Ratelend geluid over verschillende usb mics

Pagina: 1
Acties:

• Argantonis
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-10-2025
Hopelijk kan iemand me helpen met dit vage probleem.
Ik krijg een soort ratelend geluid over de microfoon van verschillende headsets die ik heb geprobeerd.
Voor een voorbeeld van het geluid, zie http://www.argantonis.nl/overig/test.zip

Ik heb een aantal usb headsets geprobeerd, namelijk:

Logitech ClearChat pro USB. (http://www.logitech.com/i...nes/devices/3622&cl=us,en) Ratelend geluid was hier aanwezig.

Philips SHM6105/00 (http://www.shop.philips.n...04230/cl/?s_kwcid=shm6105|1053159698) Ook hierbij is dat geluid aanwezig.

Trust hs 6400 (http://www.trust.com/products/product_detail.aspx?item=15365) Hierbij deed de microphoon helemaal niks.

Sennheiser pc 136. (http://www.sennheisercomm...m/icm_eng.nsf/root/500131)
Deze werkte prima maar zat niet lekker. (Hierdoor weet ik dus wel dat het geen probleem is dat overal geldt)

Ook had ik nog een logitech usb webcam met ingebouwde microphoon waar het ratelende geluid ook in voorkwam.

Het leuke van de Philips headset is dat het USB gedeelte los kan en als ik de microphoon in een 'gewone' microfoon ingang op m'n geluidskaart inplug dan krijg ik 't geluid niet. Echter wel het normale geruis van een slechte geluidskaart dus dit doe ik liever niet.

Ik heb m'n interne geluidskaart (realtek op een gigabyte moederbord) ook al eens gedisabled, dit maakt niets uit.

Mijn systeem is windows vista 64 bit. Ik had geen van deze apparatuur al toen ik nog XP draaide op m'n oude pc, behalve de webcam en toen had ik dat ratelende geluid niet. Of dit nu aan Vista ligt of aan m'n nieuwe systeem is dus de vraag, maar als het even kan ga ik geen XP installeren alleen maar om dit te testen.

Iemand een idee of iemand die dit ook heeft meegemaakt?

edit: ook andere USB poort geprobeerd overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door Argantonis op 04-04-2008 20:05 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Ratelend geluid lijkt me iets te maken hebben met de voeding op de USB aansluitingen. Het is mogelijk dat je een 'vuile' voeding in je PC hebt zitten en dat de onboard geluidskaart dat netter gladstrijkt dan de USB apparaatjes met microfoon.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Argantonis
Exirion schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 20:00:
Ratelend geluid lijkt me iets te maken hebben met de voeding op de USB aansluitingen. Het is mogelijk dat je een 'vuile' voeding in je PC hebt zitten en dat de onboard geluidskaart dat netter gladstrijkt dan de USB apparaatjes met microfoon.
Okee.. en hoe kom ik hierachter? De voeding is overigens een 2 maanden oude Coolermaster 460 watt ExtremePower Plus.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hmmm, klinkt als een lastig probleem om op te lossen.... voedingslijn lijkt logisch, zou je dat niet op kunnen lossen met een condensatortje over de voedingslijn of een choke ertussen?

andere voedingen proberen lijkt me veel gehannes/duur. Bovendien is het al niet zo'n slechte voeding denk ik.

Ik heb ook wel eens vage storing gehoord op goedkope onboard geluidskaartjes.... kun je gewoon horen als de processor begint te werken :D

dus denk dat het of soldeerwerk wordt, of gewoon je analoge ingang gebruiken :)

• Argantonis
Ik vind het dan wel raar dat die Sennheiser usb mic het probleem niet had. Of is dat wel aannemelijk te maken?
Ik heb niet echt zin om te gaan solderen eigenlijk, aangezien ik dan waarschijnlijk meer kapot maak dan ik oplos.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Klinkt inderdaad als een EMC probleem. Goed kans dat de microfoons via de kabel ruis oppikken van de USB-poort of kabel, wat nogal eens voor wil komen met bepaalde USB-chipsets. Ik heb het probleem zelf ook met een aantal USB-geluidskaarten.

Wat je kan proberen is een USB-hub met adapter ertussen hangen, zodat je in ieder geval de voeding op de USB-poort als oorzaak uit kan sluiten. Dit werkte aanzienlijk goed met mijn Hercules DJ Console MK2, toen ik die via een hub van stroom voorzag was het ruisprobleem al een stuk minder.

Je hebt goed kans dat de Sennheiser beter afgeschermde kabels heeft, of een andere USB-geluidschip gebruikt waardoor die minder last heeft van het probleem.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Argantonis
Ik heb 't met een powered usb hub geprobeerd, hielp helaas niet maar toch bedankt voor de tip. Ik denk dat ik het maar even opgeef, probeer het nog wel een keer met een ander OS om software problemen in ieder geval uit te sluiten en daarna zie ik nog wel of ik de voeding vervang of niet.
Pagina: 1