Toon posts:

Problemen met moederbord in Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 489 views

Verwijderd

Topicstarter
Een klant van mij heeft een nieuw moederbord in de pc, en het gaat helemaal mis. Na 2 uur gebruiken hangt de pc compleet vast. Num-lock reageert niet, ctrl-alt-del werkt niet.

Ik heb in de logbestanden gekeken, en deze fouten komen zeer vaak voor:

IRQARB: ACPI BIOS bevat geen IRQ voor het apparaat in PCI slot 9, functie 0.
IRQARB: ACPI BIOS bevat geen IRQ voor het apparaat in PCI slot 12, functie 0.
Er zitten echter geen PCI of PCI-e kaarten in de pc.

Het systeem:
Abit NF-M2SV moederbord
AMD Athlon 64 3000+
1024 mb DDR2-533mhz
NVidia Geforce 6100 onboard met 128 mb geheugen van de RAM

Deze pc werkte eerst wel met een ander moederbord, maar die heeft de usb-poorten doorgefikt, dus heb ik een nieuwe erin gemonteerd. Nu hangt hij steeds. Ik heb geen Windows XP geprobeerd, maar mn klant wil geen Windows XP (omdat hij Vista origineel heeft gekocht).

Ik heb naar het probleem gegoogled, en een forum gevonden waarbij ze zeggen dat de BIOS geupdate moet worden. Dat heb ik geprobeerd, maar hielp niet. Ook heb ik de cpu temp gecheckt, warmer als 28 graden celcius wordt hij niet. De nieuwste drivers zijn geinstalleerd voor beide chipset en grafische kaart. Grafische kaart is on-board. Weet iemand hier iets meer over?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 19:30 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Over welk mobo hebben we het? En haalt een verse install niets uit?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 18:55:

IRQARB: ACPI BIOS bevat geen IRQ voor het apparaat in PCI slot 9, functie 0.
IRQARB: ACPI BIOS bevat geen IRQ voor het apparaat in PCI slot 12, functie 0.
Er zitten echter geen PCI of PCI-e kaarten in de pc.
Dat kunnen ook onboard apparaten zijn. Kijk in Apparaatbeheer en pas de view aan.

LinkedIn WoT Cash Converter

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ACPI errors hebben meestal te maken met brakke IRQ routing tables in BIOS, dus dit kan liggen aan de BIOS versie. Aangezien je nalaat te melden welke versie erop zat, welke je nu geflashed hebt en wat er in die BIOS veranderd zou zijn kunnen we hier niet veel zinnigs over zeggen.

Maar als ik je topicstart goed lees heb je klakkeloos een ander moederbord onder dezelfde Windows install gevrot zonder OS te herinstalleren. Dat is (zie FAQ hier) vragen om problemen.

Wat me ook verbaast is dat je het hebt over "klant", wat impliceert dat je hier professioneel mee bezig bent, maar niet beseft dat ook onboard of zelfs integrated apparaten IRQ's nodig hebben en die via dezelfde PCI interrupt lijnen krijgen als losse kaarten.

Sowieso geef je de indruk niet grondig zelf op zoek gegaan te zijn. Je zegt wel dat je gegoogled hebt en zelfs een forum vond, maar ook hier meld je niets over de gebruikte zoektermen en exact wat je vond. Kortom, we kunnen niet nagaan hoeveel moeite je gedaan hebt en dat alleen al is bewijs dat je niet genoeg moeite in de topicstart gestoken hebt. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.