Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb twee 320 gb harde schijven met op beiden een NTFS partitie. Op de eerste schijf staat XP SP2, op de tweede schijf stond Vista. Alle directories van Vista had ik al handmatig gewist en dat was geen probleem. Vanmiddag wilde ik op de tweede schijf ook XP SP2 gaan installeren.
Dit heb ik gewoon in de bestaande partitie gedaan, maar bij de eerste herstart kwam het: fout tijdens laden van besturingssysteem. Dit is dus nog tijdens de setup, net nadat de eerste bestanden zijn gekopieerd maar voordat het grootste deel wordt gekopieerd.
Ik denk, mooi. :(
Herstarten, wat blijkt, de XP op de eerste schijf is ook niet meer op te starten. Nog mooier dus.
Toen heb ik de eerste schijf eruit gehaald en nog een keer geprobeerd op de tweede schijf XP te installeren, maar dat resulteerde in dezelfde melding. Met Knoppix gestart, bestaande NTFS partitie verkleind en in een nieuwe NTFS partitie XP geinstalleerd, ook niks. Toen hetzelfde met Windows 2003 gedaan, zelfde foutmelding, nu in het engels: error loading operating system.
In de MS KB staat dat het BIOS mogelijk een probleem heeft met de schijfgrootte, maar het heeft altijd goed gewerkt en het is een Asus P5B die de 320 gb schijven zonder problemen herkent.
LBA veranderen in Large kan niet, het is LBA/Large op auto of op disabled. Fixboot en fixmbr heb ik ook geprobeerd. Help! ;)
Wat kan hier het probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zeg maar een paar problemen achter elkaar.

1) Windows Vista Help: Uninstall Windows Vista on a multiboot system had je beter kunnen volgen.

2) Je eerste disk heeft nog steeds de Vista bootloader, je haalt een disk weg (waardoor de bootloader nog meer mist) en had dus beter met behulp van [Vista] Dual boot met XP achteraf de Vista bootloader kunnen verwijderen en de XP bootfiles herstellen.

3) Je hardware had voorheen geen problemen met die disken, waarom zou dat nu opeens wel zo zijn?
Niks veranderen in je BIOS dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 18:57:
2) Je eerste disk heeft nog steeds de Vista bootloader, je haalt een disk weg (waardoor de bootloader nog meer mist) en had dus beter met behulp van [Vista] Dual boot met XP achteraf de Vista bootloader kunnen verwijderen en de XP bootfiles herstellen.
Ik heb de eerste disk pas weggehaald nadat het probleem tijdens de installatie van XP op de tweede disk optrad.
Vista had ik al een tijdje geleden verwijderd, alleen de boot loader was nog over en dat was dus geen probleem.
Ik ga ervan uit dat Windows XP een werkende bootloader installeert, zelfs als er vroeger Vista op stond.
3) Je hardware had voorheen geen problemen met die disken, waarom zou dat nu opeens wel zo zijn?
Niks veranderen in je BIOS dus.
Dat weet ik ook niet, maar een verse installatie van XP faalt wel.
Maar hoe los ik dit nu op?
Zou \boot\bootsect.exe /nt52 ALL /force voldoende zijn? Dan moet ik bootsect.exe eens zien te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-04-2008 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 00:29:
Ik ga ervan uit dat Windows XP een werkende bootloader installeert, zelfs als er vroeger Vista op stond.
Tja, de NTLDR is niet zo intelligent helaas.
Normaal gesproken verwijder ik dan de gehele partitie voordat ik een ouder OS ga installeren, klinkt wellicht radicaal maar daar heb ik in ieder geval nooit problemen mee gekregen.
Dat weet ik ook niet, maar een verse installatie van XP faalt wel.
Maar hoe los ik dit nu op?
Zou \boot\bootsect.exe /nt52 ALL /force voldoende zijn? Dan moet ik bootsect.exe eens zien te vinden.
Zou je kunnen doen, als er niks meer op de tweede disk staat kan je die ook met diskpart helemaal leeg knikkeren desnoods.
(misschien geen gek idee om gelijk even te controleren of er wel een active partitie is).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 00:38:
Tja, de NTLDR is niet zo intelligent helaas.
Wat gaat er dan eigenlijk fout?
Ziet XP setup dat er een nieuwere bootloader opstaat die dan niet overschreven wordt?
Zelfs niet met fixmbr en fixboot?
Normaal gesproken verwijder ik dan de gehele partitie voordat ik een ouder OS ga installeren, klinkt wellicht radicaal maar daar heb ik in ieder geval nooit problemen mee gekregen.
Ik ook, maar in dit geval stond die partitie vol met data.
Zou je kunnen doen, als er niks meer op de tweede disk staat kan je die ook met diskpart helemaal leeg knikkeren desnoods.
(misschien geen gek idee om gelijk even te controleren of er wel een active partitie is).
Dat kan helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 00:46:
Ik ook, maar in dit geval stond die partitie vol met data.
Wacht even, op de disk/partitie waar je XP op wil installeren staat nog data?

Ik zou toch maar even een backup maken daarvan dan, of je partitie indeling aanpassen.
Setup gaat namelijk wel degelijk die partitie formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 00:51:
Wacht even, op de disk/partitie waar je XP op wil installeren staat nog data?

Ik zou toch maar even een backup maken daarvan dan, of je partitie indeling aanpassen.
Setup gaat namelijk wel degelijk die partitie formatteren.
Je kunt kiezen voor niet formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Je hebt gelijk :X *

Maar is die disk voorzien van een active partitie?

*
offtopic:
teveel unattended RIS setups gedaan, dan krijg je dat

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 05-04-2008 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 10:30:
Je hebt gelijk :X *

Maar is die disk voorzien van een active partitie?

*
offtopic:
teveel unattended RIS setups gedaan, dan krijg je dat
Ja, beide schijven bevatten een partitie en die is actief.
Ik heb nu Windows geinstalleerd op een 6 gbyte Quantum Fireball, dus de CD en hardware zijn in orde.

[ Voor 14% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-04-2008 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Wordt er wel een boot.ini op de 320 GB disk weggezet, en zo ja, wat staat daar in?
Als je bij de installatieroutine de eerste reboot na de textmode setup de PC uitzet en boot met de recovery console zou je in ieder geval de tijdelijke install entry moeten zien.

daar (de RC) kun je eventueel ook met bootcfg aan de slag.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 05-04-2008 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
320 gb A:
[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NoExecute=OptIn

320 gb B:
[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WIN="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Maar volgens mij komt hij niet eens op dit punt.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-04-2008 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Kun je met een Vista DVD Recovery Environment opstarten en zien of de Vista bootloader nog aanwezig is?
Lijkt erop dat er helemaal geen bootloaders gevonden kunnen worden.

Die boot.ini's heb je waarschijnlijk zelf aangepast zo te zien? ;)

Heeft [search=vista boot bcd] nog wat topics opgeleverd waar je wat mee kan?

Hero Of Time in "[Vista] Vista verwijderen zonder format" bijvoorbeeld?

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 05-04-2008 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 13:39:
Kun je met een Vista DVD Recovery Environment opstarten en zien of de Vista bootloader nog aanwezig is?
Lijkt erop dat er helemaal geen bootloaders gevonden kunnen worden.
Dat zal ik eens proberen.
Die boot.ini's heb je waarschijnlijk zelf aangepast zo te zien? ;)
Nope.
Heeft [search=vista boot bcd] nog wat topics opgeleverd waar je wat mee kan?
Ik heb EasyBCD en Vista Boot Pro geprobeerd. De eerste zegt dat de MBR niet van Vista is (wat klopt) en vraagt of dat gefixed moet worden, ik zeg nee, en dat was EasyBCD.
Met Vista Boot Pro heb ik de legacy boot loader op alle schijven geinstalleerd, maar dat veranderd niks aan de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Waar komen die entries dan vandaan?
Zoals dat nu staat is er een entry gemaakt voor elke partitie op elke disk namelijk.
Vast van één van die tools dan :)
Met Vista Boot Pro heb ik de legacy boot loader op alle schijven geinstalleerd, maar dat veranderd niks aan de foutmelding.
En de XP Recovery Console bootcfg command?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 13:50:
Waar komen die entries dan vandaan?
De XP installer.
En de XP Recovery Console bootcfg command?
Volgens mij geeft die ook een foutmelding en advisteert chkdsk te draaien. Dat doe ik, maar bootcfg blijft die melding geven. Fixmbr of fixboot geven ook een melding dat het MBR niet-standaard is, maar zelfs na het uitvoeren van die utilities blijft die melding bestaan.
Hmm, ik ga eens kijken of ik met de boot loader op deze 6 gb schijf misschien de oude Windows op kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Die maakt er maar één aan, namelijk voor de installatie op die partitie waar %windir% op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
alt-92 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 15:42:
Die maakt er maar één aan, namelijk voor de installatie op die partitie waar %windir% op staat.
Ja. Entry 1 is poging 1 om XP te installeren op disk 2 partitie 1.
Entry 2 is/was de werkende XP op disk 1 partitie 1.
Entry 3 is poging 4 om te installeren op disk 2 partitie 2 (leeg).
Entry 4 is poging 3 om te installeren op disk 2 partitie 1 directory Win.
Entry 5 is poging 2 om te installeren op disk 2 partitie 1 directory Windows.

Het is nu gelukt om de originele XP op disk 1 te booten via de boot loader op de 6 gb drive. Ik heb echt totaal geen idee wat er met de boot loader op disk 1 mis is, die 6 gb drive wil ik er zo snel mogelijk weer uit hebben.

Ik heb nog even wat getest:
Geen boot.ini: geen probleem, Windows start.
Geen ntldr: ntldr missing
Geen ntdetect: ntdetect missing

In geen geval de eerdere melding.

Ik heb nu Vista weer op schijf twee gezet en nu kan ik ook XP op schijf 1 weer zonder problemen opstarten. Grr, er moet toch een eenvoudige manier zijn om dit zonder Vista op te lossen, gewoon met de XP CD of wat andere simpele tools.

[ Voor 21% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-04-2008 00:41 ]

Pagina: 1