[Vista] Swapfile blijft vollopen, geheugengebruik +/- 3GB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Ik draai nu al zo'n jaar Vista 64 bits op mijn PC met 4 GB geheugen.
In het kort de specs:
  • AMD64 socket 939, X2 3800+
  • 4x 1 GB DDR
  • NVidia 8600
  • NForce4 boardje.
Het probleem is dat mijn PC na verloop van tijd steeds trager wordt en als je dan naar de Task Manager kijkt, dan is het geheugen gebruik eigenlijk nog nooit boven de 3,1 GB uit gekomen terwijl de pagefile vol blijft lopen. Pagefiles van 12+ GB zijn ook al voorbij gekomen. Ik hoef denk ik niemand uit te leggen wat dat doet met je performance.
Bij deze even een screenshotje om het te illustreren:
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/Vista_geheugengebruik.png

Iemand enig idee hoe dit probleem te verhelpen is, op een andere manier dan een PC compleet vol te gooien met ettelijke GB's aan ram?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je ooit overwogen je swapfile een vaste grootte te geven?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Guardian Angel schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:54:
Heb je ooit overwogen je swapfile een vaste grootte te geven?
Nee nog niet, want ik was in de veronderstelling dat als je ooit een keer een te krappe swap hebt (en dus ook ram vol) dat je machine dan kan (of zal?) vastlopen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Afhankelijk wat je op de PC doet zou het kunnen, maar wat dan nog?

Ik heb er nooit last van gehad (voor wat dat waard is).

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Guardian Angel schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 21:01:
Afhankelijk wat je op de PC doet zou het kunnen, maar wat dan nog?

Ik heb er nooit last van gehad (voor wat dat waard is).
Is zo vervelend als je PC 's nachts door gaat met rekenen aan bijv een video-compressie-project en dat kan weer opnieuw.
Kijk als het alleen maar een bak was voor internetten, dan is een crash hooguit lastig, maar videofilteren duurt soms wel meer dan 24 uur voor 1 project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bepaalde software die dit veroorzaakt?

Misschien kun je met de performance monitor oid er achter komen waar al dat gepage bij hoort?

[ Voor 56% gewijzigd door maratropa op 04-04-2008 21:09 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
maratropa schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 21:08:
Bepaalde software die dit veroorzaakt?

Misschien kun je met de performance monitor oid er achter komen waar al dat gepage bij hoort?
De programma's (processen) die op dit moment het meest gebruiken zijn de Sidebar en IE.
Maar dan nog vind ik het vreemd dat ik maximaal 3 GB van het aanwezige RAM gebruik ipv 4.
Het lijkt net alsof Windows ziet dat er nog geheugen vrij is en dus de inmiddels afgesloten applicaties niet uit het geheugen haalt, maar gewoon swap aanspreekt.
Bij deze even een screenshotje van het geheugengebruik:
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/Vista_ResourceOverview.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:55
Ik zie dat je sidebar meer dan 2 GB geheugen gebruikt? Misschien heeft het daar iets mee te maken?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarschijnlijk één of meerdere (3rdparty) Gadgets met een geheugenlek of iets dergelijks.

http://blogs.technet.com/...e/2007/10/15/2178879.aspx

Veel plezier :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Radeoxx schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 18:44:
Ik zie dat je sidebar meer dan 2 GB geheugen gebruikt? Misschien heeft het daar iets mee te maken?
Momenteel (op mijn nieuwe Core-i7 bak met 12 GB) verbruikt de sidebar "maar" zo'n 80 MB, terwijl het geheugengebruik zo rond de 8 GB zit op dit moment (klein uurtje na booten).

Even een kort stukje theorie, om de rest van de kolommen duidelijk te maken:

Elk (32-bit) proces ziet een 4GB (32-bit) geheugen-deel van al het geheugen wat aanwezig (of juist niet) is.
De onderste 2 GB van dit virtuele geheugen is bruikbaar voor het proces. De overige 2 GB is gereserveerd voor kernel-mode data/code en kan niet benaderd worden door (user) processen.

De memory-manager van het OS doet de vertaalslag van deze virtuele 4 GB adres-ruimte naar fysiek geheugen, of naar de swap-file(s). Dit totaal van swap-space en fysiek aanwezig geheugen moet groter zijn dan de totale "committed" hoeveelheid geheugen wat gealloceerd is.

Onder "Commit" staat het deel van de virtuele adres-ruimte wat in gebruik is. (als dit >2GB is, weet je ook dat het een 64-bits applicatie betreft ;) )

Onder "Working set" staat hoeveel van de virtuele adres-ruimte werkelijk in het RAM staat. De rest (het verschil tussen commit en working) staat in de swap-file.

Onder "Private" staat eigenlijk de werkelijke hoeveelheid geheugen dat een applicatie inneemt. Dit is namelijk het deel "working" minus de gedeelde stukken code (bijvoorbeeld veel gebruikte libraries/DLLs).

Als je de getallen onder "commit" optelt, kom je amper op 4 GB en aangezien alleen al voor de sidebar zo'n anderhalve GB uitgeswapped is (commit - working), is het op z'n minst vreemd dat 'ie zoveel naar de swap stuurt terwijl er nog een GB vrij is (N.B., ik heb het nu over deze oude screenshot, ik zal straks, als ik weer sta te swappen, een nieuwe screenshot maken)

Pagina: 1