Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

E-mail verzenden naar 9.000 mensen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben bezig aan een stage bij een drankwinkeltje in Sint Maarten, Nederlandse Antillen. De baas vroeg mij om de klanten die we hebben in de VS een mail te sturen. Ik heb een lijst gemaakt van 9.000 verschillende e-mailadressen van deze klanten. Nu wil ik ze graag allemaal dezelfde e-mail sturen: een in HTML opgemaakte e-mail.

Omdat dit teveel werk is om dit handmatig te doen, heb ik een scriptje gemaakt in PHP die een text bestand opent en regel bij regel de e-mail adressen bij langs gaat, op deze manier:

// haal de lijntjes stuk voor stuk op
$lines = file("list.csv");

// pak alle e-mail adressen
for($i=0;$i<count($lines);$i++){
// mail function here
}

Voor elke line (ruim 9.000 lines) verstuurt het script een e-mail. Maar ik dacht: is 9.000 e-mails niet te veel om het in 1 keer te versturen?

En kan ik niet beter 1 mailtje versturen met iedere ontvanger als BCC (zodat de e-mailadressen van de ontvangers niet zichtbaar zijn aan de andere ontvangers)?

Alvast bedankt voor de hulp!

Robbert

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:28

TeeDee

CQB 241

- kan je eigen mailserver het aan?
- splits het op in delen
- 9.000 mailtjes is met een fatsoenlijke MTA best goed te doen

Welkom trouwens ;)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Ja, 9000 is een beetje te veel ;)

Gooi de adressen en content in een database,
Haal er per keer 100 op ofzo, verstuur ze, en markeer ze in de db als verzonden,
Pak de 100 volgende op etc,

Dus niet 1 x 9000
maar 90 x 100 (of een ander getal)

Voeg dit in een cronjob en klaar :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
(gooi er ook een tekstversie bij)
En kan ik niet beter 1 mailtje versturen met iedere ontvanger als BCC (zodat de e-mailadressen van de ontvangers niet zichtbaar zijn aan de andere ontvangers)?
Hangt van de email af. Wanneer het eenmalig is zou het kunnen. Jezelf in de To: vakje zien staan heeft als voordeel 1) voelt persoonlijker aan, 2) minder snel als spam beoordeeld (in elk geval door de ontvanger zelf) 3) afzender weet met welk adres hij het ontvangen heeft > eenvoudiger af te melden voor de email

Verwijderd

Hey en welkom :)

Ik zou niet 9000 berichtjes in 1 keer sturen. probeer iets zoals dit:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?PHP
$input = .csv
$hoeveelheid = 500; //mailtjes
$pauze = 1800; //seconden

for ($c = 0; $c<= count($input) -1; $c+=$hoeveelheid){
   for ($i = 1; $i <= $hoeveelheid; $i++){
     mail(input[$c+$i])
   }
sleep($pauze);
}

?>

is natuurlijk geen werkende code maar je zou aan de gang kunnen :) Zo mailed het script de $hoeveelheid om de $pauze die je hebt ingesteld.

edit:
mijn kristallen bol zegt dat waarschijnlijk:
PHP:
1
ini_set('max_execution_time',0);

ook van pas kan komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 17:06 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
als je teveel adressen in bcc zet, verhoogt ook de kans dat je mail als spam herkend wordt...
als het enigzins kan zou ik 9000 mailtjes sturen. dat kan natuurlikj best in batches... tenzij je je mailserver wil dos'en ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het is een eenmalig mailtje, het is niet bedoeld als een terugkerende nieuwsbrief.

Wat ik ga doen: ik ga de e-mails in batches versturen. Ik zal de server Caribserve van wie we internet hebben straks even bellen hoeveel mailtjes ze aankunnen (of gaat het om de host waarop het script wordt gedraaid?)

Waar ik nog wel benieuwd naar ben, hoe kun je tevens een plain text versie aan je mail toevoegen? Ik heb al veel gelezen over de mail() functie en het versturen van HTML e-mail, maar ik kon het niet vinden. Hoe werkt dat dan? Heeft de ontvanger een keuze tussen de twee? Ik heb zelf nog nooit zoiets ontvangen als ik me kan herinneren.

In ieder geval bedankt voor de reacties!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Om zowel text als html te verzenden helpt google je wel mee (zoektermtip: multipart/alternative). Je gooit wat meer regels in de content van de mail, de mail() funtie heeft er niets mee te doen.

Ligt aan je mailprogramma wat je te zien krijgt. Bij geen html support: enkel de text versie. Anders heb je soms de mogelijkheid om je voorkeur ergens in te stellen. De HTML versie zien, of de plain text versie.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:18:
Wat ik ga doen: ik ga de e-mails in batches versturen. Ik zal de server Caribserve van wie we internet hebben straks even bellen hoeveel mailtjes ze aankunnen (of gaat het om de host waarop het script wordt gedraaid?)
Je moet de host bellen die de mailserver host die jij gebruikt. Meestal is dat gewoon je webhoster. :)

[ Voor 2% gewijzigd door Aloys op 06-04-2008 13:52 . Reden: Wat was dat een rotzin :P ]

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

mailbomber gebruik ik hiervoor, maandelijkse mailing van ongeveer 12.000 emailtjes en het werkt prima

php script is echt niet te doen via mail commando, kun je beter mailen mbv sockets (stuur je meerdere per batch). mail commando sluit elke keer de verbinding dacht ik

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-11 15:45
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:18:

Waar ik nog wel benieuwd naar ben, hoe kun je tevens een plain text versie aan je mail toevoegen? Ik heb al veel gelezen over de mail() functie en het versturen van HTML e-mail, maar ik kon het niet vinden. Hoe werkt dat dan? Heeft de ontvanger een keuze tussen de twee? Ik heb zelf nog nooit zoiets ontvangen als ik me kan herinneren.
In dat geval: PHP mailer. Bij de examples staat al een mooie:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    // HTML body
    $body  = "Hello <font size=\"4\">" . $row["full_name"] . "</font>, <p>";
    $body .= "<i>Your</i> personal photograph to this message.<p>";
    $body .= "Sincerely, <br>";
    $body .= "PHPMailer List manager";

// Plain text body (for mail clients that cannot read HTML)
    $text_body  = "Hello " . $row["full_name"] . ", \n\n";
    $text_body .= "Your personal photograph to this message.\n\n";
    $text_body .= "Sincerely, \n";
    $text_body .= "PHPMailer List manager";

$mail->Body    = $body;
    $mail->AltBody = $text_body;

Je kan ook een externe mailhost aangeven. Al met al, zeer flexibel, aanradert!

Verwijderd

Een tip die je wellicht zelf ook wel had bedacht, maar voor de zekerheid meld ik hem toch even: Vul het eerst script met (bijvoorbeeld) 50 e-mail adressen van jezelf en kijk of het goed werkt! Gebruik je (trouwe) klanten niet als proefkonijn, al is het maar een (voorlopig) eenmalige mailing.

Verwijderd

Topicstarter
Tjetta, bedankt voor de tip.

Ik heb natuurlijk niet 50 e-mail adressen van mezelf. Het script zal wel werken, maar ben wel bang dat het vastloopt.

(In plaats van daadwerkelijk te mailen heb ik: echo $emailadres;)

Bedankt voor de multipart/alternative tips!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En niet om het 1 of ander maaruh PHP mail topics komen hier toch echt met enige regelmaat voorbij: http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart.

En overleg even met je hoster inderdaad. Die zijn niet altijd even blij als direct 9000 mails wilt versturen, zeker niet als je script op een shared hosting server o.i.d. draait.

[ Voor 27% gewijzigd door Creepy op 04-04-2008 23:20 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Famous last words, A recipy for disaster en meer van dat soort mooie gezegdes.

Software werkt niet en doet niet wat je wilt, totdat je met een grondige test hebt bewezen dat het wel werkt. Anders kan je er donder op zeggen dat je een deel van je klanten een verragd emailtje gaat sturen bij je eerste poging.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:42

djiwie

Wie?

the_stickie schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 17:05:
als je teveel adressen in bcc zet, verhoogt ook de kans dat je mail als spam herkend wordt...
BCC is onzichtbaar voor de ontvanger (Blind Carbon Copy, what's in a name). Sowieso lijkt de keuze tussen To:, CC: of BCC: me duidelijk: wanneer je per klant een mail gaat versturen kun je de ontvanger prima in de To: zetten.

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 08:33
Aan iedereen een persoonlijke brief sturen.
Mbv een afbeelding kun je ook nog een "leesbevestiging" inbouwen.

http://www.softfocus.be/

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

g4wx3 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 19:10:
Aan iedereen een persoonlijke brief sturen.
Mbv een afbeelding kun je ook nog een "leesbevestiging" inbouwen.
Maar het leuke is dat alle moderne mailclients externe plaatjes standaard blokkeren.
Dus dit heeft geen nut...

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik zou kleine batches aanhouden van max 100 per keer.

Worldcast is misschien een handige tool.. ? http://www.fairlogic.com/worldcast/

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Een tool aanraden? Eehh, we zitten hier in PRG, waar het om het zelf ontwikkelen draait. En batches van 100, heb je daar ook nog enige onderbouwing voor? De enige die iets nuttigs daar over kan zeggen is z'n hoster aangezien het hun servers zijn.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Milt
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-07-2024
Met een beetje fatsoenlijke MTA moet het geen probleem zijn. Ik gebruik vaak de SMTP service van IIS (Windows). Hele simpele MTA met weinig features maar het is wel heel erg goed en snel in het afleveren van e-mails die je zelf genereerd met bijvoorbeeld CDOSYS (of CDONTS). Ik heb pas voor een klant nog een mailing gedaan van ruim 67.000 e-mails. De SMTP server staat ingesteld op 25 gelijktijdige verbindingen en daarmee is het gros van de e-mails al binnen een uur verstuurd. In de uren daarna gaat de rest naar bijvoorbeeld servers die greylisting gebruiken of die tijdelijk niet bereikbaar waren.
Pagina: 1