ableton live 16 channel liveact met laptop of matx?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244560

Topicstarter
Nadat ik laatst ableton live 7.0 suite http://www.ableton.com/suite demo heb geprobeerd, wil ik met ableton live7 binnekort ons 1e optreden live mijn eigen muziekproducties mixen.
mijn vraag is eigenlijk, wat zijn de aanbevolen computer specificaties hiervoor:

Live 7 met 16 dj-channels met 36 muziekprodukties (5tot8 minuten)16bit/44.1k + losse samples in loop + master section+ 20 effecten/plug inns.
we mixen hooguit 7 dj channels tegelijk met 4x 5 tot 8 minuten audio+8effecten+loops op de dj channels.
de tracks gaan aan en uit met de tiptoetsen op de midicontrollers en met faders
de dj channels low mid high en filter worden bedient met de rotary controls op de midi controllers
de effecten worden bedient met de 3rotary knoppen op de midi controllers
de mastersectie wordt bedient met de master midi controller
het is een liveset dus 3 uur lang zonder fouten moet deze stup foutloos werken.

reeds uitgekozen apparaten & software:
een externe adda unit met firewire: mackie onyx 400f (+interne wordclock) ((pro-audio zero latency 127dB spl))
live7 willen we bedienen met midi controllers:
2x behringer b-control nano; 3 rotary knoppen ,usb
2x behringer b-control bcf2000; 8x motorised full length faders + 24 tip toetsen, usb
2x behringer b-control bcr-2000; 32 rotary knoppen + 8 tip toetsen, usb
1x presonus faderport ; 1 masterfader + 12 mastersection buttons & control
1x muis(liever niet gebruiken)
1x toetenbord
1x x86-computer of laptop met xp of vista (is 64bit ook mogelijk?)(wil eigenljk linux/ubuntu maar die driver of key voor live bestaat (nog)niet)

Benodigde minimale aanbevolen specificaties van mijn setup voor:
processor snelheid( bij 16 dj channels, 4x 5minuten audio met 8 effecten aan met losse samples in loops, bedient met 7 midi controllers)
benodigd geheugen 2GigaByte of 4Gigabyte?
harddisk read/write/average io speed (MB/s), is 1 standaard disk genoeg?Western Digital caviar160GB sata2 16MB cache
benodigde videokaartgeheugen (met resolutie 1024x768 bij 16 dj channels(uit live zelf), 4x 5minuten audio(16/44.1 wav) met 8 effecten aan met losse samples in loops)

ik ga in ieder geval een nieuwe computer speciaal voor live optreden kopen.
voor 380-770 euro. (bv bij azerty.nl) heb totaal geen zicht op laptops qua verhouding tot desktops;
hieronder heb ik twee matx systemen samengesteld. is het eerste systeem snel genoeg?
ik weet niet of een geintegreerde videochip(kaart) snel genoeg is voor live7
(dit komt omdat deze moederborden net uit zijn)

dit is mijn idee van minimaal nodig voor de bovenstaande Live7setup,
krachtig 380euro systeem; eventueel later uit te breiden:

kast: microatx kast (30x30x15cm) inclusief casefans+voeding 300watt
moederbord Asus P5KPL-VM i G31(moederbord met geintegreerde videochip(kaart))800fsb
disk Western Digital 160 GB sata2 16MBcache 7200 rpm
geheugen 2x 1024MB ddr2/800 cas5(bij OS XP :is 2GBddr2/800 genoeg? (met 8 effects en plug inns simultaan, dus misschien 4GB of 8GB zelfs nodig?)
processor intel celeron d440 2GHz 800 fsb (is deze snel genoeg voor mijn setup zonder vertraging?)
15"monitor 1280x768 resolution

hetvolgende systeem kan het zeker aan:
mijn idee van een erg krachtig 770euro systeem: eventueel te onderklokken voor minder warmte produktie

kast: microatx kast (30x30x15cm) inclusief casefans+voeding 300watt
moederbord p5k-vm ASUS matx intel g35(moederbord met geintegreerde videochip(kaart))1333fsb
disks: 2x Western Digital harddisk raptor 74GB 10k rpm(RAID0)
geheugen 4x 1GB pc6400 cas3 ddr2/800
processor intel core2duo e6750 2,6GHz 1333fsb+ scyte infinity koeler
15"monitor 1280x768 resolution

Hopelijk komt mijn hele verhaal over en is het duidelijk genoeg.
In ieder geval ga ik Ableton Live 7 zeker aanschaffen om onze muziek live to mixen.
Daarom wil ik graag weten of ik met het 380 euro systeem geen geluidvertraging, kliks of beeldvertraging krijg.
Ik denk dat dit eigenlijk alleen uit te testen is , maar misschien kunnen jullie me zeggen wat ik minimaal nodig heb en wat overdreven is, qua computer hardware, bij mijn specifieke gebruik van Ableton Live 7.
Met warme clubs etc evt slechte ventilatie hoop ik niet te veel te maken te krijgen maar het is handig om het in beschouwing mee te nemen

Specificatie van ableton live: (zegt niet zo veel, dit is minumum nodig)
Windows: 1.5 GHz CPU or faster, 512 MB RAM (1 GB recommended), Windows XP or Windows Vista, Windows compatible sound card (ASIO driver support recommended), QuickTime 6.5 or higher, DVD-ROM drive

Michiel

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Voor backstage spul (live) zou ik niet zomaar zelfbouw meuk bij elkaar zetten. Wat dat betreft is een laptop (non-zelfbouw) altijd wel goed uitgebalanceerd, zeker de zakelijke lijnen van HP, Dell en Toshiba. Bijkomend voordeel dat een laptop standaard al een battery back-up heeft waardoor je geen last hebt van blackouts.

Sound processen vereist niet zo heel veel I/O, video daarintegen wel. Ik weet niet precies wat je met video wil gaan doen, maar dat is bijna een vak apart. Als je voor een Core 2 Duo ergens boven de 2,4 Ghz zit met 4 GB ram zit je goed. Dan draait het gewoon lekker soepel.

En je zou natuurlijk altijd Wine kunnen proberen voor Ableton, er zijn applicaties die verrassend stabiel werken daaronder.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:45

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Wij gebruiken al een paar jaar Ableton Live (v3 t/m v6) bij het Nationale Toneel en ondervinden soms hickups bij het starten van een track. Dit komt door de aanvoer van muziek-data vanaf de harde schijf. Een goede snelle harde schijf en datalijn (moederbord) is dus belangrijk. Qua processingpower valt het met Live erg mee. Wij gebruiken laptops (MacBooks G3, G4 en Core2Duo's) en zelfs met een flink aantal outputs tegelijk heeft de processor het nog rustig. Ook het geheugengebruik valt reuze mee.

Ik verwacht dat je met dit systeem dus echt wel veilig zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244560

Topicstarter
laptop is dus prima genoeg met laagste t series ofzo?, moet dus 2 harddisks en 2GB liefst 4,
thanks....
als ik videobeelden heb stuur ik een linkje...

michiel