OS binnen array van RAID?

Pagina: 1
Acties:

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Het moederbord is een Asus P5E3 DELUXE. De vier SATA schijven zijn Seagate ES.2 500 GB.

Nu is mijn vraag of het volgende verstandig is. Ik wil een RAID 5 maken met de 4 schijven. Ik hou dan 1,5 TB over. Deze vervolgens simpelweg opdelen in een paar partities waarvan er één Windows op komt.

Is dit verstandig? Ik dacht dat het misschien onverstandig zou zijn ook het OS binnen de array te plaatsen. In principe kan er één hele schijf uitvallen, toch? Dus het OS kan ook een 'stootje' hebben. Mijn data staat betrekkelijk veilig. Daarnaast wordt er automatisch een backup gemaakt naar een externe schijf van de data die ik echt niet kwijt wil, zoals foto's.

Of is't verstandiger om gewoon een backup van de data te maken, van de één naar de andere schijf zonder gebruik te maken van RAID? Of Windows op één schijf, nog een losse schijf voor minder belangrijke data en de overige 2 schijven in en mirror te zetten?

Iemand een idee hierover?

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat ga je voornamelijk met je pc doen? Bv server, videobewerking (grote bestanden),...

Verder als je je in die luxe positie zit zou ik gewoon alles op die RAID array installeren ook je OS, zeker aangezien je nog een externe backupschijf hebt... ;)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Server, voornamelijk data... Misschien dat hij nog wat dingen gaat draaien, DHCP en FTP, maar dat doe ik nu ook op een andere PC, maar als ik dat overgooi, kan er één uit, dat scheelt. :)

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:26
Als je geen gigantisch performance eisen hebt, dan kan je je windows partitie gewoon op de raid zetten. Wordt alleen interessanter als je veel I/O of throughput van de je raid wilt hebben, dan zou je OS partitie een deel van de performance wegsnoepen (delen van oa. I/O).