Dedicated Server, is dit wat?

Pagina: 1
Acties:

• seppie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

seppie

Wie anders?

Topicstarter
Hallo, ik heb heel de dag gezeten om reviews te lezen,te kiezen en te bepalen wat er in mijn dedicated server zou moeten komen, en ik heb nu een heel lijstje met wat ik er in wil gaan doen.
Serieus commentaar, graag en tips ook graag,maar geen dingen waar ik niks aan heb,ook blijf in aan de kant van amd, dus zeggen dat ik dual pentium moet nemen heeft ook geen zin.
Sorry voor mijn eisenpakket,maar bedankt alvast.
Dit is mijn lijstje voor een server die heel wat dataverkeer zal moeten gaan krijgen :

Quantum Atlas 10K II 18,4GB (SCSI mainhd)
of
Quantum ATLAS 10K II 9.2GB (wat is raadzaam?)
Adaptec ASC-29160 PCI SCSI adapter
IBM Telesto 75GXP 45Gb U100 7200RPM
(IDE Backuphd)
of
IBM DTLA 30,7GB 7200rpm 8,5ms ATA100
Thunderbird 1.2GHz
Asus A7V133 RAID

of
Abit KT7A-100 / RAID
Micron CAS2 256MB PC133 X2

of
Cube ECC REGISTERED 256MB DIMM PC133 X2
Mapower 4U Rack 300 watt 19"
PCI 3Com 3C980CTX-Server 100 Mbit
Chipset Thermaltake Blue Orb TGF020
Alpha FC-PAL15U Cpu-koeler
Iceberg IB-110 HDD koeler 3 fans
CardExpert SIS 6326 4Mb PCI
(is voldoende toch?)
LG Goldstar 52 speed
Is een floppy drive nodig voor een linux webserver?

M.v.g
Seppie

Don't You stare there, Operate!

Verwijderd

Ik zou iig een grote scsi schijf kopen. En dan zou ik die 45 gb ata 100 in ruilen voor een (2dehands ?) hp surestore systeem.
Een floppy drive heb je nodig om Windows te instaleren (iig bij 95/98, etc.) anders kun je de instalatie niet afronden. En wat kost zo'n ding nou ?
Die videokaart zou ik omruilen voor een S3. Wordt nameijk beter ondersteunt.
Het geheugen mag best wat meer, 256/512 mb?
Voor de rest een gaaf systeem.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 18:41

me1299

$ondertitel

Floppydrive heb je helemaal niet nodig voor win te installen.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Tweee dingen die me opvallen.
1) de raid onboard werkt niet onder linux. De hw raid controller van 3ware als enige wel. (fl. 390,- ex btw voor de 2ch versie)
2) een 3com905b of c is meer dan voldoende. Deze heeft al een 'cpu' onboard en kan je backbone verbinding goed krom trekken. Waardevoller is dan 2x 905's.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-05 09:48

McMiGHtY

- burp -

De grote van je main schijf ligt natuurlijk aan het aantal sites dat er op komt te draaien. Dus je zult even moeten kijken hoeveel ruimte je nodig zult gaan hebben voor de site's. je kunt ook een 4,3 voor je OS en Applicaties en een 9,1 voor de site's doen.

Met een extra IDE-HD voor backup voorkom je de extra kosten die je hebt bij het laten wisselen van tapes. Best een goed idee dus. Ik denk dat je hiervoor de grootste moet kiezen, dan heb je in iedergeval genoeg ruimte voor je backups.

Even een reactie op de reacties dat die raid controller niet gesupport word, ik zie bij zijn config geen meerdere IDE Schijven staan zodat je zowiezo geen Raid aan kan maken.

Geheugen: 256 Mb kan meer dan genoeg zijn, het ligt eraan hoe intensief je gebruik gaat maken van bijvoorbeeld een database. Met meer geheugen zou je hoervan gedeeltes makkelijker kunnen cachen. Indien je budget over hebt ga voor minimaal 512 en als het kan meer.

Netwerk: Een 905tx-b/c is ook goed, misschien is een backup NIC een idee voor je, mocht de ene uitvallen dan neemt de andere het over, of een vorm van netwerk loadbalancing is met meerdere nic's ook mogenlijk.

Greetinx McMiGHtY

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• seppie
  • Laatst online: 13-08-2025

seppie

Wie anders?

Topicstarter
Ok, so far bedankt voor de tips, ik zal ze zeker uitvoeren.

Is het misschien handig om een 9,1 GB SCSI voor mijn OS, en 18,4 GB SCSI voor de rest te nemen?
Dan houd ik die ide harddisk gewoon voor het backuppen voor het geval dat...
Maar is het mogelijk om dan die 3 harde schijven in een raid te zetten? En zo ja, dan moet ik dus een raid controller kopen die wordt ondersteund door ossen als Freebsd en Linux.

Don't You stare there, Operate!

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 09:52
Als je voor hardwarematige RAID gaat moet je er rekening mee houden dat er geen controllers bestaan die tegelijk IDE en SCSI-schijven gebruiken. Voor IDE kan je het beste een controller van 3ware namen; wordt naar het schijnt redelijk goed ondersteund onder Linux.

Als je voor SCSI-raid wilt gaan zou ik eens kijken naar de spullen van Mylex, die maken niet al te dure dingen, met ook weer linux-drivers.

Verder heb je nog de optie van software-RAID, dat is goedkoper en werkt ook met IDE en SCSI tegelijk. Het namdeel is wel dat het iets meer werk kost om in te stellen, en je moet wel een beetje een idee hebben van wat je aan het doen bent.

Verder is een floppydrive niet nodig, en in principe heb je zelfs genoeg als je een netwerkkaartje hebt waarmee je via het net kunt booten. Dan heb je ook geen cdrom meer nodig.

Verwijderd

He vette server gek!
Mail me eff als ie draait!
Kan niet wachten om mijn sites daar te hosten!

• AVL
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Micron CAS2 256MB PC133 X2
of
Cube ECC REGISTERED 256MB DIMM PC133 X2
De VIA KT133(A) chipset heeft geen support voor ECC geheugen. Bij het opstarten wordt de ECC functie gewoon uitgeschakeld - het geheugen wordt behandeld als non-ECC. Het heeft dus weinig zin voor je om dit (duurdere?) geheugen aan te schaffen.

Voor de rest overigens een erg leuk systeempje. Moet zoiets zelf ook bouwen voor mijn werkgever. De configuratie van jouw systeem lijkt wel wat op het systeem dat ik ga bouwen, alleen gebruik ik Pentium 3's.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Pagina: 1