Raid spreiden over sata channel of juist niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 13:13
Ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan maar nu ik op dit moment totaal 5 HD's in me pc heb omdat ik mijn oude raid 0 vervang voor schijven die wel snel gaan (7200.10 met AAK gaan eruit) zie ik dat ik 3 sata channels heb. 1.0/1.1 2.0/2.1 en 3.0/3.1.

Heb niet echt tests hierover kunnen vinden maar wellicht dat iemand het kan beredeneren of mijn redenatie kan beaamen?

Ik weet niet hoe het hardware matig in elkaar steekt maar als het zo gaat als met geheugen dan is het beter gescheiden channels te combineren omdat op deze manier elke "controller" 1 schijfje aanstuurt. Aangezien ik net de burstrate test op 260 MB/sec weet ik niet of bijvoorbeeld poort 5 en 6 dat aankan als ze beiden aan het bursten zijn?

Er is echter wel een kleine maar... ik heb namelijk 3 channels maar er moeten ook meerdere dingen 1

1)nieue raid 0 setup van 2 schijven
2) een 3e hd als backup
3) een DVDrom en een DVD brander

Totaal dus 5 vd 6 poorten. Eventueel kan ik dan de cdromspelers naast de hd's prikken is dat een idee?
dan wordt het:
Channel 1
1backup schijf
2 leeg
Channel 2
3 HD 1
4 DVD
Channel 3
5 HD1
6 DVD-rw

Is dit een goed idee of is het op 1 of andere manier sneller om raid te enablen voor bijv channel3; 5,6?

ps ik gebruik een nforce 680i.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik me niet vergis hangen die dingen toch allemaal aan dezelfde controller? In dat geval maakt het niets uit hoe dat je ze aansluit, de bottleneck ligt toch in de verbinding tussen chipset en cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Dus die channels bestaan in feite niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is misschien ook handig even aan te geven om welk moederbord het hier gaat, zodat nagegaan kan worden welke controllers er precies aan boord zitten. Er zijn moederborden die bijvoorbeeld een extra RAID controller hebben welke aan de PCI bus hangt, maar het kan ook zijn dat deze in de chipset zelf verwerkt zit. Waar welke aansluiting bij hoort kun je wel uit je handleiding halen.

In iedergeval begrijp ik jouw verhaal dat je 6 S-ATA connectoren hebt op je moederbord die genummerd worden als 1.0 / 1.1, 2.0 / 2.1 en 3.0 / 3.1 dit is misschien een beetje verwarrend, maar je hebt gewoon 6 S-ATA aansluitingen welke elk 150MB/sec of 300MB/sec kunnen verwerken. Of het 150 of 300 is ligt natuurlijk aan de interface.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:24
Het kan soms nogal verwarrend werken, omdat sommige moederborden/biossen (vooral als s-ata in ide/legacy modus staat) de serial-ata kanalen weergeven als Primary Master/Slave, Secondary Master/Slave enz. Voor de snelheid zou dit echter niet uit moeten maken, 't is niet zoals bij p-ata dat de 'master' en 'slave' schijven niet tegelijk aangesproken kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
_Dune_ schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 22:51:
Het is misschien ook handig even aan te geven om welk moederbord het hier gaat, zodat nagegaan kan worden welke controllers er precies aan boord zitten. Er zijn moederborden die bijvoorbeeld een extra RAID controller hebben welke aan de PCI bus hangt, maar het kan ook zijn dat deze in de chipset zelf verwerkt zit. Waar welke aansluiting bij hoort kun je wel uit je handleiding halen.

In iedergeval begrijp ik jouw verhaal dat je 6 S-ATA connectoren hebt op je moederbord die genummerd worden als 1.0 / 1.1, 2.0 / 2.1 en 3.0 / 3.1 dit is misschien een beetje verwarrend, maar je hebt gewoon 6 S-ATA aansluitingen welke elk 150MB/sec of 300MB/sec kunnen verwerken. Of het 150 of 300 is ligt natuurlijk aan de interface.
P5N32-E SLI (nforce 680i dus), heb mobo boekje en intel site al nagespit maar kan alleen vinden dat het 6x 300 MB/sec is.

[ Voor 0% gewijzigd door _Dune_ op 05-04-2008 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 22:51:
In iedergeval begrijp ik jouw verhaal dat je 6 S-ATA connectoren hebt op je moederbord die genummerd worden als 1.0 / 1.1, 2.0 / 2.1 en 3.0 / 3.1 dit is misschien een beetje verwarrend, maar je hebt gewoon 6 S-ATA aansluitingen welke elk 150Mb/sec of 300Mb/sec kunnen verwerken. Of het 150 of 300 is ligt natuurlijk aan de interface.
Dat is natuurlijk 150MB/s en 300MB/s
sdk1985 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 01:39:
[...]
P5N32-E SLI (nforce 680i dus), heb mobo boekje en intel site al nagespit maar kan alleen vinden dat het 6x 300 MB/sec is.
Maar zoals _Dune_ al aangeeft, iedere aansluiting kan max 300MB/s trekken. Dus het maakt verder niet uit hoe je de disks aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[quote]Terw_Dan schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 09:00:
Dat is natuurlijk 150MB/s en 300MB/s
Als het een 150MB/s interface zou zijn dan heb je natuurlijk geen 300MB/s mogelijkheid, maar het is een 300MB/s interface en dan gaat beiden natuurlijk. :D
Maar zoals _Dune_ al aangeeft, iedere aansluiting kan max 300MB/s trekken. Dus het maakt verder niet uit hoe je de disks aansluit.
Precies ;) dat bedoelde ik ook. (misschien een beetje moeilijk verwoord)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

_Dune_ schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 11:01:
Als het een 150Mb/s interface zou zijn dan heb je natuurlijk geen 300Mb/s mogelijkheid, maar het is een 300Mb/s interface en dan gaat beiden natuurlijk. :D
Maar het is juist een 300MB/s interface, geen 300Mb/s interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 13:54:
[...]

Maar het is juist een 300MB/s interface, geen 300Mb/s interface.
Maar natuurlijk ik haal 3Gb/s en 300MB/s door elkaar. |:( Ik zal dit even corrigeren. :X

Pagina: 1