Ik sta op het punt een superzoom camera aan te schaffen, maar kan de definitieve keuze nog niet maken. Wie heeft er ervaring met één van deze camera's? Voor de Olympus dien ik xD kaartjes aan te schaffen. Hoe is de kwaliteit van de xD kaartjes t.o.v. de veel goedkopere SD kaartjes? Hoe verhoudt de capaciteit van AA-batterijen zich tot een Lithium-ion accu? Zakt de spanning van AA-batterijen bij ontlading niet (te) snel? Ik vind de Olympus zelf iets beter in de hand liggen. Is de beeldstabilisatie van beide camera's vergelijkbaar? De Olympus heeft natuurlijk wel 20 i.p.v. 18 keer zoom en 10 i.p.v. 8 Megapixel beeld, maar de camaera is ook wel €120 duurder. Voor degene die ervaring heeft met de Panasonic, maakt u regelmatig gebruik van de optie Intelligent Scene Selector? Zo ja, wat zijn uw ervaringen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen bij het maken van de juiste keuze.
Ik heb zelf de DMC-FZ18 en ben echt zeer tevreden over dit toestel. Hiervoor had ik een Olympus C-2100UZ ("UZi") en daar moesten vier penlite batterijen in. Die waren in no-time leeg en de spanningsterugval en zelfontlading was (en is) een drama met penlites. Heb ontelbare sets geprobeerd en heb de beschikking over een topklasse lader (Conrad Charge Manager 2010) en andere "smart" laders maar dat haalde weinig uit.
Mijn moeder heeft ook een camera waar penlites in gaan en ze zit ook constant batterijen te wisselen na een paar foto's te hebben genomen. Gaat ze eens naar een verjaardag met volle batterijen uit de lader (dure GP) en wil ze foto's maken, ja hoor, geeft de cam weer "bijna leeg" aan. Kan ze als ze geluk heeft een paar foto's maken voordat de camera uit gaat. Gestoord wordt je er van. Ni-MH accu's zijn gewoon niet geschikt voor digitale camera's omdat de spanning heel snel terugvalt en daar zijn digicams gevoelig voor en slaan dan al gauw uit.
De Li-Ion accu van de Panasonic is van een totaal andere orde. Die is maar niet leeg te krijgen, echt ongelooflijk hoe lang die het uithoudt, ook als je de camera een paar weken niet gebruikt hebt. Ongelooflijk hoeveel "sap" er uit zo'n klein licht blokje komt. Kijk niet naar de capaciteit van "slechts 740 mAH want dat lijkt weinig t.o.v. penlites maar dat zegt dus helemaal niets bij Li-Ion!
Ik heb bij de Panasonic bij aankoop een extra accu gekocht (zelfs twee) maar dat is eigenlijk gewoon niet nodig zo ontzettend lang dat de camera het doet op één enkele lading.
Ik heb de eerste dag na aanschaf van de camera er flink mee gefotografeerd en ben er uren mee op sjouw geweest in het bos afgelopen najaar en heb flink met het menu zitten spelen, opnames reviewen e.d. en da accu was aan het eind van de dag slechts voor de helft leeg. Daarna de hele week er nog af en toe mee gespeeld voordat ik hem voor de eerste keer moest laden.
Ik koop dus nooit meer een camera waar penlites in gaan.
Buiten de zeer goede prestaties op accugebied is de Panasonic ook nog eens heel fijn om mee te werken. Accurate autofocus, extreem goede en scherpe Leica-lens voor zo'n enorm bereik met bovendien weinig vertekening, uitstekende interne stabilisatie (handheld op max tele fotograferen is geen probleem) en bovendien is en blijft de camera heel compact (lens steekt slechts een paar cm uit) en heb je toch het gevoel met een (kleine) DSLR te werken. Ik heb deze camera bijna altijd bij me in de auto liggen en is dankzij de goede accu altijd schietklaar
Ik gebruik altijd diafragmavoorkeur (A) dus over de andere programma's kan ik je weinig vertellen.
Mijn moeder heeft ook een camera waar penlites in gaan en ze zit ook constant batterijen te wisselen na een paar foto's te hebben genomen. Gaat ze eens naar een verjaardag met volle batterijen uit de lader (dure GP) en wil ze foto's maken, ja hoor, geeft de cam weer "bijna leeg" aan. Kan ze als ze geluk heeft een paar foto's maken voordat de camera uit gaat. Gestoord wordt je er van. Ni-MH accu's zijn gewoon niet geschikt voor digitale camera's omdat de spanning heel snel terugvalt en daar zijn digicams gevoelig voor en slaan dan al gauw uit.
De Li-Ion accu van de Panasonic is van een totaal andere orde. Die is maar niet leeg te krijgen, echt ongelooflijk hoe lang die het uithoudt, ook als je de camera een paar weken niet gebruikt hebt. Ongelooflijk hoeveel "sap" er uit zo'n klein licht blokje komt. Kijk niet naar de capaciteit van "slechts 740 mAH want dat lijkt weinig t.o.v. penlites maar dat zegt dus helemaal niets bij Li-Ion!
Ik heb bij de Panasonic bij aankoop een extra accu gekocht (zelfs twee) maar dat is eigenlijk gewoon niet nodig zo ontzettend lang dat de camera het doet op één enkele lading.
Ik heb de eerste dag na aanschaf van de camera er flink mee gefotografeerd en ben er uren mee op sjouw geweest in het bos afgelopen najaar en heb flink met het menu zitten spelen, opnames reviewen e.d. en da accu was aan het eind van de dag slechts voor de helft leeg. Daarna de hele week er nog af en toe mee gespeeld voordat ik hem voor de eerste keer moest laden.
Ik koop dus nooit meer een camera waar penlites in gaan.
Buiten de zeer goede prestaties op accugebied is de Panasonic ook nog eens heel fijn om mee te werken. Accurate autofocus, extreem goede en scherpe Leica-lens voor zo'n enorm bereik met bovendien weinig vertekening, uitstekende interne stabilisatie (handheld op max tele fotograferen is geen probleem) en bovendien is en blijft de camera heel compact (lens steekt slechts een paar cm uit) en heb je toch het gevoel met een (kleine) DSLR te werken. Ik heb deze camera bijna altijd bij me in de auto liggen en is dankzij de goede accu altijd schietklaar
Ik gebruik altijd diafragmavoorkeur (A) dus over de andere programma's kan ik je weinig vertellen.
Verwijderd
Ik sluit mij helemaal aan bij het batterij verhaal. Ik kan penlites ook afraden als je de keuze hebt om een accu te nemen. Ik heb zelf ook de grootste drama gehad met batterijen. Dingen waren veel te snel leeg, op een gegeven moment erger je je daar zo erg aan. Uiteraard kan je dit wel 'tweaken' door een bepaald merk batterijen te kopen enzovoort, maar dat zijn toch wel weer allemaal extra kosten. Accu is gewoon ideaal.
Sorry dat ik niets over de camera's te zeggen heb maar ik denk wel twee keer na voordat ik een camera koop zonder accu
Ik vind het onbegrijpelijk dat Olympus als gerenomeerd camera fabrikant/leverancier nog steeds vasthoudt aan penlite batterij voeding. Van alle kanten hoor ik klachten over dit type voeding. Dat moet toch potentiële klanten afschrikken. Wie heeft er ervaring met de xD kaartjes? Het feit dat de Olympus die gebruikt, is ook nog iets dat mij mogelijk weerhoudt van de aanschaf van de Olympus. Misschien is dat wel onzin en zijn ook de xD kaartjes perfect.
Mooie cam die Olympus maar alleen al voor het feit dat ze (weer) penlites gebruiken zou ik hem links laten liggen en de Panasonic nemen. Al is het niet voor de accu, dan wel voor de zeer goede Leica-lens. De vergelijkbare Olympus is wat dat aangaat een stuk softer, lees o.a. de reviews op DPReview maar eens.Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 09:39:
Ik vind het onbegrijpelijk dat Olympus als gerenomeerd camera fabrikant/leverancier nog steeds vasthoudt aan penlite batterij voeding. Van alle kanten hoor ik klachten over dit type voeding. Dat moet toch potentiële klanten afschrikken. Wie heeft er ervaring met de xD kaartjes? Het feit dat de Olympus die gebruikt, is ook nog iets dat mij mogelijk weerhoudt van de aanschaf van de Olympus. Misschien is dat wel onzin en zijn ook de xD kaartjes perfect.
Qua bereik verschilt de 26-520mm van de olympus niet zo veel met de 28-504mm van de Panasonic alhoewel ik het extra groothoek bereik wel lekker zou vinden, maar zo vaak zul je dat niet gebruiken. En hoe is de vertekening op 26mm? Bij de 28mm van de Panasonic is die nihil. Buiten dat, zoveel (10mp) pixels op zo'n kleine sensor, ik vraag me af hoeveel ruis dat geeft.
Bovendien, Waarom denk je dat alle DSLR's accu's gebuiken? Ook de professionele.
En ik heb liever de (veel goedkopere) SD kaartjes dan die overprijsde xD. Het is jammer dat Olympus niet door heeft dat hun formaat kaartje echt geen standaard gaat worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Tranquility op 05-04-2008 13:15 ]
Ik heb nog geen review gezien van dpreview van deze 570uz ?!JazzySOB schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 13:09:
[...]
Mooie cam die Olympus maar alleen al voor het feit dat ze (weer) penlites gebruiken zou ik hem links laten liggen en de Panasonic nemen. Al is het niet voor de accu, dan wel voor de zeer goede Leica-lens. De vergelijkbare Olympus is wat dat aangaat een stuk softer, lees o.a. de reviews op DPReview maar eens.
Qua bereik verschilt de 26-520mm van de olympus niet zo veel met de 28-504mm van de Panasonic alhoewel ik het extra groothoek bereik wel lekker zou vinden, maar zo vaak zul je dat niet gebruiken. En hoe is de vertekening op 26mm? Bij de 28mm van de Panasonic is die nihil. Buiten dat, zoveel (10mp) pixels op zo'n kleine sensor, ik vraag me af hoeveel ruis dat geeft.
Bovendien, Waarom denk je dat alle DSLR's accu's gebuiken? Ook de professionele.
En ik heb liever de (veel goedkopere) SD kaartjes dan die overprijsde xD. Het is jammer dat Olympus niet door heeft dat hun formaat kaartje echt geen standaard gaat worden.
Verder heb ik ook een 2100uz gehad en ben er nu nog steeds zeer tevreden over.
Dat hele penlite verhaal is bij mij nooit op gegaan. ik heb 4 setjes van 4 met een langzame lader en heb daar altijd genoeg aan gehad.
Wat de kwaliteit betreft ben ik zeker niet zeker dat de Lumix beter is, de verhalen over de ruis in jpeg kwaliteit doen me zorgen baren.
Lastig maar om meteen de 570uz te bestempelen als niet doen vind ik overhaast.
Zeker als het gaat om de afweging accu . geheugen.
Grappig want ik wil dus ook een van deze twee kopen voor de zomervakantie, en wat ik tot nu toe zie van de 570uz doet mij zeker die kant op gaan, vooral omdat ik z'on goeie ervaring heb met mn 2100uz.
"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"
Op zich heb ik ook wel goede ervaringen met m'n C-2100UZ gehad, begrijp me niet verkeerd. Die camera was destijds zijn tijd ver vooruit (uitgezonderd de resolutie, want die was lager (2.1mp) dan de concurrentie die al lang en breed op 3.2mp en 4.1mp zat). Ik heb er in iedergeval enorm veel plezier mee beleefd.
Maar... De Panasonic is echt van een totaal andere orde. Is qua kwaliteit echt niet te vergelijken met de C-2100UZ. De DMC-FZ18 is gewoon echt véél beter. Vooral de lens is exeptioneel goed gezien zijn bereik. En voor de ruis was ik in het begin ook wel benauwd door o.a de review van DPreview, maar mijn ervaring na honderden foto's met de Lumix is dat er op ISO100 nagenoeg geen ruis te zien is en hij gewoon hele mooie en cleane foto's produceert. In iedergeval veel cleaner en met minder ruis dan de C-2100UZ! En zolang je bij die ISO100 blijft zit je goed.
Ga je hoger, dan neemt de ruis exponentieel toe, vooral boven ISO200. Dat moet je dus gewoon niet doen. Is ook niet nodig met die mooie gestabiliseerde lens!
Ruis? ik vind het wel meevallen hoor:
Maar... De Panasonic is echt van een totaal andere orde. Is qua kwaliteit echt niet te vergelijken met de C-2100UZ. De DMC-FZ18 is gewoon echt véél beter. Vooral de lens is exeptioneel goed gezien zijn bereik. En voor de ruis was ik in het begin ook wel benauwd door o.a de review van DPreview, maar mijn ervaring na honderden foto's met de Lumix is dat er op ISO100 nagenoeg geen ruis te zien is en hij gewoon hele mooie en cleane foto's produceert. In iedergeval veel cleaner en met minder ruis dan de C-2100UZ! En zolang je bij die ISO100 blijft zit je goed.
Ga je hoger, dan neemt de ruis exponentieel toe, vooral boven ISO200. Dat moet je dus gewoon niet doen. Is ook niet nodig met die mooie gestabiliseerde lens!
Ruis? ik vind het wel meevallen hoor:
khad et over de 570 tegenover de fz18
de 2100uz was puur ter illustratie....
"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"
Heb zelf nu anderhalve maand de FZ18 (gekocht na veel reviews lezen en goede ervaring met de FZ8 en TZ2) ter aanvulling van mijn Ixus (dat is nu de partycam
). Heb deze afgelopen maand voor het eerst serieus gebruikt tijdens mijn vakantie en ik ben er ontzettend tevreden mee. De meeste foto's heb ik geschoten met de iA stand (die dan zelf de scene modus kiest indien van toepassing) en dat beviel in de meeste gevallen prima. Wel zelf wat zitten spelen met de landscape en nightportrait modi, maar eigenlijk te weinig om daar serieus wat over te zeggen. (had nog weinig kennis van de camera en zou het eeuwig zonde vinden om thuis te ontdekken dat ik de verkeerde instelling heb gebruikt en daardoor m'n vakantiefoto's om zeep heb geholpen)
Wel vond ik veel foto's in de automatische stand wat onderbelicht, maar dat is in Photoshop zo rechtgetrokken. E.e.a. had ook wel te maken met het vele zonlicht dat aanwezig was.
En nachtfoto's zonder flits vertonen best veel ruis, maar heb die ook met de automatische stand geschoten, moet me nog wat verdiepen in de isowaarden en sluitertijden.
Ook bij snellere bewegingen (bokswedstrijd bv) vind ik hem wat minder door de vertraging tussen afdrukken en de daadwerkelijke foto, maar denk dat dat voor elke compact op gaat en je voor die snelheid toch een dSLR moet hebben.
Voor de rest kan ik enkel postief zijn (zoom is top, bediening is eenvoudig, accu gaat lang mee). De Olympus ken ik verder niet dus het is wel een beetje een eenzijdig verhaal
Wel vond ik veel foto's in de automatische stand wat onderbelicht, maar dat is in Photoshop zo rechtgetrokken. E.e.a. had ook wel te maken met het vele zonlicht dat aanwezig was.
En nachtfoto's zonder flits vertonen best veel ruis, maar heb die ook met de automatische stand geschoten, moet me nog wat verdiepen in de isowaarden en sluitertijden.
Ook bij snellere bewegingen (bokswedstrijd bv) vind ik hem wat minder door de vertraging tussen afdrukken en de daadwerkelijke foto, maar denk dat dat voor elke compact op gaat en je voor die snelheid toch een dSLR moet hebben.
Voor de rest kan ik enkel postief zijn (zoom is top, bediening is eenvoudig, accu gaat lang mee). De Olympus ken ik verder niet dus het is wel een beetje een eenzijdig verhaal
[ Voor 8% gewijzigd door Speedy op 31-05-2008 23:20 ]
ik ben ook opzoek naar een nieuwe camera(mogelijk ook superzoomklasse) maar wat ik gelezen heb is dat in deze klasse teveel op te weinig gepropt word, ik bedoel kijk naar losse lenzen voor een DSLR camera, voor een lens met het zoombereik van een superzoomklasse zit je in de prijzen tussen de 500 en 1500 euro, verder schijnen de sensoren in de compactere superzoomklasse veel kleiner te zijn daarom meer ruis.
wat ik wil zeggen is dat je niet alleen naar de specs moet kijken omdat deze vaak niet gelijk lopen met de beeldkwaliteit(zelfde verhaal als bij audio btw).
Wat ik kon opmaken uit de reviews is dat olympus de grootste zoom heeft, panasonic de beste beeldkwaliteit geeft en dat de fujifilm(s8000fd en s8100fd) het beste met hogere iso's om kan gaan
wat ik wil zeggen is dat je niet alleen naar de specs moet kijken omdat deze vaak niet gelijk lopen met de beeldkwaliteit(zelfde verhaal als bij audio btw).
Wat ik kon opmaken uit de reviews is dat olympus de grootste zoom heeft, panasonic de beste beeldkwaliteit geeft en dat de fujifilm(s8000fd en s8100fd) het beste met hogere iso's om kan gaan
Verwijderd
Zelf SP 570 gebruiker (nu 2 maanden)
Ervaring penlites: bijven maar doorgaan: setje van 4 x 2700 mA Hama 29 euro inclusief lader. 2e setje van 2500 euro erbij gekocht voor de zekerheid. Intensief de camera gebruikt met LCD en review. geen auto tracking of LCD of monitor. Paar honder foto`s is geen probleem op een setje.
Voor de prijs van 2sets penlites + lader heb je een reserve accu.
Macro van de SP570 is extreem goed. Kleuren zijn zeer goed..
Handling met ring zoom werkt voor mij prettiger en de externe
flitser mogelijkheid ontbreekt bij de Panasonic.
Voor snellere RAW/video handling xD H card gekocht. Deze zijn moeilijker verkrijgbaar.
FZ18 - heeft een betere video en lineariteit van het beeld, maar lag voor mij minder prettig in de hand.
en ik vond de menu s minder prettig.
Voor testgrafieken: zie http://www.diwa-labs.com/...overview.epl?product=6447
Ervaring penlites: bijven maar doorgaan: setje van 4 x 2700 mA Hama 29 euro inclusief lader. 2e setje van 2500 euro erbij gekocht voor de zekerheid. Intensief de camera gebruikt met LCD en review. geen auto tracking of LCD of monitor. Paar honder foto`s is geen probleem op een setje.
Voor de prijs van 2sets penlites + lader heb je een reserve accu.
Macro van de SP570 is extreem goed. Kleuren zijn zeer goed..
Handling met ring zoom werkt voor mij prettiger en de externe
flitser mogelijkheid ontbreekt bij de Panasonic.
Voor snellere RAW/video handling xD H card gekocht. Deze zijn moeilijker verkrijgbaar.
FZ18 - heeft een betere video en lineariteit van het beeld, maar lag voor mij minder prettig in de hand.
en ik vond de menu s minder prettig.
Voor testgrafieken: zie http://www.diwa-labs.com/...overview.epl?product=6447
Voor dat geld mag je ook wel verwachten dat ze niet leeg rakenVerwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 00:39:
Ervaring penlites: bijven maar doorgaan: setje van 4 x 2700 mA Hama 29 euro inclusief lader. 2e setje van 2500 euro erbij gekocht voor de zekerheid.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Grappig dat men de kwaliteit van de foto's van de SP570 als minder goed beschouwd ten opzichte van de FZ18. Als ik de plaatjes hier bekijk dan vindt ik die van een totaal andere klasse dan de FZ18 hier. Veel scherper en warmer dan de FZ18, maar smaken verschillen mischien.
NiMH batterijen vindt ik een uitkomst, zijn goedkoper en als je 2500/2700 mA versies hebt doe je er heel lang mee. Enige nadeel vindt ik inderdaad wel de xD kaartjes. Omdat ik ook van de video modus gebruik wil maken moet ik een type H kaartje hebben als ik op 680x400 wil filmen.
De Sp570 staat hoog op mijn verlanglijstje
NiMH batterijen vindt ik een uitkomst, zijn goedkoper en als je 2500/2700 mA versies hebt doe je er heel lang mee. Enige nadeel vindt ik inderdaad wel de xD kaartjes. Omdat ik ook van de video modus gebruik wil maken moet ik een type H kaartje hebben als ik op 680x400 wil filmen.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Ik heb dan ook de 570UZ gekocht. ben er dus ook erg tevreden over. Ik kan deze cam dan ook van harte aanbevelen.Leech_NL schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 22:22:
Grappig dat men de kwaliteit van de foto's van de SP570 als minder goed beschouwd ten opzichte van de FZ18. Als ik de plaatjes hier bekijk dan vindt ik die van een totaal andere klasse dan de FZ18 hier. Veel scherper en warmer dan de FZ18, maar smaken verschillen mischien.
Pagina: 1