Toon posts:

Vreemde OC problemen met Asus P5E i.c.m. E8400

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Ik ben sinds 2 dagen in het bezit van een Asus P5E moederbord en een Intel E8400. Ik heb dit setje gekocht om lekker overteclocken naar de 4Ghz maar de realiteit is helaas anders.

Systeem:
Asus P5E
E8400
Gskill 4GB (2x2GB) 6400. (Geheugen wilt 500Mhz draaien)
2x Seagate 250Gb 16MB Raid 0
Asus 8800GTS 512
Coolermaster M620 voeding
Windows Vista Ultimate 32Bit NL

Problemen:
Toen ik het setje binnen kreeg gelijk alles zorgvuldig in elkaar gezet en alles deed het. Toen met windows Vista installeren liep ik echter tegen een paar BSOD's aan vanwege mijn raid setup. Dit heb ik weten op te lossen en windows Vista Ultimate draait als een zonnetje met alles op stock.

Toen ik een poging wilde wagen met overclocken heb ik dit dan ook maar gedaan. Bios even geflasht naar 601 wat volgens de mensen op XS dé bios was voor een E8400. Biosupdate liep vlekkeloos en ik had 601. Maar toen ik dus ging overclocken ging het mis. Allereerst had ik even de voltages goed afgesteld (ervaring met overclocken van een E6750) de de FSB op 400 en de multiplier op 9. Het systeem bootte niet. Toen heb ik hem afgesteld op een multiplier van 8 maar dat mocht ook niet baten. Toen heb ik geprobeerd een FSB van 500 op multiplier van 6 en dit werkte (!) i.c.m. met het geheugen dat ook 500Mhz liep! Nu mislukt alles wat boven de 3Ghz komt in feite. Kan dit te maken hebben met mijn raid? Of iets anders? De temperaturen zijn goed.

Na een bioslfash komt het systeem altijd met ene melding: Cmos checksum bad. Ik dacht dat dat niet zo erg was, gewoon even alles op default zetten.

Wat ik gedaan heb:
- Bios 601 en 605 getest
- Verschillende FSB's getest
- Verschillende voltages (Ook SB, NB, CPU PLL, Vcore, Mem)
- Verschillende mulitpliers

Wie weet raad?

Verwijderd

Ja ik vind het niet zo gek hoor dat het niet lukt. ;)

Je begint als een gek te OCen.

Zelf heb ik een P5K Deluxe en een P5B Deluxe en daar heb ik met beide borden de mazzel dat ik de E8400 op 4,4+GHz stabiel heb weten te krijgen alleen beide hadden zo hun eigen 'problemen' gaande de weg zich vorderde.

Het is natuurlijk niet verstandig om als een gek aan die FSB te gaan zitten.

Welke Voltage heb je precies ingesteld voor je CPU?
Waarom begin je niet eerst met 350MHz FSB en dan 370MHz en dan 385MHz en dan 400MHz om zo te kijken wat er verandert en dan kun je dus steeds je 'problemen' makkelijker overwinnen dan zo in het wild te gaan OCen. :+

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik heb nu dus op aanraden van MR_ATTITUDE de FSb met stapjes van 10 omhoog gedaan. Dan boot hij wel, maar dan krijg ik BSOD´s als ik windows in probeer te komen (na dat schuifbalkje)

Iemand nog ideeën?

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:29
Wat heb je voor koeling voor je E8400?
Heb je al wat voltage bijgedaan? (!!!)

Aan het moederbord zou het niet mogen liggen denk ik. Maar steek een heel klein beetje extra voltage op je CPU(mits dat deze goed gekoeld is) hoe hoger u frequentie(mhz) wordt, des te sneller elektrische singalen er door u CPU moeten, soms onstaan er dan fouten op dat deze singalen niet goed worden 'begrepen'. Wat extra voltage verhelpt dit probleem :) let wel op, verhoog nooit uw voltages te snel te hoog, doe het in kleine stapjes ;)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even tijdelijk dat kleine boxed intel coolertje eropzitten maar de temperaturen vielen eigenlijk best mee. (~40 graden idle @ 3Ghz @ 1,375V). Stressed heb ik nooit getest. Ik zal er eens een extra fan op richten.

En die voltages heb ik dus wel te snel omhoog gehaald. Ik zet hem wel terug op 1,25V. Maar op hoeveel moet ik mijn CPU PLL voltage zetten?

Verwijderd

Eigenlijk zou je voor 3GHz al meer dan zat moeten hebben aan die 1,25Volt. ;)

Ik had @ 3GHz maar 1,2125Volt (BIOS) nodig dat was in CPU-Z 1,18Volt.

Ook het verhogen van je NB en SB Voltage wil ook helpen trouwens.
Die CPU PLL zou je nog niet nodig moeten hebben.

Maar als jij je Voltage op 1,25Volt houdt zul je bijv. ook naar 3,1GHz moeten kunnen clocken zonder fouten.

Gaat het al meteen fout?
Heb je wel een hogere OC gehaald zonder dat het fout ging?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met dit setje nog niet hoger gehaald dan 3,06 Ghz en dat was al een BSOD. Het gaat pas fout als het wilt booten in windows, na het schuifbalkje.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Kijk even wat je PCIe frequencies doen bij deze settings, de PCIe bus locken op 100 of 101 mhz is geen slecht idee met n raidcontroller dr op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de pci-e bus al op 100 staan standaard en heb ook op 105 geprobeerd. Maar bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand met een P5E een foto willen maken van zijn Extreme Tweaker-tab in de bios? Of ALLE waardes hier neerzetten? Misschien dat ik een belangrijke over het hoofd zie.

Verwijderd

Ja er gaat iets geweldig fout, als jij al met een 60MHz OC een BSOD krijgt dan zit er iets niet goed. ;)

Zet je BIOS eens terug naar Default.
Zet daarna alleen je FSB eens op 340MHz en je PCI-E op 100MHz, dat zou nog wel moeten kunnen zonder dat je iets anders nodig hebt.

Als je dan ook al BSOD krijgt dan moet je eens kijken of je wel alle PSU stekkers hebt aangesloten. 8)

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-01 10:30

Rub3s

+3 , omdat het kan

u vraagt, wij flitsen:

[img=http://img364.imageshack.us/img364/9651/hpim1522ey6.th.jpg][img=http://img364.imageshack.us/img364/7572/hpim1523ss2.th.jpg]

misschien missen er 3 velden van het geheugen, maar de belangrijkste staan er (ik neem aan dat je die missende velden toch niet gewijzigd hebt)

t'is geloof ik van bios 0906, geen idee of dat wat uitmaakt

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de screenshots en het advies van ATTITUDE.

Ik draai nu op een FSB van 340 en heb zoveel mogelijk op auto staan. Tot zover nog geen bsods. Ik ga 350 proberen. Ik hou jullie op de hoogte!

EDIT: oke ik draai nu op 350FSB maar er was wat voorgevallen: Ik had zoveel mogelijk op AUTO laten staan dus ook het geheugen. Ik bootte met 350FSB en ik kreeg de BSOD: Memory Management. Toen heb ik de geheugen frequentie handmatig ingesteld en het geheugen op 2T gezet. (timings had ik al staan, 5-5-5-15) Toen bootte hij wel goed :D Ik ga verder!

EDIT2: Oke, Ik heb 360FSb geprobeerd maar dit resulteerde in een BSOD (stond geen vermelding bij, wel heb ik de vcore naar 1,31V gebracht maar ik had nog steeds de BSOD. Ik draai nu weer op 350FSB

Mijn bios van de 360FSB:
Wat ik allemaal heb ingevult: (de rest staat op auto of default)
FSB: 360
PCI-e bus: 100
Geheugen freq: DDR2-721Mhz
Geheugen 1t/2t: 2T
Geheugen timings: manual -> 5-5-5-15
Vcore: 1.13125V
Geheugenvoltage: 1,9 V

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2008 19:19 ]

Verwijderd

Ik weet niet welke G.Skill modules je precies hebt maar er zijn ook G.Skill modules die op 6-6-6-18 werkt en dat kan je OC problemen wel heel goed verklaren dan. ;)

Probeer dat eens en ga dan eens verder.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar kijk, ik heb PC6400 modules (800 Mhz) en me FSB is 360. FSB x2 = 720 dus me geheugen moet dit zeker aankunnen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 01:28:
Ja maar kijk, ik heb PC6400 modules (800 Mhz) en me FSB is 360. FSB x2 = 720 dus me geheugen moet dit zeker aankunnen.
Wat is dan het standaard voltage opgegeven volgens de fabrikant?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
1,8 t/m 1,9V staat op het doosje maar op 2V heb ik al geprobeerd zonder succes.

• dwinzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-01 00:49
Memtest al geprobeerd? Misschien is je geheugen niet goed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 april 2008 @ 01:28:
Ja maar kijk ;) aangezien je systeem al niet stabiel is, zou ik het gewoon proberen....
Het kan je hoogstens één a twee minuutjes aan tijd kosten als het niet werkt. :+

Verwijderd

Topicstarter
oke :P Maar ik heb inmiddels een P35-DS4 2ehands gekocht vna iemand die makkelijk 520FSB haalt. Maar sluit hem maar niet, mochten misschien andere P5E gebruikers baat bij hebben

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 20:24

CDAAbeltje

Cool Down !

Mr Alfabet schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:31:
Kijk even wat je PCIe frequencies doen bij deze settings, de PCIe bus locken op 100 of 101 mhz is geen slecht idee met n raidcontroller dr op.
Even een klein vraagje. Is het locken van de PCIe frequentie op 101 Met een raidcontroller alleen maar bevordelijk voor het overclocken ? Of kan iemand mij vertellen waarom het locken op 101 dan een verstandige zet is ? :)

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
CDAAbeltje schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:07:
[...]

Even een klein vraagje. Is het locken van de PCIe frequentie op 101 Met een raidcontroller alleen maar bevordelijk voor het overclocken ? Of kan iemand mij vertellen waarom het locken op 101 dan een verstandige zet is ? :)
Omdat anders je hele raid array stuk gaat (heb ik al een keer gehad toen ik hem voor het overclocken een stuk hoger had gezet..)
Niet aan te raden om hem hoger te zetten met een raid array.

http://specs.tweak.to/15535

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 20:24

CDAAbeltje

Cool Down !

Dus ik maak hier uit op, locken op 100 ?....

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:31

TheTeek

TheTeek

Vreemd dat je met een E8400 niet boven de 3GHZ uit komt met de P5E.
Ik heb zelf exact zo'n opstelling, maar dan met OCZ DDR2-1000 geheugen.
Mijn systeem draaid nu op 3.6Ghz voor de processor op een vast ingestelde voltage van 1.325v
Geheugen op 1066 op 2.1 volt en de timings manual op factory default

FSB op 400 met een multiplier van 9, 3.6Ghz voor de CPU dus.
Verder alle overige voltages en instellingen op default gelaten., behalve de PCIe, deze staat vast op 100Mhz.

Zodra je de FSB verhoogd gaat automatisch het geheugen mee, je ziet meteen op welke snelheid je geheugen gaat draaien, zet deze weer terug op z'n default.

Verhoog niet teveel in 1 keer, houd het simpel en probeer eerst op welk FSB je moederbord stabiel blijft, stel een doel voor ogen, bijvoorbeeld 450Mhz, hou rekening met je processor snelheid bij het verhogen van de FSB, zet je multiplier terug.

als we uitgaan van 450Mhz FSB en een cpu snelheid van 3000Mhz moet je dus je multiplier vast zetten op 6.5 (3000/450=MP), zo weet je zeker dat je processor niet de bottleneck is, zo ga je stap voor stap, nadat je hebt vastgesteld dat je moederbord stabiel blijft op 450Mhz, andere aanpassingen doen, zoals je MP verhogen tot je een stabiele processor overclock hebt gegenereerd, meestal moet je ook je CPU voltage verhogen met kleine stapjes, stel deze bijvoorbeeld in op 1.3V of 1.35V, dat is een redelijk veilige instelling en met voldoende koeling loop je geen enkel risico.

Is je systeem echter instabiel op z'n default instellingen dan is er iets defect, test je geheugen met memtest of wat dan ook, test je processor met orthos of aan andere stress tester, test je videokaart met ati tray tools of doe een run met 3dMark06.

Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door TheTeek op 15-04-2008 14:17 ]

No one knows what TheTeek is

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:31

TheTeek

TheTeek

@ CDAAbeltje, je PCIe bus is de bus waarop alle PCIe devices zijn aangesloten, dus videokaart, waarschijnlijk ook de RAID controller, ga je deze verhogen en wordt het geheel instabiel door deze verhoging, heb je kans op het omvallen van je raid config, data corruptie op je hardeschijven of andere heel vreemde problemen.

net wat ik eerder schreef probeer alles 1 voor 1 te verhogen, maar wees heel voorzichtig met je PCIe frequentie, zet deze dus vast op 100Mhz, 110 is vaak nog wel veilig, maar met een RAID opstelling zou ik dat risico niet willen lopen.

No one knows what TheTeek is

Pagina: 1