Gitaar naar pc (pc als versterker)

Pagina: 1
Acties:

• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
tweakers,

ik wilde graag mijn gitaar aansluiten op mijn laptop om dan gewoon over mijn boxen gitaar te kunnen spelen. Nu zijn er tig mogelijkheden om dit te doen (gitaar naar mic port, line-in, of met je versterker er tussen, enz enz), nu ben ik een beetje aan het proberen gegaan.

allereerst wil ik even vermelden dat mijn versterker een beetje stuk is, opgeblazen ofzo, ik weet het niet precies, maar er komt geen fatsoenlijk geluid meer uit :P

even mijn specificaties:
- electrische gitaar
- laptop t60p, hierop zit geen line-in aansluiting op

ik ben dus begonnen met het inpluggen van mijn gitaar in de mic port, als ik nu echter het geluid wil versterken met guitar rig, krijg ik heel veel ruis. ik maak gebruik van de asio4all drivers.

ik dacht in eerste instantie dat deze ruis kwam omdat ik hem in de mic-port heb geplugd, dus ben ik naar de winkel gegaan en heb zon extern geluidskaartje gekocht (30 euro, zon sweex ding) waar een line-in opzat. Ik men gitaar weer ingeplugd om te kijken of het nu beter is. Nu moet ik zeggen dat het geluid al wel beter is, maar dat ik nu weer veel last heb van latency (volgens de driver staat die op 7ms, dit vind ik een beetje vreemd, want ik kan het gewoon horen, het is dus beduidend meer dan 7ms). Ik ben dus van plan om die externe geluidskaart maar weer terug te brengen naar de winkel...

aangezien ik het op deze 2 manieren niet goed aan de praat krijg ben ik weer aan het zoeken gegaan, en kwam ik deze tegen: http://line6.com/toneportgx/

nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ervaring met dit ding hebben, want het leek me wel de perfecte oplossing voor wat ik wil (en je kan er nog mee recorden ook, dus dat leek me wel wat). En heeft dit ding geen last van latency/noise? :)

tnx in advance! :)

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 14:48
Ik heb een Toneport UX1 en daarmee heb je geen last van latency. De emulatie van versterkers en effecten ben ik minder kapot van. Ik gebruik het apparaat dan ook voornamelijk voor opnames met een mic voor een versterker.

• CvDongen
ahaa, en klinkt het geluid dan heel nep ofzo?

kun je ook andere programma's gebruiken voor emulatie van effecten? dus dat je alleen dat apparaatje gebruikt als audio ingang zegmaar...

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 14:48
CvDongen schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 23:26:
ahaa, en klinkt het geluid dan heel nep ofzo?

kun je ook andere programma's gebruiken voor emulatie van effecten? dus dat je alleen dat apparaatje gebruikt als audio ingang zegmaar...
Ja je kunt ook Amplitube of Guitar Rig gebruiken icm de Toneport. De interface werkt prima. Zo goed krijg je het signaal nooit op je pc als je de line-in/mic ingang gebruikt.
Over de geluiden; ik heb een hele fijne Marshall versterker en daarbij vergeleken, komt modeling nogal slecht voor de dag. Slecht kan ik het niet noemen maar the real deal klinkt nou eenmaal beter.

• CvDongen
ah oke, dat is mooi :)

dan ga ik denk ik maar eens zon apparaatje aanschaffen aangezien ik toch geen geld heb voor een dure versterker.

Kun je zo'n ding gewoon in een muziekwinkel kopen? :)

Verwijderd

Zoek ook eens op Line6 pod. 2e hands erg veel in te krijgen. Goed spul.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TerraTec DMX 6Fire USB ?

Features

* USB 2.0 audio system
* 1 microphone input with gain control (combo XLR / 6.3 mm jack)
* 48V phantom power
* -20 dB pad switch
* 1 instrument input with gain control (6.3 mm jack)
* 4 analogue inputs (cinch)
* 1 phono input (RCA cinch) with RIAA equaliser and gain control
* 6 analogue outputs (cinch)
* Stereo to 5.1 Surround Expander
* 1 headphone jack (6.3 mm) with separate volume controller
* 1 optical digital input/output (TOS Link)
* 1 coaxial digital input/output (cinch)
* 1 MIDI interface In/Out (5-pin DIN)
* 24 bit / 192 kHz A/D converter with 114 dB (A) SNR* (input 1/2)
* 24 bit / 192 kHz A/D converter with 105 dB (A) SNR* (input 3/4)
* 24 bit / 192 kHz D/A converter with 114 dB (A) SNR* (outputs 1-6)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat je wil hebben is een geluidskaart met ASIO drivers voor XP (ik heb het nooit echt goed aan de praat gekregen met ASIO4ALL) en die moet een ingang hebben die geschikt is voor je gitaar.
Om precies te zijn, het moet een hoog-impedante ingang zijn. Een standaard line in of mic in is dat niet, dan moet je d'r een DI-box (en evt een mengpaneel) tussen gaan zetten.
Als je dat niet doet verlies je veel in het hoog en dat is nogal lelijk.
Een apparaat met een speciaal voor een instrument bedoelde ingang (zoals die Toneport en nog wat van die dingen) is wel het makkelijkst.

Over modelling, dat zal nooit hetzelfde klinken als een "echte" versterker. Hoe groot je het verschil vind moet je zelf uitmaken, maar ik vind het eigenlijk altijd prut. Voor zachtjes oefenen is het naturlijk wel leuk.

Overigens heb ik met Vista geen ervaring, maar dat wordt niet door alle audiohardware even goed ondersteund, dus check dat even.

[ Voor 7% gewijzigd door Plecky op 09-04-2008 01:05 ]

• CvDongen
ik heb er eentje gekocht, zo'n toneport gx! :)

en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben, zeker na al dat gerotzooi met mic ingangen enzo... :P

maar toch nog een vraagje:
ik speel nu in gearbox (dat programma voor effecten ed wat je erbij krijgt) en dan heb ik geen last van latency. Als ik in guitar rig speel heb ik dat wel (29 ms geeft het programma zelf aan), terwijl de driver precies hetzelfde ingesteld staat.

Iemand een idee waar dit door komt? en zo ja, hoe ik van die latency in guitar rig afkom? :)

(als ik de buffer size kleiner maak (128) wordt de latency ongeveer 10 ms, maar dit vind ik nog steeds te veel...)

ff ter verduidelijking wat plaatjes:

in gearbox zijn dit de driver settings:
Afbeeldingslocatie: http://www.photo-host.org/img/877259gearbox.jpg

en in guitar rig dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.photo-host.org/img/385883guitarrig1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.photo-host.org/img/761009guitarrig2.jpg

het enige verschil is een asio client (rood omcirkeld), misschiet dat dit er iets mee te maken heeft?
Plecky schreef op woensdag 09 april 2008 @ 01:04:
Overigens heb ik met Vista geen ervaring, maar dat wordt niet door alle audiohardware even goed ondersteund, dus check dat even.
ik draai gewoon windows xp, dus daar hoef ik gelukkig niet op te letten :)

[ Voor 13% gewijzigd door CvDongen op 10-04-2008 09:14 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
CvDongen schreef op donderdag 10 april 2008 @ 00:48:
(als ik de buffer size kleiner maak (128) wordt de latency ongeveer 10 ms, maar dit vind ik nog steeds te veel...)
10 ms latency te veel? Da's heel netjes hoor. Knappe jongen als je dat hoort binnen een multitrack opname.

• DemonTPx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
Een goedkoper alternatief voor de toneport is de m-audo fasttrack usb of m-audio jamlab. Die kosten respectievelijk 110 en 70 euro.

Ik heb de eerste van de 2 en ben erg tevreden. Het is wel even uitzoeken hoe je de instellingen moet zetten om zo min mogenlijk latency te krijgen, maar als het eenmaal werkt, dan werkt het goed.

Guitar Rig is ook een aanrader :)

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:58
He CvDongen, ken je deze al: Het Grote Gitaar-topic - deel 6 ?

Heel toevallig zit daar iemand met een soortgelijk probleem als jij: mOrPhie in "Het Grote Gitaar-topic - deel 6"
Misschien leuk om je ervaringen met je Toneport ook in dat topic te delen?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

DemonTPx schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:16:
Een goedkoper alternatief voor de toneport is de m-audo fasttrack usb of m-audio jamlab. Die kosten respectievelijk 110 en 70 euro.

Ik heb de eerste van de 2 en ben erg tevreden. Het is wel even uitzoeken hoe je de instellingen moet zetten om zo min mogenlijk latency te krijgen, maar als het eenmaal werkt, dan werkt het goed.

Als ik even gauw kijk kost de Line 6 TonePort GX om en nabij de 60,-

Life is not about specs, it is about joy!

• CvDongen
DemonTPx schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:16:

hmm ja nouja dat valt inderdaad wel mee, maar ik had met mijn mic ingang maar 7, dus het leek met dat dit met die toneport wel minder zou kunnen ;)
HyperioN. schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:20:
He CvDongen, ken je deze al: Het Grote Gitaar-topic - deel 6 ?

Heel toevallig zit daar iemand met een soortgelijk probleem als jij: mOrPhie in "Het Grote Gitaar-topic - deel 6"
Misschien leuk om je ervaringen met je Toneport ook in dat topic te delen?
Ik krijg de volgende error als ik op jouw link klik:
De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

[ Voor 7% gewijzigd door CvDongen op 10-04-2008 19:10 ]

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:53
Ik heb pas geleden een Toneport GX gekocht.

Voorbeeldje van het geluid

En ik moet zeggen het bevalt prima!

Deze is in de aanbieding bij Feedback

[ Voor 20% gewijzigd door SyphOn op 10-04-2008 19:16 ]

• HyperioN
CvDongen schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:06:
[...]
Ik krijg de volgende error als ik op jouw link klik:
De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)
Ah, ja dat topic staat in NSTM (Nieuws, Sport, TV en Muziek), een subforum met ook wat minder tech-gerelateerde topics waar je pas toegang tot krijg als je dacht ik 50 posts hebt en een halfjaar lid bent. Kan de exacte regelgeving niet vinden in de FAQ :?

• CvDongen
hehe, ik ook bij de feedback, 60 euro! :)

maar heb het nu werken in guitar rig, asio4all drivers heb ik 2 ms latency :)

oh ja, heb pas een nieuwe tweakers acc dus heb die 50 posts nog niet, naja, gauw doorposten dan maar :P

Verwijderd

Dreamvoid schreef op donderdag 10 april 2008 @ 15:11:
[...]

10 ms latency te veel? Da's heel netjes hoor. Knappe jongen als je dat hoort binnen een multitrack opname.
Dat is wel pittig hoor, kan je timing flink aantasten! Afhankelijk van het materiaal dat je speelt kan het goed of minder goed opvallen, strakke drummers kunnen bij meer dan 4 ms al last hebben.

• CvDongen
hmmm tis nu ongeveer zoals ik het wil hebben :P

alleen nu weer een klein "probleempje"

ik wil nu dus 2 dingen me stereo in hebben: geluid van me gitaar en geluid van me computer

sluit ze beide aan via de aux ingang achter in me stereosetje, dit dmv van tulpsterkkertjes
ik heb er nu zon splittertje tussen zitten, zodat ik 2 dingen tegelijk aan kan sluiten

dus:

stereo aux ingang (tulp) >
links en recht splitstekkertje (tulp) >
(tulp naar 3,5 jack)stekker in toneport headphones/line-in & (tulp naar 3,5 jack) in laptop headphones

echter, als ik dit zo aansluit wordt het geluid van mijn computer heel zacht, als ik de gitaar uit de splitter trek is het geluid gewoon normaal volume.

hoe krijg ik dat geluid weer hard? :)

[ Voor 3% gewijzigd door CvDongen op 11-04-2008 20:01 ]

• CvDongen
een klein schopje :P

• HyperioN
Dat gaat inderdaad niet lukken zo.. Die splittertjes zijn eigenlijk bedoelt om een line-out signaal te splitten (dus bijv. één signaal op meerdere versterkers), niet andersom zoals jij het gebruikt.
Ik ken de technische achtergrond niet; maar volgens mij loopt nu het signaal van je pc "terug" naar de TonePort die het vervolgens deels "opslokt".
Oplossingen: een line-verdeelschakelaar gebruiken (maar dan kun je dus maar één van de twee tegelijk beluisteren), of een simpel mengpaneeltje gebruiken :) .

offtopic:
Het zou overigens prettig zijn als je iets meer gebruik zou maken van je Shift-toets ;)

• CvDongen
Hmm oke..

Is het ook mogelijk de input via je toneport te doen en dan gewoon output via de onboard geluidskaart, dan hoef ik helemaal niks met splittertjes te doen ofzo. Zou wel makkelijk zijn als dat kan, maar ik heb hier zo mijn twijfels over of het wel mogelijk is.

Uh ja naja, ben vandaag even in de winkel geweest, en zo'n mengpaneel is toch nog best duur...

Iemand suggesties of ideeën? :)

offtopic:
Zal er op letten :P

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:50

franssie

Save the albatross

CvDongen schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:10:
Hmm oke..

Is het ook mogelijk de input via je toneport te doen en dan gewoon output via de onboard geluidskaart, dan hoef ik helemaal niks met splittertjes te doen ofzo. Zou wel makkelijk zijn als dat kan, maar ik heb hier zo mijn twijfels over of het wel mogelijk is.

Uh ja naja, ben vandaag even in de winkel geweest, en zo'n mengpaneel is toch nog best duur...

Iemand suggesties of ideeën? :)

offtopic:
Zal er op letten :P
je zal er -met je huidieg setuo - niet aan ontkomen iets van een mengpaneel te gebruiken - dat is ook wel simpel zelf te maken als je kan solderen, het houdt niet meer in dan twee voorversterkertjes en potmeterjes op de juiste manier aan elkaar te knopen.
Bij je lokale electroboer kunnen ze je vast verder helpen!

Kan je daarna besluiten of je echt voor een full meng paneel gaat...

Ook kan je denken aan een -multi ingang- usb/fire wire geluidskaart, zijn vanaf eur 100 te koop en dan heb je gelijk een sampling die waarscgijnlijk beter is dan je huidige kaart (aan deze optie zit ik nu zelf te denken).

:edit:// -edits-

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• flybersite
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-11-2025
CvDongen schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:47:
hehe, ik ook bij de feedback, 60 euro! :)

maar heb het nu werken in guitar rig, asio4all drivers heb ik 2 ms latency :)

oh ja, heb pas een nieuwe tweakers acc dus heb die 50 posts nog niet, naja, gauw doorposten dan maar :P
Hallo, Ik heb mij pas de ux1 van line6 aangeschaft! Ben er zeer tevreden over, ook de software vn gearbox vind ik zeer goed meevallen. Maar ik zou dit ook willen koppelen aan guitar rig 3!
Nu standaard heb ik 29 ms latency wat zeer vervelend is. nu zoals jij zegt met de asio4all drivers heb ik geprobeerd maar ik verlaagde het slechts tot 12 ms
Hoe heb jij dit nu juist op 2 ms gekregen?
Mvg flybersite

• CvDongen
Ik heb hem nu op 3 ms, bij 2 ms gaf ie af en toe wat kraakgeluid, dus heb me instellingen iets minder staan

Asio 4 all instellingen zijn:

- in en out op je toneport
- ASIO buffer size 128 samples (deze op 64 voor 2 ms, maar dit kraakte dus af en toe bij mij)
- latency compensation in en out op 32 samples
- kernel buffers op 2
- alle vinkjes uit

Hopelijk heb je hier iets aan :)
Pagina: 1