Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende systeem:
AMD x2 5000+ BE
MSI K9N Neo-F V3
2gig OCZ 800 mhz geheugen
ASUS EN 8800gt

Sinds kort krijg ik (niet altijd) bij het opstarten een CMOS Checksum bad error met f1 om naar het bios te gaan en f2 om gewoon op te starten zonder iets te veranderen. En als je op f2 drukt dan is alles toch nog naar de standaardinstellingen gezet. Hij start wel gewoon op maar constant die error in het begin dat gaat irriteren. Het mobo is circa 1 maand oud dus het lijkt me sterk dat de batterij van het bios leeg is. Een CMOS (jumper) reset werkt ook niet.

Weet iemand hoe ik dit kan gaan oplossen?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:50
Heb je al geprobeerd de batterij te vervangen dan? Dat is toch echt de meest logische oorzaak.

Verwijderd

Topicstarter
Net nieuwe batterij gekocht en helaas, het probleem blijft.

Verwijderd

Lijkt op een brakke Bios. Wat je inderdaad het beste kunt doen is even de batterij eruit halen. Stekker eruit. Aan en uit zodat, de stroom er volledig uit is. Dan eventjes wachten.

Aanzetten, doet die dan nog steeds hetzelfde, kijk even of je BIOS chip vervangbaar is, zoja, dan verwijs ik je naar Flashbios.org. Die jongen heeft mij prima geholpen destijds met het tot leven werken van mijn P4P800. Het kan misschien beter uitkomen om direct een nieuw mobo aan te schaffen, maar die keuze ligt uiteindelijk bij jou.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb dus nog eens grondig gezocht naar een probleem en wat blijkt?:p De CMOS jumper zat dus maar op 1 pinnetje en niet op alletwee dus daarom resette de bios zich telkens wanner hij opnieuw opstarte.

Bedankt iedereen!