch niet zo moeilijk? Je kunt zo (laten) narekenen hoeveel je netto aan je hypotheek kwijt bent bij een bepaalde huisprijs/hypotheekconstructie. Denk ook aan eventuele servicekosten bij een appartement en gemeentelijke lasten en dergelijke. Overigens gaan ze bij hypotheken uit van je vaste bruto jaarinkomen inclusief eventuele 13e maand en je vakantiegeld.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan alles lenen in hypothekenland. Belangrijk is dat je je niet gek laat maken, en puur kijkt naar wat het je in de maand netto kost. Ook met 330.000 zit je zeker aan 1800 bruto. Gaat nog wel wat vanaf, maar je gaat dus zomaar 1/3e van je netto inkomen aan je hypotheek uitgeven.

Kijk anders eens op de site van het NHG, wat je écht kan lenen ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 18:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

dreeke schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:29:
Wanneer je de een maximale hypotheek neemt die je kan krijgen, kan je er van uitgaan dat je niet makkelijk meer rond zal komen (geen enkele luxe).
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Zelf heb ik de maximale hypotheek die ik kon krijgen en nog kon ik na aftrek van alle vaste lasten maandelijks € 200,- sparen. Het ligt er dus aan hoe je levensstijl is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:40

TF

bla bla

mijn vriendin en ik leveren samen ook rond 3700euro. We wonen nu in een huis met een hypotheek op 217k. Bruto/netto last 1000/700.

We kunnen momenteel eenvoudig rondkomen. Maar, is dat over 5 jaar ook nog zo? Ik denk dat mijn vriendin in de toekomst minder gaat werken. Ivm mogelijke offspring.

Weet niet of dit bij jullie ook ter gesprek is gekomen?

[ Voor 4% gewijzigd door TF op 05-04-2008 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SmartDoDo schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:30:
[...]
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Zelf heb ik de maximale hypotheek die ik kon krijgen en nog kon ik na aftrek van alle vaste lasten maandelijks € 200,- sparen. Het ligt er dus aan hoe je levensstijl is :)
Zolang je maar niet te optimistisch bent. Als er ook kinderen gepland zijn, dan kan het inkomen wel eens stevig omlaag gaan en de kosten omhoog. Ik zou dus eerder aanraden conservatief te lenen, en vooral geen aandelenconstructies te gaan gebruiken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Nee, ik heb al het één en ander uitgezocht hoor... Wonen momenteel ook in een koopwoning.

Het volgende heb ik in een excel-sheetje gedaan (tweede getal is steeds per maand).
rentestand in % 5,10%

prijs huis (excl) € 329.500,00
benodigde hypotheek € 362.450,00 (+10%)
per maand
verschuldigde rente € 18.484,95 € 1.540,41
eigen woningforfait € 1.977,00
renteaftrek in % 42%
renteteruggaaf in € € 6.933,34 € 577,78

gewenste aflossing € 2.500,00 € 208,33
overlijdingsverzekering € 300,00 € 25,00
WAO-verzekering € 200,00 € 16,67

onderhoud (1%) € 3.295,00 € 274,58

gas/water/electra € 1.800,00 € 150,00
internet € 480,00 € 40,00
casema € 186,72 € 15,56
diefstal/brandverzek. € 300,00 € 25,00

Belastingen
afvalstoffenheffing € 275,52 € 22,96
OZB € 161,13 € 13,43
rioolrecht € 191,88 € 15,99
Waterschapsheffing
verontreinigings- € 189,00 € 15,75
ingezetenenomslag € 42,74 € 3,56
ingezetenen eigen. € 22,27 € 1,86

Totaal maandlasten: € 1.791,32
En een beetje uitgerekend wat we ongeveer uitgeven, willen uitgeven:
inkomen huis over echt over
IK € 2.050,00 € 992,49 € 1.057,51 € 195,43
ZIJ € 1.650,00 € 798,83 € 851,17 -€ 10,92

totaal ink. € 3.700,00

over € 1.908,68

Eigen kosten per persoon:
vaste kosten
ziektekosten € 100,00
telefoon € 35,00
boodschappen € 150,00
auto € 30,00
onderhoud auto € 10,00
reisverzekering € 2,08
sportschool € 26,67

variabele kosten
vakantie € 150,00
abonnementen € 16,67 aob, tijdschriften, proefabo's
kleding + uiterlijk € 150,00
interieur € 25,00 kopjes, manden, enz.
kado's € 16,67
uitgaan € 150,00

totaal € 862,08
Verder ook met hypotheekadviseurs gepraat, maar met dit topic wil ik gewoon ervaringen en meningen van anderen horen...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mij lijken die kosten allemaal erg laag. 300 euro boodschappen voor twee personen per maand is weinig, 20 euro onderhoud aan een auto is heel erg weinig en 15 euro voor interieur lijkt me ook erg magertjes. Natuurlijk kan je het allemaal goed opvangen als je in je budget nog 1000 euro overhoudt per maand, maar een wat hogere schatting kan denk ik geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je geeft inderdaad erg weinig kosten aan je auto, bedenk dat je tenzij je in een hele oude auto rijdt ook afschrijving als kosten moet zien, je wil neem ik aan ooit een nieuwe/andere auto kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239687

Geld lenen is geen kunst; het terug betalen wel.
Zo ongeveer iedere hypotheek-adviZeur zal je alles heel gunstig voorrekenen: geleend bedrag * rente = aflossing per maand.
Helaas is dat geen aflossing maar alleen de rente. In feite huur je dan nog steeds meer dan maar dan van de bank.
De aflossing van de oorspronkelijke lening wordt daardoor niet lager, daarvoor zul je moeten sparen en aflossen. Voor die aflossing zijn verschillende constructies bedacht door de hypotheek-verstrekkers maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar de anuïteiten (in feite alleen een lening voor de woning) waardoor je, vooropgesteld dat je hard aan het sparen gaat om jaarlijks behoorlijk af te lossen, steeds minder rente gaat betalen.

Neem in je haalbaarheidsonderzoek in ieder geval niet de belastingvoordelen mee. Dat geeft over langere termijn meer zekerheden mbt het betaalbaar blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

eamelink schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:48:
300 euro boodschappen voor twee personen per maand is weinig
Ik weet niet wat voor boodschappen jij doet, maar voor mij en m'n vriendin samen is 300 euro per maand echt voldoende. En dan eten we vrij luxe (nee, geen kant-en-klaar meuk want dat is inderdaad duur eten) en ben ik een erg grote eter.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 14:01
Galois schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:18:
Er is enige relatie tussen het netto inkomen van iemand en het huis dat diegene heeft. Maar wat natuurlijk ook zo is, is dat de één meer uitgeeft aan andere zaken dan het huis, dan de ander.
In principe niet: anders zouden gepensioneerden (die geen werk hebben) geen huizen kunnen bezitten. Anderen bezitten huizen betaald uit hun familievermogen enz.

Wel is er een relatie tussen het inkomen en de maximaal verkrijgbare hypotheek. Deze is afhankelijk van een aantal factoren - zoals rentestand - maar komt neer op het volgende: de maximale hypotheek is drie tot vijf keer het bruto-jaarinkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Laatst online: 18:40

TF

bla bla

Zoals ik al eerder melde. Kijk ook even naar wat je over 5 jaar vermoedelijk naar binnen brengt. Kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 08:56
Je kan denk ik niet eenduidig vragen of een bepaalde hypotheek geschikt zou zijn. Dit hangt af van veel factoren:

Hoe belangrijk vindt je het om in een duur huis te gaan wonen?
Wil je ook geld over houden om 3 x er jaar op vakantie te gaan?
Hoe is de situatie over 5 / 10 jaar? ander werk? kids?
maar ook: Wat vindt je vriendin er van? Wil zij evt kids? en wil ze dan minder gaan werken / stoppen met werken?

Het moeilijke is dat wat de ene het liefst uit geeft aan een mooi groot huis, zal de ander liever uitgeven aan vakanties. Dat kan een ander niet voor je beoordelen. De ene is ook zuiniger dan de andere, en algemeen: meestal ga je leven naar wat je verdient / over houdt.

Ik heb zo'n 10 jaar terug mijn huis gekocht met max hypotheek op mijn salaris. Ik heb er nooit spijt van gehad, want de huizenprijzen zijn sindsdien flink gestegen, net zoals mijn salaris. Wel is mijn situatie nu heel anders (3 kids en de vrouw werkt niet meer).

Maak eens een lijstje met pro's en cons. Dit zet je waarschijnlijk wel aan het denken. Probeer voor beide lijstjes zoveel mogelijk punten op te schrijven.

over je uitgaven: ik zou rekening houden met iets als onvoorzien, of in ieder geval een reservering maken voor toekomstige uitgaven, zodat je rekenmodel niet de mist in gaat wanneer de wasmachine of de tv het begeeft. In ieder geval succes met je beslissing.

@knoeierT: Annuiteiten is wel de slechtste vorm die je kan bedenken, wanneer het op renteaftrek aankomt. In Nederland wordt het meest een spaarhypotheek verkocht als hypotheekvorm. Ik zou wel nog even kijken naar het nieuwe banksparen als hypotheekvorm, dit kan heel interessant zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door elhopo op 05-04-2008 23:28 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Free rider schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:13:
de maximale hypotheek is drie tot vijf keer het bruto-jaarinkomen.
Ik vind dit soort vuistregeltjes altijd onzin. Iedereen kan met een rekenmachine overweg dus je kunt ook je eigen situatie doorrekenen. Daar heb je veel meer aan. Ik ben na m'n studie begonnen met een jaarinkomen van 33000 en heb toen een woning van 160K gefinancieerd met een hypotheek van 175K. Geen beleggingsconstructie of andere fratsen, gewoon degelijk geregeld bij een bekende hypotheekverstrekker. Bruto hypotheek per maand 780 euro, 126 euro servicekosten, 100 euro stookkosten, 20 euro water, etc. En ik heb nog meer dan genoeg geld overgehouden voor goeie kleding, dure electronica, plus een vriendin die nog studeert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Mij lijken die kosten allemaal erg laag. 300 euro boodschappen voor twee personen per maand is weinig, 20 euro onderhoud aan een auto is heel erg weinig en 15 euro voor interieur lijkt me ook erg magertjes. Natuurlijk kan je het allemaal goed opvangen als je in je budget nog 1000 euro overhoudt per maand, maar een wat hogere schatting kan denk ik geen kwaad :)
Wij eten voor 200E per maand met z'n tweeën.

APK en beurt is 200E elk jaar, inderdaad aan de magere kant als er ook een reparatie bij zit.
15E interieur bedoelen we de kleine dingen in huis mee, dus een vaas, een bloempot, een kussentje, etc. Dat doe je niet elke maand, dus 180E per jaar lijkt mij voldoende.
TF schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:13:
Zoals ik al eerder melde. Kijk ook even naar wat je over 5 jaar vermoedelijk naar binnen brengt. Kinderen?
Wat kost dat dan? Zal ik die dan ook meenemen in de begroting? :P
elhopo schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:24:
Je kan denk ik niet eenduidig vragen of een bepaalde hypotheek geschikt zou zijn. Dit hangt af van veel factoren:

Hoe belangrijk vindt je het om in een duur huis te gaan wonen?
Wil je ook geld over houden om 3 x er jaar op vakantie te gaan?
Hoe is de situatie over 5 / 10 jaar? ander werk? kids?
maar ook: Wat vindt je vriendin er van? Wil zij evt kids? en wil ze dan minder gaan werken / stoppen met werken?

Het moeilijke is dat wat de ene het liefst uit geeft aan een mooi groot huis, zal de ander liever uitgeven aan vakanties. Dat kan een ander niet voor je beoordelen. De ene is ook zuiniger dan de andere, en algemeen: meestal ga je leven naar wat je verdient / over houdt.

Ik heb zo'n 10 jaar terug mijn huis gekocht met max hypotheek op mijn salaris. Ik heb er nooit spijt van gehad, want de huizenprijzen zijn sindsdien flink gestegen, net zoals mijn salaris. Wel is mijn situatie nu heel anders (3 kids en de vrouw werkt niet meer).

Maak eens een lijstje met pro's en cons. Dit zet je waarschijnlijk wel aan het denken. Probeer voor beide lijstjes zoveel mogelijk punten op te schrijven.

over je uitgaven: ik zou rekening houden met iets als onvoorzien, of in ieder geval een reservering maken voor toekomstige uitgaven, zodat je rekenmodel niet de mist in gaat wanneer de wasmachine of de tv het begeeft. In ieder geval succes met je beslissing.

@knoeierT: Annuiteiten is wel de slechtste vorm die je kan bedenken, wanneer het op renteaftrek aankomt. In Nederland wordt het meest een spaarhypotheek verkocht als hypotheekvorm. Ik zou wel nog even kijken naar het nieuwe banksparen als hypotheekvorm, dit kan heel interessant zijn.
We vinden het allebei inderdaad belangrijk om in een MOOI huis te wonen, helaas zit daar ook een prijskaartje aan. We zouden het liefst natuurlijk een huis voor 2 ton kopen zoals in Appingedam... Maar helaas is dat in de Randstad niet zo. Een rijtjeshuis van 120 m2 met een tuintje kost al gauw 3 ton.

Vakanties vinden we inderdaad erg leuk (dit jaar 7x op vakantie geweest), maar we willen best wat inleveren voor een mooi huis.
We zullen waarschijnlijk dit werk blijven doen, waarmee ik over 12 jaar (eindschaal) ongeveer 5000E (bruto, excl vakantiegeld en 13de maand) en mijn vriendin 3200E. Bij een volledige baan, waarschijnlijk zal mijn vriendin 3 of 4 dagen gaan werken als we over 3-5 (??) jaar kinderen krijgen (?).

Onvoorzien is lastig rekening mee te houden... Het is wel zo dat we een behoorlijke spaarrekening hebben, waar een nieuwe wasmachine oid moeiteloos vanaf zou kunnen.

Het blijft lastig zoiets. Wat doe je? Wil je ruim overhouden en minder wonen? Of wil je ruim wonen en minder overhouden? Als de rentestand zoals 4 jaar geleden nou weer op 3,7% stond (10 jaar vast!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

4k en 250k hier; 2 keer per jaar vakantie (buiten europa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Anoniem: 21486 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:56:
4k en 250k hier; 2 keer per jaar vakantie (buiten europa)
Kort en krachtig! :-)
Zouden jullie extra 200E per maand kunnen ophoesten? (want dan zit je op 330k).
Makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Galois schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:02:
[...]

Kort en krachtig! :-)
Zouden jullie extra 200E per maand kunnen ophoesten? (want dan zit je op 330k).
Makkelijk?
Ja dat zou makkelijk kunnen. Misschien wat minder vaak uit eten (doen we graag, zeker eens in de 3 weken bij wat betere restaurants) en we doen niet echt al te zuinig. Boodschappen 400 per maand ongeveer, btw. Maarrr wij denken ook aan voortplanting (kost een ton tot ze 18 zijn ongeveer en vrouwlief gaat dan minder werken en dus verdienen ook. Ik zit daarentegen in een aardige opwaartse spiraal wat salaris betreft, dus komt wel goed)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 06-04-2008 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181923

Hey dit is een handige topic zeg :D

Ik verdien samen met mijn vriendin € 6200 bruto en wij willen ook binnenkort samen een huis gaan aanschaffen. We willen denk ik een hypotheek afsluiten van 350-400k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181923 schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:12:
Hey dit is een handige topic zeg :D

Ik verdien samen met mijn vriendin € 6200 bruto en wij willen ook binnenkort samen een huis gaan aanschaffen. We willen denk ik een hypotheek afsluiten van 350-400k.
reken maar op 1500 - 1800 euro (bruto) aan rente per maand dan (nu wat 5,3% gemiddeld ofzo). Dan nog aflossing erbij. Verschilt natuurlijk per situatie wat je overhoudt dan.

Even afspraak met hypotheekadviseur plannen is altijd slim en zorgen dat je op de hoogte bent van je uitgaven (maandelijkse vaste lasten)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 06-04-2008 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486 schreef op zondag 06 april 2008 @ 00:19:
[...]

reken maar op 1500 - 1800 euro (bruto) aan rente per maand dan (nu wat 5,3% gemiddeld ofzo). Dan nog aflossing erbij. Verschilt natuurlijk per situatie wat je overhoudt dan.

Even afspraak met hypotheekadviseur plannen is altijd slim en zorgen dat je op de hoogte bent van je uitgaven (maandelijkse vaste lasten)
Dankzij de quote van Galois heb ik nu een excel sheet waarin ik de uitgaven van ons hebben staan. Erg handig allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
En wat is je conclusie op basis van hiervan?
6200E bruto dat is net iets meer dan wij (wij zitten op ongeveer 72000 per jaar samen). Maar dan is het huis dat je wilt kopen ook weer net iets meer...
Wat houden jullie netto over? Want dat is toch wel waar ik naar kijk nu, met wat wij netto verdienen zullen we onze kosten moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Galois schreef op zondag 06 april 2008 @ 09:26:
En wat is je conclusie op basis van hiervan?
6200E bruto dat is net iets meer dan wij (wij zitten op ongeveer 72000 per jaar samen). Maar dan is het huis dat je wilt kopen ook weer net iets meer...
Wat houden jullie netto over? Want dat is toch wel waar ik naar kijk nu, met wat wij netto verdienen zullen we onze kosten moeten betalen.
Je persoonlijke uitgaven liggen hoger dan die van mij. Ik werk in de media dus ik heb geen abonnementen op tijdschriften nodig. Daarnaast heb ik een lease auto waar wij samen gebruik van maken dus dat scheelt ook weer. Mijn werkgever betaalt mijn telefoonkosten en mijn internet thuis. Geen abonnement op een sportschool etc etc. Daarnaast verdienen we volgens jouw berekening ook iets meer. Dit alles zorgt voor iets meer lucht en dat kunnen we dan goed gebruiken bij de nieuwe woning. Ik heb ook nog een overwaarde van mijn huidige woning dus als je dit alles bij elkaar optelt denk ik dat wij een woning van 350k wel kunnen permiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

elhopo schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:24:
Staar je niet blind op de hypotheekrenteaftrek, er zitten er een paar in Den Haag die maar al te graag dat soort aftrekposten afgeschaft zien.
Bovendien je trekt de rente niet af van je belasting maar van je beastbaar inkomen.
IMHO is de Belastingdienst nog altijd goedkoper dan welke bank dan ook.

Ik koos 15 jaar geleden voor de annuiteiten en heb nu nog een rest-schuld van minder dan € 30k tegen een jaarrente van € 245,= waarbij het huis inmiddels ongever 50% in waarde is gestegen.

Ik schreef ook dat je het belastingvoordeel uit je berekeningen moet laten voor een betere lange termijn planning. Als je de woning zonder de aftrek niet of maar heel moeilijk kunt betalen zeg ik "niet doen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
Lijkt me onzinnig om daar echt rekening mee te houden. De renteaftrek zal echt niet van die 1 op de andere dag afgeschaft worden, en als het er ooit van komt over een x aantal jaar mag ik hopen dat je ondertussen ook wel meer bent gaan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Hielko schreef op zondag 06 april 2008 @ 18:46:
Lijkt me onzinnig om daar echt rekening mee te houden. De renteaftrek zal echt niet van die 1 op de andere dag afgeschaft worden, en als het er ooit van komt over een x aantal jaar mag ik hopen dat je ondertussen ook wel meer bent gaan verdienen.
Ze zullen inderdaad niet van de één op de andere dag de hypotheekrenteaftrek afschaffen. Wat er waarschijnlijk zal gebeuren, is dat het gefasseerd gebeurt. Dus dat bijvoorbeeld maar tot 500.000E afgetrokken mag worden, en vervolgens tot 250.000E, enz.

Lijkt mij...

Het wordt een groot probleem voor NL als alle huizenbezitters opeens honderden euro's per maand extra moeten betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Eventuele afschaffing van de hypotheekrenteaftrek zal toch wel gepaard gaan met een algemene belastingverlaging. Wat je daaraan verliest zul je dus (deels) terugkrijgen doordat je minder belasting betaalt over je inkomen. Bovendien zitten honderdduizenden anderen in de positie dat ze afhankelijk zijn van de aftrek, daar wordt echt wel rekening mee gehouden. Mensen die zich keurig en verstandig gedragen en alles goed voor elkaar hebben, worden juist vaak afgestraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Galois schreef op zondag 06 april 2008 @ 19:25:
[...]

Ze zullen inderdaad niet van de één op de andere dag de hypotheekrenteaftrek afschaffen. Wat er waarschijnlijk zal gebeuren, is dat het gefasseerd gebeurt. Dus dat bijvoorbeeld maar tot 500.000E afgetrokken mag worden, en vervolgens tot 250.000E, enz.

Lijkt mij...

Het wordt een groot probleem voor NL als alle huizenbezitters opeens honderden euro's per maand extra moeten betalen...
En de overheid is ook niet gek dus zal het echt wel een knap systeem worden omdat anders de halve middenklasse financieel weggevaagd word :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GoldenSample schreef op zondag 06 april 2008 @ 19:56:
En de overheid is ook niet gek dus zal het echt wel een knap systeem worden omdat anders de halve middenklasse financieel weggevaagd word :P
En toch is het niet onverstandig deze aftrekpost of niet of als variable inkomsten te zien.
Bij een financiële planning moet je niet van 'best case' uitgaan, dat doet onze overheid al en daar komen ze bij ieder project geld tekort O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Galois schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:18:
Maar wat ik mij afvraag is wat het netto inkomen is van huiseigenaren en de prijs van het huis waar ze in wonen. Hierbij dan ook graag de opmerking of ze met deze combi makkelijk rondkomen of niet.
Netto inkomen 1750 euro, appartement gekocht in november voor 161500 met een hypotheek van 174000. Rondkomen is daarmee niet zo eenvoudig als het lijkt, omdat ik uit mijn vorige huis ben vertrokken met een restschuld en daarnaast een flinke studieschuld moet afbetalen.

In mijn vorige situatie (netto circa 3500 per maand met twee personen - ik verdiende destijds een stuk minder) met een woning van 240000 was het financieel een stuk ruimer :X

Overigens kostte het me behoorlijk veel moeite om mijn huidige hypotheek geregeld te krijgen. Iemand met een vergelijkbaar salaris en een huis met een vergelijkbare hypotheek (maar zonder de schulden) zou toch maandelijks wel 400-500 euro kunnen sparen, dus ik vind de regels van hypotheekverstrekkers erg streng.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 19:00

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik ben eigenlijk nog nooit een hypotheek tegengekomen die je niet op kan brengen met het loon op dat moment. Ze zijn nu wel zo conservatief met het berekenen van je maximale hypotheek dat ik er geen enkel probleem mee heb om een maximale te nemen. Ik hou zelfs van mijn bruto hypotheeklasten nog genoeg over om prima van te kunnen leven.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Tja, zolang je geen kinderwens hebt, kun je best met 2 inkomens gaan rekenen. Maar zodra er kinderen in zicht komen, komt het financiele plaatje er over het algemeen heel anders uit te zien. (Meer uitgaven, en een behoorlijke poos minder inkomsten. Tenzijn je de opvoeding natuurlijk uitbesteed, maarja neem dan geen kinderen.) Voor mij een reden om geen hypotheek op 2 inkomens te nemen. Liever een wat kleiner huis en (ook later) nog genoeg ruimte om e.e.a. te kunnen doen. (Buiten dat zie ik niet in, wat we met z'n 2-en in een kast van een huis moeten. Voor ons zeker overbodige luxe.)

Die stelregel van 3 tot 5 keer het bruto-jaarinkomen voor het berekenen van de maximale hypotheek gaat trouwens niet echt op als je (met 1 inkomen) boven de 40k per jaar komt. Dan willen ze je allemaal wel 6 tot 7 keer je bruto inkomen als hypotheek verstrekken, sommige zelfs nog wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 39993 schreef op maandag 07 april 2008 @ 08:35:
Tja, zolang je geen kinderwens hebt, kun je best met 2 inkomens gaan rekenen. Maar zodra er kinderen in zicht komen, komt het financiele plaatje er over het algemeen heel anders uit te zien. (Meer uitgaven, en een behoorlijke poos minder inkomsten. Tenzijn je de opvoeding natuurlijk uitbesteed, maarja neem dan geen kinderen.) Voor mij een reden om geen hypotheek op 2 inkomens te nemen. Liever een wat kleiner huis en (ook later) nog genoeg ruimte om e.e.a. te kunnen doen. (Buiten dat zie ik niet in, wat we met z'n 2-en in een kast van een huis moeten. Voor ons zeker overbodige luxe.)
Wij hebben wel een "hypotheek op 2 inkomens" omdat wij dan nog in aanmerking kwamen voor NHG. Op den duur zijn we wel van plan om kinderen te nemen, maar aangezien ik de hypotheek ook in mijn eentje kan betalen is dat totaal geen probleem. Ik kon ook wel een hypotheek alleen op mijn naam krijgen echter was dat duurder omdat ik dan niet onder de NHG grens viel

De normen van de hypotheek verstrekers zijn af en toe best strak, maar dat komt omdat ze puur naar het bruto inkomen/sculden kijken en voor de rest totaal niet naar de uitgaven. Dingen als een lease-auto/kinderen/dure hobby's worden totaal niet meegeteld. Dat is dan ook meteen de reden dat er redelijk conservatief gerekend word, op deze manier kunnen ook de mensen die veel uitgeven gewoon hun hypotheek betalen en heeft de bank weer minder risico.
Die stelregel van 3 tot 5 keer het bruto-jaarinkomen voor het berekenen van de maximale hypotheek gaat trouwens niet echt op als je (met 1 inkomen) boven de 40k per jaar komt. Dan willen ze je allemaal wel 6 tot 7 keer je bruto inkomen als hypotheek verstrekken, sommige zelfs nog wel meer.
Ja dat is soms echt ziek. Toen wij aan het kijken waren voor onze hypotheek wou ik voor de gein ook eens weten wat de hoogste hypotheek was die wij volgens het systeem van de hypotheekadviseur zouden kunnen krijgen. Dat was bijna 7 keer ons bruto inkomen. Ik zou er niet echt vrolijk van worden als ik dat zou moeten betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:38

Metro2002

Memento mori

* Metro2002 vraagt zich toch altijd af of mensen hun boodschappen van goud kopen :/

Hoe komen mensen toch altijd aan zo ontzettend veel geld aan boodschappen 8)7, ik geef in mijn eentje tussen de 100 en 120 euro per maand uit aan boodschappen (ik kook wel elke dag!) en dan eet mijn vriendin ook nog gemiddeld 1 tot 2 keer per week mee. En als je met zijn tweeen eet ben je niet ineens 2x zoveel kwijt.

Maargoed, daarentegen zie ik een aantal andere dingen weer héél hoog ingeschat. (150 euro per maand aan kleding??? :X, dat is 1800 euro per jaar :o ) en andere dingen weer érg laag (auto onderhoud voor een tientje per maand? ik denk dat je dat toch minstens maal 5 mag doen)

Een maximale hypotheek betekend (zoals Dreeke ook al zei) vaak wel dat je inderdaad krap moet gaan leven. Toen ik net op mezelf ging had ik ook een maximale hypotheek (moest wel want voor minder had je geen huis ;) ) en hield elke maand slechts 250 euro over, daar moest ik én van sparen én boodschappen van doen én mijn auto onderhouden én incidentele uitgaven doen. Dat lukt op zich wel maar je moet wel héél erg goed oppassen.
Nu verdien ik inmiddels iets meer (200 euro netto meer) en heb het nu relatief een stuk prettiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
paQ schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:29:
ik zou het zelfs nog durven omdraaien;
huisprijzen worden bepaald door wat 2 mensen samen kunnen ophoesten
Dat is inderdaad het probleem! 30 jaar geleden waren er voornamelijk 1-verdieners, en kon die het huis betalen. Nu moeten er 2 mensen voor werken, bij voorkeur nog met een extra rentedragende lening van de gemeente om de prijzen maar zo hoog mogelijk te houden... In een markt met (kunstmatige) schaarste lopen de prijzen op tot het maximum wat er voor te betalen is... Maar dit is offtopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 08:28

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Metro2002 schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:49:

* Metro2002 vraagt zich toch altijd af of mensen hun boodschappen van goud kopen :/

Hoe komen mensen toch altijd aan zo ontzettend veel geld aan boodschappen 8)7, ik geef in mijn eentje tussen de 100 en 120 euro per maand uit aan boodschappen (ik kook wel elke dag!) en dan eet mijn vriendin ook nog gemiddeld 1 tot 2 keer per week mee. En als je met zijn tweeen eet ben je niet ineens 2x zoveel kwijt.
Tja, mijn vriendin houdt van lekker koken en dat doet ze ook elke zaterdag. Makt de boodschappen wel wat duurder, maar bespaart ons een keertje uit eten. Verder houd ik wel van een goed stukje biefstuk, eten we af en toe ook wel eens een lekker visje (E4 per 2) ipv half on half gehaktballen en smeer ik mijn reet liever af met page dan met schuurpapier (=keuze). Tot slot houd ik ook wel van een wijntje 's avonds vlak voor het slapen gaan, en nee, die drink ik niet uit een kartonnen aldi pak (ook niet super duur hoor, maar een doosje in de aanbieding bij de G&G van toch wel een redelijk wijntje kost nog steeds 3 a 4 euro per fles)...

Maar goed, zoals ik halverwege al aangeef is dat een keuze, en nee, ze zijn niet van goud.

@TS:
Ik snap niet waarom je het hier komt vragen. Je hebt nu ook al een koophuis dus de het inschatten van de situatie lijkt me een piece of cake. Ten eerste kijk je wat de hypotheeklasten per maand worden van de hogere hypotheek. Vervolgens kijk je of er eventueel nog wat verschillen in andere onkosten zitten (hogere gwl rekening vanwege groter en/of anders geisloeerd huis, belastingen obv onroerend goed). Dit bedrag vergelijk je met je huidige hypotheek en je weet precies wat je per maand extra kwijt bent. Vervolgens kijk je in je portemonnee en kijk je of je dat geld ook daadwerkelijk kunt missen in de maand. Sterker nog, maak een regel in je internetbankieren aan die exact dat bedrag elke maand op een aparte rekening zet. Op die manier kun je alvast aan je nieuwe financiele situatie wennen, en heb je alvast een spaarpotje voor alle kosten die bij het inrichten van het nieuwe huis komen kijken.... (Hmm, volgens mij heb ik net een vergelijkbaar advies in een ander verhuis topic gegeven :D )

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 239687 schreef op zondag 06 april 2008 @ 10:12:
[...]
Staar je niet blind op de hypotheekrenteaftrek, er zitten er een paar in Den Haag die maar al te graag dat soort aftrekposten afgeschaft zien.
Vrijwel iedereen in Den Haag heeft zelf ook een enorme hypotheek, dus tenzij ze zichzelf daar voor compenseren (zoals bij de bijtelling op dienstauto's) zullen ze de HRA nooit afschaffen. HELAAS, want een afschaffing van HRA + huursubsidie, gecombineerd met een compensatie via de algemene belastingtarieven, zou een veel eerlijker markt opleveren, tenslotte betalen de paar mensen die buiten de HRA/huursubsidie vallen de kosten voor de grote groep die er voordeel van heeft.
HRA kost de overheid jaarlijks 15 miljard, een fractie van de totale inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Janoz schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:06:
[...]
en smeer ik mijn reet liever af met page dan met schuurpapier (=keuze).
Even zwaar offtopic, maar dit snap ik echt niet! Page puppie is zo populair door de reclame, maar het is gruwelijk slap spul, en vergeleken met de concurrentie ook veel te duur! Makro heeft heel fijn WC-papier, Aldi ook (2,29 voor 8 rollen; toevoeging voor de volledigheid: ik heb het nu over zacht&stevig), zelfs Edet is steviger dan dat puppie-spul...

Voor de WC-papier-makers bij Page: waarom combineren jullie niet 4 lagen schuurpapier met een toplaag lekker zacht spul? Zodat 1 velletje meteen dik genoeg is, en toch lekker zacht en goedkoop :)

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 07-04-2008 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 16:55
Metro2002 schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:49:
[...]

Wij geven met zijn 2-en meestal tussen de 500-600 euro per maand uit aan eten/boodschappen. Om maar weer eens aan te geven hoe divers ieders uitgaven patroon is.

Daardoor is er ook weinig zinnigs te zeggen over de "betaalbaarheid" van een huis/hypotheek. Als je naast het huis ook twee mooie nieuwe auto's rijdt (geen lease), van dure kleren houdt, vaak gaat uiteten en dure vakanties hebt - tja, dat verschilt nogal in het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rwb schreef op maandag 07 april 2008 @ 09:24:
[...]

Wij hebben wel een "hypotheek op 2 inkomens" omdat wij dan nog in aanmerking kwamen voor NHG. Op den duur zijn we wel van plan om kinderen te nemen, maar aangezien ik de hypotheek ook in mijn eentje kan betalen is dat totaal geen probleem. Ik kon ook wel een hypotheek alleen op mijn naam krijgen echter was dat duurder omdat ik dan niet onder de NHG grens viel
Dat is eigenlijk ook wat ik bedoel. Je hebt dus een hypotheek genomen, die je theoretisch gezien ook op 1 inkomen zou kunnen krijgen en zou kunnen betalen. Dan is het nooit een probleem als er later inkomsten wegvallen en wat kosten bijkomen in verband met kinderen.
[...]

Ja dat is soms echt ziek. Toen wij aan het kijken waren voor onze hypotheek wou ik voor de gein ook eens weten wat de hoogste hypotheek was die wij volgens het systeem van de hypotheekadviseur zouden kunnen krijgen. Dat was bijna 7 keer ons bruto inkomen. Ik zou er niet echt vrolijk van worden als ik dat zou moeten betalen.
Ik zou er op zich nog niet zo'n problemen mee hebben om een hypotheek van 6,5 keer mijn bruto-jaarinkomen te nemen. Ik weet van mezelf dat ik dan toch nog genoeg overhou om van te leven. Daarnaast hebben we dan ook nog het inkomen van mijn vriendin. Ik zou inderdaad niet lekker slapen met een hypotheek van 6,5 keer het bruto-jaarinkomen van mij + mijn vriendin. Dat is een wurgconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29
DGTL_Magician schreef op maandag 07 april 2008 @ 08:23:
Ik ben eigenlijk nog nooit een hypotheek tegengekomen die je niet op kan brengen met het loon op dat moment. Ze zijn nu wel zo conservatief met het berekenen van je maximale hypotheek dat ik er geen enkel probleem mee heb om een maximale te nemen. Ik hou zelfs van mijn bruto hypotheeklasten nog genoeg over om prima van te kunnen leven.
Hou vooral rekening met de bijkomende kosten. Een bank laat je prima je maximum lenen, vooral als je jong bent en ze weten dat er groei in zit. Mijn hypotheeklasten zijn zo'n 500 euro per maand, dus da's het probleem niet. Alle bijkomende kosten (in mijn geval o.a. een dure VVE die me 200 per maand kost) daarentegen zijn wel zwaar.

Ik verdien nu een stuk meer dan toen ik het huis kocht, en kan me nu aardig wat veroorloven, maar vroegah heb ik het wel eens zwaar gehad, vooral als je niet doorhebt hoeveel dat wonen nu precies kost.

Wat betreft inkomsten/uitgaven moet je wel ff je voorlopige teruggaaf meerekenen. Je kunt flink wat van je kosten (hypotheekrente, erfpacht) aftrekken.

M'n vriendin heeft een huis gekocht waar we van 't zomer samen intrekken, dus op haar hypotheek. Ik hou m'n eigen huis aan en ga dat gewoon verhuren. Huurprijzen zijn zo hoog in Utrecht dat me dat wel eens geld op zou kunnen leveren :)

[ Voor 33% gewijzigd door Hydra op 07-04-2008 11:31 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RemcoDelft schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:09:
[...]

Even zwaar offtopic, maar dit snap ik echt niet! Page puppie is zo populair door de reclame, maar het is gruwelijk slap spul, en vergeleken met de concurrentie ook veel te duur! Makro heeft heel fijn WC-papier, Aldi ook (2,29 voor 8 rollen), zelfs Edet is steviger dan dat puppie-spul... Voor de WC-papier-makers bij Page: waarom combineren jullie niet 4 lagen schuurpapier met een toplaag lekker zacht spul? Zodat 1 velletje meteen dik genoeg is, en toch lekker zacht en goedkoop :)
Ik heb altijd Nikky pleepapier, sterk, zacht en kost geen reet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JAHRASTAFARI schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:18:
[...]

Wij geven met zijn 2-en meestal tussen de 500-600 euro per maand uit aan eten/boodschappen. Om maar weer eens aan te geven hoe divers ieders uitgaven patroon is.

Daardoor is er ook weinig zinnigs te zeggen over de "betaalbaarheid" van een huis/hypotheek. Als je naast het huis ook twee mooie nieuwe auto's rijdt (geen lease), van dure kleren houdt, vaak gaat uiteten en dure vakanties hebt - tja, dat verschilt nogal in het totaal.
500-600 euro per maand :o :o :o :o 8)7 al zou ik het willen dan lukt me dat volgens mij nog niet eens :D
Dat is 20 euro per dag :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Metro2002 schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:30:
500-600 euro per maand :o :o :o :o 8)7 al zou ik het willen dan lukt me dat volgens mij nog niet eens :D
tenzij ik elke dag uit eten ga :/
Ik vind dat ook wel erg veel. Ik koop m'n spul gewoon bij de AH, doe zo'n 2-3 keer per week boodschappen voor tussen de 20 en 40 euro. En dat eet m'n vriendin ook zo'n beetje altijd mee. En daar zitten over het algemeen ook aardig wat flesjes wijn e.d. tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:12

Altaphista

1. check manual, 2. ask

RemcoDelft schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:09:
[...]

Even zwaar offtopic, maar dit snap ik echt niet! Page puppie is zo populair door de reclame, maar het is gruwelijk slap spul, en vergeleken met de concurrentie ook veel te duur! Makro heeft heel fijn WC-papier, Aldi ook (2,29 voor 8 rollen), zelfs Edet is steviger dan dat puppie-spul... Voor de WC-papier-makers bij Page: waarom combineren jullie niet 4 lagen schuurpapier met een toplaag lekker zacht spul? Zodat 1 velletje meteen dik genoeg is, en toch lekker zacht en goedkoop :)
dat heet luxe. Niet iedereen wil met Aldi-schuurpapier eelt opbouwen ;)

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:12

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Hydra schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:32:
[...]

Ik vind dat ook wel erg veel. Ik koop m'n spul gewoon bij de AH, doe zo'n 2-3 keer per week boodschappen voor tussen de 20 en 40 euro. En dat eet m'n vriendin ook zo'n beetje altijd mee. En daar zitten over het algemeen ook aardig wat flesjes wijn e.d. tussen.
jouw voorbeeld van gemiddeld 30 dan 3x per week is ook zo'n 400 euro ;)
ik kijk tegenwoordig niet eens meer wat ik uitgeef, als ik iets wil hebben dan koop ik dat

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Altaphista schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:40:
jouw voorbeeld van gemiddeld 30 dan 3x per week is ook zo'n 400 euro ;)
ik kijk tegenwoordig niet eens meer wat ik uitgeef, als ik iets wil hebben dan koop ik dat
Ik doe meestal 2x per week boodschappen, 3x is zeldzaam, en da's voor 2 personen (we eten meestal samen). Ik denk dat het meer richting de 300 uitkomt. En ik let niet echt op wat ik uitgeef :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hydra schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:28:
[...]

Hou vooral rekening met de bijkomende kosten. Een bank laat je prima je maximum lenen, vooral als je jong bent en ze weten dat er groei in zit. Mijn hypotheeklasten zijn zo'n 500 euro per maand, dus da's het probleem niet. Alle bijkomende kosten (in mijn geval o.a. een dure VVE die me 200 per maand kost) daarentegen zijn wel zwaar.
Zeker als je een appartement koopt, zijn de kosten voor de VVE inderdaad iets waar je rekening mee moet houden. Die zijn vaak torenhoog, omdat de VVE voor elke scheet gewoon een monteur laat komen. Daarom wil ik ook weg uit mijn appartement in Utrecht. Ik stoor me er gewoon aan, dat veel mensen het blijkbaar maar normaal vinden dat je voor elk wissewasje met een niet lekker sluitende deur een (ook nog eens slechte) monteur laat komen.
M'n vriendin heeft een huis gekocht waar we van 't zomer samen intrekken, dus op haar hypotheek. Ik hou m'n eigen huis aan en ga dat gewoon verhuren. Huurprijzen zijn zo hoog in Utrecht dat me dat wel eens geld op zou kunnen leveren :)
Verdiep je daar even goed in. Zeker als er een hypotheek op je huis zit, valt daar niet zoveel te verdienen. Het lijkt allemaal mooier dan het is en een huis verhuren kan je ook een grote hoop ellende opleveren.

Ik weet dat, waar ik woon in Utrecht, een appartement (waarop een hypotheek rust) alleen met wat winst te verhuren is als studentenkamers. En veel VVE's zijn daar niet zo blij mee. Je kunt dan dus een flinke protie tegenwerking en commentaar verwachten. (Onze VVE gaat er voortaan ook actief achteraan. Het mag immers officieel niet volgens de akte van splitsing. En dan mag je hopen dat je je vergunning op orde hebt, anders regelt de VVE ook nog even een naheffing voor je via de gemeente. Dat kost vies veel geld en gaat per vierkante meter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Als je bedenkt dat een beetje leuk eten. Stukkie vis E3 per stuk + aardappelschijfjes a E1,50 + Gemengde sla a E2 + restmeuk als kruiden en boter. Tot slot nog wat na en dan zit je al op meer dan een tientje. Dan moet er ook nog ontbijt en lunch komen en moeten de huishoud spullen aangevuld worden.

ALs je het zo bekijkt is E20 per dag nog niet eens zo'n heel raar bedrag. Uiteraard kan het veel goedkoper maar ik heb nu eenmaal inkomsten X en uitgaven Y en zolang X groter is dan Y zie ik geen probleem.

Als ik geld wil besparen kan ik wel altijd naar de aldi gaan, vegetarier worden, in een piepklein huurhuisje gaan wonen en pas nieuwe kleren gaan kopen wanneer de gaten in mijn huidige outfits zitten. Daar kies ik echter niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Als je dit elke dag koopt en elke dag zo'n maaltijd op tafel zet... dat kan echt alleen als je geen baan hebt! :-)

Het lukt mij (en mijn vriendin) echt niet, om elke dag zo uitgebreid te koken...

Maar goed, ik denk inderdaad dat het vrij onmogelijk is om 600E per maand met z'n tweeën uit te geven aan de supermarkt. Tenzij je de helft wat je koopt ook weggooit.

Wij kopen alles wat we willen (gooien trouwens ook veel weg, waar ik van baal :)), Edet/Page toiletpapier, Glorix/ander merk schoonmaakmiddelen, Sun vaatwastabletten, Robijn/Omo wasmiddel, vaak voorgesnede groente van de AH omdat we te lui zijn om zelf te snijden, etc, etc...
En we redden de 300E per maand wat we voor het eten reserveren NOOIT! Dus wat jij zegt Janoz, is echt onmogelijk... Doe anders eens een week boodschappen en scan je bonnetjes :-)

Maar goed, daar gaat het topic niet echt over. De reden dat ik dit hier vraag, is om ervaringen uit te wisselen. Niets meer, en ik vind dat het erg goed gaat. Ik merk dat ik veel aan jullie reacties heb, en ik merk aan de reacties dat jullie ook wat aan elkaar hebben. Dat is de reden van het topic, en ook van GoT-SG, wat je als moderator wel zult begrijpen.
Zoals je ziet in één van mijn eerst posts heb ik zeker alles al uitgerekend wat maar uit te rekenen valt. Weet ik inderdaad wat een hypotheek kost en wat erbij komt kijken... Maar ook houd ik ervan om met anderen te praten/overleggen/discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 19:00

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Hydra schreef op maandag 07 april 2008 @ 11:28:
[...]

Ik verdien nu een stuk meer dan toen ik het huis kocht, en kan me nu aardig wat veroorloven, maar vroegah heb ik het wel eens zwaar gehad, vooral als je niet doorhebt hoeveel dat wonen nu precies kost.

Wat betreft inkomsten/uitgaven moet je wel ff je voorlopige teruggaaf meerekenen. Je kunt flink wat van je kosten (hypotheekrente, erfpacht) aftrekken.

Ons eerste huis hebben we ook op mijn eigen inkomen genomen. Ik heb er eerst ook alleen ingewoond. Ik heb nu een huis met een hypotheek berekend op een dubbel inkomen. Het is wel berekend op mijn oude loon (van de werkgever voor mijn vorige werkgever). Je moet zelf zien wat een hypotheek moet kosten en of je dat kan opbrengen. De een heeft nu eenmaal meer kosten dan de ander.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
misschien relevant in je overwegingen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Galois schreef op maandag 07 april 2008 @ 19:45:
Als je dit elke dag koopt en elke dag zo'n maaltijd op tafel zet... dat kan echt alleen als je geen baan hebt! :-)

Het lukt mij (en mijn vriendin) echt niet, om elke dag zo uitgebreid te koken...
Euhm... De maaltijd met vis is klaar in 10min tot een kwartier. Het 'duur' zijn komt omdat alles redelijk kant en klaar gekocht is. Graatloze filet, voorgekookte aardappelschijfjes en een zakje gemengde sla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 20:03
Ik zou het vrij knap vinden als je op basis van deze gegevens conclusies kan trekken voor jezelf :P Maargoed, voor als je er wat aan hebt. Ons DINKY gezin heeft binnenkort ca 4.5k netto inkomen met ca 1.4k bruto (heb het niet bij de hand, maar ca 900 netto?) hypotheek die net is ingegaan voor een huis van 270k.
bigfoot1942 schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:04:
misschien relevant in je overwegingen:
[video]
Niet zo relevant als je een huis koopt om in te wonen (en de lasten kan dragen) en niet om mee te speculeren. Uitzondering hierop zijn hypotheken die helemaal op het randje zitten en een bank bij daling van het onderpand om extra zekerheden zou kunnen vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 07-04-2008 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Laatst online: 06-05 20:44

ALH

@TS; Je kan toch uitrekenen wat je uitgeeft en aan vaste lasten hebt buiten je woonlasten om? Dan zie je vanzelf of je een huis van 3 ton wil kopen of niet?

Ik heb een netto inkomen van 2400 met een netto hypotheek van 420 als je het wil weten :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:25

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Met de cijfers kom je er wel uit maandelijks - geen probleem.

Wat wel interessant is vooraf is hoeveel extra geld je nodig hebt of wilt aanwenden om het grotere huis te vullen. Wanneer je van een flat naar een nieuwe woning gaat zul je toch al snel je tv willen vergroten (je zit er nu zo ver vanaf) en alle lege wanden willen al snel nieuwe kastjes, schilderijen en wat al niet nog meer. Reken al gauw zo`n €20k extra als je ook nog eens je tuin moet doen.

Ik zit met soortgelijke budgetten & bedragen in een nieuwbouwhuis. Je komt goed rond met de lasten maar hebt dan simpelweg in korte tijd veel kapitaal nodig om echt lekker op te starten. Eventueel dus met een extra (hypothecaire) lening.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ALH schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 01:19:
@TS; Je kan toch uitrekenen wat je uitgeeft en aan vaste lasten hebt buiten je woonlasten om? Dan zie je vanzelf of je een huis van 3 ton wil kopen of niet?

Ik heb een netto inkomen van 2400 met een netto hypotheek van 420 als je het wil weten :)
Begrijp ik goed dat je een woning met alleen je eigen inkomen hebt aangeschaft en daarbij een hypotheek van 420k hebt ontvangen? Mag ik vragen bij welke instelling? :) Wat ben je netto per maand kwijt aan hypotheeklasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 20:03
Anoniem: 181923 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 08:10:
[...]

Begrijp ik goed dat je een woning met alleen je eigen inkomen hebt aangeschaft en daarbij een hypotheek van 420k hebt ontvangen?
Aangezien een hypotheek zelf niet bruto/netto kan zijn, slaat die '420' op z'n netto maandlasten en niet het hypotheekbedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 08:28:
[...]

Aangezien een hypotheek zelf niet bruto/netto kan zijn, slaat die '420' op z'n netto maandlasten en niet het hypotheekbedrag :)
Hahaha duidelijk :D
Stom van me: heb slecht geslapen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Netto inkomen: 1900/maand
Appartement van 153.500
Netto woonlast ongeveer 800 euro incl. g/w/l

Ik woon alleen, dus rondkomen is voor mij geen probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door Positron op 08-04-2008 09:36 ]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Ik vind dit nog aan de lage kant.
Wij doen met z'n 2-en voor ongeveer 100 euro per week boodschappen. Gaan een keertje uit eten , kost ongeveer 50 euro, en de lunch door de week, 50 euro per week (2 personen).
Dus dan zit je alleen aan eten en drinken al 200 euro per week. Doe dat x4 en je zit op 800 euro.
Het is maar waar je je geld aan uitgeeft denk ik. Waar je prioriteiten liggen.
Ik woon liever in een iets kleiner huis zodat we als we in de stad zijn en zin hebben in een lekkere maaltijd gewoon ergens binnen kunnen lopen zonder dat we moeten denken of het wel kan.
Of dat je bij de AH moet gaan opletten of iets in de bonus is of niet.. Dit is dan toch wel relaxter voor mij..
Maar goed..ieder kan zijn eigen prioriteiten stellen en aan de hand daarvan uitrekenen wat er per maand overblijft voor een hypotheek.
Andersom, dus hypotheek uitkiezen, en dan bekijken wat er over blijft voor de rest is gevaarlijker. Je hebt namelijk erg snel de neiging om in je eigen voordeel (dus uiteindelijk nadeel) te rekenen. Als ik hier bedragen als 20 euro voor onderhoud auto voorbij zie komen moet ik daar aan denken.

Dat betekent, stam + t .

Pagina: 1