• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:31
Met een grote kans dat ik zelf het antwoord op m'n eigen vraag ga geven wil ik toch even jullie expertise raadplegen.

Ik ben gisteren eens op zoek gegaan naar een vervanger voor mijn mediapc. Het ding heeft gewoon niet genoeg power om de hedendaagse hoge kwaliteit DVD's en andersoortige bestanden af te spelen. Schokkerig beeld, gedoe met de geluidskaart, kortom: ergernis.

Eigenlijk wil ik van het hele PC verhaal af en wil ik gewoon een stand-alone apparaat wat (het liefst zo stil mogelijk) alles kan overnemen en met een beetje geluk ook nog een beetje aanvullende opties heeft. Op de PC heb ik overigens ook geen mediacenter staan, ik stuur 'm aan met een normaal tobo + draadloze muis, dus ook daar wederom: handig is anders!

Nu ben ik dus op zoek gegaan naar een apparaat wat aan al mijn eisen zou voldoen. Blijkbaar ben ik nogal veeleisend, want tot nu toe kan ik niks vinden buiten wat apparaten die 'in de buurt komen'.

Wat ik dan zoal wil:
+ Normale DVD's afspelen. Lijkt triviaal, maar de combinatie met onderstaande features blijkt moeilijk
+ Gedownloade / eigen content afspelen. Lieft op vanaf een schijf in het ding zelf, maar USB schijfje is ook een mogelijkheid. Alles branden is dan weer geen goede optie en draadloos gaat niet werken omdat de draadloze router daarvoor te ver weg hangt.
+ Ethernet aansluiting; om content op het apparaat te krijgen.
+ HDMI of kwalitatief gelijkwaardige aansluiting. Ik heb een 32" LCD televisie die ik wel optimaal wil benutten. Het ding is voorzien van vrijwel alle mogelijke aansluitingen (hdmi, dvi, vga, component) maar analoog signaal is echt uit den boze met al die mooie HD content.

Wat nog aardig zou zijn:
+ Audio afspelen, en dan het liefst zonder de TV daarvoor aan te moeten zetten. Dus een displaytje op de voorkant met normale 'cd' opties op de afstandbediending bijvoorbeeld.
+ Opnemen van TV signaal, als HD recorder dus. Ik heb nog geen digitale TV, dus voorlopig zou dat analoog signaal moeten zijn. Opties als live beeld pauzeren enzo zijn uiteraard niet onaardig.
+ Aansluiting voor 5.1 signaal via SPDIF. Het huidige 5.1 setje is ondertussen ook wel een beetje aan vervanging toe, dus als 't niet anders kan moet daar ook maar wat leuks voor komen.
+ Blu-ray. Schijnt toch de toekomst te worden dus dan kunnen we daar maar beter op voorbereid zijn.

Tijdens m'n zoektocht ben ik verschillende apparaten tegen gekomen, maar geen van allen schijnen ze te doen wat ik graag zou willen. Het lijstje:
+ Kiss VR-558 (link): Leuk, maar inmiddels al aardig oud en uit het assortiment. De reviews zijn verre van lovend en het ding heeft geen hdmi aansluiting.
+ Kiss 1600 (link): betere reviews dan de 558, maar deze heeft helemaal geen schijf. Dat zou betekenen dat ik ook nog een NAS moet hebben of m'n PC alsnog weer aan moet laten staan en dat was eigenlijk niet de bedoeling. Daarbij kan 'ie dus ook niet opnemen en is de enige optie dus eigenlijk content afspelen vanaf het netwerk.
+ Conceptronic Media Giant (link): ziet er qua opties veelbelovend uit, maar is nog niet uit. M'n grootste bezwaar is nog wel dat er voor zover ik kan zien geen dvd speler in zit, dus dan heb ik een heel compleet apparaat waarbij ik dan toch nog een losse dvd speler moet gaan kopen.
+ De producten van Tvix (link): ook allemaal zonder een normale dvd speler. Verder ook wel erg interessant, waarbij de nieuwste ook opneem mogelijkheden heeft. Daarbij is het design wel erg :9 :9~

Al met al vraag ik me af wat er nu eigenlijk aan de hand is. Is mijn manier van denken verkeerd en moet ik het anders aanpakken? Is de techniek nog niet zo ver dat al deze opties gewoon in een enkele verpakking passen? Zijn de fabrikanten gewoon niet gebruikersgericht genoeg dat ze doorhebben dat er naar dit soort all-in-one apparaten een wens is?

Nu was ik als laatst natuurlijk nog benieuwd of ik dingen heb gemist in mijn zoektocht. Hoe gaan jullie om met het afspelen van films op DVD's en HD en eventueel ook audio op CD / MP3 / whatever?

Ik kom op dit moment uit op de volgende opties:
+ Voor alles een los apparaat (DVD speler, Media speler, Radio tuner); nogal dure optie. Voordeel is wel dat je alles ook weer per component kunt upgraden wanneer nodig.
+ Genoegen nemen met minder (KISS 1600 bijvoorbeeld, of Media Giant in combinatie met DVD speler); niet tof :)
+ Wachten totdat de wereld verbetert

Wat me ook nog opvalt is dat de meeste apparaten die in de buurt komen niet heel erg mainstream zijn. Producenten als Philips, Sony e.d. verkopen de functionaliteit wel, maar alles in losse apparaten. Dat kan ik maar op een manier verklaren: commercie en broekzakklopperij.

Zo, genoeg gezwets... schiet u maar!

Verwijderd

In dit subforum worden toch al zat HTPC alternatieven besproken? :S

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:52

MsG

Forumzwerver

Ik lees niks over HD content. Als je dat niet per sé af wilt spelen is een Xbox met XBMC een super alternatief. Ik heb de KiSS DP-1500 gehad, maar de KiSS is zó enórm beperkt vergeleken met een Xbox met XBMC.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 17:00

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Misschien is een upgrade van je videokaart een goede optie. De huidige Ati HD serie, vanaf bijvoorbeeld een HD2400, hebben hardwarematige versnelling voor het afspelen van films, inclusief Blue-ray 1080P, maar ook o.a. H264. Dat ontlast je gewone processor geheel, dus geen schokken bij afspelen. Ook zijn deze volledig HDMI compatible, er wordt een DVI-HDMI plug meegeleverd, waar niet alleen beeld maar ook geluid uitkomt (weet niet of alle merken zo'n plug meeleveren). En niet onbelangrijk, voor een lage prijs.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• jsiegmund
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 00:45:
In dit subforum worden toch al zat HTPC alternatieven besproken? :S
Dat klopt, echter spreekt het PC deel van HTPC me niet zo aan. Nu zijn een deel van die mediaspelers in feite ook al bijna HTPC's, maar dan krijg je wel een netjes afgewerkt doosje waar je zelf niet teveel moeite in hoeft te steken. Als ik hele goede plug-and-play oplossingen oversla dan hoor ik het graag.
MsG schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 02:31:
Ik lees niks over HD content. Als je dat niet per sé af wilt spelen is een Xbox met XBMC een super alternatief. Ik heb de KiSS DP-1500 gehad, maar de KiSS is zó enórm beperkt vergeleken met een Xbox met XBMC.
HD is een vereiste, sorry dat ik dat niet heb vermeld.
cjdijk schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 03:35:
Misschien is een upgrade van je videokaart een goede optie. De huidige Ati HD serie, vanaf bijvoorbeeld een HD2400, hebben hardwarematige versnelling voor het afspelen van films, inclusief Blue-ray 1080P, maar ook o.a. H264. Dat ontlast je gewone processor geheel, dus geen schokken bij afspelen. Ook zijn deze volledig HDMI compatible, er wordt een DVI-HDMI plug meegeleverd, waar niet alleen beeld maar ook geluid uitkomt (weet niet of alle merken zo'n plug meeleveren). En niet onbelangrijk, voor een lage prijs.
Tja, daarmee los ik eigenlijk alleen het HD probleem op.Dan blijf ik nog zitten met een trage bak (CPU) met eigenlijk te weinig geheugen en een kleine harddisk. Daarbij ben ik over de aansturing dan niet tevreden (nu gewoon XP) en zijn de problemen met m'n geluidskaart ook niet opgelost. Ofwel: als ik alles moet gaan vervangen waar ik nu niet tevreden mee ben kan ik net zo goed een nieuw apparaat kopen. :)

Verwijderd

Wat dacht je hiervan?

Oh sorry, je had hem er al bijstaan :o

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 12:13 ]

Verwijderd

iCe01 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:03:
[...]

Dat klopt, echter spreekt het PC deel van HTPC me niet zo aan. Nu zijn een deel van die mediaspelers in feite ook al bijna HTPC's, maar dan krijg je wel een netjes afgewerkt doosje waar je zelf niet teveel moeite in hoeft te steken. Als ik hele goede plug-and-play oplossingen oversla dan hoor ik het graag.
Popcornhour, Freecom MP450.
Allemaal in dit subforum terug te vinden :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:17

Garyu

WW

die hebben allebei geen display aan boord en geen dvd/blu-ray speler. Maar goed, als je dat allemaal in een apparaat gaat willen hebben zul je toch aan de HTPC-zelfbouw moeten en de componenten lekker zelf uitzoeken. Vervolgens een mooi stukje software erop (en dus niet noodzakelijk Windows XP), zoals Media Portal of MythTV of iets dergelijks en je hebt een prima interface voor via de TV. Er zijn ook wel kasten te vinden met een ingebouwd display, zoals eentje van MSI. Deze kan je dan gebruiken om audio af te spelen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Moet er pc een speler in? Dan moet je wel aan de HTPC ja, anders gewoon standalone dingetjes nemen :)

• jsiegmund
Geen display maar nog belangrijker: geen dvd speler. Dat vind ik nog een van de meest belachelijke dingen. Allemaal schitterende apparaten die alle soorten media zonder problemen afspelen, maar een gewone dvd of blue-ray speler erin om schijfjes af te spelen hebben ze dan weer niet. Dan ben je toch altijd verplicht om er nog een aparte DVD speler naast te zetten voor de schijfjes die je bij de videotheek haalt? Of wordt je dan verwacht dat je die films toch wel ript en ze daarna overpompt naar je speler?

De meest complete optie op dit moment (volgens mij):
- Media storage tank om alles bestanden op te zetten.
- Mediaspeler om films af te spelen op de TV, zoals die popcornhour of soortgelijk apparaat.
- Aparte mediaspeler zoals de Logitech Squeezebox voor de audio en wellicht ook een geintegreerde radiotuner.
- Aparte stand-alone blu-ray/DVD speler om normale schijfjes mee af te spelen.

Da's allemaal erg leuk en aardig, maar dan wordt 't wel een erg prijzige boel. De bovengenoemde HTPC oplossingen zijn okee, maar voor muziek heb ik bijvoorbeeld al geen zin om een complete PC op te moeten gaan starten. Een voordeel is dan wel dat ik een blu-ray speler eventueel gewoon op latere termijn los kan installeren. De behuizing daarvoor heb ik ook al staan (Ahanix). Ik zou dan mobo/cpu/mem/graka en audio moeten upgraden en da's alles bij elkaar ook niet echt goedkoop natuurlijk.

Verwijderd

iCe01 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 13:51:
...
De bovengenoemde HTPC oplossingen zijn okee, maar voor muziek heb ik bijvoorbeeld al geen zin om een complete PC op te moeten gaan starten. Een voordeel is dan wel dat ik een blu-ray speler eventueel gewoon op latere termijn los kan installeren. De behuizing daarvoor heb ik ook al staan (Ahanix). Ik zou dan mobo/cpu/mem/graka en audio moeten upgraden en da's alles bij elkaar ook niet echt goedkoop natuurlijk.
Is het niet de bedoeling dat een HTPC blijft opstaan (op standby bijvoorbeeld)? Anders moet je telkens 4 minuten wachten eer je TV kunt kijken...

• jsiegmund
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:25:
[...]
Is het niet de bedoeling dat een HTPC blijft opstaan (op standby bijvoorbeeld)? Anders moet je telkens 4 minuten wachten eer je TV kunt kijken...
Om TV te kijken heb ik dat ding toch niet nodig? Maar inderaad: eigenlijk moet ie dan standby staan en voor de meest onbenullige dingen als een simpel muziekje heb je dan altijd een complete PC draaien. Nou ben ik geen groenlinks stemmer, maar als er ergens wat te bezuinigen valt doe ik dat meestal wel.

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01 10:55
Zet die vereiste van ingebouwde dvd/bluray-speler nou van je af. Immers, waarom zou je zoiets persé in dat multimedia-apparaat willen afspelen, als je voor een paar tientjes al een dvd speler hebt en tegen de tijd dat het betaalbaar is, voor iets meer dan een paar tientjes een bluray?

• jsiegmund
Tja da's een kwestie van smaak denk ik. Ik hoef niet per se een enorm rek vol apparatuur onder m'n tv te hebben staan. Liever een mooi klein doosje wat alles in zich heeft.

Verwijderd

iCe01 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:14:
[...]

Om TV te kijken heb ik dat ding toch niet nodig? Maar inderaad: eigenlijk moet ie dan standby staan en voor de meest onbenullige dingen als een simpel muziekje heb je dan altijd een complete PC draaien. Nou ben ik geen groenlinks stemmer, maar als er ergens wat te bezuinigen valt doe ik dat meestal wel.
Het was "aardig meegenomen" :)
+ Opnemen van TV signaal, als HD recorder dus. Ik heb nog geen digitale TV, dus voorlopig zou dat analoog signaal moeten zijn. Opties als live beeld pauzeren enzo zijn uiteraard niet onaardig.
HTPC's die in standby staan zijn hebben toch een zeer laag energieverbruik of vergis ik mij?

• jsiegmund
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:40:
HTPC's die in standby staan zijn hebben toch een zeer laag energieverbruik of vergis ik mij?
Altijd meer dan niks natuurlijk... om je een indruk te geven: ik heb mijn PC apparatuur allemaal op USB stekkerdozen hangen. Dwz dat alle randapparatuur (speakers/printer/etc) uitgaat wanneer de PC dat ook doet. Tussen de TV en het lichtnet hangt ook een standby killer die voorkomt dat de TV toch nog stroom slurpt. Een continue stand by staand apparaat komt er hier dus niet in; m'n energie rekening heeft ondertussen allang bewezen dat dat soort 'onzin' wel degelijk flink helpt als je het maar structureel aanpakt.

Verwijderd

Een netwerk speler speelt ook muziek af, dus ook daar heb je geen HTPC voor nodig :)

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-01 19:57

xyl

Ik moet bekennen dat ik het met de TS eens ben. Ik heb nu een ruim vier jaar oude set van Panasonic, een digitale versterker en een dvd/hdd recorder. Pas mooi in de kast, ziet er strak uit en deed alles wat ik wilde op dat moment. Nu, vier jaar (!) later blijkt de techniek te hebben stil gestaan. Want eigenlijk wil ik precies hetzelfde als nu, maar dan met WLAN onboard en bij voorkeur een DVB-C decoder. Nu kan ik mij voorstellen dat dat laatste "misschien" wat lastig is, maar het is toch van de zotte dat iets simpels als WLAN niet kan worden toegevoegd in vier jaar ontwikkelingstijd? In mijn optiek hebben de grote bedrijven liggen slapen, maar goed. Net als TS, heb ik dus ook pech.

• jsiegmund
Jup... ik verdenk ze er haast van dat het expres is. Zelfde gezeur als met mobieltjes... mondjesmaat features uitbrengen zodat de consument maar kan blijven vernieuwen. En nee, da's geen gebakken lucht ;)

Maar goed... blijf ik de lul want met de huidige setup kan ik zowel films op schijf als bestanden niet meer fatsoenlijk afspelen :) Wordt dus waarschijnlijk toch een eenvoudige losse mediaspeler en een eenvoudige dvd speler. Volgend probleem is dat ik dan 3 bronnen heb voor een eenvoudig Creative versterkertje wat daar niet voor gemaakt is... grrrrrrr :P

• Phenomenon1985
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-01 11:31
Is een shuttle geen optie? Mooi klein kastje en je hem naar eigen wens uitbreiden. Het enige wat mist is het afspelen van muziek. Je pc moet hier wel voor aanstaan :) Maar ja, je kan er dan b.v. Vista Home Premium op knallen en dan heb je een zeer uitgebreid media center.

Ik gok dat je deze optie al hebt overwogen. Zo niet dan kan je hier is naar kijken :) Succes

• jsiegmund
Phenomenon1985 schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:46:
Is een shuttle geen optie? Mooi klein kastje en je hem naar eigen wens uitbreiden. Het enige wat mist is het afspelen van muziek. Je pc moet hier wel voor aanstaan :) Maar ja, je kan er dan b.v. Vista Home Premium op knallen en dan heb je een zeer uitgebreid media center.

Ik gok dat je deze optie al hebt overwogen. Zo niet dan kan je hier is naar kijken :) Succes
Dat is niet wezelijk veel anders als een HTPC toch? Niet specifiek overwogen, maar als het toch een HTPC zou worden moet ik me daar eerst eens opnieuw op gaan orienteren.

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-01 18:36
Hoi iCe01, heb je inmiddels al een keuze gemaakt? Zo ja, wil je ons vertellen wat het is geworden en waarom?
Ik zit nl. momenteel met hetzelfde...ben aan het bekijken welke all-round apparatuur er beschikbaar is. PS3 en Xbox360 hebben beperkingen qua ondersteunde formaten, dus ik zit al te kijken naar de Dvico Tvix apparaten en de Conceptronic MediaGiant. Die laatste kan geen 1080p full HD aan zover ik kan zien, dus die valt daardoor al af. Blijft voorlopig over de Dvico apparatuur, maar zoals jij al aangeeft kunnen die alles behalve een simpel schijfje afspelen.

M.a.w. ik ben er dus ook nog niet uit wat ik wil gaan aanschaffen en sta open voor alle suggesties.
BTW: zo'n Shuttle barebone is ook verschrikkelijk duur als je goeie specs wilt hebben...
Pagina: 1