Q6600 + GA-P35-DS3R doet moeilijk over 333 fsb!

Pagina: 1
Acties:

• martinzweep
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 13:26
Goeie dag heren/dames

Ik heb een probleempje met mijn FSB ( CPU )
Als ik hem op 333 zet ipv 266 ( wat een Q6600 aan moet kunnen ) grijpt de beveiliging in en zet het terug op 266 :( ( ik heb het ook in kleine stapjes geprobeert maar dat lukte ook niet )

Het moederbord is een Gigabyte GA-P35-DS3R, Ik heb het bord nog niet zo lang dus ik weet ook niet hoe en wat er allemaal ingesteld moeten worden

Ik heb uit verveling een filmpje gemaakt over wat hij doet ;) ( sorry voor slechte kwaliteit, youtube vernaait dat een beetje )
http://www.youtube.com/watch?v=-H0AlZdZNPc

Nu even iets over mij: Ik doe ICT dus kom maar op met de afkortingen etc, ik heb nooit 'echt' iets overgeklokt dus mischien zie ik wel iets over het hoofd?

Dus als iemand iets heeft kunnen zien op het filmpje en denkt van he dat is niet goed ingesteld meld het dan ;)

Ik heb nog de standaard koeler erop, maar met de warmte weet ik niet hoe het zit omdat hij niet doorstart :(

Hier de specs:
Q6600 G0 @ 2,4
GA-P35-DS3R
OCZ PC2-6400 Platinum Revision 2 ( 2*1GB ) @ stock... 800 Mhz
8800GT Xpertvision

[ Voor 3% gewijzigd door martinzweep op 04-04-2008 17:34 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe zit het met het voltage van de CPU ? Als je de CPU aardig overklokt zonder em wat meer voltage te geven is het goed mogelijk dat het gewoon niet stabiel is. Van 266MHz naar 333MHz zonder voltage verhoging van de Vcore voor de CPU is behoorlijk logisch dat het niet werkt.

Overklokken doe je door stapje voor stapje de FSB te verhogen en dan in Windows de CPU te testen. Van 266 naar 333 is eigenlijk not-done bij OC'en.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 04-04-2008 17:39 ]

Verwijderd

Ik zou eerst eens beginnen je PCI-E eens op 100Mhz te zetten. ;)

• martinzweep
PilatuS schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:37:
Hoe zit het met het voltage van de CPU ? Als je de CPU aardig overklokt zonder em wat meer voltage te geven is het goed mogelijk dat het gewoon niet stabiel is. Van 266MHz naar 333MHz zonder voltage verhoging van de Vcore voor de CPU is behoorlijk logisch dat het niet werkt.
Hij staat momenteel gewoon op 'normal' ( daaronder staat dan 1,3250 )

Moet hij dan hoger ? zo ja hoeveel ?

PCI-e op 100? hij staat op auto, geeft hij dan zelf geen 100 ? :)

[ Voor 6% gewijzigd door martinzweep op 04-04-2008 17:41 ]

• PilatuS
  • Niet online
martinzweep schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:40:
[...]

Hij staat momenteel gewoon op 'normal' ( daaronder staat dan 1,3250 )

Moet hij dan hoger ? zo ja hoeveel ?
Als ik jou was zou ik eens wat gaan inlezen over het overklokken. Niemand kan je vertellen welk voltage de CPU nodig heeft om op 333x9 te draaien, dat zal je zelf moeten testen. Dat ie niet op 333x9 wil draaien op stock voltage is behoorlijk normaal.

Hier een link naar de FAQ over OC'en.
Frequently Asked Questions TCA

Overklokken is goed weten waar je mee bezig bent en enorm veel testen om te zien of het stabiel is. Ook moet je kleine stapjes maken. Mijn eigen Q6600 loopt op 345x9. Dat heb ik niet gedaan door van 266 naar 345 te gaan, maar door stapje voor stapje daar te komen en het voltage aan te passen.
PCI-e op 100? hij staat op auto, geeft hij dan zelf geen 100 ? :)
Vaak gaat de PCI-e bus mee omhoog als je de FSB aanpast. Dit zijn dingen die je moet weten als je gaat overklokken. Ook moet de PCI bus op 33MHz.
Maar je Voltage zou opzich voor 3GHz wel voldoende moeten zijn hoor...
Dit hangt toch echt van de CPU af. Ik heb zelf voor 3.1GHz 1.3875 volt nodig. Er zijn CPU's die voor 3GHz 1.25 nodig hebben en je hebt CPU's die er 1.45 voor nodig hebben. De TS zal zelf moeten testen wat zijn CPU nodig heeft. Stock voltage voor 3GHz zou kunnen maar zeker is het niet.

Als de CPU van de TS 1.4 volt nodig heeft voor 3GHz gaat het op stock voltage nooit werken.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 04-04-2008 17:48 ]

Verwijderd

Nope die gaat mee omdat ie op auto staat. ;)
Maar je Voltage zou opzich voor 3GHz wel voldoende moeten zijn hoor...

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

faq van tweakers is ouddd. bestaat er geen overlocking for dummies?? zou mij nml ook goed uitkomen :)

• PilatuS
  • Niet online
SYQ schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:52:
faq van tweakers is ouddd. bestaat er geen overlocking for dummies?? zou mij nml ook goed uitkomen :)
Dat het oud is maakt niet uit. Het overklokken van een 486 is vrijwel gelijk aan het overklokken van een Q9650. Er zijn genoeg guide's te vinden waar het simpel en beperkt verteld wordt. Ook in het Nederlands is genoeg te vinden. Via Google zijn tig guide's te vinden.
Die wou ik ook al posten. Is idd een prima guide over hoe het moet.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 04-04-2008 17:56 ]

Verwijderd

SYQ schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:52:
Speciaal voor jouw: http://www.hardware.info/..._2_Duo_overklok_tutorial/ en miss TS
:P

• martinzweep
Ik heb de wijze raad opgevolgd en het FSB van 266 naar 270 ( kleine stapjes ) gezet, PC start nu door

Maar als de PC niet door start en de BIOS settings weer reset, moet ik dan meer volt geven ?

EDIT: ik lees gelijk de tutorial hierboven ;)

[ Voor 11% gewijzigd door martinzweep op 04-04-2008 17:58 ]

• PilatuS
  • Niet online
Maar als de PC niet door start en de BIOS settings weer reset, moet ik dan meer volt geven ?
Dat is dan idd de oplossing. Je moet alleen weten hoeveel en waarom. Iets meer voltage er bij is meestal al voldoende om weer een stuk verder te komen. Overklokken is enorm simpel als je maar weet wat je aan het doen bent. Om goed te weten wat je aan het doen bent moet je veel lezen en snappen waar je mee bezig bent.

Op stock voltage kan je misschien wel tot 300MHz FSB komen. Maar ergens ligt een grens die je zelf moet opzoeken.

Verwijderd

martinzweep schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:57:
Ik heb de wijze raad opgevolgd en het FSB van 266 naar 270 ( kleine stapjes ) gezet, PC start nu door

Hoeft niet. ;)
Zet eerst je geheugen maar op de laagst mogelijke stand dat is bij jouw de 2.0 divider. Zo sluit je het geheugen uit. Lock je PCI-e op 100. Voltage van je RAM op zo'n 2,1 Volt is volgens mij standaard voor je RAM. en zet je voltage van je CPU op bijvoorbeeld 1,4V zou je 3 GHz in theorie mee moeten halen. ;)
Maar let wel op je temps met bijvoorbeeld CoreTemp. :)

Edit: Zo te zien in het filmpje staat je geheugen op Auto en wordt dit dus ook over geklokt tot 500 MHz als je de FSB op 333 zet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 18:10 ]

• martinzweep
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:03:
[...]

Hoeft niet. ;)
Zet eerst je geheugen maar op de laagst mogelijke stand dat is bij jouw de 2.0 divider. Zo sluit je het geheugen uit. Lock je PCI-e op 100. Voltage van je RAM op zo'n 2,1 Volt is volgens mij standaard voor je RAM. en zet je voltage van je CPU op bijvoorbeeld 1,4V zou je 3 GHz in theorie mee moeten halen. ;)
Maar let wel op je temps met bijvoorbeeld CoreTemp. :)

Edit: Zo te zien in het filmpje staat je geheugen op Auto en wordt dit dus ook over geklokt tot 500 MHz als je de FSB op 333 zet ;)
De SPD van het geheugen bedoel je ? die moet dan op 2 gezet worden ?

PCI-e staat nu op 100, RAM stond al op 2,1 vlot

EDIT: heb hem nou langzaam op 2,5 ghz staan ;) idle temps zijn nog gelijk ( 100 mhz is ook niet veel :) )

[ Voor 6% gewijzigd door martinzweep op 04-04-2008 18:15 ]

Verwijderd

martinzweep schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:14:
[...]

De SPD van het geheugen bedoel je ? die moet dan op 2 gezet worden ?

PCI-e staat nu op 100, RAM stond al op 2,1 vlot

EDIT: heb hem nou langzaam op 2,5 ghz staan ;) idle temps zijn nog gelijk ( 100 mhz is ook niet veel :) )
Nee je RAM divider die er voor zorgt dat je FSB 1:1 loopt met je RAM zodat je RAM niet de bottleneck wordt bij het verhogen van je FSB. ;) ;)

• martinzweep
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:20:
[...]

Nee je RAM divider die er voor zorgt dat je FSB 1:1 loopt met je RAM zodat je RAM niet de bottleneck wordt bij het verhogen van je FSB. ;) ;)
waar heb je dat gezien in het filmpje ? of bedoel je die setting waar staat 'System Memory Multiplier'

CPU-z geeft aan dat het geheugen op 833 mhz draait :) ( 417 per module )

Verwijderd

martinzweep schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:24:
[...]

waar heb je dat gezien in het filmpje ? of bedoel je die setting waar staat 'System Memory Multiplier'
Die ja
CPU-z geeft aan dat het geheugen op 833 mhz draait :) ( 417 per module )
En dus overklok je het geheugen en zul je waarschijnlijk minder ver komen dus zet het maar op 2.0 ;)

Verwijderd

Ik zou je geheugen timings ook eens op 5-5-5-15 zetten want ook dat kan je OC zeker wel een stuk verlengen. ;)
Pagina: 1