[DIY] 15" PA-subs (Fane)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Topicstarter
Zo, wellicht vinden jullie mijn projectje interessant om te volgen, vandaar dit topic!
We hebben een drive-in-show en we wilden wat extra sublaag.
De gebruikte speakers zijn de Fane Colossus 15 Bass (400 watt RMS). I maak gebruik van een ontwerp van Fane, een 125 liter Bass Reflex behuizig. Lekker compact! De subs zullen aangestuurd worden door een Crest 4001 versterker. De crossover is een Behringer CX-3400.
Het -3DB-punt ligt op 35 Hz. De maximum continue output per sub zal 122 Db zijn
Foto's!:

Dit moet het uiteindelijk gaan worden:
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/4631/fane5nl7.jpg

Woofer:
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/6163/fane1le4.jpg

Begonnen met het zagen van de gaten voor de BR-poorten. De boormachine van mijn vader is hier echter niet op gebouwd denk ik (Skill), na het tweede gat begon de machine te roken en te stinken! Maar even mijn eigen AEG meenemen. Helaas een foutje gemaakt bij een van de gaten (een cm te dicht aan de kant, dus zucht, een nieuw plankje kopen en overnieuw beginnen)
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/3203/fane2uj1.jpg

Woofer:
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/5981/fane3zl0.jpg

Woofer:
Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/3057/fane4ln1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je de kist voor de bouw al eens zelf gesimuleerd? Die 35 Hz ga je niet halen met dergelijk korte poorten (ik kijk dan even in het eerste plaatje), en die 122 dB kloppen inderdaad, echter enkel vanaf zo'n 50 Hz (heb even afstemming gegokt aan de hand van het plaatje), daaronder zakt het flink inzakken, tot maximaal 98 dB bij 35 Hz.

Als je een dergelijk grote kast wil aanhouden, tune hem dat wat lager (35 Hz ofzo), en gebruik dan maar twee poorten (hoeven die niet zo lang te worden). Dat gaat dan wel wat minder hard boven de 50 Hz, maar eronder gaat het flink harder, en het is ook nog eens veel strakker.

Ik zeg altijd maar: bouw nooit blind wat na!

Zelf zou ik denk ik een kleinere kast nemen (60 liter getuned op 40 Hz). Dat gaat wat minder laag, maar belastbaarheid is een goede compromis tussen de twee grotere kisten, en kwa strakheid wint het dat al helemaal. Die mindere diepgang maakt de roomgain wel weer goed.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 12:21
voodooless schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 10:37:
....

Zelf zou ik denk ik een kleinere kast nemen (60 liter getuned op 40 Hz). Dat gaat wat minder laag, maar belastbaarheid is een goede compromis tussen de twee grotere kisten, en kwa strakheid wint het dat al helemaal. Die mindere diepgang maakt de roomgain wel weer goed.
Volgens mij heb je bij een drive-in show niet veel roomgain :P
Of geeft buiten/openlucht ook een hoeveelheid roomgain ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

fluppie007 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 12:18:
Volgens mij heb je bij een drive-in show niet veel roomgain :P
Of geeft buiten/openlucht ook een hoeveelheid roomgain ?
Buiten niet, maar bij een drive-in ligt het maar net aan de plaatsing. Waar je dus goed naar moet kijken, is waar je deze woofer precies voor wil gebruiken, welk werkgebied, en hoe hard moet het gaan. Aan de hand daarvan maak je een ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Bedankt tot de reacties zover.

Grote kast? In de PA-wereld is dit een buitengewone compacte kast :) Daarom was ik ook gecharmeerd van dit ontwerp. De poorten zijn 16 cm lang, is dat zo kort?
Als ik de parameters invoer, moet ie zeker tot 40 Hz nog behoorlijk mee kunnen komen. Afijn, ik heb de platen al gekocht, dus zal mij aan dit ontwerp houden! Ben benieuwd hoe het gaat klinken.

En deze subs zijn voor het binnenwerk. Voor het buitenwerk hebben wij op dit moment twee hoorngeladen (W-bin) subs, deze zullen overigens op termijn ook nog vervangen worden door andere hoorngeladen subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TB schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:45:
Bedankt tot de reacties zover.

Grote kast? In de PA-wereld is dit een buitengewone compacte kast :) Daarom was ik ook gecharmeerd van dit ontwerp. De poorten zijn 16 cm lang, is dat zo kort?
Als ik de parameters invoer, moet ie zeker tot 40 Hz nog behoorlijk mee kunnen komen. Afijn, ik heb de platen al gekocht, dus zal mij aan dit ontwerp houden! Ben benieuwd hoe het gaat klinken.
16 cm is inderdaad redelijk kort, simuleer maar eens wat de tuning frequentie van is. Ergens rond de 50 Hz gok ik zo, of misschien nog wat hoger. Dat geeft je een enorme belasbaarheid boven de 50 Hz. Als je een high-pass filter gebruikt op ergens rond de 40 Hz, is het een prima PA sub denk ik. Het is maar net waar hij gebruikt voor gaat worden. Voor de meeste muziek gaat het prima lukken zo denk ik, maar dit is dus niet de meest strakke sub die te maken is met deze woofer, maar wel die die boven de 50 Hz het meest hard gaat ;) Wil je ook in het echte sublaag hard gaan, dan moet je toch op zoek naar een andere woofer denk ik. 3mm Xmax is natuurlijk niet super veel.

Ben benieuwd hoe het gaat worden. Een ding staat vast: knallen gaat het zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik denk dat ik hem inderdaad wat lager ga tunen en de baspijpen wat langer maak. Eventjes experimenteren als hij klaar is (je oren zeggen toch meer dan een grafiekje). Overigens is de X-max 6 mm!

Ben ondertussen weer even wat aan het klussen geslagen, vorderingen tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: http://img160.imageshack.us/img160/3871/sub1qt0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img160.imageshack.us/img160/4038/sub2yu6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TB schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 09:47:
Overigens is de X-max 6 mm!
De totale slag wel, maar we rekenen enkel een kant op, dus 3 (eigenlijk 3,5) mm ;)

Ik blijf erbij dat voor deze woofer een kleinere kist veel beter zou uitkomen.
Ben ondertussen weer even wat aan het klussen geslagen, vorderingen tot nu toe:

[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er erg netjes uit zo! Ik zou tunen ergens rond de 30 Hz. Met een 4e orde LR op 100 hz krijg je dan nog een best nette curve.

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 08-04-2008 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
update!

De bouw vordert aardig (zie pics).

Afbeeldingslocatie: http://img176.imageshack.us/img176/3620/minisub3wf1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/8691/minisub4rp9.jpg

Ik heb ze even aangesloten op een Denon hifi-versterker en hebben ong 100 watt voor hun kiezen gehad, maar de boel trilt hier volledig uit elkaar (werkelijk waar alles in dit hok trilt). Binnenkort even de speakonchassisdelen aansluiten, de PA-versterkers uit de aanhanger halen en een ruimte zoeken die minder trilt. Ik ben zeer hoopvol! Ik heb de basspoorten twee keer zo lang gemaakt. Tot 35 hz blijft hij ongeveer op hetzelfde volume doorgaan, daaronder wordt het snel minder.
Nu nog even op zoek naar speakergaas en speakertapijt (met daarvoor speakerschuim). Speakerschuim kan ik goedkoop in de buurt krijgen, maar hoe kom ik aan goedkoop speakergaas? Of moet ik werkelijk de hoofdprijs betalen, mijn god wat is dat spul duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 10:12:

Ik blijf erbij dat voor deze woofer een kleinere kist veel beter zou uitkomen.
Als ik ga simuleren, kom ik met een kleinere kist veel minder laag. Eerst wou ik een grotere kast nemen van 200 liter, maar heb toch maar voor dit ontwerp gekozen omdat hij redelijk compact is.

Ter vergelijking: deze subs gebruiken we nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.bassjump.nl/300607/P6300004.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Heb inmiddels via marktplaats een geperforeerde plaat gevonden (met genoeg ruimte voor "lucht") 2 m2 gepoedercoat voor 20 eurootjes :) Genoeg voor deze subs en eventuele toekomstige projecten [:)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TB schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 23:30:
Als ik ga simuleren, kom ik met een kleinere kist veel minder laag. Eerst wou ik een grotere kast nemen van 200 liter, maar heb toch maar voor dit ontwerp gekozen omdat hij redelijk compact is.
Ik heb ook niets over de kwantiteit gezegd. Ik had het over kwaliteit ;)

Maareh, waarop heb je de kasten nu getuned?

Ziet er trouwens best netjes uit zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik weet het eigenlijk niet precies, ik heb het op gehoor gedaan! Ik gok rond de 40 Hz.

Trouwens, op de speaker staat achterop: Fane Studio Colossus 15B

En in Winisd heb je ook de Fane Studio 15B, die heeft een X-max van 11 mm....

Welke heb ik nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TB schreef op zondag 13 april 2008 @ 22:08:
En in Winisd heb je ook de Fane Studio 15B, die heeft een X-max van 11 mm....

Welke heb ik nu?
Ik neem toch aan dat je gewoon de Colossus hebt. Als ie 11 mm Xmax had was ie wel anders gebouwd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb een mailtje gestuurd naar Fane met een foto, die kunnen mij vast uitsluitsel geven :) 11 mm is best veel voor een PA-woofer trouwens.

Nu ik dit typ zie ik dat de Studio 15B een RMS-vermogen van 200 watt heeft, die van mij 400 watt, wat weer overeenstemt met de colossus. Het zal dus wel de colossus zijn! Lekker onoverzichtelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 19:22
@ ts, wel een crest 4001 amp maar een behringer x-over???

zou toch maar eens rond gaan kijken naar een dbx driverack, komt je geluid altijd ten goede

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-06 21:39
Waarom heb je gekozen voor MDF?
Lijkt mij op feesten in combinatie met bier en dergelijke geen fijne combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

TerminalNL schreef op maandag 14 april 2008 @ 18:51:
Waarom heb je gekozen voor MDF?
Lijkt mij op feesten in combinatie met bier en dergelijke geen fijne combinatie.
Neem aan dat hij ze nog verder gaat afwerken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Die Beheringer bevalt prima. Als ik goedkoop tegen een driverack aanloop zal ik hem zeker kopen, maar deze krengen zijn zo duur!
En uiteraard ga ik ze nog verder afwerken (speakertapijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Jag

Ga je ze naast je huidige subjes gebruiken? Had je er misschien beter vier kunnen bouwen. Twee verschillende subs overlappend gebruiken werkt niet altijd even goed. Wel grappig project, eens een keer wat anders :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik weet nog niet wat ik doe, eerst maar eens even luisteren hoe een en ander klinkt! Wij hebben ook nog twee w-bin-subs. Deze gebruiken we vaak voor grotere zalen en buiten, naast de Bass Reflex. Dat werkt prima! Dan heb je de BR voor de short throw en de W-bins voor de long throw. De W-bins hebben meer een kickbass dan een echt lage bas (dat krijg je pas als je ze gaat stacken).

Kortom: Eerst eens luisteren!

edit:
Vier bouwen was geen optie trouwens, aangezien ik maar twee speakers heb :P

[ Voor 10% gewijzigd door TB op 14-04-2008 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281743

Beste TB ik heb hier 2 fane speaker liggen ook de Collosus 15 400 watt rms (staat achterop)

Ik krijg dus echt geen bass uit deze speakers zitten nu in een wat ik denk te grote kast.

Zou jij misschien de maten van jou kastje door kunnen geven, ik geloof dat jij er wel een dijk van geluid uitkrijgt???????

Ik heb er trouwens een Crest CA9 (2x 600 watt rms 8ohm) achterhangen!!!

Ik hoop op een snelle reactie,

Met V ;) riendelijke Groet,

Gijs Verbunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat voor kast? gepoort, gesloten? bandpass? folded horn? hoe groot? wat voor poorten?

:P

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicShockwave op 25-11-2008 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haha ja..... ik ben nog niet zo bekend met al dat spul.

Het is een kast met de speaker in het midden en aan beide kanten (lange zijde van de kast) een lange vierhoekige opening met de hoorn diep naar binnen. Ongeveer 1 meter hoog 50 diep 40 breed.

In deze kasten zaten Beyma's met 1600 watt

:) noob huh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is lekker lomp spul ja. :D

Snel maar eens een filmpje maken als ik jouw was. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Anoniem: 281743 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:56:
haha ja..... ik ben nog niet zo bekend met al dat spul.

Het is een kast met de speaker in het midden en aan beide kanten (lange zijde van de kast) een lange vierhoekige opening met de hoorn diep naar binnen. Ongeveer 1 meter hoog 50 diep 40 breed.

In deze kasten zaten Beyma's met 1600 watt

:) noob huh ;)
dan zal het een W-bin zijn. :)
Als ie met deze nieuwe driver niet doet wat ie ooit gedaan heeft dan moet je eens de TS parameters van de oude en de nieuwe langs elkaar leggen.
Zou jammer zijn om zon kast te mollen. Beter hang je er een goede driver in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hahaha, even serieus dit zijn dus niet de perfecte speakers maar ik kan er veel meer van maken als er in zit. Mocht ik de kast maken van hierboven dan krijg ik namelijk wel een goede output.

alleen die baspoorten hoe kan ik dat het beste doen? (maken,kopen, 2 of 4?)

Groeten Gijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

beetje off topic marja...even stiekem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Anoniem: 281743 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 20:08:
hahaha, even serieus dit zijn dus niet de perfecte speakers maar ik kan er veel meer van maken als er in zit. Mocht ik de kast maken van hierboven dan krijg ik namelijk wel een goede output.

alleen die baspoorten hoe kan ik dat het beste doen? (maken,kopen, 2 of 4?)

Groeten Gijs
oke stap 1 zoek/meet TS parameters
Stap 2 stop ze eens in winISD
Stap 3 speel eens een beetje rond met het aantal poorten/kastgroottte/poortlengte en kijk eens wat je grafiekjes doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oke thx ga ik proberen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Check deze kasten (w-bin) denk ik zitten ze nu in maar dit werkt dus niet..!!!

www.yousendit.com/download/TTZuYURETSttUUZMWEE9PQ

(link even kopieren/plakken)

Ik denk dat het W-bin's zijn heb ze overgekocht van een maat van me....Maar krijg er dus niet de power uit met de Fane collosus als ik zou willen.

Ik hoop dus met deze Bass Reflex kast er meer output mee te krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Anoniem: 281743 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 11:03:
Check deze kasten (w-bin) denk ik zitten ze nu in maar dit werkt dus niet..!!!

www.yousendit.com/download/TTZuYURETSttUUZMWEE9PQ

(link even kopieren/plakken)

Ik denk dat het W-bin's zijn heb ze overgekocht van een maat van me....Maar krijg er dus niet de power uit met de Fane collosus als ik zou willen.

Ik hoop dus met deze Bass Reflex kast er meer output mee te krijgen....
Dat gaat waarschijnlijk lukken. Volgens mij moet je in zon kast namelijk echt de goede driver stoppen, Dat komt vrij nauw met dat soort hoorn achtige ontwerpen (correct me if im wrong)

Dus als je gaat voor een gepoorte kast kun je meer uit de driver halen. Maar dus wel berekenen :)
Pagina: 1