Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ben nogal nieuw wat betreft tweaking en ben van plan om binnenkort mijn pc update te geven. Heb me al ingelezen op aantal sites waaronder deze.
Bij deze update wil ik oa een nieuwe CPU fan kopen, heb al sinds aanschaf pc de boxed fan, alleen ik stuitte op dit volgende wikipedia artikel over Socket A mobo's waarvan ik er ook 1 heb:

Wikipedia: Socket A

De info onder het kopje Load Limit begrijp ik dat je fan te zwaar kan zijn voor je processor en deze breekt als er teveel gewicht op staat. Lees ik dit goed en zo ja, wat is dan het maximale gewicht wat ie kan hebben.

Dit is 1 van de koelers waar ik mogelijk geinteresseerd in ben, en hij weegt 813 gram volgens de gegevens.

http://www.alternate.nl/h...1058420&showTechData=true

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt iets van 450 gram aan je bord hangen (ik zal de bron nog zoeken, heb het ooit gevonden, omdat ik tegen hetzelfde aanliep). Wat je kunt doen met een te zware koeler is het zaakje wat steviger vast zetten, maar dan niet aan het moederbord.

Dat heb ik gedaan met mijn Athlon MP setup.
De beugels van de Zalman 7000 zaten vast aan de backplate, zoals dit
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4fe802d17574bee43f808a2a556a7bbc/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/263402779d20defc13a805e61ab36f44/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/801f5752f70650ccf07a323f6870a003/full.jpg

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Terw_Dan schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:53:
Je kunt iets van 450 gram aan je bord hangen (ik zal de bron nog zoeken, heb het ooit gevonden, omdat ik tegen hetzelfde aanliep). Wat je kunt doen met een te zware koeler is het zaakje wat steviger vast zetten, maar dan niet aan het moederbord.

Dat heb ik gedaan met mijn Athlon MP setup.
De beugels van de Zalman 7000 zaten vast aan de backplate, zoals dit
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Geniale oplossing weer! _/-\o_

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mentox schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 21:10:
[...]

Geniale oplossing weer! _/-\o_
Tja, ik ga geen 1.5KG koper aan m'n mobo hangen. Dat is niet echt beorderlijk enzo :P

Verwijderd

Topicstarter
Interessante oplossing :)

Maar dan is mijn volgende vraag of dat mijn CPU wel voldoende koelt? Begreep dat je op AMDs die zo veel speling als je zonder koeler de boel probeert aan te zetten. En waarom zijn de meeste koelers die ook geschikt zijn voor socket A zoveeel zwaarder dan je CPU danwel mobo aankan??

en hoe heb je in dat laatste plaatje je mobo eronder weten te schuiven?? of is er genoeg ruimte aanwegzig???

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 21:40:
Interessante oplossing :)

Maar dan is mijn volgende vraag of dat mijn CPU wel voldoende koelt? Begreep dat je op AMDs die zo veel speling als je zonder koeler de boel probeert aan te zetten. En waarom zijn de meeste koelers die ook geschikt zijn voor socket A zoveeel zwaarder dan je CPU danwel mobo aankan??

en hoe heb je in dat laatste plaatje je mobo eronder weten te schuiven?? of is er genoeg ruimte aanwegzig???
Ach, je kunt wel meer aan je socket hangen dan die 450 gram, maar het is niet aan te raden. Omdat ik met 2 koelers zit, heb ik er dus zeker niet voor gekozen om zoveel aan m'n mobo te gaan hangen en het aan de backplate te doen.

En wat je op de foto wat moeilijker kan zien is dat de fans een behoorlijk stuk er vanaf hangen, dus er is zat ruimte voor m'n mobo ( de koelers staan op afstandsbusjes, net als waar het mobo zelf op zit).

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-02 18:39
Een moederbord kan heel wat meer aan dan 450 gram.
Ik heb er zelf een dikke 800 gram aanhangen en dat gaat makkelijk.
je kan hem er dus gewoon opzetten en draaien maar.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Pas wel op met verzetten of vervoeren van je pc, als je over het gewicht heen gaat, en dan heb ik het niet over 10gram te veel. ;) Ik heb in het verleden ook koelers gehad die er flink overheen gingen, nooit een probleem geweest.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zich niet zo bezorgd over m'n mobo, maar in die wiki staat specifiek dat de processoren weinig kunnen hebben. Dus het gewicht van de koeler op je processor....

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 22:23:
Ik ben op zich niet zo bezorgd over m'n mobo, maar in die wiki staat specifiek dat de processoren weinig kunnen hebben. Dus het gewicht van de koeler op je processor....
Je CPU is inderdaad wel wat fragiel omdat een SocketA CPU geen IHS heeft. Als je CPU koeler eenmaal is geplaatst zou het geen probleem moeten vormen tenzij je rondjes om je huis gaat rennen met je computerkast in je hand. :p

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:10
mad_max234 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 22:22:
Pas wel op met verzetten of vervoeren van je pc, als je over het gewicht heen gaat, en dan heb ik het niet over 10gram te veel. ;) Ik heb in het verleden ook koelers gehad die er flink overheen gingen, nooit een probleem geweest.
Zelfde verhaal hier, gewoon wat opletten bij het vervoer.(pc wat kantelen,...)
Bij mij hangt er 800 gr aan, Als je een deftig moederbord hebt, gaat dat wel :)

Is het een OEM moederbord?
Die CPU's moeten het anders wel aankunnen hoor, de koeling hangt in feite vast ana het moederbord, de cpu is gemaakt om een bepaalde 'druk' aan te kunnen :)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Verwijderd

Topicstarter
nog wat gevraagde info:

mobo: Asus A7V600 met VIA KT600
cpu: AMD Athlon XP 3000+

goed nieuws iig, dacht echt dat gewicht ook veel op CPU zou zitten. Goeie tip iig voor bij het vervoeren :)

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Wat hier niet genoemd wordt wat weldegelijk belangrijk is, is dat de max load weight slaat op het gewicht dat je aan het socket kunt hangen, zoals iemand al wel zei, maar dat de meeste, zo niet alle zware koelers (~800g etc) niet aan het socket hangen, maar direct aan het moederbord zelf gemonteerd worden door middel van gaten die om het socket heen zitten en schroeven aan de achterkant van het moederbord.

De koeler waar je naar zit te kijken, zal een dergelijke bevestiging hebben. Het enige waar je echt op moet letten bij de K7 Athlons is dat je de spanning geleidelijk gelijkmatig opvoert tot de koeler goed vast zit, omdat de core idd niet beschermd wordt. De kussentjes op de processor moeten dat echter voor een groot deel opvangen.

In ieder geval is het Wikipedia-artikel een beetje kort waar het om de problemen gaat, want ik denk dat meer processors zijn verknalt door onkundig en onoplettend monteren van de koeler dan dat er werkelijk spake was van te zware koelers.
Pagina: 1