Laptops maximaal 2gb ??

Pagina: 1
Acties:

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik wil komende weekeinde vista op mijn hp laptop knallen maar zit met een klein dillema. volgens hp, de handleiding en overal op internet ondersteund mijn laptop maar max 2gb intern. waarom nog een topic denk je? :)

nou heel simpel, laptop zelf is redelijk nieuw. er zit een intel dual core in, slikt ddr2 geheugens en de overige specs zijn ok (vidkaart 7400 256mb). waarom zou dan notabene de chipset maar max 2gb ddr2 slikken??
PLUS
ik heb hiervoor een dell latitude x1 gehad. dit is een subnotebook, 12" en redelijk oud en al heel lang end-of-life. ook hierover stond overal (dell site, handleiding, pdfjes) max 1gb, waardoor ik destijds dus 1 reepje van 1gb had gekocht. nadat ik hem had verkocht kreeg ik doodleuk te horen dat de nieuwe eigenaar er 2gb in had geprikt, en dit ook zonder problemen werkte

vandaar dus deze topic, of er meer mensen zijn die meer in de laptop hebben geplaatst als wat de handleiding aangeeft. op dit moment zit er 1gb (2x512) in, en ik wil dus indien mogelijk 2x2gb in plaatsen.

nu kan je zeggen haal dan een 2gb reepje en probeer het, maar het gezeik erom heen wil ik gewoon niet aan beginnen;
- bestel 2x2gb;verzendkosten
- retour omdat het niet werkt; verzendkosten
- nieuwe setje bestellen (2x1gb); verzendkosten

laptop is trouwens een hp dv5000 series (dv5264eu)

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-01 19:51
2gb per bankje lijkt mij... dus max 4gb waarschijnlijk.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:31

Gerco

Professional Newbie

Het kan best dat jouw laptop niet meer dan 2GB aankan, dat was met mijn vorige ook zo en als je er meer instak dan werkte het niet (hij zag het hele reepje niet of hij zag er maar de helft van, afhankelijk van het reepje).

Gewoon proberen kan natuurlijk, maar als het in de handleiding staat zal dat vast niet zomaar zijn.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kijk naar de chipset, op basis daarvan weet ge of die da aankan of niet.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, als HP en alle berichten het op het internet op 2 Gb houden, dan kan dat twee dingen betekenen:
1. het is niet mogelijk
2. iedereen zit te wachten op iemand die het risico neemt

Het zal niet altijd om de chipset gaan, maar meer om de SO-DIMMs die geaccepteerd worden. Het zal er toch echt op neer komen dat je het moet gaan proberen, of genoegen moet nemen met 2 Gb. Wie niet waagt, die niet wint, en zo hoog zullen die verzendkosten nou ook weer niet zijn. Ga anders gewoon naar een winkel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01 15:30
Inderdaad komt het meer voor dat een fabrikant minder opgeeft als maximum dan technisch mogelijk is, waarschijnlijk doordat op het moment van publicatie van die gegevens de technisch maximale hoeveelheid geheugen nog niet gangbaar is of nog niet toepasbaar is vanwege slechte of niet verkrijgbaarheid van de benodigde geheugenmodules.

Kijk derhalve naar de chipset in je laptop en zoek daarbij de technische gegevens t.a.v. geheugen.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
hier dacht ik dus ook aan, maar zoals eerder gezegd zit er niks anders op als eerst 2 reepjes van 2gb te bestellen

heb zojuist nogmaals voor de zekerheid de handleiding erbij gepakt, en zie doodleuk staan dat de laptop maar 1 geheugen compartiment beschikbaar heeft (pdf : http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00701891.pdf ). heb nu de klepje verwijderd, en zie doodleuk 2 reepjes van 512mb erin :)

pdf tekstje :

Geheugenmodules toevoegen of vervangen
De computer heeft één geheugenmodulecompartiment, dat zich aan de onderkant van de computer
bevindt. U kunt de geheugencapaciteit van de computer uitbreiden door een geheugenmodule in het
lege slot voor de geheugenuitbreidingsmodule te plaatsen, of door de bestaande primaire
geheugenmodule te upgraden.

edit2/

chipset zojuist opgezocht, tis een intel calistoga i954GM/PM rev03

[ Voor 34% gewijzigd door SYQ op 05-04-2008 01:57 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

"één geheugenmodulecompartiment"

Hier mee bedoelen ze gewoon het vakje is waar het geheugen in zit, soms heb je twee compartiment. En twee klepjes, of zit er ergens anders nog een extra reepje waar je net makkelijk bij kan. ;)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:53
Google is your best friend zou ik zeggen.

Zoals ParkOverall al aangaf, vaak konden ze het nog neit testen en is het met laptops toch al een groter risico. HP dekt zich leiver in door te zeggen dat er max 2GB in kan ipv gezeur te krijgen als ze 4GB neerzetten maar blijkt dat 50% van de 2Gb dimms niet compatible is.

In voorbeeld 1 kunnen ze simpel zeggen dat het neit kan -> zie manual/site. In voorbeeld 2 krijg je gezeik dat dat er weer neit bijstond etc etc en misschien in de VS zelfs zo'n belachelijke rechtzaak nog ook :|

Verwijderd

Is het al gelukt?
Ben hier ook benieuwd naar. Ik heb een Toshiba satelite L40-14N, in de handleiding staat ook maximaal 2gb. Op dit moment zit er 2x512 in. Ik zou genoegen willen nemen met 2gb, maar als er meer inkan .... :/

Verder vroeg ik me af of het nou uitmaakt of ik 2x1gb in stop of 1x2048?
Heb de hele handleiding doorgespit en kon daar niets over vinden.

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
SYQ schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 01:32:
chipset zojuist opgezocht, tis een intel calistoga i954GM/PM rev03
Dat is de onboard video kaart :P

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ook, veel laptop chipsets hebben fysiek niet de datalijnen om uberhaupt meer dan 4gb aan te sturen, waardoor je dus met xp of vista 32 toch niet meer dan 3,2 gb gaat halen, ook al zit er 4gb in.

specs

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:26
niels88 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 02:00:
[...]

Dat is de onboard video kaart :P
Dat is toch niet serieus he? Anders zou ik zeggen dat je nog wat meer moet leren. Dat is de intel 945GM chipset. Die G wil alleen maar zeggen dat ie een onboard videokaart oplossing heeft (het is de GMA3000 GMA950).

OnTopic: de 945 chipset zou wel 2gb per reepje aan moeten kunnen. In de desktop variant kan hij dat wel. Zoek anders eens op de intel site de specificaties van je chipset op.

Hij ondersteunt 4GB: klik hier, nu nog uitvinden of ie wel 2GB reepjes ondersteunt..... Maar dat is te vinden in die datasheet.

[ Voor 20% gewijzigd door R.E. op 23-04-2008 15:58 ]

Vette shit!

Verwijderd

maratropa schreef op woensdag 23 april 2008 @ 15:42:
Ook, veel laptop chipsets hebben fysiek niet de datalijnen om uberhaupt meer dan 4gb aan te sturen, waardoor je dus met xp of vista 32 toch niet meer dan 3,2 gb gaat halen, ook al zit er 4gb in.
Pardon? Dat moet je me even uit leggen, want volgensmij heb jij het gewoon over 32bit limitatie van maximaal 4gb te kunnen aansturen voor het hele systeem (dus inclusief alle andere dingen wat geheugen gebruikt).

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 16:04:
[...]

Pardon? Dat moet je me even uit leggen, want volgensmij heb jij het gewoon over 32bit limitatie van maximaal 4gb te kunnen aansturen voor het hele systeem (dus inclusief alle andere dingen wat geheugen gebruikt).
Nou das dus niet helemaal waar want met PAE kun je meer dan 4GB aansturen, ook op een 32 bits systeem. Dus zet je linux 32 bit of windows server 2003 op een laptop die 36bits addressering ondersteund dat kun je dus meer dan 4GB aansturen, of iig de 4GB.

Maar veel flaptops doen/ deden dat (nog) niet.

Maar ik heb het wel niet helemaal duidelijk opgeschreven zie ik.. :) ach whatever...

specs

Verwijderd

Als je er 64bits op zit, dan kan het wel die 4gb? Ik vind het idd een beetje vaag hoe je het omschrijft. Verder kan je PAE wel vergeten gezien de normaal overwegend gebruikte bestuuring systemen, xp en vista, geen PAE ondersteunen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Je kent niet toevallig iemand waarvan je even geheugen kunt lenen :P ?

En je moet inderdaad naar de chipset kijken, daaraan kun je het vaak wel zien.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Er is zoiets als een fysieke winkel waar je een product kunt kopen zonder dat dat je verzendkosten oplevert. Er staan daar soms zelfs mensen die het even voor je kunnen testen. Het is dan wel iets duurder en je zult naar buiten moeten...

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Pagina: 1