[waterkoeling] 4x rad 2x res CPU NB SB GPU hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met een niewe pc / wc setup
Wat heb ik al:

Kast: MozartTx
Mobo: Striker II Formula
GPU: xfx 7900 gtx 1x wc 1x normaal

1x rad 3x12
2x rad 2x12
1x rad 1x12

1x waterchill cpu antarctica koeler
1x MIPS set 2x mosfet 1x SB 1x NB
1x alphacool GPU koeler

pomp waterchill 12V 900L/H 150cm opvoer

Aansluitingen 1/4" --> 10mm

Omdat ik de MIPS set nog niet binnen heb ben ik alvast gaan tekenen hoe ik het beste de loop kan maken.

(nog niet helemaal af)
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/wcwipcomp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/wcwipclose.jpg

filmpje

Ik heb al wel een idee voor een goede loop (zoals getekend)

code:
1
2
3
pomp -->CPU -->NB -->Mosfet -->mosfet -->rad1x -->rad3x -->res1 -->res2 -->pomp
                 |                                                 ^
                 ----->SB -->GPU1 -->(GPU2) -->rad 2x -->rad2x  ---

Boven op res1 en res2 komt een vul aansluiting waardoor ik het systeem makkelijk kan vullen (en lucht er uit laten)
Ergens onderaan maak ik een af tap aansluiging
En ik maak nog 2 kranen op de res zodat als ik iets moet vervangen ik niet de hele loop hoef te drainen.

Mijn vraag is nu. KAN dit (ja denk ik wel) maar is het ook verstandig, welke problemem zou ik tegen kunnen komen.
EN heeft iemand mischien een beter/ leuker idee.

Ik wil eigenlijk ook nog 2 elektrische kleppen in mijn systeem maken zodat ik de level van het vloeistof per res kan bepalen (voor een leuk effect.) dus klep 1 dicht res 1 vult , klep 1 open en klep 2 dicht res 1 loopt leeg res 2 vult. Hellaas kan ik geen elektrische kleppen vinden met 1/4" of 10mm push in aansluiting (en 5V of 12V)

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Kan dit? ja tuurlijk.
Eventuele problemen? Die 4(!) radiatoren gaan je flow gigantisch op zeep helpen 8)7
Mag ik opmerken dat een enkele 3x12 rad al voldoende is voor zo'n setup?

🖥️ | 🚗

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Ach ik heb de plaats toch, dus waarom niet he

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alleen 1x 3x120mm rad zou al voldoende zijn idd. Draai zelf met CPU/GPU/NB/SB/Mosfets met een Alphacool 3x120mm rad. Op zich kan meer natuurlijk geen kwaad maar ik denk niet dat je pomp het gaat trekken. Mijn Eheim 1048 kan mijn setup nog wel aan maar met zoveel extra rad's zal het moeilijk worden.

Als je zo wilt gaan draaien zou ik zeker voor een andere pomp gaan zoals een Laing. Die 1x120mm rad zou ik sowieso weg laten. Kost heel veel flow en koelt maar een klein beetje extra. Alleen de 3x120mm rad is al voldoende en daar nog een 2x120mm rad er bij is meer dan voldoende. Ik zou het dan ook laten bij die 2 rad's.

Qua temps kan je net zo goed 1 loop nemen ipv gaan splitsen.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 05-04-2008 15:28 ]

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 19:09
ik zou 2 verschillende loop's aanraden dus met 2 pompen en 2 reservoirs?
zo zal je het maxium uit je setup kunnen halen en zal je geen problemen hebben met een te lichte flow

[ Voor 41% gewijzigd door Nock372 op 05-04-2008 15:31 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Verwijderd

Mr-Beamer schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:22:
Ach ik heb de plaats toch, dus waarom niet he
De plaats zal het probleem ook niet zijn, maar de waterflow gaat door die radiatoren waarschijnlijk behoorlijk omlaag, buiten de extra belasting voor je pomp zal het er misschien ook toe leiden dat je met hogere temperaturen komt te zitten dan met een 1 of 2 radiatoren.

En als je dan toch een dergelijke setup wil zou ik er 2 circuits van maken, dus met een 2e pomp.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 15:31 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Voor je flow, aangezien je toch een enorme overkill aan radiatoren hebt, kan je die parallel zetten (de blokken blijven beter wel in serie). Qua koelcapaciteit zal dat nauwelijks schelen (de hitte is zelfs beter verdeeld over de radiatoren), en doordat je flow minder geknepen wordt zullen de te koelen zaken beter gekoeld worden (want die hebben best zoveel mogelijk flow).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

naftebakje schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:31:
Voor je flow, aangezien je toch een enorme overkill aan radiatoren hebt, kan je die parallel zetten (de blokken blijven beter wel in serie). Qua koelcapaciteit zal dat nauwelijks schelen (de hitte is zelfs beter verdeeld over de radiatoren), en doordat je flow minder geknepen wordt zullen de te koelen zaken beter gekoeld worden (want die hebben best zoveel mogelijk flow).
Loopt ie dan niet tegen het mogelijke probleem aan dat het meeste water zal gaan stromen door de radiatoren met de minste weerstand? En dan juist de capaciteit van de grote radiatoren een beetje teniet gedaan zal worden?

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
De loop is zo dat door de parralel loops ongeveer evenveel rad tussen zit dus 1x1 en 1x3 2x2
Daar ben ik dus niet zo bang voor.

Ik heb het systeem nu draaien (test opstelling) met 1x1 en 1x3 rad cpu en pomp.

Mijn q6600 draait op 3,2 Ghz en de temp is 30°
Dus de pomp kan iig 2 rad's aan.

Verwijderd

Ik zou voor betere blokken gaan ipv zoveel overkill aan rad's...
En 2x een reservoir heeft helemaal geen zin :S
Koop een Laing D5 ofzo, die hebben wat meer opvoerhoogte.
Dit is handig voor als je dat MIPS block erin gooit helemaal...

Parralel zou ook niet de voorkeur hebben..
Je weet eigenlijk nooit precies wat er gebeurd...
Kan natuurlijk prima gaan, maar IMO kun je beter een goede pomp kopen en alles in serie zetten.

My 2 cent's...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 16:11 ]

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik zou afraden om de uitgangen van je cpu op verschillende loops aan te sluiten: water zoekt altijd de weg van de minste weerstand, waardoor de ene loop waarschijnlijk vrijwel stil komt te staan.
Overigens draai ik 2x 240 rad met cpu nb en SLI en om dat een beetje fatsoenlijk te draaien heb ik uiteindelijk 2 1048's achter elkaar geplaatst: koelt als de neten.
Wat je hier nu mee wil bereiken is mij een beetje onduidelijk, is het puur en alleen de patsfactor en heb je geld over? Want voor de temperaturen is het onzin. Ook zoals al eerder genoemd zou ik 2 apparte loops maken, niet alleen voor de flow, maar ook voor de inbouw en onderhoud.

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heerlijk dat overkill, hou ik wel van. ;)

Over de flow enzo, er zijn tops waarmee je 2 liang D5 pompen aan elkaar kan maken:
Afbeeldingslocatie: http://specialtech.co.uk/spshop/files/master/alc-13925c.jpg

Ik zou je iig aanraden zoiets te nemen want met 1 pompje op zoveel onderdelen zal je wel wat kracht nodig hebben.

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Flythe schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:18:

Over de flow enzo, er zijn tops waarmee je 2 liang D5 pompen aan elkaar kan maken:
[afbeelding]

Ik zou je iig aanraden zoiets te nemen want met 1 pompje op zoveel onderdelen zal je wel wat kracht nodig hebben.
mm het probleem is waarschijnlijk de pomp dus.
die dubbel d5 laing is wel een mooie oplossing!
(waar heb je die gevonden want ik kan hem zo 123 niet vinden :s. )

Dan is het stilstaan van een loop ook minder het probleem (maar ik denk echt niet dat dit gaat gebeuren)

En dan de vraag waarom.
tja
Niet om de "patser" uit te hangen of zo, maar gewoon voor mijn eigen.
Als ik thuis kom van een dag hard werken, wil ik thuis komen en zien waar voor ik werk :P het is een hobby.
Ik zit gemiddeld 7 uur voor mijn pc en dan is het genieten dat er zoiets naast je staat.
Waarom overkill, waarom niet :9

[ Voor 3% gewijzigd door Mr-Beamer op 05-04-2008 16:53 ]

• PilatuS
  • Niet online
Mr-Beamer schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:40:
[...]

mm het probleem is waarschijnlijk de pomp dus.
die dubbel d5 laing is wel een mooie oplossing!
(waar heb je die gevonden want ik kan hem zo 123 niet vinden :s. )

Dan is het stilstaan van een loop ook minder het probleem (maar ik denk echt niet dat dit gaat gebeuren)

En dan de vraag waarom.
tja
Niet om de "patser" uit te hangen of zo, maar gewoon voor mijn eigen.
Als ik thuis kom van een dag hard werken, wil ik thuis komen en zien waar voor ik werk :P het is een hobby.
Ik zit gemiddeld 7 uur voor mijn pc en dan is het genieten dat er zoiets naast je staat.
Waarom overkill, waarom niet :9
Je moet niet zoeken naar de pomp maar naar de top. Het zijn gewoon 2 normale pompen die gekoppeld worden door een speciale top. Je moet dus opzoek naar dat stukje plexilglas dat er tussen zit.

Als je gaat draaien met die 2 pompen moet dat meer dan voldoende zijn, ook voor alle rad's en blokken. Een standaard Laing is al enorm sterk en 2 van die dingen zouden voldoende moeten zijn. Verder zou ik voor de zekerheid kijken naar een flowmeter programma. Er is een site waar je alle dingen kan invullen en dan zien wat de flow word.

Ik snap verder wel waarom je zo'n setup wil. Het is gewoon erg mooi spul en het is leuk als het naast je staat. Ik heb zelf een soort gelijke setup alleen dan met minder rad's en ik vind het ook erg leuk om naast me te hebben staan.

Edit: Hier de link naar dat flow meter proggie.

http://www.extreme.outervision.com/flowdesigner.jsp

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 05-04-2008 17:23 ]

Verwijderd

Flythe schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:18:

[afbeelding]

Das dus geen D5 :P
Das 2x een DDC...
Met Dual DDC TOP <-- Klikbaar ;)

Je flow wordt op deze manier niet 2x zo hoog, maar je opvoerhoogte gaat wel omhoog :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 17:40 ]

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Oh dat is idd een DDC, stom 8)7

Ik zei ook niet dat z'n flow 2x zo hoog werd, maar met 1 pomp zal die gaan inkakken lijkt me? dus met zo'n top of gewoon 2 losse pompen op elkaar aangesloten zal het wat beter gaan. Ik vind persoonlijk zo'n top een wat nettere oplossing, het is goedkoper omdat je niet 2 aparte aftermarket tops hoeft te kopen (betere prestaties), en is ook wat compacter.

zo'n top kan je btw vinden met 'dual ddc top' of iets in die trend.

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Ik heb wat gevonden

Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/info_images/1441_0.jpg
en dan 2x een laing DDC-1T pomp

Ik vind deze top wat mooier denk ik

Deze pomp is wel maar 420L/h ipv 900L/m
De opvoer hoogte is dan wel 3,7m ipv 1,5m

Een dubbele zou komen op een 7,4m :| is dat dan niet (ik durf het niet te zeggen) maar overkill
Ik ben namenlijk bang dat de druk wel erg hoog wordt. vooral omdat ik push in connectors heb.

Verwijderd

Wel vet om zo'n overkill aan rads te gebruiken :P

Een 2de pomp is denk ik ook aan te raden, maar ipv zo'n top te gebruiken en dus de beide pompen in 1 plek van het circuit, lijkt het me beter dat je elk van de 2 pompen ongeveer de helft van het totale circuit laat behandelen (of in verhouding met de kracht van respectievelijke pompen als deze aanzienlijk verschillen, en verder alles in serie zet. De 2 stuks 240mm rad kan je eventueel echter wel parallel zetten indien het dezelfde modellen zijn, en dus dezelfde weerstand hebben.
Dus zoiets:
code:
1
2
3
4
res1---pomp1---CPU---NB---mosfet---mosfet---rad3x---rad1x---res2---pomp2---GPU1-(-GPU2-)-SB---rad2x---rad2x
|                                                                                                         |
|                                                                                                         |
|_________________________________________________________________________________________________________|

Het nadeel van 2 gescheiden circuits is dat het ene warmer kan worden door onderdimensionering terwijl het andere kouder is door overdimensionering. Zonde dat je de extra koelcapaciteit van het koudere niet kan gebruiken voor het warmere.
Verder lijkt me 2 pompen verspreid over 1 groot circuit (dus elk een deel weerstand achter zich), me efficienter dan 2 pompen op 1 plek.

Hm ik zie net dat als 1 pomp meer debiet verzet dan de ander dat zowiezo 1 van de reservoirs leeg getrokken gaat worden en de ander gevuld gaat worden. Res2 zou dus achter pomp 2 moeten, en pomp1 zou het makkelijker moeten hebben dan pomp2 (zodat pomp2 tussen beide pompen in geen onderdruk wil pompen) -> crap nog niet goed denk ik. Ok als volgt dan:
code:
1
2
3
4
res1---res2---pomp1---CPU---NB---mosfet---mosfet---rad3x---rad1x---pomp2---GPU1-(-GPU2-)-SB---rad2x---rad2x
|_________________________________________________________________________________________________________|

waarbij pomp1 het makkelijker heeft dan pomp2

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 19:22 ]

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Ja het is allemaal nog niet zo makkelijk :P

Maar ik denk dat de 2 pompen zo i zo het even zwaar hebben
Dit omdat het een gesloten systeem is dus de druk is overal even hoog

Verwijderd

Mr-Beamer schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 19:34:
Dit omdat het een gesloten systeem is dus de druk is overal even hoog
Druk varieert net in het systeem. Over elke leiding, rad en koelblok krijg je een drukval. Daarmee dat 2 pompen vlak na elkaar een veel grotere druk bezorgen dan dat je beide pompen verspreid in het systeem. Dus wat betreft risico op lek door hoge druk denk ik dat je beter naar verspreiding van de pompcapaciteit gaat.
Vlak na de eerste pomp is de druk hoog, na elk component zakt deze een beetje, tot je aan pomp2 komt, deze voert de druk weer hoger op, vervolgens gaat na elk component dat daarna komt de druk weder dalen tot terug aan pomp 1 enzovoort.
Zolang je flow blijft hebben door het systeem gaat er drukval over de weerstandscomponenten zijn. Eens dat de flow wegvalt gaat de druk idd overal dezelfde worden in je systeem, maar ik veronderstel dat je dat wilt vermijden ;)

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

MadMarky schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:19:
Kan dit? ja tuurlijk.
Eventuele problemen? Die 4(!) radiatoren gaan je flow gigantisch op zeep helpen 8)7
Mag ik opmerken dat een enkele 3x12 rad al voldoende is voor zo'n setup?
Ik heb liever water van kamertemperatuur dan warmer water dan snel stroomt. Met het eerste wordt de CPU namelijk koeler. Verder hoeft het water echt niet als een kanon erin geschoten te worden. Het water in je setup koelen naar 20 graden bereik je veel meer mee dan dure blokken en pompen kopen die vervolgens water van 30 graden rondpompen. Die 10 graden maak je namelijk niet goed met een pomp die meer druk levert.

Dan kan het nog zo hard stromen en veel "flow" hebben, het koelt alsnog minder goed. Ook is het een gesloten systeem. Opvoerhoogte is helemaal niet nodig. Het enige dat je nodig hebt is genoeg druk om je leidingweerstand te overwinnen. Afhankelijk van hoeveel liter/minuut je aan het eind wilt hebben moet je een pomp kiezen. Kijk maar eens wat voor pompje er in je verwarming zit. Ongeveer een 50 watt circulatiepompje. Als het langzamer stroomt neemt het water nog steeds energie op :) (of bij de verwarming, warmte afgeven). Hoe kouder je het water kan krijgen hoe beter, dat is veel effectiever dan hele dure blokken kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door R-O-Y op 06-04-2008 01:20 ]

Youtube Download ubersnel.nl

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

R-O-Y schreef op zondag 06 april 2008 @ 01:17:
[...]

Dan kan het nog zo hard stromen en veel "flow" hebben, het koelt alsnog minder goed. Ook is het een gesloten systeem. Opvoerhoogte is helemaal niet nodig. Het enige dat je nodig hebt is genoeg druk om je leidingweerstand te overwinnen. Afhankelijk van hoeveel liter/minuut je aan het eind wilt hebben moet je een pomp kiezen. Kijk maar eens wat voor pompje er in je verwarming zit. Ongeveer een 50 watt circulatiepompje. Als het langzamer stroomt neemt het water nog steeds energie op :) (of bij de verwarming, warmte afgeven). Hoe kouder je het water kan krijgen hoe beter, dat is veel effectiever dan hele dure blokken kopen.
En daarom koel ik mijn setup met buitenlucht ;)
Enniewee, je zult altijd een bepaalde hoeveelheid flow nodig hebben. Waterblokken zijn niet gemaakt voor sijpelend water. Ik weet niet hoe het met je Waterchill blok is maar er zijn blokken die aanzienlijk beter koelen bij een wat hogere flow. En zoals ik al eerder zei ga je het verschil niet merken tussen 1, 2, 3 of 4 radiatoren. Mits je pomp het aankan natuurlijk, anders koelt het met 4 radiatoren zelfs minder goed.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Maak gewoon 2 aparte loops :S
Je hebt daar genoeg ruimte voor in die kast...

Zon laing DDC pomp kan echt gemakkelijk zon lange loop aan...
Je moet die pomp echt niet onderschatten ;)
Helemaal niet als je er een mooi top op doet, dan izzie nog beter.

Want volgens mij doen er zat mensen bv op xtremesystems een loop met cpu/gpu/nb/mosfet in 1 loop...
http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70

Ga daar maar rondneuzen, is IMHO de beste bron van info wat waterkoeling betreft...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 10:11 ]

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Ik heb nog geen nieuwe pomp, maar ik heb gister al wel de reservoirs gemonteerd en een drain en fill aansluiting.
1 woord
ELLENDE
Ik kreeg met geen mogelijkheid de reservoir gevuld.

zo was het:
code:
1
2
3
4
5
pomp ------> cpu ----> rad1x ---> rad3x ---> res1 ---> res2 --->  pomp
       |                                      |         |     
     drain                                    -----------
                                                   |
                                                  Fill

DAT WERKT DUS NIET :s

Omdat de lucht niet versoenlijk uit mijn systeem kan, kan het water er ook niet in

na veel gebras en geknoei is het nu zo:

code:
1
2
3
4
pomp ------> cpu ----> rad1x ---> rad3x ---> res1 ---> res2 --->  pomp
       |                                      |         |     
     Fill                                     |         |  
                                          ontlucht1  ontlucht2

Dat werkt al iets beter.
Om het systeem te vullen kan ik ontlucht 2 opendraaien en dan loopt res 2 mooi vol
Ik kan door de ontlucht1 of ontlucht2 kraan open te draaien ook het level in reservoirs bepalen.

ik zie nu ook dat de pomp de 2 radiators goed kan hebben. (de andere heb ik nog niet aangesloten)
En de MIPS set heb ik ook nog niet binnen.

Verwijderd

Haal toch dat 2e reservoir weg :S
Totaal onzinnig...

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:40:
Haal toch dat 2e reservoir weg :S
Totaal onzinnig...
En dat moet jij zeggen met jou post???

Volgens veel mensen is waterkoeling zo i zo onzinnig.
Een casemod is ook onzinnig. (toch heb jij er een)

Echter ik vind 2 reservoirs WEL zinnig omdat ik vind dat het er veel mooier uit ziet.

[ Voor 34% gewijzigd door Mr-Beamer op 08-04-2008 22:52 ]

• DMN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-01 23:12

DMN

Wanneer je alleen naar de koelprestaties van het systeem kijkt, dan zou je uit dit topic op XS de sheet van martinm210 kunnen downloaden en invullen:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=151627

In het kort komt het er op neer dat een flowrate van boven de 1 gpm (ongeveer 4l/min) wenselijk is. Alles daarboven levert in geen enkel systeem meer op dan enkele tienden van een graad. Wanneer je onder de 3 l/min komt gaat afhankelijk van je CPU-blok het temperatuurverschil tussen het water en je CPU omhoog. Ik zal kijken of ik een link kan vinden naar de test op XS waarin dit beschreven staat.

Gevonden: (gaat eigenlijk alleen over verschillende maten slang, maar geeft tegelijkertijd aan dat de temperatuurverschillen erg klein zijn als je maar boven de 4l/min blijft)

http://www.xtremesystems....hlight=cathar+temperature

[ Voor 18% gewijzigd door DMN op 08-04-2008 23:21 ]

Freude am Fahren

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Mr-Beamer: zie m'n signature :P

Verder kan het er mooi uitzien, het extra geklooi met ontluchten moet je dan maar voor lief nemen. Verder kan ik uit je schema niet goed opmaken waar je ontluchtingspunten zitten. Als dit niet op het hoogste punt van je setup is wens ik je alvast veel succes...

edit:
@hieronder: iets over de spellingswijze van het woord sowieso

[ Voor 12% gewijzigd door MadMarky op 08-04-2008 23:36 ]

🖥️ | 🚗

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
@ gpXtreme: Die had ik al gezien ja, ook al wat in gespeel maar nog niet echt serieus naar gekeken
@MadMarky: mis ik iets :?

De ontluchting zit natuurlijk op heb bovenste punt.
Ik had alleen de fout gemaakt om alle 2 de reservoirs met een T stuk aan de boven kant te verbinden.
( Dus onder zitten ze aan elkaar voor de vloeistof en boven voor de ontluchting )

Voor de flow snelheid moet ik nog een sensor aanschaffen (wat zien die krengen duur :X )
Ik wil eigenlijk ook nog een druk indicator op het systeem hebben.

Dus er is nog genoeg werk aan de winkel

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ik heb ook 2 reservoirs in mijn systeem. Ik heb ze alleen wel zelfgemaakt en bovenin ook een gat gemaakt. Het probleem bij mij was ook idd. de lucht en water door hetzelfde gat moesten. Ik heb gewoon een slang gepakt, daar het water door laten stromen en de lucht kon eruit stromen langs de slang :)

Edit: Als je toch bezig bent: Stop er een kraantje in :) Ik heb 2 loops en zat altijd te klooien met het drainen. Toen ik die 2 loops heb gemaakt er ook kraantjes in gestopt en dat werkt echt heerlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door TEAMIKKE op 09-04-2008 09:03 ]

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Ik gebruik voor de drain en fill poorten quick connect aansluitingen, werkt echt ideaal.
En in het systeem zet ik ook nog 2 kraantjes, 1 voor de reservoirs en 1 er na zodat ik niet heel het systeem hoef te drainen als ik iets wil veranderen.

Verwijderd

Mr-Beamer schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:45:
[...]
Echter ik vind 2 reservoirs WEL zinnig omdat ik vind dat het er veel mooier uit ziet.
Idd casemod is onzinnig, daarom is ie pas ook bij het grofvuil mee gegaan :+
Gaat mij om het uitdenken en bouwen ervan...
Dus ben ik alweer met een nieuw project begonnen ;)

Maar idd, dan moet je het er natuurlijk gewoon in laten! :9

Pas trouwens ook op met die flowmeters...
Dr zijn namelijk nogal wat die echt je flow killen :P

• TEAMIKKE
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:10:
Maak gewoon 2 aparte loops :S
Je hebt daar genoeg ruimte voor in die kast...

Zon laing DDC pomp kan echt gemakkelijk zon lange loop aan...
Je moet die pomp echt niet onderschatten ;)
Helemaal niet als je er een mooi top op doet, dan izzie nog beter.

Want volgens mij doen er zat mensen bv op xtremesystems een loop met cpu/gpu/nb/mosfet in 1 loop...
http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70

Ga daar maar rondneuzen, is IMHO de beste bron van info wat waterkoeling betreft...
Ik snapte al niet waarom niemand erop kwam maar dit is idd. de oplossing. Ik heb zelf een Black Ice 480GT Exreme rad + 3 blokjes en een reservoir in een loop aangedreven door een Laing DDC-1T en dat gaat werkelijk perfect. Ik kan gewoon passief draaien :)
Dus dat zou ik gewoon doen als ik jou was. Ook geen problemen meer met ontluchten ed.

Verwijderd

Hehe eindelijk iemand die het snapt!

2 Loops zijn zwaar relaxed en dan hebben je 2 reservoirs ook nut!
En idd ziet het er kick aars uit! :Y)

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
ff een kleine update.

Ik heb 2 laing ddc1 + 2 Laing DDC Alphacool plexitop's binnen gekregen.
(Meteen de mod voor de plus versie uitgevoerd natuurlijk. )

Ik heb nu alles uit de kast gebouwd om de MIPS set te instaleren (die gvd nog niet binnen is, maar ik verwacht hem morgen)

Uit verveling heb ik nu een test opstelling gemaakt.
pomp1-->res1-->pomp2-->res2-->pomp1

Ik heb deze opstelling gemaakt omdat ik wilde proberen om de reservoirs van boven te vullen en dan onder weer leeg te trekken.
Op zich werkt het wel, en ik krijg mooie 20cm lange draaikolken 8) (ook nog 1 links om en de andere rechts om :P ).
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/dualresk.jpg
De pompen doen hun werk iig zeer goed :p

Nu komen die draaikolken natuurlijk van al de lucht die zich mengt met de vloeistof.
Iemand een idee hoe erg het is dat er wat lucht door je loop vloeit?

Ps. ik probeer toch alles in 1 loop te frotten met 1 pomp in het midden
de testen zullen uitwijzen of het gaat werken :p

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:44
Erg tof projectje dit, zit zelf ook nog te denken om waterkoeling te kopen, maar goed, dat zal niet zo uitgebreid zijn. Zou je eens wat foto's willen posten als je klaar bent met dit project, of ondertussen een paar keer na wat updates? Lijkt me leuk om te zien! :)

Specs!

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Ik hoop morgen verder te kunnen spelen :p
En dan zal ik wat foto's schieten (was ik toch al van plan)

Verwijderd

Is volgens mij niet echt goed...
Zowiezo maakt het herrie :S
En voor je koelprestaties en je pomp is het dacht ik ook niet zo heel lekker.
Want die heeft juist de smering van je vloeistof nodig en geen lucht ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2008 23:15 ]

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Nou hij maakt helemaal geen herrie.
Het zijn ook maar heeele kleine belletjes.
Als ik zou schatten is 99,7% vloeistof en 0,3% lucht.
Dus ik denk dat die pomp het niet eens merkt :P

Ook de andere componenten zullen het denk ik niet merken.
Omdat alles nu zo snel stroomt zal er denk ik ook geen lucht "ophoping" ontstaan

Wat ik nog wel ga proberen is om een slang (of een stukje plastic) in de res te doen zodat je bovenaan niet zo'n wassend water hebt.

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Zo eindelijk is mijn MIPS set binnen. (dacht dat die blokjes groter waren (voor die prijs :X ))

De instalatie ging best goed moet ik zeggen.

De loop zoals ik hem nu heb gemaakt.

code:
1
2
pomp1->gpu->cpu->rad2x->res1->pomp2->T Line->NB->mos1->mos2->rad1x->rad3x->SB->res2->pomp1
               ->rad2x-

Al de pijltjes zijn +/- 5 Meter slang :s

Waarom heb ik hem zo gekozen?
Omdat het zo uit kwam.
Omdat mijn CPU 1 naar 2 is heb de uitgangen naar de 2 rad's gestuurd, en daarna weer bij een laten komen. Mijn theorie hier achter is dat het water nu op halve snelheid door de rad's stroomt. Wat dus weer beter koelt.

Problemen die ik nu al tegen ben gekomen.
De druk achter pomp 2 is groter als na pomp 1

Hij staat nu proef te draaien met een losse voeding.
Morgen ga ik het mobo weer op spanning gooien. En zal ik wat pic's posten.
(ps combo koelwater/demi water SMAAKT NIET LEKKER )

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
okay het duurde iets langer
Maar hier is hij dan!

We beginnen bij het mobo.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(2).jpg

Eerst dat niet al te goed koelende koelblok ding van Asus eraf.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(3).jpg

En de MIPS set er op.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(4).jpg

Nu de kast.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(5).jpg

En met het Mobo.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(6).jpg

Omdat ze bij Thermeltake niet zo slim waren om genoeg ruimte voor een front 3rad te maken moest ik hier en daar wat overtollig materiaal weg halen.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(7).jpg

En omdat ik het een "clean" systeem wil heb ik ook de HD's achterstevoren geplaatst (dus kabels naar de voorkant gericht.)
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(9).jpg

En dan begint het opbouwen.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(8).jpg
(P.S. ik had wel moeite om de slangen in het CPU blok te krijgen. Hoe hard ik ook drukte hij bleef lekken. Het bleek dat hij nog niet ver genoeg er in zat. Toen heb ik de slang uit einde wat verwarmd met een aansteker en dan gaan ze er wel heel soepel in.)

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(10).jpg

Nou al de slangen zitten (bijna 5 meter) LET IT FLOW. (met wat anti drup papier :P )
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(11).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(13).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(14).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(12).jpg

Na een 24uurs run geen fouten. Dus het mobo kon aan!
Alles starte netjes op. meteen de temps gekeken natuurlijk.
Ik had op elk koelblok een extra temp sensor geplaatst.
Alles mooi rond de 30°!! Perfect dus!

Zo staat hij er nu bij.

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(15).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(16).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(17).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(19).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(20).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(18).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling.jpg

Van de draaikolken:
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/waterkoeling%20(1).jpg
Heb ik gelukkig nu geen last meer van door de weerstand van het totale loop

(Pic's van de pomp aan de achter kant heb ik er niet bij gezet, die zijn niet zo spannend.(en ik moet de kabel zooi nog opruimen :P ))

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:35
Is er nog iets gebeurd verder?
Ziet der echt foking :O vet uit !

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Dank u,
Eigenlijk niet echt, het draait nog steeds als een zonnetje! (24/7)
Ik ben wel verbaast dat het al bijna 2 jaar geleden is dat ik hem in elkaar heb gezet :) (time flies when it works perfect)
Ik heb hem zelf niet meer bij hoeven vullen!

Heb wel de videokaarten vervangen door 8800's maar nog niet echt tijd en geld gevonden om deze ook met een WB blok's uit te voeren (die krengen zijn duur) maar ik wil het zeker wel gaan doen.

En 1 HD in van de raid is dood gegaan. Hellaas vond windows dit niet leuk en die ging dus ook dood :s
Al om al hoef ik iig niet te klagen.

• PilatuS
  • Niet online
Heb wel de videokaarten vervangen door 8800's maar nog niet echt tijd en geld gevonden om deze ook met een WB blok's uit te voeren (die krengen zijn duur) maar ik wil het zeker wel gaan doen.
Als je alleen de core gaat koelen valt de prijs op zich nog wel mee. Afhankelijk van welke 8800 het is, is de rest van de kaart wel met heatsinks te koelen.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:35
En ja om nu weer een nieuwe grafische kaart te kopen :p , is van de zotte, anders koop je misschien 2 x 5980 ^^ Alleen daar zijn toch nog geen waterblocken voor?
Ik denk dat je er dan wel nog wat rads bij kunt doen, met vier gpu's xd

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Zo ik heb toch maar een WK blokjes voor de 8800gt 's gekocht.
Gelukkig heb ik 2 van deze blokken in V&A gevonden.
Helaas blijkt dat ze bij XFX een Versie 1 en versie 2 hebben gemaakt van de 8800gt :s
Deze zijn dus kompleet anders waardoor de WK blokken niet op de versie 1 passen (waar ik dus 2 kaarten van heb), maar ik heb ook nog een 3de 8800gt met wk blok gekocht. Dus deze er maar in gezet.
Hiervoor moest ik wel mijn systeem drainen. En toen kwam ik wel iets van alg of aanslag naar buiten (na 2 jaar 24/7). Dit is echter nergens in de loop te zien.
Ik heb nu ook 1 reservaar uit de loop gehaald. Dat werkt toch wel makkelijker met vullen.
ook zag ik dat het systeem de slangen vacuüm aan het zuigen was. Ik hoop dat dit verschijnsel nu minders is met 1 reservaar.
Omdat ik nu weer 2 extra video outputs ter beschikking heb. heb ik ook maar mijn display setup geupdate.

Pagina: 1